Basisinkomen
donderdag 31 mei 2018 om 20:32
Ik vind de discussie rondom de basisinkomen heel boeiend.
Ik ben benieuwd naar jullie meningen..
Voor- en nadelen.
Ben je vóór of tegen?
Ik neig meer naar vóór omdat ik vind dat er nu veels te veel regelingen, toeslagen, AOW, uitekeringen zijn die heel fraude gevoelig zijn. Daarnaast al het bureaucratische gedonder eromheen is onnodig en kost klauwen met geld om t in stand te houden.
Aan de andere kant is Nederland een export land. Door de mogelijke inflatie kan het heel ongunstig uitvallen voor de internationale economische positie van Nederland.
M
Ik ben benieuwd naar jullie meningen..
Voor- en nadelen.
Ben je vóór of tegen?
Ik neig meer naar vóór omdat ik vind dat er nu veels te veel regelingen, toeslagen, AOW, uitekeringen zijn die heel fraude gevoelig zijn. Daarnaast al het bureaucratische gedonder eromheen is onnodig en kost klauwen met geld om t in stand te houden.
Aan de andere kant is Nederland een export land. Door de mogelijke inflatie kan het heel ongunstig uitvallen voor de internationale economische positie van Nederland.
M
donderdag 31 mei 2018 om 20:36
Hier zijn al heel veel topics over geweest. Ik kan pas een mening vormen als iemand mij goed kan uitleggen hoe we dat gaan betalen (en dan niet "we besparen op uitkeringen en toeslagen" want dat is lang niet genoeg om iedereen van een basisinkomen te voorzien). Ik heb er in ieder geval nog nooit een goed doorgerekende begroting van gezien.
donderdag 31 mei 2018 om 20:37
donderdag 31 mei 2018 om 20:39
Tsja, als we dat gaan doen dan gaat het helemaal de spuigaten uitlopen met migratie. Gratis geld voor iedereen, daar wil je natuurlijk bij zijn.
Voor een deel zie dat nu al. Onze miezerige bijstandsuitkering is in veel landen een vermogen. Het ontneemt iedere lust om nog te werken. Van de vluchtelingen die hier komen heeft zelfs na 5 jaar maar iets van 15% een betaalde baan van 4 uur of meer. Als je dat vergelijkt met landen waar je niets krijgt, bijvoorbeeld de Verenigde Staten, daar hebben zo'n beetje alle vluchtelingen na 5 jaar een betaalde baan.
Voor een deel zie dat nu al. Onze miezerige bijstandsuitkering is in veel landen een vermogen. Het ontneemt iedere lust om nog te werken. Van de vluchtelingen die hier komen heeft zelfs na 5 jaar maar iets van 15% een betaalde baan van 4 uur of meer. Als je dat vergelijkt met landen waar je niets krijgt, bijvoorbeeld de Verenigde Staten, daar hebben zo'n beetje alle vluchtelingen na 5 jaar een betaalde baan.
donderdag 31 mei 2018 om 20:43
De VS hebben wel degelijk een uitkering voor mensen die geen werk hebben.jo12345 schreef: ↑31-05-2018 20:39Tsja, als we dat gaan doen dan gaat het helemaal de spuigaten uitlopen met migratie. Gratis geld voor iedereen, daar wil je natuurlijk bij zijn.
donderdag 31 mei 2018 om 20:49
Klopt. Maar het is daar geloof ik naar verhouding minder als hier. Plus dat je gegarandeerd in een echte ghetto terecht gaat komen. Ze werken meestal met foodstamps waar je niet alles mee kunt kopen (sigaretten, alcohol etc) en section 8 housing ( zoiets) dus uitkeringsgerechtigden krijgen minder contant geld en dus ook minder vrijheid.
donderdag 31 mei 2018 om 20:56
donderdag 31 mei 2018 om 20:56
Dankje voor de info.Ibelize schreef: ↑31-05-2018 20:49Klopt. Maar het is daar geloof ik naar verhouding minder als hier. Plus dat je gegarandeerd in een echte ghetto terecht gaat komen. Ze werken meestal met foodstamps waar je niet alles mee kunt kopen (sigaretten, alcohol etc) en section 8 housing ( zoiets) dus uitkeringsgerechtigden krijgen minder contant geld en dus ook minder vrijheid.
donderdag 31 mei 2018 om 20:57
Wat ik ook een goed argument vind is dat je dmv een basisinkomen automatisch ‘het recht’ hebt om werk te weigeren. In de huidige maatschappij wordt het ons ingebakken dat als je niet voor een baas werkt of een eigen onderneming hebt dat je lui bent en je daarvoor moet schamen. Maar wat als je bijvoorbeeld voldoening krijgt uit studeren en je verdiepen in bepaalde onderwerpen? Of je wilt graag naar azië of afrika reizen om daar vrijwilligerswerk te doen. Of je houdt je liever bezig met het organiseren van activiteitein voor ouderen, jongeren uit je gemeenschap. Of dieren opvangen, vogels voeren of whatever.
In de huidige situatie zou je vaak moeten kiezen: of brood op de plank of je gaat je dromen achterna. We zijn als het waren loonslaven. Ik denk dat een basisinkomen voor de meeste veel meer geluk gaat brengen en waarschijnlijk armoede voor een groot deel gaat doen verdwijnen.
In de huidige situatie zou je vaak moeten kiezen: of brood op de plank of je gaat je dromen achterna. We zijn als het waren loonslaven. Ik denk dat een basisinkomen voor de meeste veel meer geluk gaat brengen en waarschijnlijk armoede voor een groot deel gaat doen verdwijnen.
donderdag 31 mei 2018 om 20:58
donderdag 31 mei 2018 om 20:58
Ja, maar de voorzieningen zijn dusdanig slecht dat al die migranten daar dus wel gewoon aan het werk gaan, met alle voordelen van dien.
Volgens mij krijgen vluchtelingen in veel staten 6 maanden geld en ondersteuning, en wordt er daarna verwacht dat ze weer voor zichzelf zorgen.
Maar op zich gaat het daar niet om. Mijn punt gaat er om, dat een basisinkomen als een magneet zal werken voor alle straatarme mensen op deze wereld.
En op zich kun je dat die mensen ook niet kwalijk nemen. Als ik, bij wijze van spreken, naar Quatar kon gaan en daar een vrijstaande villa en 2 ton per jaar gratis en voor niets zou krijgen, dan zou ik morgen ook op een bootje stappen. En dat zijn zo ongeveer de verhoudingen.
donderdag 31 mei 2018 om 20:59
Ik ben voor. Ik val nu overal mee buiten de boot. Uitkering afgelopen, lage kans op werk, geen bijstand want man heeft inkomen. Maar intussen staat het water ons aan de lippen. Ik zou heel graag een leuke vrijwilligersplek willen, of bijvoorbeeld meer willen doen voor oudere mensen. Maar dat betaalt vaak niks en dat inkomen moet er wel zijn in onze situatie.
Ik leg de lat lekker hoog. Dan kan ik er makkelijker onderdoor.
donderdag 31 mei 2018 om 21:06
Even los van de betaalbaarheid vraag ik me ook af hoeveel het dan moet zijn.
Is het bijvoorbeeld 1000 per maand per volwassene, dan gaat een allenstaande bijstandsmoeder met een baby of zorgintensief kind of vier, of een oudere alleenstaande met alleen AOW er wel erg op achteruit. Zij kunnen er niet bij werken en krijgen dan ook geen toeslagen meer. Dan is 1000 wel erg karig. Maar ja, 1500 (bijstand+huurtoeslag+zorgtoeslag+kinderbijslag+kindgebondenbudget+tegemoetkoming schoolkosten etc. ??) pp zou dan 3000 erbij zijn voor een stel wat toch al werkt en dan van 3000 naar 6000 gaat. Ook niet fijn voor de inflatie/deflatie.
Is het bijvoorbeeld 1000 per maand per volwassene, dan gaat een allenstaande bijstandsmoeder met een baby of zorgintensief kind of vier, of een oudere alleenstaande met alleen AOW er wel erg op achteruit. Zij kunnen er niet bij werken en krijgen dan ook geen toeslagen meer. Dan is 1000 wel erg karig. Maar ja, 1500 (bijstand+huurtoeslag+zorgtoeslag+kinderbijslag+kindgebondenbudget+tegemoetkoming schoolkosten etc. ??) pp zou dan 3000 erbij zijn voor een stel wat toch al werkt en dan van 3000 naar 6000 gaat. Ook niet fijn voor de inflatie/deflatie.
donderdag 31 mei 2018 om 21:06
Het lastige is dat het (denk ik) juist niet te bedoeling is dat er met een basisinkomen opeens meer koopkracht is. Dat kan ook niet, want anders gaan de prijzen omhoog=inflatie. Wanneer dat gebeurt heb je weliswaar meer geld maar kan je er net zo weinig mee.SmoesDePoes schreef: ↑31-05-2018 20:59Ik ben voor. Ik val nu overal mee buiten de boot. Uitkering afgelopen, lage kans op werk, geen bijstand want man heeft inkomen. Maar intussen staat het water ons aan de lippen. Ik zou heel graag een leuke vrijwilligersplek willen, of bijvoorbeeld meer willen doen voor oudere mensen. Maar dat betaalt vaak niks en dat inkomen moet er wel zijn in onze situatie.
