Positief opvoeden

05-03-2009 11:26 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn goede voornemen voor vandaag (en verder): Positief Opvoeden! Vanochtend hoorde ik mezelf weer op het onredelijke af tekeer gaan tegen mijn dochter van 4 jaar. Ik ben de negatieve spiraal waar we thuis in zitten helemaal zat en heb net aandachtig zitten lezen op de website over Positief Opvoeden. Vol goede moed gaan we er vanmiddag tegenaan! Uiteraard begrijp ik dat dit niet altijd op zal gaan en dat we af en toe best nog uit ons slof zullen schieten, maar hé, je moet ergens beginnen!

Wat zijn jullie ervaringen met Positief Opvoeden? En wat zijn de valkuilen en vooral... wat doe je daaraan?

Ben benieuwd!
Wauw, wat goed dat je dit van jezelf zo ziet en er wat aan wilt veranderen!!!

Op naar de goede sfeer, en succes!
Beste Siep. hartstikke goed. Moeilijk is het soms he, om geduldig en positief te blijven. Veel succes!
Wat stoer dat je zo'n helder inzicht hebt gekregen!

Wij voeden nu al 4 jaar positief op en het werpt uiteindelijk zijn vruchten af. Het zal je vooral in het begin moeite kosten en ook nog voldoende energie en tranen. En dan... is het zo fijn! Het is zo leuk voor je kind complimenten te krijgen in plaats van commentaar. Je zal het zien opbloeien en groeien. En het allerbeste van alles? Het is zo leuk voor jezelf! Je bent geen boevrouw meer, je bent een leuke moeder! We merken het vooral op school, in groepen en sportclubjes. Ze is een makkelijk meisje, laat zich goed corrigeren, accepteert commentaar en luistert.

Het lukt me overigens niet altijd negatief gedrag te negeren. Soms ben je gewoon moe en klaar met alles en wil je even dat het gaat zoals jij wilt dat het gaat.

Mij heeft Little Gym geholpen de eerste schrede te zetten. En die instelling van hen hebben wij doorgevoerd in het dagelijkse leven. Ik ga jouw site ook even bekijken. De krantjes lees ik altijd van hen!

Heel veel succes en plezier! En onthou dat Rome ook niet in 1 dag gebouwd is!
Volg je hart. Dat klopt.
Tip, boek van Gordon:Luisteren naar kinderen.

Kan je heel erg veel uithalen van jong tot oud.

Het boek leest niet fijn maar er staan zoveel goede tips en voorbeelden in dat ik het regelmatig weer even te voorschijn tover als ik weer eens onredelijk of ongeduldig ben.
Bedankt voor de positieve reacties! Leuk!

Pink2510, kun je me meer vertellen over dat Little Gym concept? Ik heb net wel even gegoogled, maar kom dan op sites over beweging terecht :-) Hoe oud was jouw dochter toen jullie ermee begonnen? En waarom zijn jullie ermee begonnen?

Zusenzo, bedankt voor de tip. Ik kwam ook ergens het boek How2Talk2Kids tegen. Iemand bekend mee? Inkijkexemplaar zag er wel leesbaar uit...
Siep het boek van Gordon word overal gebruikt ook voor allerlei opvoedcursussen zoals opoeden doe je zo en is ook vast kost voor pedagogen, ik kreeg de tip van een vriendin die dit boek voor haar studie (pedagogiek) bebruikte.
mede dankzij mijn man zijn we hier qua opvoeden van onze 2 kids nogal van de oude stempel.

Maar dat positief opvoeden klinkt me wel heel erg goed.

Zijn er naast dat boek ook nog websites met goede info die jullie aan kunnen raden?
Tip: "Het geheim van een blije opvoeding" van Steve Biddulph is ook een leuke.
Littly Gym is idd een bewegings/gym groepje. Het is echter helemaal gericht op het positief opvoeden. Onze dochter was 13 maanden dat ik daar via een vriendin mee begonnen ben. De eerste les was ik erg sceptisch, zo Amerikaans, zo overweldigend positief. Omdat het gezellig was met elkaar ben ik toch door gegaan. Na 3 lessen merkte ik dat onze dochter het heerlijk vond daar. Ze groeide en bloeide.

Als de kinderen op moeten ruimen zingen ze een liedje. Klinkt duf, het werkt zo goed! Eerlijk waar. Nog steeds. Als kinderen iets voor het eerst doen, geeft iedereen een applaus. Walgelijk als je het hoort, geweldig als je de kinderen ziet groeien. Hun methodes hebben we gewoon gemaakt in ons gezin. Helemaal super. Geen geschreeuw, geen gemopper, alleen applaus. En heel soms gemopper. Omdat we ook mens zijn.

We zijn ermee doorgegaan tot ze 4,5 was. Daarna gaan ze alleen gymen en zag ik de toegevoegde waarde minder. Nog steeds gaat ze af-en-toe een dagje inde vakantie erheen en voelt ze zich weer helemaal gepamperd en geliefd. Geweldig, toch?
Volg je hart. Dat klopt.
Zo, de eerste dag is achter de rug en... het was een heerlijke dag! Ik weet dat we er niet gelijk zijn enzo, maar een goed begin is het halve werk. Het leek wel of onze dochter en precies op hetzelfde moment net zo klaar mee was als wij, want vanaf vanochtend vroeg was ze een engeltje. Lang geleden dat we op 1 dag zo van elkaar genoten hebben. Hopelijk houdt dit het minstens het weekend aan, dan kan haar vader er ook van meegenieten, haha.

Pink, ik zou me ook niet gelijk in die methode kunnen vinden geloof ik, maar hé, als het werkt, dan werkt het! Fijn toch?!
Ik geloof ook echt in positief opvoeden en ik geloof zeker dat het werkt .... zolang je zelf goed in je vel zit en geduld hebt. Ik probeer mijn kinderen ook zoveel mogelijk complimentjes enzo te geven en dan zie je ze groeien.

Ik merk alleen dat als het met mij minder goed gaat, ik weer tegen die kids loop te schreeuwen. Echt vreselijk, en niet dat het werkt.

Maar hoe blijf je het altijd volhouden ?
Gewoon blijven doen. Dan leer je het vanzelf.

Probeer 'niet' en 'nee' te bewaren voor de situaties waarin je het echt nodig hebt (gevaar oid) en maak je zinnen zo dat je je kind een duidelijke opdracht geeft te doen wat jij positief vindt.

Dus niet "Voor de zoveelste keer!@ Laat die keukenkastjes met rust! Niet de hele tijd met de pannen spelen! Hoe vaak moet ik het nog zeggen! Blijf eraf! En ruim die troep op!"

(Gechargeerd, natuurlijk )

Maar: "De keukenkastjes laten we dicht, he? De pannen zijn van mama, weet je nog? Zet ze maar terug e doe het deurtje maar dicht. Goed zo! Grote knul! Wil jij je eigen pannen om mee te spelen? Alsjeblieft, hier zijn je speelgoedpannen (of: de plastic beslagkom en een pollepel, ga daar maar mee spelen). Als je goed oefent kan je mama misschien wel een keertje helpen met koken. Zou je dat willen?

Of: keukenkastjes laten we dicht he, wist je dat nog? Wil jij iets doen met keukenspullen? Dat kan nu niet, maar strakjes mag je me helpen met tafeldekken.

Het is het handigst om de voorbeelden waar jij zelf om flipt, zonder kinderen in de buurt een beetje nader te bekijken: waarom flip je? probeer alvast voor jezelf een positieve draai aan de correctie te geven. Als het uittestgedrag van je kind lijkt: wat test het kind? En waarom? Wil het kind misschien iets meer aandacht dan jij geeft, of is het iets anders? Als je het vantevore bedebkt, heb je meer kans dat je niet uit je slof schiet.

En blijven gebruiken, die stijl van opvoeden, want als het 'niet meer nodig is' (lees: kind is over het algemeen braaf enzo) dan is het in e hoofd snel vergeten en schiet je alsnog uit je slof
Jammie, je kan toch aan je kinderen uitleggen dat je je niet zo super voelt? Doe ik ook.

"Lieverd, ga dat nou niet nog een keer doen, want mama is heel moe en mama's geduld is bijna op en dan moet ik zo mopperen. Waarom? Iedereen moppert wel eens als ie moe is. Jij jengelt als je moet bent. Dat vindt mama nooit zo leuk he? En dan gaat het ook beter als ik je wat tijd voor jezelf geef, toch? Nou, dat heeft mama ook. Zal ik je eens wat verklappen? Zelfs opa/oma (noiem maar een lieveling van je kind) heeft dat ook. Dan moeten ze gewoon even met rust gelaten worden. Kan jij dat? Super, dankje wel. Knuffel verdiend!"

(Da's toch beter dan "Ga uit mijn ogen! Ik ben dat gedoe van je helemaal zat! Het zit me tot hier Ga naar je kamer en kom pas terug als je normaal kan doen!)

Probeer ook zo duidelijk mogelijk te zijn . 'Normaal doen' is voor een kind een erg vaag begrip, net zoals 'keukenkastjes met rust laten'

Voor echt negatief gedrag geldt dat oo:

"Stop! Niet slaan! Je mag je zusje niet slaan, dat doet haar pijn. We doen elkaar geen pijn, want we vinden elkaar lief. Als je nog een keer slaat, moeten we weg/ophouden met samen spelen/ even afkoelen op het stoeltje/etc".

(m.a.w: benoem het gedrag, benoem de consequentie, daarna de reden dat je dat gedrag niet wilt, en de eventuele sanctie)

Je bent in het begin wat langer aan het lullen tegen je kind, maar na een tijdje werpt het wel vruchten af.
Ik kreeg laatst nog de tip om te gaan zingen als je voelt dat je barst. En echt: hoe dom het klinkt, het werkt! Echt waar! Het blijkt dat je dan gelukshormonen ofzo aanmaakt en je daardoor minder gestresst voelt.

Altijd het proberen waard! :-D

Bijna alles voor een blij en gezellig kind!
Volg je hart. Dat klopt.
Mijn jongens vinden het echt heeel erg raar als mams gaat zingen dus dan zijn ze wel afgeleid idd (met vingers in hun oren)
quote:tilalia2 schreef op 06 maart 2009 @ 20:33:

Maar: "De keukenkastjes laten we dicht, he? De pannen zijn van mama, weet je nog? Zet ze maar terug e doe het deurtje maar dicht. Goed zo! Grote knul! Ohwwww, dat zou voor mij echt een enorme trigger zijn om door te blijven kutten, zulke tenenkrommende praat. Ben blij dat mijn ouders van de ouwe stempel waren qua opvoeding met 'en als je NU niet ophoudt, dan krijg je 'n lel'. Dat werkte voor mij prima.
Tja en zie het resultaat........
quote:zusenzo schreef op 16 maart 2009 @ 13:27:

Tja en zie het resultaat........

Zowel mijn ouders als ik zijn zeer tevreden met 't resultaat.

Denk niet dat ik ooit zo'n goede band had kunnen krijgen met van die geitenwollensokkenzeikerds zoals ik hier lees en waar ik spontaan kippenvel van krijg: brrrrrr!!!
quote:elninjoo schreef op 16 maart 2009 @ 13:31:

[...]

Denk niet dat ik ooit zo'n goede band had kunnen krijgen met van die geitenwollensokkenzeikerds zoals ik hier lees en waar ik spontaan kippenvel van krijg: brrrrrr!!!

..zei de stuurman vanaf de wal...die zelf nog nooit gevaren heeft, en daar ook geen behoefte aan heeft....

OT: positief opvoeden werkt inderdaad! ik doe het ook met onze dochter (nou ja, meestal, als ik niet chagerijnig ben lukt het prima )
quote:elninjoo schreef op 16 maart 2009 @ 13:31:

[...]

Jee, het moet echt in je straatje passen wil je niet iets vervelends zeggen over mensen die het anders doen zoals jij hè? (of in dit geval je ouders destijds.)

Hier in huis proberen we ook iets te zeggen in de trant van;

´Laat de keukenkastjes dicht he, is van mama´

ipv

´NEE! Afblijven! Dicht doen! Anders krijg je een lel!!´

Is voor jezelf ook een stuk leuker aangezien je een dreumes/peuter vaak moet corrigeren en je jezelf geen politieagent wilt voelen/ niet heel de dag ´NEEE!!´ ´AFBLIJVEN!!´ wilt roepen.
quote:elninjoo schreef op 16 maart 2009 @ 13:27:

[...]

Ohwwww, dat zou voor mij echt een enorme trigger zijn om door te blijven kutten, zulke tenenkrommende praat. Ben blij dat mijn ouders van de ouwe stempel waren qua opvoeding met 'en als je NU niet ophoudt, dan krijg je 'n lel'. Dat werkte voor mij prima.Tja. Dit soort tenenkrommende praat hou je tegen een kind van een maand of 10 tot 18, dat door het huis kruipt en alles onderzoekt. Nu ze groter zijn hoef ik er niet meer hele paragrafen tennenkrommendheid aan te besteden, en is 'laat maar dicht' vaak voldoende.
quote:TheNurse schreef op 16 maart 2009 @ 13:38:

[...]

Jee, het moet echt in je straatje passen wil je niet iets vervelends zeggen over mensen die het anders doen zoals jij hè? (of in dit geval je ouders destijds.)

Hier in huis proberen we ook iets te zeggen in de trant van;

´Laat de keukenkastjes dicht he, is van mama´

ipv

´NEE! Afblijven! Dicht doen! Anders krijg je een lel!!´

Is voor jezelf ook een stuk leuker aangezien je een dreumes/peuter vaak moet corrigeren en je jezelf geen politieagent wilt voelen/ niet heel de dag ´NEEE!!´ ´AFBLIJVEN!!´ wilt roepen.Maar wat zeg je dan als kind door blijft kutten terwijl je eerst aardig hebt gezegd dat ze ergens vanaf moeten blijven? Neem aan dat je niet tot in den treure vriendelijk blijft vragen of ze je keukenkastjes met rust willen laten. Bij mij thuis was het eerst vriendelijk vragen en indien van toepassing met uitleg waarom niet en naarmate ik toch door bleef klieren werd ik uiteindelijk voor de keuze gesteld: ophouden of een tik (of naar m'n kamer, maar dat vond ik nooit erg, dus daar hadden ze mij niet mee )
[quote]elninjoo schreef op 16 maart 2009 @ 13:42:

[...]

Maar wat zeg je dan als kind door blijft kutten terwijl je eerst aardig hebt gezegd dat ze ergens vanaf moeten blijven? Teneerste ´kutten´ onze kinderen niet maar goed, weet wat je bedoeld Neem aan dat je niet tot in den treure vriendelijk blijft vragen of ze je keukenkastjes met rust willen laten. Nou, dat probeer ik dus wel ja... na de derde keer het kastje dicht te doen en aardig zeggen dat het kastje dicht moet blijven pak ik ze op, zet ze in de speelhoek bij hun speelgoed en zeg dat ze daar mogen spelen maar dat de keukenkastjes dichtblijven.Bij mij thuis was het eerst vriendelijk vragen en indien van toepassing met uitleg waarom niet en naarmate ik toch door bleef klieren werd ik uiteindelijk voor de keuze gesteld: ophouden of een tik (of naar m'n kamer, maar dat vond ik nooit erg, dus daar hadden ze mij niet mee ) En hoe oud was je toen? 16? Kan je vertellen dat je een kindje van net 2 en een kindje van 15 maanden niet naar hun kamer oid stuurt en een lel geven daar doen we hier niet aan./quote]
En trouwens, om maar even door te gaan op het voorbeeld van de keukenkastjes, de oudste (net 2) komt er al niet meer aan of in, mits het aan haar gevraagd wordt of als ze toestemming krijgt.

Dit dus weten te bewerkstelligen zonder te tikken of tieren.

De jongste (15 mnd) begint het nu ook al door te krijgen

(trek ze het kastje open, kijkt me aan en lacht, ik lach terug en knik nee en ze doet hem weer dicht)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven