Zero waste home / minimalisme
woensdag 4 januari 2017 om 18:16
Wie is er nog meer bezig met het verkleinen van haar ecologische voetafdruk? Of wil zich ook verdiepen in en meepraten over duurzaamheid? En het vermijden van plastic en van afval?
Ik zou graag inspiratie opdoen en tips krijgen.
Sinds een paar jaar ben ik steeds duurzamer gaan leven. Of misschien, met andere ogen gaan kijken naar mijn gedrag en naar de wereld om mij heen. Zo heb ik al een aantal (kleine) stappen gemaakt richting een eerlijker, respectvoller en groener leven.
Mijn doel is uiteindelijk een 'zero waste home'. Geen afval produceren. Alles hebben wat we als gezin nodig hebben en daar zuinig op zijn, niet langer verspillen, geen onnodige aankopen meer doen (en daardoor ook geld kunnen sparen) en gaan ontdekken wat ik nog meer met mijn tijd/geld/handen kan doen. En nu wil ik dat toch wel serieus gaan aanpakken! Wie doet er mee?
Ik zou graag inspiratie opdoen en tips krijgen.
Sinds een paar jaar ben ik steeds duurzamer gaan leven. Of misschien, met andere ogen gaan kijken naar mijn gedrag en naar de wereld om mij heen. Zo heb ik al een aantal (kleine) stappen gemaakt richting een eerlijker, respectvoller en groener leven.
Mijn doel is uiteindelijk een 'zero waste home'. Geen afval produceren. Alles hebben wat we als gezin nodig hebben en daar zuinig op zijn, niet langer verspillen, geen onnodige aankopen meer doen (en daardoor ook geld kunnen sparen) en gaan ontdekken wat ik nog meer met mijn tijd/geld/handen kan doen. En nu wil ik dat toch wel serieus gaan aanpakken! Wie doet er mee?
donderdag 10 mei 2018 om 10:28
Bag again heb ik! Helemaal naar wens. Ik gooi het brood gelijk in de vriezer, en haal het er dan per portie uit. Blijft prima vers. Vraagje: Hoe vaak was jij ze?Koettie schreef: ↑06-05-2018 19:58Kennen jullie deze site? https://www.bag-again.nl
Net eindelijk broodzakken gekocht, zat me al tijden te ergeren aan die stomme zakken en dacht er net eindelijk aan van achter m'n lappie. Ook fruitzakken besteld, en een beker zodat ik niet steeds die wegwerp bekers heb op school.
vrijdag 11 mei 2018 om 06:15
Ik heb ze besteld maar, verrassing, m'n pakket is vertraagd. Dus nog niet binnen. Geen idee dus.littlemissvixen schreef: ↑10-05-2018 10:28Bag again heb ik! Helemaal naar wens. Ik gooi het brood gelijk in de vriezer, en haal het er dan per portie uit. Blijft prima vers. Vraagje: Hoe vaak was jij ze?
Wel poging gedaan tot zelf maken van bijwas doeken. Heb nog niet helemaal het juiste doek/stofje gevonden volgens mij.
zaterdag 12 mei 2018 om 08:58
Hallo ik kom mij ook melden!
Ik ben bezig om Tiny te gaan wonen (off-gridd) en begonnen met ont-spullen.
Wat hierbij aansluit is dan zero-waste en Ecostyle leven.
Voor het Tiny wonen is gerealiseerd zijn wel nog wel even een jaartje of wat verder maar dan kan ik vast beginnen.
Ik moet mij er nog goed in verdiepen en lees daarom mee in welke stappen ik kan gaan zetten hierin.
Ik ben bezig om Tiny te gaan wonen (off-gridd) en begonnen met ont-spullen.
Wat hierbij aansluit is dan zero-waste en Ecostyle leven.
Voor het Tiny wonen is gerealiseerd zijn wel nog wel even een jaartje of wat verder maar dan kan ik vast beginnen.
Ik moet mij er nog goed in verdiepen en lees daarom mee in welke stappen ik kan gaan zetten hierin.
woensdag 16 mei 2018 om 22:17
Helemaal Happy!
Onze AH heeft hagelslag Tappen/bakken zodat je zelf je hagelslag kunt tappen (en mixen).
Je moet wel een plastic bekertje kopen, maar dat kun je natuurlijk opnieuw gebruiken. Thuis doe ik de hagelslag gewoon in een grote weckpot.
Jullie ook al een dergelijk iets gezien in de super? Ik hoop dat er snel meer van dit soort initiatieven komen.
Je moet wel een plastic bekertje kopen, maar dat kun je natuurlijk opnieuw gebruiken. Thuis doe ik de hagelslag gewoon in een grote weckpot.
Jullie ook al een dergelijk iets gezien in de super? Ik hoop dat er snel meer van dit soort initiatieven komen.
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
op en top, wat 'n flop!
woensdag 16 mei 2018 om 22:20
Onze supermarkt heeft noten die je kunt tappen, maar die zijn heel erg vies.flip-flop schreef: ↑16-05-2018 22:17Helemaal Happy!Onze AH heeft hagelslag Tappen/bakken zodat je zelf je hagelslag kunt tappen (en mixen).
![]()
Jullie ook al een dergelijk iets gezien in de super? Ik hoop dat er snel meer van dit soort initiatieven komen.![]()
donderdag 17 mei 2018 om 21:25
Je hebt ook van die weckflessen. Ikea verkoopt ze. Dat is makkelijker gieten.flip-flop schreef: ↑16-05-2018 22:17Helemaal Happy!Onze AH heeft hagelslag Tappen/bakken zodat je zelf je hagelslag kunt tappen (en mixen).
![]()
Jullie ook al een dergelijk iets gezien in de super? Ik hoop dat er snel meer van dit soort initiatieven komen.![]()
donderdag 17 mei 2018 om 21:42
Er zit toch vaak plastic op/in de verpakking merk ik. Bovendien, karton(en papier) is ook afval. Zoek maar eens uit hoe papier recycling werkt, ik werd er niet blij van. Ken je de 5 R-en van Bea Johnson?
refuse
reduce
reuse (+repair)
recycle
rot
Mag van haar ook alleen in deze volgorde. Ik ben geen fan van haar persoonlijk maar ben het wel eens met die regels.
refuse
reduce
reuse (+repair)
recycle
rot
Mag van haar ook alleen in deze volgorde. Ik ben geen fan van haar persoonlijk maar ben het wel eens met die regels.
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
op en top, wat 'n flop!
donderdag 28 juni 2018 om 07:58
Ik denk dat je dan rechtstreeks bij boerderijen moet kopen. Ik weet in mijn buurt één boerderij waar je zelf melk kunt tappen op het erf, uit een machine waar je geld in gooit. Je kunt je eigen fles meenemen of ter plekke een glazen fles kopen en die hergebruiken.
Eieren idem, en kaas koop ik ook bij de kaasboerderij waar ik m'n eigen bakje meeneem. Ze hebben daar ook onverpakte roomboter, dus dat lukt ook zonder verpakking.
Bij een andere zuivelboerderij verkopen ze karnemelk/melk/vla in glazen flessen met statiegeld. Bij retourneren steriliseren ze de flessen en vullen ze opnieuw.
zondag 8 juli 2018 om 09:21
Ja, heb ik ook gehoord. Over melk. Ik weet dat ik het hier in de buurt ook bij de geitenboerderij kan halen, als ik zelf flessen meeneem. Maar die melk is niet gepasteuriseerd. Dus dat zou je dan ook nog zelf moeten doen.
De natuurwinkel heeft wel (koe)melk en -yoghurt in glas. Dus dat zou in elk geval al beter zijn.
De natuurwinkel heeft wel (koe)melk en -yoghurt in glas. Dus dat zou in elk geval al beter zijn.