Positief opvoeden

05-03-2009 11:26 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn goede voornemen voor vandaag (en verder): Positief Opvoeden! Vanochtend hoorde ik mezelf weer op het onredelijke af tekeer gaan tegen mijn dochter van 4 jaar. Ik ben de negatieve spiraal waar we thuis in zitten helemaal zat en heb net aandachtig zitten lezen op de website over Positief Opvoeden. Vol goede moed gaan we er vanmiddag tegenaan! Uiteraard begrijp ik dat dit niet altijd op zal gaan en dat we af en toe best nog uit ons slof zullen schieten, maar hé, je moet ergens beginnen!

Wat zijn jullie ervaringen met Positief Opvoeden? En wat zijn de valkuilen en vooral... wat doe je daaraan?

Ben benieuwd!
quote:elninjoo schreef op 16 maart 2009 @ 13:42:

[...]

Maar wat zeg je dan als kind door blijft kutten terwijl je eerst aardig hebt gezegd dat ze ergens vanaf moeten blijven? Neem aan dat je niet tot in den treure vriendelijk blijft vragen of ze je keukenkastjes met rust willen laten. Bij mij thuis was het eerst vriendelijk vragen en indien van toepassing met uitleg waarom niet en naarmate ik toch door bleef klieren werd ik uiteindelijk voor de keuze gesteld: ophouden of een tik (of naar m'n kamer, maar dat vond ik nooit erg, dus daar hadden ze mij niet mee )Het is 2 keer 'vragen', 1 keer zeggen, en daarna kind weghalen (of wegcommanderen) uit de situatie. Al naar gelang de leeftijd van het kind zet je het of bij een ander speelgoedje neer, of in de hoek.
En Elninjoo, 'nee' blijft een redelijk krachtig woord als je het niet vaak gebruikt.
Idd Tilalia2, zo doen wij dat ook

Als er hier ´Nee, pas dr op hè?!' dan zijn ze daar ook van onder de indruk. M.i. is dit niet het geval als je heel de dag ´Nee´ roept.

(offtopic; zie ik dat nu goed? steekt jou avater poppetje zn middelvinger op? )
(oh, of het peace-teken... kan ook nog )
Ik hou een peuk vast
I rest my case......
quote:tilalia2 schreef op 16 maart 2009 @ 14:23:

Ik hou een peuk vast

OH! Nou zie ik t ja!

Nou, 1 van de twee is wakker dus ik ga maar weer eens positief bezig zijn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven