Werk & Studie alle pijlers

Salarisonderhandelingen

28-05-2018 23:01 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk zo'n 5 jaar bij mijn huidige (en eerste) werkgever. Het vele reizen voor mijn werk in combinatie met de slechte werksfeer begonnen me op te breken en ik heb de stap genomen om elders te gaan solliciteren. Inmiddels van een bedrijf bericht gekregen dat ze me graag een aanbod willen doen en ik heb begin volgende week een gesprek.

Nu ben ik nogal huiverig voor de salarisonderhandelingen. Heb wel intern onderhandeld bij functiewisselingen, maar daar wist ik wat realistisch was om te vragen en daar heb ik ook nooit heel veel moeite hoeven doen om het te krijgen.
Ik heb door de interne functiewisselingen flink wat stappen gemaakt in salaris en ik weet dat ik voor mijn leeftijd en werkervaring heel goed (bovengemiddeld) verdien en daarom vrees ik dat het aanbod gaat tegenvallen.

De functie is min of meer vergelijkbaar met wat ik nu doe, behalve dat het niet internationaal is. Ik heb nog niets gehoord over de arbeidsvoorwaarden en heb geen enkele indicatie waar het op uit zal draaien. Wel weet ik dat er met mij nog iemand anders aangenomen is voor dezelfde functie (er stonden meerdere vacatures open), en deze persoon is een stuk ouder met bijbehorende werkervaring.

Hebben jullie tips hoe te reageren als het salarisvoorstel inderdaad (heel) laag is? Is het relevant om mijn huidige salaris te benoemen? Is het gebruikelijk om minder uren (bijv. 32 of 36 ipv 40) voor te stellen voor het aangeboden salaris? Hoe belangrijk is voor jullie plezier in het werk vs salaris? Ik ben best bereid om iets in te leveren (denk 10%) omdat ik in deze functie niet hoef te reizen en er dus veel rust en vrije tijd voor terug krijg, maar veel meer liever niet.
Ik heb hier geen ervaring mee maar je huidige salaris benoemen kan wel effect hebben.

Daarnaast vind ik werksfeer en plezier belangrijker dan de salaris, alleen zou ik ook niet te veel willen opgeven.

Lastig, wellicht dat anderen je meer kunnen helpen. Succes!
Je moet er niet zo makkelijk de brui aan geven, je geeft aan dat 'slechte' werksfeer en reizen de aanleiding hiervoor zijn. Maar dat eerste kan bij iedere werkplek voorkomen, kan je specifieker zijn? En dat tweede lijkt me onderhandelbaar, maw overstappen op een andere functie of rol? Probeer dus het beste te maken van de situatie, een nieuwe baan kan een lager salaris betekenen.
Je huidige salaris zullen ze je waarschijnlijk wel naar vragen. Wees eerlijk want de kans is dat ze je daarna naar een loonstrook vragen!
Bedankt voor jullie reacties.
Het is niet van het een op andere moment dat ik weg wil bij mijn huidige werkgever, dit speelt al langer dan een jaar. Intern zijn er veel reorganisaties. Mijn huidige manager is zeer chaotisch en ik vind het moeilijk om met hem samen te werken.
In het algemeen kenmerkt de organisatie zich door slechte interne communicatie, wat, zeker in combinatie met de reorganisaties, geen pluspunt is. Dit is een gegeven in het bedrijf en tevens een reden waarom al veel directe collega's vertrokken zijn de laatste jaren.
Ik werk in een projectorganisatie binnen het bedrijf waar elke functie reizen met zich meebrengt. De 'kantoorfuncties' in dit bedrijf vallen niet binnen mijn interessegebied.
Daarnaast heb ik ook nog een andere reden voor het zoeken naar een andere baan, bijv. samenwonen met mijn vriend (ik ben op zoek naar een baan in de regio waar hij woont, waar de banen niet bepaald voor het oprapen liggen).

Ik ben me ervan bewust dat een nieuwe baan niet automatisch een hoger salaris met zich meebrengt. Ik vraag me alleen af hoe het best te reageren op een tegenvallend salarisvoorstel, zodat ik er toch nog het beste uit kan halen. En uiteraard hoef ik het voorstel niet te accepteren en kan ik altijd nee zeggen :).
Minder uren voor hetzelfde salaris zou ik zelf niet snel als onderhandeling gebruiken. Ten eerste zoeken ze waarschijnlijk iemand voor een bepaald aantal uren, en ten tweede heb je grote kans dat ze je wel minder uren beloven, maar dat de taken niet minder worden. Zit je het straks onbetaald alsnog te doen.
Op zich wordt je huidige salaris noemen altijd afgeraden, maar dat is met name omdat de meeste mensen er op vooruit willen gaan. In sommige gevallen is dat gewoon niet realistisch, zoals mogelijk in jouw geval. Dan kan het natuurlijk minder kwaad om het te noemen bij de onderhandeling. En het belangrijkste lijkt me dat je een goed beeld hebt van wat ‘marktconform’ is. Daar onder gaan zitten wil je ook niet. Ik ben het er helemaal mee eens dat plezier in je werk heel erg belangrijk is, maar het gevoel echt te weinig betaald te krijgen gaat je op den duur ook flink tegenstaan.

Ik zou hen met een aanbod laten komen, en dan kijken hoe ver dat van jouw wensen af zit. Dan eventueel aangeven wat je huidige salaris is, en dat je daar toch echt niet te veel onder wilt gaan zitten (ervan uitgaande dat de functie echt vergelijkbaar is, minder internationaal kan ook betekenen minder van huis zijn, en veel weg zijn vertaald zich meestal in een hoger salaris).
Als je nu een goed salaris hebt, kan het helpen om je huidige salaris te noemen. Uit eigen ervaring meegemaakt dat de nieuwe werkgever het wel hoog vond, maar gezien kennis en ervaring snapten ze ook wel dat het terecht was. Moest inderdaad wel loonstroken laten zien.

Hoe je om moet gaan met teleurstelling?
Relativering. Afwegen wat je achterlaat en vooruit kijken wat je ervoor terug denkt te krijgen. Of ergens extraatjes zien te bedingen, zoals gratis opleidingen, auto van de zaak, e.d.
anoniem_318439 wijzigde dit bericht op 29-05-2018 00:02
Reden: Toevoeging
4.67% gewijzigd
Eerst afwachten op hun bod en dan zeggen dat je erover na gaat denken. Dat je nu echt goed verdient is een voordeel, ik zou het desgevraagd melden en zeggen dat je enerzijds de nieuwe baan heel graag wilt, maar dat je er éigenlijk niet op achteruit wilt gaan. En na hun bod dus bedenktijd vragen.
Vraag wel goed door over de overige voorwaarden (13e maand, premievrij pensioen, flexibele werktijden, werksfeer, carrieremogelijkheden, auto/laptop/telefoon van de zaak etc).
Beter een half motto....
Nooit je huidige salaris noemen!!!! Ze gaan het altijd proberen je te ontfutselen, maar je moet het nooit noemen.

Geef bij hen aan dat je een nieuwe baan gaat doen en dat je daar graag van hun voor hoort wat ze dat waard vinden. Als hun eerste bod binnen is kun je altijd nog aangeven: tsja, ik verdien nu meer dus dat gaat niet werken. Dan doe je een tegenbod wat wat hoger ligt dan je huidige salaris. Eventueel kun je dan ook onderbouwen met een loonstrookje dat je inderdaad meer krijgt.

Zeg je het vooraf, dan passen zij hun bod er op aan. Je hebt er dus nooit voordeel mee: waren ze van plan meer te betalen, dan zullen ze nu minder bieden. Waren ze van plan minder te betalen, dan kun je altijd nog je salaris doorgeven.

Er is een uitzondering wanneer het wel handig is om je salaris te noemen: als je gevraagd wordt voor een baan (dus niet uit jezelf gaat solliciteren) en je een sterk vermoeden heb dat het salaris dat ze kunnen bieden lager is dan wat je wil accepteren. Dan kun je door voor het hele proces al een salarisindicatie af te geven ervoor zorgen dat je niet onnodig een heel sollicitatieproces doorloopt. Dan zou ik alleen nooit een exact bedrag geven maar meer een range. Als je bijvoorbeeld denkt dat ze niet boven 50.000 kunnen gaan, dan kun je een indicatie geven dat je toch wel "boven 50.000" vraagt. Dan kun je later altijd nog 60 vragen.
Bim schreef:
29-05-2018 00:36
Eerst afwachten op hun bod en dan zeggen dat je erover na gaat denken. Dat je nu echt goed verdient is een voordeel, ik zou het desgevraagd melden en zeggen dat je enerzijds de nieuwe baan heel graag wilt, maar dat je er éigenlijk niet op achteruit wilt gaan. En na hun bod dus bedenktijd vragen.
Vraag wel goed door over de overige voorwaarden (13e maand, premievrij pensioen, flexibele werktijden, werksfeer, carrieremogelijkheden, auto/laptop/telefoon van de zaak etc).
Dit en echt nooit je salaris noemen tenzij je er echt niet uit komt. Mochten dan ala nog niet over de burg komen dan is het aan jouw wat je wil. Als het heel moeilijk kan het zijn dat je soms zo hoog zit dat je teveel verschilt en er in de toekomst weinig tot niets bij krijgt. Vraag daar ook naar.
Mocht je trouwens voor de overheid, onderwijs of zorginstelling gaan werken gaat het vaak weer heel anders. Daar Wordt veel met schalen en traptredes gedaan. Ik denk echter dat het hier niet het geval is
Bedankt voor jullie reacties, ik heb zeker wat aan de tips! Ik zal laten weten hoe het gegaan is.
Mbt loonstrookje laten zien en salaris noemen; ik begrijp dat het niet handig is dat vooraf al aan te geven. Mochten we er toch niet uitkomen en ze een loonstrook willen zien; een aanzienlijk deel van mijn salaris bestaat uit een bonus (afgelopen jaren zo'n 20%, wordt 1 keer per jaar uitgekeerd). Ik was van plan om mijn huidige salaris te noemen inclusief bonus gedeelte, of zal ik dat apart benoemen? Het salaris zonder de bonus is niet uitzonderlijk hoog.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven