Die jeugd van tegenwoordig....
zondag 20 mei 2018 om 16:42
Dit heb ik uit Saar magazine en verteld wel heel veel. Leuk en leerzaam om eventjes te lezen.
Onze jeugd heeft een sterke hang naar luxe, slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training. Jonge mensen spreken hun ouders tegen, houden niet hun mond in gezelschap en tiranniseren hun leraren.’
Socrates, 5e eeuw voor Christus
‘Jonge mensen denken dat ze alles weten, en zijn altijd erg zeker van hun zaak.’
Aristoteles, 4e eeuw voor Christus
‘De jeugd voorziet nog niet wat verstandig zou kunnen zijn en verspilt zijn geld.’
Horatius, 1e eeuw voor Christus
‘De jeugd was nooit eerder zo minachtend, ze kijken neer op ouderen, tonen geen respect voor eerbare lieden en magistraten.’
Thomas Barnes, 1624
‘Steden en straten zijn gevuld zijn met onzedelijke, slechte kinderen. Het doet pijn te horen wat een vuige en schunnige taal uit hun monden komt.’
Robert Russel, 1695
‘Deze weke, zichzelf bewonderende, uitgemergelde frutsels kunnen toch niet afstammen van de helden van Poitiers en Agincourt?’
Schrijver onbekend, 1771
‘De onbeperkte toegang die veel jonge mensen hebben tot romans, korte verhalen en toneelstukken heeft de hoofden en moraal van menig veelbelovende jongeling verpest en gecorrumpeerd.’
Dominee Enos Hitchcock,1790
‘Een beangstigende horde onbeschaafde wilden die schrijlings op paarden rijden, drinken, vloeken, vechten, roken, fluiten en nergens om geven. De moraal van kinderen is tien keer erger dan vroeger.’
Anthony Cooper, graaf van Shaftesbury, 1843
‘Een verderfelijk enthousiasme om te leren schaken heeft zich over het land verspreid. Er zijn talrijke schaakclubs opgericht in steden en dorpen. Schaken is minderwaardig amusement, dat de geest berooft van waardevolle tijd die beter gestoken kan worden in nobeler bezigheden.’
Scientific American,1858
‘Niet eerder is de jeugd blootgesteld aan zulk risico op verdorvenheid en stilstand dan heden ten dage.’
The Psychology of Adolescence, 1904
‘We dagen iedereen uit te ontkennen dat het jonge volk als nooit tevoren een houding heeft die zich het best laat omschrijven als onattent, onbeschoft en volslagen egoïstisch.’
Hull Daily Mail,1925
‘Ouders verzaken hun plicht kinderen zelfbeheersing en discipline aan te leren.’
Leeds Mercury,1938
‘Veel jonge mensen zijn zo verwend dat ze zijn vergeten dat er zoiets bestaat als lopen, ze stappen zonder erbij na te denken in de bus.’
Falkirk Herald,1951
‘Het is de eerste generatie die in zo’n grote welvaart leeft en er toch zo hartgrondig over klaagt.’
Washington Post,1993
‘Ze klimmen liever in de Himalaya dan dat ze carrière maken. Ze willen vermaakt worden, maar hun aandachtspanne is korter dan de klik van de afstandsbediening van de tv.’
Time, 2001
bron History Hustle.
Onze jeugd heeft een sterke hang naar luxe, slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training. Jonge mensen spreken hun ouders tegen, houden niet hun mond in gezelschap en tiranniseren hun leraren.’
Socrates, 5e eeuw voor Christus
‘Jonge mensen denken dat ze alles weten, en zijn altijd erg zeker van hun zaak.’
Aristoteles, 4e eeuw voor Christus
‘De jeugd voorziet nog niet wat verstandig zou kunnen zijn en verspilt zijn geld.’
Horatius, 1e eeuw voor Christus
‘De jeugd was nooit eerder zo minachtend, ze kijken neer op ouderen, tonen geen respect voor eerbare lieden en magistraten.’
Thomas Barnes, 1624
‘Steden en straten zijn gevuld zijn met onzedelijke, slechte kinderen. Het doet pijn te horen wat een vuige en schunnige taal uit hun monden komt.’
Robert Russel, 1695
‘Deze weke, zichzelf bewonderende, uitgemergelde frutsels kunnen toch niet afstammen van de helden van Poitiers en Agincourt?’
Schrijver onbekend, 1771
‘De onbeperkte toegang die veel jonge mensen hebben tot romans, korte verhalen en toneelstukken heeft de hoofden en moraal van menig veelbelovende jongeling verpest en gecorrumpeerd.’
Dominee Enos Hitchcock,1790
‘Een beangstigende horde onbeschaafde wilden die schrijlings op paarden rijden, drinken, vloeken, vechten, roken, fluiten en nergens om geven. De moraal van kinderen is tien keer erger dan vroeger.’
Anthony Cooper, graaf van Shaftesbury, 1843
‘Een verderfelijk enthousiasme om te leren schaken heeft zich over het land verspreid. Er zijn talrijke schaakclubs opgericht in steden en dorpen. Schaken is minderwaardig amusement, dat de geest berooft van waardevolle tijd die beter gestoken kan worden in nobeler bezigheden.’
Scientific American,1858
‘Niet eerder is de jeugd blootgesteld aan zulk risico op verdorvenheid en stilstand dan heden ten dage.’
The Psychology of Adolescence, 1904
‘We dagen iedereen uit te ontkennen dat het jonge volk als nooit tevoren een houding heeft die zich het best laat omschrijven als onattent, onbeschoft en volslagen egoïstisch.’
Hull Daily Mail,1925
‘Ouders verzaken hun plicht kinderen zelfbeheersing en discipline aan te leren.’
Leeds Mercury,1938
‘Veel jonge mensen zijn zo verwend dat ze zijn vergeten dat er zoiets bestaat als lopen, ze stappen zonder erbij na te denken in de bus.’
Falkirk Herald,1951
‘Het is de eerste generatie die in zo’n grote welvaart leeft en er toch zo hartgrondig over klaagt.’
Washington Post,1993
‘Ze klimmen liever in de Himalaya dan dat ze carrière maken. Ze willen vermaakt worden, maar hun aandachtspanne is korter dan de klik van de afstandsbediening van de tv.’
Time, 2001
bron History Hustle.
zondag 20 mei 2018 om 16:45
Ghe... het enige waar ik direct aan moest denken was dit:
https://m.youtube.com/watch?v=xv1OmOAFjz8
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
zondag 20 mei 2018 om 16:49
Enn schreef: ↑20-05-2018 16:45Ghe... het enige waar ik direct aan moest denken was dit:
zondag 20 mei 2018 om 16:49
Jaha, als je ouders dit hadden geweten...redbulletje schreef: ↑20-05-2018 16:48Ze hebben daar altijd goed zicht op gehad in elk geval! Bijzonder dat er ondanks die inzichten toch zo veel werd voortgeplant.![]()
zondag 20 mei 2018 om 16:52
Ik hou juist van ze. Ik denk/hoop altijd dat ze het beter doen dan wij.
Ik vind de jong volwassenen relaxed, beter in staat Hoofd-en bijzaken te onderscheiden en tolerant.
En vaak ook zo belangstellend. Ik was op die leeftijd vrees ik weinig geïnteresseerd in mensen boven de 25 maar het verbaasd me zo hoe voorkomend en geïnteresseerd jongeren zijn, en wat een leuke volwassen en open gesprekken je kunt voeren.
Ik vind de jong volwassenen relaxed, beter in staat Hoofd-en bijzaken te onderscheiden en tolerant.
En vaak ook zo belangstellend. Ik was op die leeftijd vrees ik weinig geïnteresseerd in mensen boven de 25 maar het verbaasd me zo hoe voorkomend en geïnteresseerd jongeren zijn, en wat een leuke volwassen en open gesprekken je kunt voeren.
zondag 20 mei 2018 om 16:52
:Rofl:redbulletje schreef: ↑20-05-2018 16:48Ze hebben daar altijd goed zicht op gehad in elk geval! Bijzonder dat er ondanks die inzichten toch zo veel werd voortgeplant.![]()
zondag 20 mei 2018 om 16:54
Het-groepje schreef: ↑20-05-2018 16:52Ik hou juist van ze. Ik denk/hoop altijd dat ze het beter doen dan wij.
Veritas vos liberabit
zondag 20 mei 2018 om 17:04
zondag 20 mei 2018 om 17:08
Wat dat betreft is er nauwelijks verschil tussen die twee groepen. Oudere generaties die toen jong waren hadden dezelfde mening.dropfruitje schreef: ↑20-05-2018 17:04Ik heb nooit begrepen waarom ouderen klagen over de generatie die zij hebben opgevoed....
Daarnaast vind ik mening jongere toleranter dan veel ouderen. Denk aan acceptatie van homoseksualiteit en culturele verschillen.
zondag 20 mei 2018 om 17:21
Mensen zijn mensen en veranderen niet.
Ik vond mijn jeugd echt leuk en kan in retrospectie genieten van de onbevangenheid die ik toen had. Niets vond ik te gek, alles was leuk en ik had een stevige mening over allerlei zaken. Daarnaast zag ik weinig gevaar en ging ik vol moed de wereld in en kwam daardoor leuke en minder leuke verrassingen tegen. Zalig, die periode tussen de 15-25! De periode waarin ik mezelf en mijn naasten onsterfelijk waande en ik het leven knuffelde.
Ouder worden vind ik dus echt niet leuk. Het enige voordeel is dat mijn uiterlijk me niet meer zo op kan fokken als 'toen ik nog klein was'; rimpeltjes en flubberbuik waren vroeger echt een nachtmerrie voor me, terwijl ik nu tevreden in de spiegel naar mijn hangtieten, platte moederreet en flubberbuik kijk. Helaas vind ik die zelfacceptatie het enige voordeel. Ik wind me op over Rutte, de toestand in de wereld,, zie overal gevaar en ben bang dat mijn kinderen iets overkomt.
Ook al moet ik er niet meer aan denken dat elke dag anders is en de spontaniteit waarmee ik (ondoordachte) beslissingen nam, ik vind het wel jammer en fijn tegelijkertijd dat ik zo'n burgerlijke muts ben geworden die het heerlijk vind om op de bank te zitten en te mopperen op het nieuws.
Ik vind de jeugd juist leuk en kan bijna jaloers zijn op de onbevangeheid en het enthousiasme dat ze hebben. Ik vind het ook nog steeds jammer dat ik het magisch denken in de loop der jaren ben kwijtgeraakt en dat mijn ouders gewoon mensen bleken te zijn in plaats van de soort superhelden de ze in mijn hoofd waren.
Met ouder worden heeft het magisch denken plaats gemaakt voor idealisme. En datzelfde idealisme heeft plaats gemaakt voor realisme. Jammer hoor.
Ik vond mijn jeugd echt leuk en kan in retrospectie genieten van de onbevangenheid die ik toen had. Niets vond ik te gek, alles was leuk en ik had een stevige mening over allerlei zaken. Daarnaast zag ik weinig gevaar en ging ik vol moed de wereld in en kwam daardoor leuke en minder leuke verrassingen tegen. Zalig, die periode tussen de 15-25! De periode waarin ik mezelf en mijn naasten onsterfelijk waande en ik het leven knuffelde.
Ouder worden vind ik dus echt niet leuk. Het enige voordeel is dat mijn uiterlijk me niet meer zo op kan fokken als 'toen ik nog klein was'; rimpeltjes en flubberbuik waren vroeger echt een nachtmerrie voor me, terwijl ik nu tevreden in de spiegel naar mijn hangtieten, platte moederreet en flubberbuik kijk. Helaas vind ik die zelfacceptatie het enige voordeel. Ik wind me op over Rutte, de toestand in de wereld,, zie overal gevaar en ben bang dat mijn kinderen iets overkomt.
Ook al moet ik er niet meer aan denken dat elke dag anders is en de spontaniteit waarmee ik (ondoordachte) beslissingen nam, ik vind het wel jammer en fijn tegelijkertijd dat ik zo'n burgerlijke muts ben geworden die het heerlijk vind om op de bank te zitten en te mopperen op het nieuws.
Ik vind de jeugd juist leuk en kan bijna jaloers zijn op de onbevangeheid en het enthousiasme dat ze hebben. Ik vind het ook nog steeds jammer dat ik het magisch denken in de loop der jaren ben kwijtgeraakt en dat mijn ouders gewoon mensen bleken te zijn in plaats van de soort superhelden de ze in mijn hoofd waren.
Met ouder worden heeft het magisch denken plaats gemaakt voor idealisme. En datzelfde idealisme heeft plaats gemaakt voor realisme. Jammer hoor.
zondag 20 mei 2018 om 17:24
Kinderen worden 'n partij geindoctrineerd op school.
Zag vorig jaar ofzo een docu over milieu en dan werden er ook kinderen geinterviewd. En die praten gewoon de leraar na. Maar als puntje bij paaltje komt willen ze ook gewoon met de auto naar de voetbal gebracht worden en als het meisjes zijn een half uur hun haar kunnen wassen onder 'n warme douche.
zondag 20 mei 2018 om 17:35
Dat geldt voor de meeste mensen van welke leeftijd dan ook. Velen klagen over het millieu en de verdere toestand van de wereld en als ze dat hebben gedaan, dan stappen ze doodleuk hun diesel in en laten hem een tijdje stationair draaien om op te warmen. Stappen voor verre reizen op het vliegtuig, BBQen in de tuin, hebben een houtkachel en ga zo maar door. Ik heb geen illusies wat dat betreft.redbulletje schreef: ↑20-05-2018 17:24Kinderen worden 'n partij geindoctrineerd op school.
Zag vorig jaar ofzo een docu over milieu en dan werden er ook kinderen geinterviewd. En die praten gewoon de leraar na. Maar als puntje bij paaltje komt willen ze ook gewoon met de auto naar de voetbal gebracht worden en als het meisjes zijn een half uur hun haar kunnen wassen onder 'n warme douche.
zondag 20 mei 2018 om 17:46
Ook dat jaCateautje schreef: ↑20-05-2018 17:35Dat geldt voor de meeste mensen van welke leeftijd dan ook. Velen klagen over het millieu en de verdere toestand van de wereld en als ze dat hebben gedaan, dan stappen ze doodleuk hun diesel in en laten hem een tijdje stationair draaien om op te warmen. Stappen voor verre reizen op het vliegtuig, BBQen in de tuin, hebben een houtkachel en ga zo maar door. Ik heb geen illusies wat dat betreft.
zondag 20 mei 2018 om 18:27
En vergeet die landelijke opschoondagen niet. Zo eens in het jaar gaan die kinderen met de hele school gewapend met prikstok en vuilniszak de plantsoenen schoonmaken. En dan krijgen ze een ijsje of een sticker, die ze weer in de bosjes kieperen omdat ze hem niet mooi vinden, en dan kunnen ze volgend jaar weer gaan prikken.redbulletje schreef: ↑20-05-2018 17:24Kinderen worden 'n partij geindoctrineerd op school.
In Japan hoeven ze zulke dingen niet te organiseren, nergens vuilnisbakken maar ook nergens vuil op straat
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
zondag 20 mei 2018 om 18:58
Enn schreef: ↑20-05-2018 16:45Ghe... het enige waar ik direct aan moest denken was dit:
zondag 20 mei 2018 om 19:20
In Japan schijnen ze hun eigen school schoon te moeten maken.nlies schreef: ↑20-05-2018 18:27En vergeet die landelijke opschoondagen niet. Zo eens in het jaar gaan die kinderen met de hele school gewapend met prikstok en vuilniszak de plantsoenen schoonmaken. En dan krijgen ze een ijsje of een sticker, die ze weer in de bosjes kieperen omdat ze hem niet mooi vinden, en dan kunnen ze volgend jaar weer gaan prikken.
In Japan hoeven ze zulke dingen niet te organiseren, nergens vuilnisbakken maar ook nergens vuil op straat
zondag 20 mei 2018 om 20:29
Japan zo schoon? Ik had van Josie Dew anders begrepen, die fietste door Japan en het viel haar op dat bij de mooie kust zo ontzettende zooi was, lees deze recensie:
https://www.bol.com/nl/f/een-gaijin-op- ... modal_open
Maar dat is al een tijdje terug, misschien zijn ze veranderd?
zondag 20 mei 2018 om 20:42
O, ik heb een link gevonden over het schaken! In 1858 had schaken ook al de naam dat het een goede oefening voor de geest zou zijn, maar mensen met een zittend beroep zouden verre van dit vreugdeloze spel moeten houden, die moeten vooral naar buiten!
Tja, daar zìt natuurlijk wel wat in...
https://www.reddit.com/r/chess/comments ... s_in_1858/
Tja, daar zìt natuurlijk wel wat in...
https://www.reddit.com/r/chess/comments ... s_in_1858/
zondag 20 mei 2018 om 21:05
Hoe het met de stranden is weet ik niet, het ging mij alleen om de rotzooi die hier op straat en in de plantsoenen wordt gegooidaviv_13 schreef: ↑20-05-2018 20:29Japan zo schoon? Ik had van Josie Dew anders begrepen, die fietste door Japan en het viel haar op dat bij de mooie kust zo ontzettende zooi was, lees deze recensie:
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
zondag 20 mei 2018 om 22:44
Je weet dat je te jong bent als je hieraan moet denken: https://youtu.be/I36tGmo-zKU
'You can't always get what you want'