Vriend wil condoom, ik liever niet

31-05-2018 17:39 170 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel al zegt, ik wil liever geen condoom terwijl mijn vriend dat eigenlijk wel wil. Het is niet voor SOA's maar echt tegen de zwangerschap. Ik zit zelf al aan de pil.

Let me explain, op zich vind ik het helemaal niet erg om met een condoom te vrijen, helemaal niet. Maar dat moment dat het om moet/gaat. Weet niet waarom me dat zo tegenstaat, maar dat doet het nu eenmaal. Een beetje een moodkiller vind ik het.

Maar soms gebeurd het toch dat we zonder condoom vrijen omdat mijn vriend dan zo'n zin in mij heeft, dan kan het opeens wel, maar als ik het vraag is het hek van de dam want dan is hij bang dat ik zwanger raak.

Ik snap dat double Dutch beter is, maar het is alsnog niet de ultieme manier om een zwangerschap tegen te gaan.

Ben wel benieuwd naar verschillende meningen, of naar mensen die hetzelfde hebben meegemaakt/meemaken en hoe gaan jullie ermee om?
anoniem_367261 wijzigde dit bericht op 31-05-2018 17:45
1.02% gewijzigd
DulceLoco schreef:
01-06-2018 21:06
Side note: mijn 'ongewenste' kind is dolgelukkig met zijn bestaan hoor. Vreselijk om te horen dat iedereen altijd maar denkt dat het 'ongewenst zijn' je hele leven zal beïnvloeden. Ongewenste zwangerschap is ook iets anders als een ongewenst kind, daar zit een proces tussen. (En dit is off topic en hoort niet ik het topic thuis, maar wou het toch even zeggen)
Jouw kind is ongewenst? Echt? Of ongepland? Er zit namelijk een wereld van verschil tussen.
Kasboom schreef:
02-06-2018 09:20
Jouw kind is ongewenst? Echt? Of ongepland? Er zit namelijk een wereld van verschil tussen.
Mijn zwangerschap was zeker ongewenst, ik was 16. Ik zet ongewenst niet voor niets tussen aanhalingstekens he? Uiteraard was mijn kindje (nu 10) welkom, anders had ik wel abortus gedaan. Een ongeplande zwangerschap klinkt inderdaad mooier, maar wel erg verzachtend in het geval van een tienerzwangerschap.
Fragolisa schreef:
02-06-2018 07:38
Wat heb jij een irritant betweterig toontje, zeg ("lol").
Dank.
Fragolisa schreef:
Het is wel duidelijk dat perfect pilgebruik niet mogelijk is, dus dan kan de betrouwbaarheid nooit 100% zijn. Zo ver waren we al, toch?
Ik heb niet de indruk dat je weet wat betrouwbaarheid is of hoe statistiek werkt.
Fragolisa schreef:
Met hormonale waardes kun je geen vruchtbaarheid meten. Die verschillen namelijk per vrouw. Bovendien spelen er veel meer factoren mee, zoals de dikte van het slijmvlies, de diameter van de eileiders, de toestand van de cervix en de vitaliteit van de eicellen en de zaadcellen. De enige manier om vruchtbaarheid te meten is door te tellen hoe vaak iemand zwanger wordt.
Van hoe ze iets kunnen meten weet ik vrij weinig af. Ik weet wel dat ze weten hoe het werkt en ik neem aan dat ze dat kunnen meten. Het ging mij overigens om het meten van bepaalde (al dan niet hormonale) waarden waardoor ze weten dat het lichaam op een bepaalde manier reageert.
Fragolisa schreef:
En anekdotisch bewijs is wel degelijk een soort bewijs, daarom worden er ook case reports gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften.
Ja leuk, maar die onderzoeken zijn zeer onbetrouwbaar. En daaruit blijkt wederom dat je weinig hierarchie weet aan te brengen in wetenschappelijk onderzoek en bovendien weinig weet van de betrouwbaarheid van methode.

In een stuk over gedragswetenschapper Frans de Waal: "De Waal zal gisteravond zelf op de ziel van menige collega hebben getrapt door te stellen ‘blij te zijn dat dieren geen vragenlijsten kunnen invullen’. Mensen die vragenlijsten over hun eigen gedrag invullen zijn volgens de bioloog per definitie onbetrouwbaar. Terwijl hun antwoorden door de menswetenschappers wel als feiten worden verwerkt. Nee, dan dieren: die kunnen hun ware aard niet verbergen." bron: https://www.trouw.nl/home/recensie-zome ... ~a6a34afe/
Fragolisa schreef:
En die opmerking "als je wat van wetenschap zou weten" is al helemaal van de pot gerukt want ik denk dat ik heel wat jaartjes meer academisch en postdoc onderwijs heb genoten dan jij, wijsneus.
En je komt tot die conclusie omdat? Overigens zegt het aantal jaren postdoc onderwijs mij vrij weinig. Een autoriteitsargument, dus geen argument. Maar ook omdat er genoeg postdocs of promovendi zijn die van alles en nog wat roepen. Zelfs hoogleraren: meestal op het gebied van sociaalpsychologie (die van de onbetrouwbare vragenlijsten).
Fragolisa schreef:
Ik kwam niet om wetenschappelijk bewijs te presenteren, maar omdat ik van mening ben dat iedere man recht heeft op anticonceptie. En dat als hij absoluut absoluut absoluut niet wil dat zijn vriendin zwanger wordt, dat hij dan niet kan vertrouwen op de pil alleen, want er is wél een minieme kans op bevruchting.

Maar waar wil je nou zo nodig nog bewijs voor zien dan?
Je weet dat het condoom ongeveer 7x onbetrouwbaarder is dan de anticonceptiepil?
Bombus-Sylvarum schreef:
02-06-2018 12:38
Ik heb niet de indruk dat je weet wat betrouwbaarheid is of hoe statistiek werkt.

De betrouwbaarheid van de pil , niet statistische betrouwbaarheid :frusty:

Je weet dat het condoom ongeveer 7x onbetrouwbaarder is dan de anticonceptiepil?

Ja, dat weet ik daarom is de pil beter (mits je m elke dag op dezelfde tijd inneemt en extra maatregelen neemt bij bepaalde medicatie of braken/ernstige diarree) maar de mannenpil is nog niet uitgevonden. En dubbelop is beter.
En nu laat ik me niet meer uit de tent lokken door jou.
Toch nog even over de betrouwbaarheid van de anticonceptiepil, want de onwetendheid op dit vlak is echt buitengewoon stuitend.

1) Bestaan er volledig betrouwbare anticonceptiemiddelen?

Antwoord: Nee.

2) Wat is de betrouwbaarheid van anticonceptiemiddelen?

Antwoord: Hangt sterk af van de uitvoer, maar bij alle anticonceptiemiddelen is er kans op zwangerschap zoals blijkt uit deze tabel:
MethodeAantal vrouwen met ongewenste zwangerschap, eerste jaar van gebruik (% perfect use)Aantal vrouwen met ongewenste zwangerschap eerste jaar van gebruik (% typical use)Aantal vrouwen die methode gebruiken na 1 jaar (%)
Combinatiepil en pil met alleen progestageen0,3967
Implantatiestaafje0,050,0584
Prikpil0,2656
Koperspiraal (ParaGard) 0,60,878
Sterilisatie vrouw0,50,5100
Sterilisatie man0,10,15100
Vrouwencondoom52141
Condoom21843
Coïtus interruptus 42246
bron: https://www.nhg.org/standaarden/volledi ... tie#note-2

Kort gezegd: de betrouwbaarheid van condooms is bijna 7x zo onbetrouwbaar als het gebruik van de anticonceptiepil. En zelfs bij sterilisatie is er kans op bevruchting. Ergo, er bestaan geen methoden die volledig betrouwbaar zijn.

3) Hoe kan het dat zoveel vrouwen de anticonceptiepil onbetrouwbaar noemen?

Dat heeft verschillende oorzaken. De pil kan onjuist gebruikt worden of de pil kon opzettelijk onjuist gebruikt worden. Waarom dat wordt gedaan blijft giswerk aangezien we nog geen gedachten kunnen lezen. Ook is er een verschil tussen "perfect" gebruik en "gewoon" gebruik, zoals de bovenstaande tabel laat zien. Er raken veel meer vrouwen zwanger tijdens het (vermeende) gebruik van de anticonceptiepil dan onderzoek heeft uitgewezen. Hiermee ontstaat dus ook de populaire mythe dat de anticonceptiepil onbetrouwbaar zou zijn. In werkelijkheid is sterilisatie van vrouwen en het gebruik van condooms vele malen onbetrouwbaarder. Van condooms raken 20 op de 100000 vrouwen zwanger, bij sterilisatie van mannen 1,5 op de 100000 vrouwen (bij sterilisatie van vrouwen zelfs 5 op de 100000), terwijl de bij de pil maar 3 op de 100000 vrouwen zwanger raken.
anoniem_366318 wijzigde dit bericht op 02-06-2018 13:08
Reden: Uitbreiding van het antwoord!
22.13% gewijzigd
Fragolisa schreef:
02-06-2018 12:48
En nu laat ik me niet meer uit de tent lokken door jou.
Ja, als je weet wat betrouwbaarheid inhield en op de hoogte was van de cijfers (zie mijn eerdere reactie) had je je net zo goed druk kunnen maken over de onbetrouwbaarheid van sterilisatie. Want zelfs bij sterilisatie bestaat er nog een kans dat de vrouw zwanger wordt. Als de man gesteriliseerd wordt raakt 1 op de 1000 vrouwen alsnog zwanger, als de vrouw gesteriliseerd wordt zelfs 5 op de 1000 vrouwen, waarmee laatstgenoemde methode nog onbetrouwbaarder is dan de anticonceptiepil. De negatieve nadruk op de anticonceptiepil is dus volledig onterecht.
Bombus-Sylvarum schreef:
02-06-2018 12:58
Ja, als je weet wat betrouwbaarheid inhield en op de hoogte was van de cijfers (zie mijn eerdere reactie) had je je net zo goed druk kunnen maken over de onbetrouwbaarheid van sterilisatie. Want zelfs bij sterilisatie bestaat er nog een kans dat de vrouw zwanger wordt. Als de man gesteriliseerd wordt raakt 1 op de 1000 vrouwen alsnog zwanger, als de vrouw gesteriliseerd wordt zelfs 5 op de 1000 vrouwen, waarmee laatstgenoemde methode nog onbetrouwbaarder is dan de anticonceptiepil. De negatieve nadruk op de anticonceptiepil is dus volledig onterecht.

Heb ik ook al genoemd, maar... jij blijft er maar op hameren dat vrouwen die zwanger worden door de pil heen, niet goed met de pil omgingen. Dat vrouwen die een spiraaltje hebben óók zwanger raken en dat zelfs sterilisatie niet betrouwbaar is, daar had je tot nu toe niet op gereageerd. Alleen maar, als een langspeelplaat: de pil is betrouwbaar, mits goed gebruikt. Als je nu al jouw stukjes naast elkaar legt, zou je haast denken dat de pil het veiligste voorbehoedsmiddel is, als de vrouw maar zo betrouwbaar was 'm goed te gebruiken.
Dus.. in feite spreek je jezelf nu enorm tegen, maar daar zul jij wel weer anders over denken :facepalm:
Later is nu
Ergo, TO

Ik zou er als ik jou was zélf op staan dat die condoom elke keer omgaat, ook als je vriend een keer wat makkelijker is. Dan is het niet (alleen) jouw schuld, mocht er toch een zwangerschap van komen.

Overigens werkt de pil én het condoom gelukkig in de meeste gevallen wél gewoon.
Later is nu
Ik zou er ook niet veel voor voelen om in een vaste relatie met condoom te vrijen.
Dreamer schreef:
02-06-2018 13:12
Heb ik ook al genoemd, maar... jij blijft er maar op hameren dat vrouwen die zwanger worden door de pil heen, niet goed met de pil omgingen. Dat vrouwen die een spiraaltje hebben óók zwanger raken en dat zelfs sterilisatie niet betrouwbaar is, daar had je tot nu toe niet op gereageerd. Alleen maar, als een langspeelplaat: de pil is betrouwbaar, mits goed gebruikt. Als je nu al jouw stukjes naast elkaar legt, zou je haast denken dat de pil het veiligste voorbehoedsmiddel is, als de vrouw maar zo betrouwbaar was 'm goed te gebruiken.
Dus.. in feite spreek je jezelf nu enorm tegen, maar daar zul jij wel weer anders over denken :facepalm:
Het kan zijn dat ik over het hoofd heb gezien dat jij hebt gezegd dat zelfs sterilisatie niet betrouwbaar is, excuses daarvoor.

De conclusie die je trekt is overigens onjuist. Ik denk niet dat de pil het betrouwbaarst is (ik vermijd vrij bewust dat soort absolute termen), maar het is wel zeer betrouwbaar. Betrouwbaarder dan het condoom bijvoorbeeld. Eén en ander hangt wel af van hoe de pil gebruikt wordt, want deze methode is niet voor iedere vrouw ideaal. Sommige vrouwen zijn ongeorganiseerder en dat kan een zwangerschap tot gevolg hebben. Dus nee, ik spreek mezelf nergens tegen. Ik weet namelijk hoe onbetrouwbaar mensen zijn in het nakomen van afspraken en het volgens van simpele instructies. Dat heb ik ook meerdere malen benadrukt.
Dreamer schreef:
02-06-2018 13:13
Ergo, TO

Ik zou er als ik jou was zélf op staan dat die condoom elke keer omgaat, ook als je vriend een keer wat makkelijker is. Dan is het niet (alleen) jouw schuld, mocht er toch een zwangerschap van komen.

Overigens werkt de pil én het condoom gelukkig in de meeste gevallen wél gewoon.
Maar ook dan is er nog steeds risico op een zwangerschap. Als ik jouw logica volg is het nog beter om NOG VEEL MEER anticonceptiemiddelen te gebruiken. Alles om de kans zo klein mogelijk te maken.

Verder is het overigens wel een goede suggestie voor de vriend van TO. Wat een angsthaas: als hij zou weten hoe statistiek werkt en weten hoe de feiten liggen zou hij wellicht minder raar reageren.
Bombus-Sylvarum schreef:
02-06-2018 13:28
Het kan zijn dat ik over het hoofd heb gezien dat jij hebt gezegd dat zelfs sterilisatie niet betrouwbaar is, excuses daarvoor.

De conclusie die je trekt is overigens onjuist. Ik denk niet dat de pil het betrouwbaarst is (ik vermijd vrij bewust dat soort absolute termen), maar het is wel zeer betrouwbaar. Betrouwbaarder dan het condoom bijvoorbeeld. Eén en ander hangt wel af van hoe de pil gebruikt wordt, want deze methode is niet voor iedere vrouw ideaal. Sommige vrouwen zijn ongeorganiseerder en dat kan een zwangerschap tot gevolg hebben. Dus nee, ik spreek mezelf nergens tegen. Ik weet namelijk hoe onbetrouwbaar mensen zijn in het nakomen van afspraken en het volgens van simpele instructies. Dat heb ik ook meerdere malen benadrukt.
Wat denk ik moeilijk te bevatten is, technisch gezien en ook voor de wetenschap, is dat elk vrouwelijk lichaam anders op hormonen reageert. Het is toch bijzonder dat de éne vrouw helemaal happy is met een pil terwijl de volgende er ernstige bijwerkingen van heeft, zoals migraine en gebrek aan libido. En zo blijken er ook vrouwen, bij wie de pil gewoon niet werkt. Dat is naar, maar het komt voor.
Sowieso is er denk ik nog veel onbekend over de vrouw en haar hormonen, kijk maar naar de onmacht als het gaat om het verhelpen van menstruatieproblemen.
Later is nu
Bombus-Sylvarum schreef:
02-06-2018 13:30
Maar ook dan is er nog steeds risico op een zwangerschap. Als ik jouw logica volg is het nog beter om NOG VEEL MEER anticonceptiemiddelen te gebruiken. Alles om de kans zo klein mogelijk te maken.