Basisinkomen is in mijn optiek alleen om de bureaucratie te verminderen en mensen de keus te bieden om wel of niet (minder) te werken.
donderdag 31 mei 2018 om 21:09
Vervelende situatie. Kun je je niet omscholen en dan met ouderen gaan werken? Daar is toch best vraag naar?SmoesDePoes schreef: ↑31-05-2018 20:59Ik ben voor. Ik val nu overal mee buiten de boot. Uitkering afgelopen, lage kans op werk, geen bijstand want man heeft inkomen. Maar intussen staat het water ons aan de lippen. Ik zou heel graag een leuke vrijwilligersplek willen, of bijvoorbeeld meer willen doen voor oudere mensen. Maar dat betaalt vaak niks en dat inkomen moet er wel zijn in onze situatie.
donderdag 31 mei 2018 om 21:10
Veel Kansarme immigranten komen toch ook al naar Nederland vanwege het ‘gratis geld’. Met een basisinkomen word het gratis geld juist minder omdat dan alle toeslagen etc bovenop een bijstandsuitkering verdwijnen.jo12345 schreef: ↑31-05-2018 20:58Ja, maar de voorzieningen zijn dusdanig slecht dat al die migranten daar dus wel gewoon aan het werk gaan, met alle voordelen van dien.
Volgens mij krijgen vluchtelingen in veel staten 6 maanden geld en ondersteuning, en wordt er daarna verwacht dat ze weer voor zichzelf zorgen.
Maar op zich gaat het daar niet om. Mijn punt gaat er om, dat een basisinkomen als een magneet zal werken voor alle straatarme mensen op deze wereld.
En op zich kun je dat die mensen ook niet kwalijk nemen. Als ik, bij wijze van spreken, naar Quatar kon gaan en daar een vrijstaande villa en 2 ton per jaar gratis en voor niets zou krijgen, dan zou ik morgen ook op een bootje stappen. En dat zijn zo ongeveer de verhoudingen.
donderdag 31 mei 2018 om 21:11
Ibelize schreef: ↑31-05-2018 21:06Het lastige is dat het (denk ik) juist niet te bedoeling is dat er met een basisinkomen opeens meer koopkracht is. Dat kan ook niet, want anders gaan de prijzen omhoog=inflatie. Wanneer dat gebeurt heb je weliswaar meer geld maar kan je er net zo weinig mee.
Basisinkomen is in mijn optiek alleen om de bureaucratie te verminderen en mensen de keus te bieden om wel of niet (minder) te werken.
Hoe zie je dat dan voor je? Mensen die niet (willen) werken krijgen een basisinkomen en mensen die werken krijgen dat niet? Waarom zouden mensen dan nog gaan werken?
donderdag 31 mei 2018 om 21:13
De lonen worden aangepast en het restant gaat naar de staat. Alles bij elkaar gaat niemand er een cent op vooruit.Ibelize schreef: ↑31-05-2018 21:06Het lastige is dat het (denk ik) juist niet te bedoeling is dat er met een basisinkomen opeens meer koopkracht is. Dat kan ook niet, want anders gaan de prijzen omhoog=inflatie. Wanneer dat gebeurt heb je weliswaar meer geld maar kan je er net zo weinig mee.
Voor alleenstaanden zou het basisinkomen zeker 1300 euro moeten zijn, met dien verstande dat de huur en de zorg dan niet meer mogen stijgen, anders is het armoe troef.
donderdag 31 mei 2018 om 21:15
Mensen gaan werken omdat ze een doel nodig hebben in hun leven en structuur. Het is allang bewezen dat de meeste mensen niet eens alle vrijheid zouden willen omdat ze dan gillend gek worden van verveling.nerdopviva schreef: ↑31-05-2018 21:11Hoe zie je dat dan voor je? Mensen die niet (willen) werken krijgen een basisinkomen en mensen die werken krijgen dat niet? Waarom zouden mensen dan nog gaan werken?
donderdag 31 mei 2018 om 21:20
Een basisinkomen is voor iedereen boven de 18. Dus ook als je werkt krijg je het. Het verschil tussen een uitkering en een basisinkomen is dat er geen verplichtingen zijn voor de ontvanger. Je krijgt onvoorwaardelijk een basisinkomen, het wordt een recht voor alle Nederlandse burgers.nerdopviva schreef: ↑31-05-2018 21:11Hoe zie je dat dan voor je? Mensen die niet (willen) werken krijgen een basisinkomen en mensen die werken krijgen dat niet? Waarom zouden mensen dan nog gaan werken?
donderdag 31 mei 2018 om 21:22
nerdopviva schreef: ↑31-05-2018 21:11Hoe zie je dat dan voor je? Mensen die niet (willen) werken krijgen een basisinkomen en mensen die werken krijgen dat niet? Waarom zouden mensen dan nog gaan werken?
Omdat je met werken dan meer verdient dan dat basisinkomen.
Maar dan ook echt meer in plaats van iets meer of minder na alle subsidieregelingen.
Het basisinkomen zal minder zijn dan wat men nu ontvangt bij niet werken.