Basisinkomen
donderdag 31 mei 2018 om 20:32
Ik vind de discussie rondom de basisinkomen heel boeiend.
Ik ben benieuwd naar jullie meningen..
Voor- en nadelen.
Ben je vóór of tegen?
Ik neig meer naar vóór omdat ik vind dat er nu veels te veel regelingen, toeslagen, AOW, uitekeringen zijn die heel fraude gevoelig zijn. Daarnaast al het bureaucratische gedonder eromheen is onnodig en kost klauwen met geld om t in stand te houden.
Aan de andere kant is Nederland een export land. Door de mogelijke inflatie kan het heel ongunstig uitvallen voor de internationale economische positie van Nederland.
M
Ik ben benieuwd naar jullie meningen..
Voor- en nadelen.
Ben je vóór of tegen?
Ik neig meer naar vóór omdat ik vind dat er nu veels te veel regelingen, toeslagen, AOW, uitekeringen zijn die heel fraude gevoelig zijn. Daarnaast al het bureaucratische gedonder eromheen is onnodig en kost klauwen met geld om t in stand te houden.
Aan de andere kant is Nederland een export land. Door de mogelijke inflatie kan het heel ongunstig uitvallen voor de internationale economische positie van Nederland.
M
vrijdag 1 juni 2018 om 10:03
Sluit ik me helemaal bij aan, ik ben erg blij dat ik geen uitkering nodig heb en dat ik gezond ben, maar het idee dat we met zn allen voor elkaar zouden moeten zorgen ben ik helemaal voor.Cateautje schreef: ↑01-06-2018 09:55Ik vind het ranzig dat er mensen zijn die afgeven op het solidariteitsbeginsel. Wat als je zelf in de situatie komt dat je niet meer kunt werken en afhankelijk wordt van de staat en daarmee van het volk, heb je dan nog steeds zo'n grote mond en weiger je dan maar dat noodzakelijke inkomen en ga je met een centenbakje de straat op elke morgen.
Het kan zijn dat jouw belastingcenten uitgegeven worden aan de sociale zekerheid, maar voor hetzelfde geld worden er wapens van gekocht voor het leger en worden er op jouw kosten bombardementen uitgevoerd op Syrië, dus hou alsjeblieft op met dat domme gezeik en tel je zegeningen. Ik zou er een moord voor doen om belasting te mogen betalen ten behoeve van de sociale zekerheid, hoe meer hoe beter.
Word daar echt doodmoe van!
vrijdag 1 juni 2018 om 10:17
Helaas is dit gewoon de denkwijze van velen.Cateautje schreef: ↑01-06-2018 09:55Ik vind het ranzig dat er mensen zijn die afgeven op het solidariteitsbeginsel. Wat als je zelf in de situatie komt dat je niet meer kunt werken en afhankelijk wordt van de staat en daarmee van het volk, heb je dan nog steeds zo'n grote mond en weiger je dan maar dat noodzakelijke inkomen en ga je met een centenbakje de straat op elke morgen.
Het kan zijn dat jouw belastingcenten uitgegeven worden aan de sociale zekerheid, maar voor hetzelfde geld worden er wapens van gekocht voor het leger en worden er op jouw kosten bombardementen uitgevoerd op Syrië, dus hou alsjeblieft op met dat domme gezeik en tel je zegeningen. Ik zou er een moord voor doen om belasting te mogen betalen ten behoeve van de sociale zekerheid, hoe meer hoe beter.
Word daar echt doodmoe van!
En ook al ben je kerngezond is er simpelweg niet voldoende banen voor iedereen. Ik werd in een andere topic ontzettend aangevallen omdat ik een vriendin had die in de bijstand zat. Dan ben ik niet eens degene die "me handje ophoudt", gewoon iemand die ik ken. Mensen geloven gewoon niet dat je soms niet veel invloed heb op je situatie en dat het soms is zoals het is. Iemand schreef net in dit topic dat bijna iedereen wel iets kan doen. Ik moest daar even om lachen.
vrijdag 1 juni 2018 om 10:19
Ik heb een buur die er schande van spreekt dat ik huishoudelijke hulp heb en noemt mij aartslui. Het is tegen haar waar ik mijn vriendelijkste gezicht tegen opzet als ik haar gedag zeg.Ibelize schreef: ↑01-06-2018 10:17Helaas is dit gewoon de denkwijze van velen.
En ook al ben je kerngezond is er simpelweg niet voldoende banen voor iedereen. Ik werd in een andere topic ontzettend aangevallen omdat ik een vriendin had die in de bijstand zat. Dan ben ik niet eens degene die "me handje ophoudt", gewoon iemand die ik ken. Mensen geloven gewoon niet dat je soms niet veel invloed heb op je situatie en dat het soms is zoals het is. Iemand schreef net in dit topic dat bijna iedereen wel iets kan doen. Ik moest daar even om lachen.![]()
vrijdag 1 juni 2018 om 10:27
Ik ook. Ik heb er geen moeite mee om inkomstenbelasting te betalen. Ik vind het ook een afschuwelijk idee hoor dat er mensen zijn die misbruik maken van het sociale stelsel, maar ik denk toch echt dat het de minderheid is. Nog kwalijker vind ik de grootverdieners/bedrijven die op allerlei slinkse wijzen de belasting ontlopen.florence13 schreef: ↑01-06-2018 10:03Sluit ik me helemaal bij aan, ik ben erg blij dat ik geen uitkering nodig heb en dat ik gezond ben, maar het idee dat we met zn allen voor elkaar zouden moeten zorgen ben ik helemaal voor.
Ik ben blij dat ik nog nooit gebruik heb hoeven maken van WW of bijstand, maar het is mooi dat het er is. Je zal het inderdaad maar nodig hebben.
vrijdag 1 juni 2018 om 10:32
Zoals gezegd, ik ben voor solidariteit, maar het werkt wel twee kanten uit, als je kunt werken en er is werk voor je, dan vind ik ook dat je dat moet doen, ook al vind je het werk niet zo leuk.Ibelize schreef: ↑01-06-2018 10:17Helaas is dit gewoon de denkwijze van velen.
En ook al ben je kerngezond is er simpelweg niet voldoende banen voor iedereen. Ik werd in een andere topic ontzettend aangevallen omdat ik een vriendin had die in de bijstand zat. Dan ben ik niet eens degene die "me handje ophoudt", gewoon iemand die ik ken. Mensen geloven gewoon niet dat je soms niet veel invloed heb op je situatie en dat het soms is zoals het is. Iemand schreef net in dit topic dat bijna iedereen wel iets kan doen. Ik moest daar even om lachen.![]()
Ik bedoel daarmee niets te zeggen over jouw vriendin want die ken ik niet. Maar ik hoor het wel eens 'ik ga toch zeker niet in de thuiszorg/groenvoorziening/bollenteelt etc werken... Ik blijf lekker in de bijstand' en dat vind ik erg vervelend, zo gaat het geld van uitkeringen op aan mensen die het niet nodig hebben.
vrijdag 1 juni 2018 om 10:40
Je houdt je vast aan principes en geloof me, van principes is nog nooit iemand beter geworden, dus het lijkt me het beste om dat los te laten.florence13 schreef: ↑01-06-2018 10:32Zoals gezegd, ik ben voor solidariteit, maar het werkt wel twee kanten uit, als je kunt werken en er is werk voor je, dan vind ik ook dat je dat moet doen, ook al vind je het werk niet zo leuk.
Ik bedoel daarmee niets te zeggen over jouw vriendin want die ken ik niet. Maar ik hoor het wel eens 'ik ga toch zeker niet in de thuiszorg/groenvoorziening/bollenteelt etc werken... Ik blijf lekker in de bijstand' en dat vind ik erg vervelend, zo gaat het geld van uitkeringen op aan mensen die het niet nodig hebben.
vrijdag 1 juni 2018 om 10:55
Weet je, ik vind het niet eens de moeite waard om te benoemen dat er zogenaamd mensen zijn de hun neus ophalen voor bepaald soort werk of dat er zoveel immigranten zijn die misbruik maken van het sociale stelsel. Waarom? Omdat ik weet dat dit echt om een klein minderheid gaat en dat het absoluut geen effect heeft op de belastingen die ik betaal. Ik ben realistisch genoeg om te beseffen dat er echt overal en in alle lagen van de bevolking mensen zullen zijn die gaan frauderen. Maar jammer genoeg zijn het juist de mensen die het meest kwetsbaar zijn die alle stront over zich heen krijgen.florence13 schreef: ↑01-06-2018 10:32Zoals gezegd, ik ben voor solidariteit, maar het werkt wel twee kanten uit, als je kunt werken en er is werk voor je, dan vind ik ook dat je dat moet doen, ook al vind je het werk niet zo leuk.
Ik hoor bijna nooit iemand roepen hoe schandalig het is dat miljonairs kinderbijslag en hypotheekrente krijgen voor hun luxe villa's. Het gaat bijna altijd maar over de bijstandsmoeders of andere werkelozen die van een minimum moeten leven.
vrijdag 1 juni 2018 om 10:56
Rotte appels heb je altijd. Maar het is van de zotte om je mening over uitkeringstrekkers in het algemeen te baseren op de profiteurs.florence13 schreef: ↑01-06-2018 10:32Zoals gezegd, ik ben voor solidariteit, maar het werkt wel twee kanten uit, als je kunt werken en er is werk voor je, dan vind ik ook dat je dat moet doen, ook al vind je het werk niet zo leuk.
De verontwaardiging van werkenden die roepen dat het oneerlijk is dat zij moeten betalen om al die luie uitkeringstrekkers in leven te houden, is schaamteloos dom.
vrijdag 1 juni 2018 om 10:57
Hear hear!!!Ibelize schreef: ↑01-06-2018 10:55Weet je, ik vind het niet eens de moeite waard om te benoemen dat er zogenaamd mensen zijn de hun neus ophalen voor bepaald soort werk of dat er zoveel immigranten zijn die misbruik maken van het sociale stelsel. Waarom? Omdat ik weet dat dit echt om een klein minderheid gaat en dat het absoluut geen effect heeft op de belastingen die ik betaal. Ik ben realistisch genoeg om te beseffen dat er echt overal en in alle lagen van de bevolking mensen zullen zijn die gaan frauderen. Maar jammer genoeg zijn het juist de mensen die het meest kwetsbaar zijn die alle stront over zich heen krijgen.
Ik hoor bijna nooit iemand roepen hoe schandalig het is dat miljonairs kinderbijslag en hypotheekrente krijgen voor hun luxe villa's. Het gaat bijna altijd maar over de bijstandsmoeders of andere werkelozen die van een minimum moeten leven.
vrijdag 1 juni 2018 om 10:59
Dat laatste is dan ook weer kort door de bocht. Ik ben Belgische en betaal al +20 jaar belastingen in Nederland. Heb dus in mijn ogen ook wel recht op een stukje "retour" als het een keer wat moeilijker zou gaan (lees: tijdelijk geen baan heb). Of moet ik dan "terug"? Ook al heb ik een kind hier op school en een koophuis ? Vreemde redenering vind ik dat. Als je het dan eerlijk doortrekt, moet je EU burgers bruto uitbetalen en geen belasting meer van ze willen ontvangen om het systeem mede in stand te houden dat hun vervolgens gaat uitsluiten. Ik had dan ook graag retro actief mijn 20 jaren ontvangenCeylon schreef: ↑31-05-2018 23:59Die hebben de eerste tijd nog geen Nederlands paspoort.
Daarom zou ik zoiets wel erbij willen. Dat ik als werkende meewerk voor een oudere of chronisch zieke, dat vind ik niet zo´n probleem. Dat ik meewerk om een asielzoeker op te vangen, daar kan ik ook nog wel mee leven.
Maar ik hoef dan weer niet mee te werken aan een EU burger die hier woont en eventueel werkt maar zijn eigen nationaliteit wil behouden.
Lijkt me een utopie trouwens. Nationaal kan je dit niet invoeren en zelfs als je het Europees zou regelen, dan komt er een sterk onevenwicht tov andere economieën.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€
vrijdag 1 juni 2018 om 11:07
Bij nader inzien op basis van argumenten die ik hier lees wijzig ik mijn gedachtes hierover van "lichtelijk voor" naar "lichtelijk tegen". Het enige ding waar ik nog wel twijfels/vraagtekens bij heb zijn op dit moment inkomensafhankelijke regelingen.
En dan niet zozeer de dingen die je bij de Belastingdienst persoonlijk regelt of aanvraagt, maar gegevens die je vertrekt aan scholen of kinderopvang. Ook al is het puur zakelijk en ziet de directie/administratie je kind niet persoonlijk en weten leraren of kinderleidsters van niets, ik vind het (of het nou om hoge of lage inkomens gaat) prive informatie die je niet ter inzage zou hoeven in te dienen. Maar als je het niet doet word je automatisch in de hoogste categorie ingeschaald.
En dan niet zozeer de dingen die je bij de Belastingdienst persoonlijk regelt of aanvraagt, maar gegevens die je vertrekt aan scholen of kinderopvang. Ook al is het puur zakelijk en ziet de directie/administratie je kind niet persoonlijk en weten leraren of kinderleidsters van niets, ik vind het (of het nou om hoge of lage inkomens gaat) prive informatie die je niet ter inzage zou hoeven in te dienen. Maar als je het niet doet word je automatisch in de hoogste categorie ingeschaald.
vrijdag 1 juni 2018 om 11:10
Mijn man en ik hebben maandelijks meer inkomen uit werk en passief inkomen maar als we beiden een basisinkomen krijgen voor dat bedrag stoppen we direct met werken.Dan stoppen ook genoeg kosten zoals oa tweede auto dus daar kunnen we goed van leven.
vrijdag 1 juni 2018 om 11:16
Waarom zouden miljonairs geen kinderbijslag of hypotheekrente mogen ontvangen?
Zij betalen vele malen meer belasting,hun villa kost ook meer OZB.
Ze hebben evenveel rechten als de rest van Nederland.
vrijdag 1 juni 2018 om 11:17
Dat hoeft niet perse zo te zijn. Als er meer mensen parttime gaan werken, dan komen er arbeidsplaatsen vrij en kunnen er meer mensen aan het werk. Voor mensen die niet volledig kunnen meedraaien in het huidige systeem zou dat ook een uitkomst zijn.-jolijn- schreef: ↑01-06-2018 09:15Ik denk niet dat het betaalbaar is. Naast de kosten is er namelijk nog een probleem: mensen gaan een tandje minder hard werken en daardoor komen er minder belastinggelden binnen. En vervolgens gaan mensen een tikje harder bezuinigen, wat een negatief effect heeft op de economie. Dan zijn er weer minder banen, kortom, een negatieve spiraal.
Ik denk dat het veel verstandiger is om maatregelen te nemen waardoor iedereen naar vermogen werkt. Voor wie dan beperkingen heeft zouden er een soort van "lidmaatschap"-banen gecreëerd kunnen worden. Bijna iedereen kan namelijk wel iets doen voor de maatschappij. Dat gaat dan verder dan de participatiebanen. Als je inkomensondersteuning nodig hebt, omdat je het zelf niet redt, dan zou de staat van je kunnen vragen om daar sowieso iets voor terug te doen. Niet in het bedrijfsleven, maar juist binnen het werk dat de overheid van het belastinggeld betaalt. Schoonmaken in het ziekenhuis, bijles geven aan kinderen die passend onderwijs nodig hebben, onderhouden van schoolgebouwen, gastheer/gastvrouw in het ziekenhuis, groenvoorziening, verkeersregelaar etc. Dat zijn nu wel gewoon betaalde banen, maar er is nu arbeidskrapte en er worden allerlei mensen uit goedkope loonlanden ingevlogen om bepaald werk te doen. Dat kan dan afgeschaft worden. Mensen die mobiel zijn op de arbeidsmarkt vinden dan wel weer ander werk en de mensen die het echt niet zelf kunnen, die betalen dan "in natura" voor hun lidmaatschap aan de Nederlandse maatschappij. Door werk te verrichten voor die maatschappij.
De groep die dat echt niet kan, kan dat natuurlijk niet.
Ik vind dat de nivellerende maatregelen die er nu zijn vooral bijdragen aan de keuze van mensen om net iets minder te doen dat zij kunnen. Het effect is dat de gemeenschappelijke voorzieningen onbetaalbaar worden.
vrijdag 1 juni 2018 om 11:21
Ik ben er volledig van overtuigd dat het een minderheid is, want laten we eerlijk zijn, frauderen met aow is erg lastig, met de huidige regels en controle is fraude met wia ook niet echt simpel. Dan blijft alleen bijstand over, waarbij het nog enigszins mogelijk zou kunnen zijn om te frauderen. Ik denk dat een groot deel dat niet doet.Ibelize schreef: ↑01-06-2018 10:55Weet je, ik vind het niet eens de moeite waard om te benoemen dat er zogenaamd mensen zijn de hun neus ophalen voor bepaald soort werk of dat er zoveel immigranten zijn die misbruik maken van het sociale stelsel. Waarom? Omdat ik weet dat dit echt om een klein minderheid gaat en dat het absoluut geen effect heeft op de belastingen die ik betaal. Ik ben realistisch genoeg om te beseffen dat er echt overal en in alle lagen van de bevolking mensen zullen zijn die gaan frauderen. Maar jammer genoeg zijn het juist de mensen die het meest kwetsbaar zijn die alle stront over zich heen krijgen.
Ik ben het eens met de regels, dus dat uitkeringen er zijn en dat je die kunt krijgen als je die nodig hebt. Fraude vind ik stijlloos, ook al is het maar een kleine groep.
vrijdag 1 juni 2018 om 11:22
Helemaal mee eens, ik zie alleen niemand dat zeggen. (hier in dit topic dus, in de samenleving hoor ik het wel eens)yette schreef: ↑01-06-2018 10:56Rotte appels heb je altijd. Maar het is van de zotte om je mening over uitkeringstrekkers in het algemeen te baseren op de profiteurs.
De verontwaardiging van werkenden die roepen dat het oneerlijk is dat zij moeten betalen om al die luie uitkeringstrekkers in leven te houden, is schaamteloos dom.
vrijdag 1 juni 2018 om 11:24
Tijdens de crisis hoorde je vaak (ook hier op het forum): mensen in de bijstand willen niet werken ook al zijn er banen genoeg.florence13 schreef: ↑01-06-2018 10:32Zoals gezegd, ik ben voor solidariteit, maar het werkt wel twee kanten uit, als je kunt werken en er is werk voor je, dan vind ik ook dat je dat moet doen, ook al vind je het werk niet zo leuk.
Maar nu de economie groeit en er daadwerkelijk meer banen zijn, zie je ook het aantal bijstandsgerechtigden fors afnemen. Blijkbaar klopt er dan toch iets niet aan die veronderstelling.
En ja er zijn natuurlijk altijd mensen die niets willen. (Vaak zit er achter individuele gevallen nog een heel verhaal, maar dat terzijde.) Het basisloon ondervangt in ieder geval het probleem dat je niet "beter" wordt van werken, wat voor sommigen dan wel een stimulans kan zijn.
anoniem_362599 wijzigde dit bericht op 01-06-2018 11:24
0.13% gewijzigd
vrijdag 1 juni 2018 om 11:24
We mogen natuurlijk van mening verschillen, maar ik vind het principe van solidariteit dusdanig belangrijk dat ik het niet wil laten varen. Ik ben blij dat ik in een samenleving woon die relatief solidair is.
vrijdag 1 juni 2018 om 11:25
Leuk om te horen!Habbekratz schreef: ↑01-06-2018 11:10Mijn man en ik hebben maandelijks meer inkomen uit werk en passief inkomen maar als we beiden een basisinkomen krijgen voor dat bedrag stoppen we direct met werken.Dan stoppen ook genoeg kosten zoals oa tweede auto dus daar kunnen we goed van leven.
vrijdag 1 juni 2018 om 11:27
Ik denk dat er een grote groep 50 plussers is die van dat basisinkomen niet op een houtje hoeven bijten en daarnaast niet meer hoeven te werken. Velen van hen hebben een koopwoning met een kleine of geen hypotheek meer,de volwassen kinderen zijn uit huis,er zijn kosten die men kan besparen doordat men niet meer gaat werken. Ik denk dat door het basisinkomen ook vele banen vrijkomen van mensen die dan met werken stoppen of ieder geval minderen.
vrijdag 1 juni 2018 om 11:28
Mag ik er tussendoor ook nog eventjes op wijzen dat het heel slecht is voor de economie als alle mensen zouden werken. Voor een goede sterke economie heeft ieder land 5% aan werkelozen nodig, hoe dat precies zit en werkt dan weet ik niet, maar het blijkt zo te zijn.
In het voormalige oost Duitsland had men geen werkelozen en de economie lag daar volledig op z'n gat en het land zat tegen het faillissement aan. Kan je zeggen dat het achter de muur zat, maar andere landen achter diezelfde muur hadden daar geen last van.
Dus....prijs ons luie donders, want door ons hebben jullie het goed.
Ik heb overigens geen bijstand, maar dat terzijde.
In het voormalige oost Duitsland had men geen werkelozen en de economie lag daar volledig op z'n gat en het land zat tegen het faillissement aan. Kan je zeggen dat het achter de muur zat, maar andere landen achter diezelfde muur hadden daar geen last van.
Dus....prijs ons luie donders, want door ons hebben jullie het goed.
Ik heb overigens geen bijstand, maar dat terzijde.
vrijdag 1 juni 2018 om 11:30
Klopt er waren tijdens de crisis wel vacatures maar die waren niet aansluitend bij locatie of kennis van de werkzoekende. Een cardioloog is nou eenmaal geen programmeur zeg maar.popita schreef: ↑01-06-2018 11:24Tijdens de crisis hoorde je vaak (ook hier op het forum): mensen in de bijstand willen niet werken ook al zijn er banen genoeg.
Maar nu de economie groeit en er daadwerkelijk meer banen zijn, zie je ook het aantal bijstandsgerechtigden fors afnemen. Blijkbaar klopt er dan toch iets niet aan die veronderstelling.
En ja er zijn natuurlijk altijd mensen die niets willen. (Vaak zit er achter individuele gevallen nog een heel verhaal, maar dat terzijde.) Het basisloon ondervangt in ieder geval het probleem dat je niet "beter" wordt van werken, wat voor sommigen dan wel een stimulans kan zijn.
Wat betreft het individuele verhaal, technisch genomen zitten best veel mensen administratief in de verkeerde uitkering. Een relatief flink aantal mensen die in de bijstand zit zou eigenlijk in de wia moeten zitten. Dat maakt dus ook dat de beginselen waar de bijstand op gestoeld is voor hen niet werkt of toepasbaar is. Dit veroorzaakt in best wel wat gevallen dat mensen dus lang in de bijstand zitten. Lang in de bijstand zitten is dus niet perse omdat mensen niet willen, maar kan ook komen omdat ze niet kunnen.
vrijdag 1 juni 2018 om 11:30
popita schreef: ↑01-06-2018 11:24Tijdens de crisis hoorde je vaak (ook hier op het forum): mensen in de bijstand willen niet werken ook al zijn er banen genoeg.
Nou, fors afnemen... Tot en met het eerste kwartaal van 2017 steeg het aantal bijstandsgerechtigden juist (https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/22 ... jgt-verder). Daarna is het gedaald, van 447.000 in maart 2017 naar 436.000 in maart 2018 (http://statline.cbs.nl/StatWeb/publicat ... A=82015NED). Gelukkig wordt het steeds minder, maar fors kan ik het niet noemen.
vrijdag 1 juni 2018 om 11:31
Het genereert ook uitgaven/activiteiten en dat zorgt ook weer voor banen/inkomsten/belastinggeld. En sommige banen (die nu slechtbetaald worden) zullen wellicht ook beter betaald gaan worden (mensen hebben immers behoefte om gebruik te maken van - ik noem maar wat - restaurants, tuinarchitecten, pretparken) dus mensen die werkzaam zijn in die branche zullen beter beloond moeten worden, anders blijft het personeel weg.Habbekratz schreef: ↑01-06-2018 11:27Ik denk dat er een grote groep 50 plussers is die van dat basisinkomen niet op een houtje hoeven bijten en daarnaast niet meer hoeven te werken. Velen van hen hebben een koopwoning met een kleine of geen hypotheek meer,de volwassen kinderen zijn uit huis,er zijn kosten die men kan besparen doordat men niet meer gaat werken. Ik denk dat door het basisinkomen ook vele banen vrijkomen van mensen die dan met werken stoppen of ieder geval minderen.