Verder is het overigens wel een goede suggestie voor de vriend van TO. Wat een angsthaas: als hij zou weten hoe statistiek werkt en weten hoe de feiten liggen zou hij wellicht minder raar reageren.
Nee, niet nog veel meer. Maar een condoom is iets wat hij zelf in de hand heeft, het énige dat hij zelf in de hand heeft. Vandaar.
Meer anticonceptie op hormonale basis kan sowieso niet. Een pessarium zou nog kunnen :D
Later is nu
Des te beter beschermd, des te beter.
Dreamer schreef:
02-06-2018 14:08
Wat denk ik moeilijk te bevatten is, technisch gezien en ook voor de wetenschap, is dat elk vrouwelijk lichaam anders op hormonen reageert. Het is toch bijzonder dat de éne vrouw helemaal happy is met een pil terwijl de volgende er ernstige bijwerkingen van heeft, zoals migraine en gebrek aan libido. En zo blijken er ook vrouwen, bij wie de pil gewoon niet werkt. Dat is naar, maar het komt voor.
Sowieso is er denk ik nog veel onbekend over de vrouw en haar hormonen, kijk maar naar de onmacht als het gaat om het verhelpen van menstruatieproblemen.
Eens. Maar volgens mij praten we nu echt langs elkaar heen. Het gaat mij vooral om de suggestie dat de anticonceptiepil niet betrouwbaar zou zijn hetgeen kwalijk en ongefundeerd is. Zelfs bij de 0,03% van de vrouwen die uit onderzoek toch zwanger wordt is geen lichamelijke verklaring en er wordt ook gedacht aan andere oorzaken zoals onjuist gebruik. Dat heeft niets te maken met dat lichamen anders zijn, in andere opzichten zijn ze ook weer gelijk namelijk.

Verder heb ik bij herhaling al aangegeven dat de anticonceptiepil veel vraagt van diegene die hem gebruikt: je moet wel enigszins georganiseerd zijn en dat is voor een deel van de vrouwen (of mensheid in het algemeen) teveel gevraagd. En ook zijn er inderdaad vrouwen die bijwerkingen hebben (zie ook wat Lareb daar over schrijft). Voor die laatste 2 groepen is een ander anticonceptiemiddel beter (en er zijn zat betrouwbare methoden).

Alleen zie ik de discussie ook in het licht van TS: of de angst van haar vriend gegrond is. En dan denk ik dat op basis van alles wat bekend is, dat hij aan een soort angststoornis lijdt. Waarschijnlijk als hij ziet dat het condoom nog onbetrouwbaarder is dan de pil zal hij waarschijnlijk nog meerdere vormen van anticonceptie willen combineren, want [kleine kans]*[kleine kans]*[kleine kans] = zeer kleine kans. Alleen hoever ga je om een vrij theoretische kans uit te sluiten?

Je laatste punt begrijp ik wel - wat weten we nu van zoiets triviaals als verkoudheid - maar als er iets is waar vrij veel onderzoek naar gedaan is, dan is het wel conceptie (en ook anticonceptie). Niet uitputtend, maar ik geloof wel dat men aardig wat weet.
Dreamer schreef:
02-06-2018 14:09
Nee, niet nog veel meer. Maar een condoom is iets wat hij zelf in de hand heeft, het énige dat hij zelf in de hand heeft. Vandaar.
Meer anticonceptie op hormonale basis kan sowieso niet. Een pessarium zou nog kunnen :D
Dat is niet juist. Hij kan ook nog zaaddodende pasta gebruiken, zich laten steriliseren, de kalendermethode hanteren en voor het zingen de kerk uitgaan.

Kortom hij kan meerdere methodes gebruiken waardoor de kans op zwangerschap kleiner wordt. Daarmee wordt de kans ook niet 0,00000000%, maar het wordt in ieder geval wel nog veel kleiner. Mijn punt is dat TS gelijk heeft als ze denkt dat haar vriend irreële angsten heeft en dat de anticonceptie pil gewoon een betrouwbare methode is.
Paarsebloem schreef:
02-06-2018 14:25
Des te beter beschermd, des te beter.
Het beste kan je daarom ook allebei één groot condoom omdoen dat het gehele lichaam bedekt. Een soort ruimtepak ;-) !
Of vriendlief heeft dit topic gelezen, of hij is zelf van gedachten veranderd want afgelopen donderdag en vrijdag was ik bij hem en hebben we alle keren zonder condoom gedaan. Ik heb niks aangegeven, het was allemaal zijn initiatief. Hij heeft het onderwerp ook niet opgehaald.
Bombus-Sylvarum schreef:
01-06-2018 11:56
Precies. Er bestaan sowieso geen methoden die 100% betrouwbaar zijn. Stel dat het condoom 99,999% kans heeft dat het betrouwbaar is en dat de pil ook voor 99,999% betrouwbaar is. Dat betekent dat je inderdaad nog steeds < 0,001% kans hebt dat het misgaat. Als je beiden tegelijk gebruikt is de kans 0,001*0,001=0,000001. Oftewel de kans is zeer klein, maar kan altijd nog overdreven kleiner.

Kortom: als je naast de pil en condoom ook nog een spiraaltje gebruikt en voor het zingen de kerk uitgaat zal de kans nog veel kleiner zijn. Het advies is dus om alle mogelijke vormen van anticonceptie te gebruiken om de kans om zwanger te raken natuurlijk kleiner te laten zijn dan een miljard of biljard.

Er is een verschil tussen betrouwbaar en onbetrouwbaar. In de meeste gevallen is de pil gewoon zeer betrouwbaar. Je doet net alsof het Russische roulette is, wat gewoon pertinent onwaar is.
Of je kan witte driekwartsbroeken dragen. Een 100% betrouwbaar anticonceptiemiddel.
Veritas vos liberabit
Ik begrijp jullie allebei. Hij staat natuurlijk een beetje machteloos in de controle hierover als jij alleen de pil slikt en aangeeft bij een eventuele zwangerschap geen abortus te willen. Je vriend is helemaal afhankelijk of jij de pil wel keurig op tijd slikt, niet vergeet en er aan denkt dat als de pil wat onbetrouwbaarder is je dit aan hem doorgeeft. Met een condoom erbij heeft hij ook invloed op het voorkomen van een zwangerschap. En je je kunt wel zeggen dat je bij hem de keuze laat of hij het kind wel of niet zal erkennen, maar zo simpel werkt het niet natuurlijk. Het is wel gewoon zijn kind wat wordt geboren. Hij is in de 30 en realiseert zich vast dat gewoon je kind negeren alsof het niet bestaat vaak niet is vol te houden. Als hij het kan dan lukt het jullie kind vast niet om dat zomaar te accepteren.

En jij denkt waarschijnlijk dat hij je gewoon moet vertrouwen en je heus wel weet hoe je betrouwbaar de pil slikt en dat het je in al die jaren dat je seksueel actief bent geweest prima is gelukt om niet zwanger te worden en dat je niet zou weten waarom dit nu opeens anders is.

Er is dacht ik nu wat onderzoek naar een mannenpil. Stel dat je vriend zegt joh jij hebt al zolang hormonen geslikt ik neem het wel een tijdje over en ga die mannenpil slikken. Zou jij dan helemaal 100% gerust zijn dat je niet zwanger zal raken. Mijn vriend is een echte lieve betrouwbare man. Die gaat niet stiekem expres de pil door de wc spoelen omdat hij eigenlijk toch graag een tweede wil. Maar jeetje ik wil geloof ik zelf toch wel de controle hierover hoor en slik die pil zelf wel gewoon. Straks was hij het oeps toch even vergeten en zit ik met een zwangerschap.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven