Heb ik het goed gedaan?
zaterdag 2 juni 2018 om 20:18
Oke hier even n verhaal wat er gisteren is gebeurd..
Een vriendin van mij vroeg of ik meeging die avond naar een club. Zei gaat er elk weekend naar toe, wordt dronken en doet dingen waar ze achteraf spijt van heeft..
Ik heb nee gezegt, puur omdat ik daar niet thuis hoor want ik ben gelovig (Christelijk) en ik voel me en hoor daar niet thuis zoals ik al eerder zei.
Zei is btw ook Christelijk.
Ze vroeg waarom ik niet meeging en toen vertelde ik eerlijk dat ik het dan een soort van achterbaks vind om er heen te gaan..
Omdat het niet bepaald normaal is om als Christen in clubs te komen.. en dat ik het een beetje raar vind om er heen te gaan en regels van ons geloof te overtreden.
Dus ze vroeg; vind jij mij dan ook achterbaks?
Toen heb ik eerlijk verteld dat ik het niet goed vond maar dat het haar eigen keus is! (Is toch eerlijk van mij dat ik dat zei?)
En toen werd ze boos en ze zei dat ik teveel met mijn geloof bezig was en dat ik een keer de grens op moest zoeken.
Toen vroeg ik; waarom ben jij eigenlijk Christelijk dan? Als je dingen gaat doen die niet "mogen" en dat je ook stiekem naar die club gaat vind ik ook niet kunnen.
En sinds dit gesprek is onze vriendschap voorbij. Ze zei dat ze geen vrienden wilde zijn omdat ik iemand was die te gericht bezig was wat mag ik wel en niet.
Ik reageerde daarop met; jammer dat je onze vriendschap zo laat gaan door 1 ding. Ik kom gewoon uit voor mijn geloof en jij blijkbaar niet.
Ben ik goed voor mijzelf opgekomen? Of had ik moeten gaan...
Ps; misschien ben jij als lezer niet gelovig.. dus ik hoop dat je mij een beetje begrijpt..
Een vriendin van mij vroeg of ik meeging die avond naar een club. Zei gaat er elk weekend naar toe, wordt dronken en doet dingen waar ze achteraf spijt van heeft..
Ik heb nee gezegt, puur omdat ik daar niet thuis hoor want ik ben gelovig (Christelijk) en ik voel me en hoor daar niet thuis zoals ik al eerder zei.
Zei is btw ook Christelijk.
Ze vroeg waarom ik niet meeging en toen vertelde ik eerlijk dat ik het dan een soort van achterbaks vind om er heen te gaan..
Omdat het niet bepaald normaal is om als Christen in clubs te komen.. en dat ik het een beetje raar vind om er heen te gaan en regels van ons geloof te overtreden.
Dus ze vroeg; vind jij mij dan ook achterbaks?
Toen heb ik eerlijk verteld dat ik het niet goed vond maar dat het haar eigen keus is! (Is toch eerlijk van mij dat ik dat zei?)
En toen werd ze boos en ze zei dat ik teveel met mijn geloof bezig was en dat ik een keer de grens op moest zoeken.
Toen vroeg ik; waarom ben jij eigenlijk Christelijk dan? Als je dingen gaat doen die niet "mogen" en dat je ook stiekem naar die club gaat vind ik ook niet kunnen.
En sinds dit gesprek is onze vriendschap voorbij. Ze zei dat ze geen vrienden wilde zijn omdat ik iemand was die te gericht bezig was wat mag ik wel en niet.
Ik reageerde daarop met; jammer dat je onze vriendschap zo laat gaan door 1 ding. Ik kom gewoon uit voor mijn geloof en jij blijkbaar niet.
Ben ik goed voor mijzelf opgekomen? Of had ik moeten gaan...
Ps; misschien ben jij als lezer niet gelovig.. dus ik hoop dat je mij een beetje begrijpt..
zaterdag 2 juni 2018 om 20:21
Je hebt het goed gedaan. Je staat voor wat je gelooft en daar is niets mis mee. Je hebt haar eerlijk verteld hoe je ertegenover staat maar ook dat zij haar eigen keuze mag maken. Goed dat je je niet hebt laten overhalen tot iets waar je je niet fijn bij voelt.
Als zij de grenzen wil opzoeken, hoeft ze jou niet daarin mee te slepen.
Als zij de grenzen wil opzoeken, hoeft ze jou niet daarin mee te slepen.
...
zaterdag 2 juni 2018 om 20:24
Ik ben inderdaad niet gelovig, maar vind het sowieso totaal ongepast om mijn vrienden te veroordelen vanwege dingen die ze doen. Mits ze geen wetten overtreden of andere mensen slecht behandelen, maar dat is hier helemaal niet aan de hand. Het is ook niet bepaald Christelijk om zo met je naaste om te gaan als jij hebt gedaan, dus wie ben jij om tegen haar met je vingertje te gaan wapperen?
En nee, je bent niet "eerlijk" geweest. Je bent heel onaardig geweest en ik had je ook uit m'n leven gegooid.
En nee, je bent niet "eerlijk" geweest. Je bent heel onaardig geweest en ik had je ook uit m'n leven gegooid.
zaterdag 2 juni 2018 om 20:24
Jullie staan anders in het leven en jij veroordeelt haar keuzes. Zij wil niet door haar vrienden veroordeeld worden, dus kiest ze liever voor andere vrienden.
Je geeft twee opties: of je goed voor jezelf bent opgekomen of had moeten gaan.
Maar beiden zijn niet "correct".
Probeer een volgende keer wat meer "Ik ben okay en jij bent okay". Het voelt voor jou niet goed om naar die club te gaan en je ziet dat zij zich daar juist wel goed bij voelt. Beide is okay. Zolang je maar jezelf bent.
Je geeft twee opties: of je goed voor jezelf bent opgekomen of had moeten gaan.
Maar beiden zijn niet "correct".
Probeer een volgende keer wat meer "Ik ben okay en jij bent okay". Het voelt voor jou niet goed om naar die club te gaan en je ziet dat zij zich daar juist wel goed bij voelt. Beide is okay. Zolang je maar jezelf bent.
zaterdag 2 juni 2018 om 20:25
Er zit een groot verschil in voor jezelf opkomen en iemand anders wegzetten als minderwaardig persoon en volgens mij deed jij dat laatste.
Google eens op christendom, dan zul je zien dat er net zoveel verschillende regels aan het geloof zitten als dat er gelovigen zijn. Iedereen gelooft op zijn eigen manier en jij zegt dat zij het niet goed doet omdat ze het niet op jouw manier doet. Niet echt christelijk van je.
Dat is alsof iemand tegen jou zegt dat je je lievelingsschoenen niet mag dragen omdat iemand anders ze niet mooi vindt, dat zou jij toch ook niet tof vinden?
Google eens op christendom, dan zul je zien dat er net zoveel verschillende regels aan het geloof zitten als dat er gelovigen zijn. Iedereen gelooft op zijn eigen manier en jij zegt dat zij het niet goed doet omdat ze het niet op jouw manier doet. Niet echt christelijk van je.
Dat is alsof iemand tegen jou zegt dat je je lievelingsschoenen niet mag dragen omdat iemand anders ze niet mooi vindt, dat zou jij toch ook niet tof vinden?
zaterdag 2 juni 2018 om 20:28
Ze weet zelf dat het ook niet hoord. Maar doet het omdat haar andere vriendinnen ook gaan. Ik heb eerlijk gezegt dat het niet goed is maar dat het haar eigen keus is.spuit_111 schreef: ↑02-06-2018 20:24Ik ben inderdaad niet gelovig, maar vind het sowieso totaal ongepast om mijn vrienden te veroordelen vanwege dingen die ze doen. Mits ze geen wetten overtreden of andere mensen slecht behandelen, maar dat is hier helemaal niet aan de hand. Het is ook niet bepaald Christelijk om zo met je naaste om te gaan als jij hebt gedaan, dus wie ben jij om tegen haar met je vingertje te gaan wapperen?
Ze zei zelf ook dat ze mijn kant snapte. Maar ze koos voor die andere vriendinnen omdat die populair zijn
zaterdag 2 juni 2018 om 20:30
In het Christendom heb je regels die vior iedereen gelden. Naar een club gaan met keiharde muziek is voor ons als Christenen duivels.HaPu schreef: ↑02-06-2018 20:25Er zit een groot verschil in voor jezelf opkomen en iemand anders wegzetten als minderwaardig persoon en volgens mij deed jij dat laatste.
En zoals ik hierboven al typte. Ze wist het zelf wel maar gaat gewoon door.. haar keus dus maar ze weet wel dat ze verkeerd zit maar kiest voor de andere vriendinnen omdat die iets populairder zijn
zaterdag 2 juni 2018 om 20:36
Een geloof waarin je wordt beperkt met wetten en regels van een "heilig" boek heeft voor mij niks met geloven in God te maken.
Ik denk dat het beter is dat jullie geen vrienden meer zijn, jullie denkwijze komt duidelijk niet overeen.
Goed voor haar dat ze meer van de wereld wil zien, jammer voor jou dat je een vriendin armer bent.
Ik denk dat het beter is dat jullie geen vrienden meer zijn, jullie denkwijze komt duidelijk niet overeen.
Goed voor haar dat ze meer van de wereld wil zien, jammer voor jou dat je een vriendin armer bent.
zaterdag 2 juni 2018 om 20:38
Ook niet gelovig. Geen problemen met gelovige mensen mits zij het bij hunzelf houden. Misschien heb je het niet zo bedoeld. Maar spreken van het "is" verkeerd komt veroordeeld over, als je zou zeggen "ik" vind dat verkeerd, komt dat al veel minder veroordeeld over. Verder had je het denk ik beter vaag kunnen houden door te zeggen dat jij je er niet fijn bij voelt, toelichting was niet nodig.
oliebolmetkrenten wijzigde dit bericht op 02-06-2018 20:39
0.25% gewijzigd
zaterdag 2 juni 2018 om 20:39
Inderdaad, de 10 geboden heten deze. Meer regels zijn er niet hoor. Die hebben mensen er bij verzonnen en zoals ik al zei; iedereen gelooft op zijn eigen manier. Iedere cultuur heeft zijn eigen visie ontwikkeld.Anoniem_18jaar schreef: ↑02-06-2018 20:30In het Christendom heb je regels die vior iedereen gelden. Naar een club gaan met keiharde muziek is voor ons als Christenen duivels.
En zoals ik hierboven al typte. Ze wist het zelf wel maar gaat gewoon door.. haar keus dus maar ze weet wel dat ze verkeerd zit maar kiest voor de andere vriendinnen omdat die iets populairder zijn
Ik ken ze niet allemaal uit mijn hoofd, dus ik kan er naast zitten, maar volgens mij stond er op de kleitabletten geen regel over uitgaan
zaterdag 2 juni 2018 om 20:40
.Anoniem_18jaar schreef: ↑02-06-2018 20:30In het Christendom heb je regels die vior iedereen gelden. Naar een club gaan met keiharde muziek is voor ons als Christenen duivels.
Meisje, oordeel niet zo hard. Dit is jóuw interpretatie van het Christendom en het is prima dat jij daarnaar leeft, maar moet je niet aan je vriendinnen willen opdringen.
Bestaat er wel zoiets als één Christendom? De laatste keer dat ik het probeerde te snappen verdwaalde ik tussen de verschillende stromingen met bijbehorende eigen interpretatie.
zaterdag 2 juni 2018 om 20:41
Anoniem_18jaar schreef: ↑02-06-2018 20:30In het Christendom heb je regels die vior iedereen gelden. Naar een club gaan met keiharde muziek is voor ons als Christenen duivels.
Ik ken genoeg christenen die uitgaan, maar misschien is dat een andere stroming. Ze zijn allemaal anders hè
Als jouw christendom-niche zulke specifieke leefregels voorschrift, dan zal dat zo zijn. Als je altijd eerlijk moet zijn volgens jouw niche, dan zal dat ook zo zijn. En dan had je ook geen keus dan haar keuze te veroordelen. Dan was je vriendin kwetsen de enige goede optie. Dus waarom zou je je handelen nog betwijfelen?
zaterdag 2 juni 2018 om 20:42
Ik weet het niet, als ik over je vriendin nadenk, dan denk ik: gezonde Hollandse meid haar grenzen opzoekt.
Als Ik over jou nadenk, denk ik aan een nuffig tutje wat graag met een opgetild vingertje een ander de (christendom) wet voorschrijft.
Maar goed dat is een gevoel.
Wat er duivels is aan een nachtje halen snap ik ook niet helemaal.
Toen ik in mijn studententijd ook nog wel eens de beest uithing zaten er in mijn vriendengroep ook mensen met het Christelijk geloof (tenminste ze gingen op zondag naar de kerk) maar die gingen gewoon mee hoor.
Alleen dronken ze geen alcohol en gingen altijd met dezelfde groep mee naar huis
Als Ik over jou nadenk, denk ik aan een nuffig tutje wat graag met een opgetild vingertje een ander de (christendom) wet voorschrijft.
Maar goed dat is een gevoel.
Wat er duivels is aan een nachtje halen snap ik ook niet helemaal.
Toen ik in mijn studententijd ook nog wel eens de beest uithing zaten er in mijn vriendengroep ook mensen met het Christelijk geloof (tenminste ze gingen op zondag naar de kerk) maar die gingen gewoon mee hoor.
Alleen dronken ze geen alcohol en gingen altijd met dezelfde groep mee naar huis
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
zaterdag 2 juni 2018 om 20:42
Toevoeging:
Ik snap dat het moeilijk is religie in de breedte te zien als je nooit anders geleerd hebt, maar inmiddels ben je 18 en sta je midden in het leven. Ik denk dat het goed voor je zou zijn je wat meer te verdiepen in verschillende manieren van geloven. Dat zou je niet alleen meer tolerant en minder wereldvreemd maken, maar ook je geloof uitdiepen en verrijken,
Ik snap dat het moeilijk is religie in de breedte te zien als je nooit anders geleerd hebt, maar inmiddels ben je 18 en sta je midden in het leven. Ik denk dat het goed voor je zou zijn je wat meer te verdiepen in verschillende manieren van geloven. Dat zou je niet alleen meer tolerant en minder wereldvreemd maken, maar ook je geloof uitdiepen en verrijken,
zaterdag 2 juni 2018 om 20:44
Het veroordelen van andere keuzes voelt voor TO toch niet zo lekker.Frox schreef: ↑02-06-2018 20:41Ik ken genoeg christenen die uitgaan, maar misschien is dat een andere stroming. Ze zijn allemaal anders hè
Als jouw christendom-niche zulke specifieke leefregels voorschrift, dan zal dat zo zijn. Als je altijd eerlijk moet zijn volgens jouw niche, dan zal dat ook zo zijn. En dan had je ook geen keus dan haar keuze te veroordelen. Dan was je vriendin kwetsen de enige goede optie. Dus waarom zou je je handelen nog betwijfelen?
zaterdag 2 juni 2018 om 20:45
Je wilt dus helemaal niet weten of je het goed hebt gedaan, je wilt horen dat je gelijk hebt.Anoniem_18jaar schreef: ↑02-06-2018 20:28Ze weet zelf dat het ook niet hoord. Maar doet het omdat haar andere vriendinnen ook gaan. Ik heb eerlijk gezegt dat het niet goed is maar dat het haar eigen keus is.
Ze zei zelf ook dat ze mijn kant snapte. Maar ze koos voor die andere vriendinnen omdat die populair zijn
Sorry, je hebt geen gelijk. Dat bewijs je wederom met je antwoord waarin je haar weer veroordeelt. Misschien koos ze wel voor haar andere vriendinnen omdat die haar niet onterecht het gevoel geven dat ze minderwaardig is. En wat iemand anders al zei: de regels binnen het Christendom heten 'de 10 geboden'. Gij zult niet dansen staat daar echt niet bij hoor.
zaterdag 2 juni 2018 om 20:47
Je gelooft wat je gelooft.
Maar besef, het is een geloof. Je weet het niet zeker.
Geloof is iets persoonlijks. En er zijn allerlei gelovige gemeenschappen waarin een groep mensen gelooft in dezelfde interpretatie van het geloof. En hoe geloviger die gemeenschappen, hoe meer ze ervan overtuigd zijn dat de hele wereld het mis heeft en dat alleen zij (200 man? 20.000 desnoods?) het verdienen om in de hemel te komen.
Denk je serieus dat iedereen die keiharde muziek luistert naar de hel gaat? En hoe eenzaam gaat het dan in de hemel worden voor de paar mensen die nog overblijven? Er zijn ook mensen die die leefregels van jou nog nooit gehoord hebben. Gaan zij dan automatisch die kant op? Volgens mij zou het in zo'n scenario een beetje worden zoals de rookruimtes bij een bruiloft: uiteindelijk staan de niet-rokers ook gewoon buiten bij de rokers, want daar is het tenminste gezellig.
Maar besef, het is een geloof. Je weet het niet zeker.
Geloof is iets persoonlijks. En er zijn allerlei gelovige gemeenschappen waarin een groep mensen gelooft in dezelfde interpretatie van het geloof. En hoe geloviger die gemeenschappen, hoe meer ze ervan overtuigd zijn dat de hele wereld het mis heeft en dat alleen zij (200 man? 20.000 desnoods?) het verdienen om in de hemel te komen.
Denk je serieus dat iedereen die keiharde muziek luistert naar de hel gaat? En hoe eenzaam gaat het dan in de hemel worden voor de paar mensen die nog overblijven? Er zijn ook mensen die die leefregels van jou nog nooit gehoord hebben. Gaan zij dan automatisch die kant op? Volgens mij zou het in zo'n scenario een beetje worden zoals de rookruimtes bij een bruiloft: uiteindelijk staan de niet-rokers ook gewoon buiten bij de rokers, want daar is het tenminste gezellig.
zaterdag 2 juni 2018 om 20:50
To ja wat moest je dan als iemand je direct op de man af blijft vragen waarom je niet meewil. Je hebt eerlijk je eigen grens aangegeven en je bent daarbij over een grens bij die vriendin gegaan.
Misschien heb je het een beetje te straf gebracht en heeft ze het ook nog eens heel negatief geintrepeteerd.
Misschien heb je het een beetje te straf gebracht en heeft ze het ook nog eens heel negatief geintrepeteerd.
zaterdag 2 juni 2018 om 20:51
Hier ben ik het wel een beetje mee eens.spuit_111 schreef: ↑02-06-2018 20:24Ik ben inderdaad niet gelovig, maar vind het sowieso totaal ongepast om mijn vrienden te veroordelen vanwege dingen die ze doen. Mits ze geen wetten overtreden of andere mensen slecht behandelen, maar dat is hier helemaal niet aan de hand. Het is ook niet bepaald Christelijk om zo met je naaste om te gaan als jij hebt gedaan, dus wie ben jij om tegen haar met je vingertje te gaan wapperen?
Je hebt er goed aan gedaan om jouw grens te bewaken en aan te geven, maar ook ik vind je oordeel over haar niet correct.
Ik ben trouwens ook christelijk, (Katholiek dus ik moet helemaal niks, en ben van mezelf ook nogal progressief) maar ik vind het echt flauwekul dat je als Christen niet naar clubs hoort te gaan. (Dat staat echt niet in de 10 geboden
Religieuze regels zijn er om je te beschermen, niet om je in een soort dwangbuis te proppen.
Je mag toch een beetje leven...
nogmaals als jij het voor jezelf niet fijn vind, prima. Maar het geloof is iets persoonlijks, ga je niet met dat van een ander bemoeien.
Daar heb je zelf ook helemaal niks aan, blijf bij jezelf, bemoei je niet met het leven van een ander.
anoniem_20949 wijzigde dit bericht op 02-06-2018 21:03
3.74% gewijzigd
zaterdag 2 juni 2018 om 20:51
Tsja, als jij de hele dag "Gij geheel anders" wilt zijn, dan is dat prima. Maar je vriendin maakt andere keuzes. Uitgaan kan best gecombineerd worden met belijdend christendom, maar niet met de vorm van geloven die jij de enig juiste vindt.
Onthoud dat jij niet hoeft te oordelen, daar is iemand anders voor. Het is een veel fijnere invulling van je geloof om een goed, positief voorbeeld te zijn dan iemand die de hele dag maar anderen aanspreekt op wat ze in zijn/haar ogen fout doen.
Of niet, en in dat geval blijf je gewoon lekker in liefde waarschuwen (zoals sommige mensen oordelen eufemistisch omschrijven).
Onthoud dat jij niet hoeft te oordelen, daar is iemand anders voor. Het is een veel fijnere invulling van je geloof om een goed, positief voorbeeld te zijn dan iemand die de hele dag maar anderen aanspreekt op wat ze in zijn/haar ogen fout doen.
Of niet, en in dat geval blijf je gewoon lekker in liefde waarschuwen (zoals sommige mensen oordelen eufemistisch omschrijven).
zaterdag 2 juni 2018 om 21:00
"In het Christendom heb je regels die voor iedereen gelden. Naar een club gaan met keiharde muziek is voor ons als Christenen duivels."
Beste TO, Waarom is dat dan duivels? Je hebt toch controle over wat je zelf doet of denkt? blootgesteld zijn, of nieuwsgierig zijn aan bepaalde dingen, is niet hetzelfde als het daadwerkelijk doen.
Ik ben ook christelijk opgevoed, best wel streng ook nog...
en ik liep echt niet in 7 sloten tegelijk als ik op stap ging, en ik heb behoorlijk wat afgestapt.
je hebt een vrije wil gekregen, en genoeg verstand om eventuele verleidingen te weerstaan, je leert iedere keer weer wat, en dat is echt niet slecht.
Neem het je vriendin niet kwalijk, dat zij nieuwsgierig is, dat is heel normaal, en geniet zelf ook een beetje joh!
Beste TO, Waarom is dat dan duivels? Je hebt toch controle over wat je zelf doet of denkt? blootgesteld zijn, of nieuwsgierig zijn aan bepaalde dingen, is niet hetzelfde als het daadwerkelijk doen.
Ik ben ook christelijk opgevoed, best wel streng ook nog...
en ik liep echt niet in 7 sloten tegelijk als ik op stap ging, en ik heb behoorlijk wat afgestapt.
je hebt een vrije wil gekregen, en genoeg verstand om eventuele verleidingen te weerstaan, je leert iedere keer weer wat, en dat is echt niet slecht.
Neem het je vriendin niet kwalijk, dat zij nieuwsgierig is, dat is heel normaal, en geniet zelf ook een beetje joh!
zaterdag 2 juni 2018 om 21:00
Dit is puur een keuze en heeft weinig met geloof te maken. Volgens mij verbiedt het geloof ook niet dat je naar een club gaat. Geloof zie ik als een hulpstuk in het leven. De een steekt er meer tijd in dan de ander. Ik vindt wel dat geloof niet verbindt, zo zie je maar weer in dit geval. Jij hebt jouw keuze gemaakt en je vriendin een andere. Het was wat het is.
zaterdag 2 juni 2018 om 21:01
Voor reformatorische diehards misschien...Anoniem_18jaar schreef: ↑02-06-2018 20:30In het Christendom heb je regels die vior iedereen gelden. Naar een club gaan met keiharde muziek is voor ons als Christenen duivels.
Je mag het vinden hoor, het klopt alleen niet.
Vorige week was in mijn woonplaats de EO jongerendag, ik woon niet naast of vlakbij het stadion waar dat was, maar heb het tot 24u snachts gehoord, dat was echt niet zacht.
En dat zijn echt niet allemaal progressieve relaxde chill-katholieken, dus ik weet echt niet wie je dat wijs heeft gemaakt.
(Er staat echt niet in de 10 geboden 'gij zult niet naar clubs gaan geen snoeiharde t***s herrie maken'. Er staat, en dat bedoel je denk ik, dat je met je poten van andermans man of vrouw af moet blijven. Conservatieve Christenen maken daar van dat je 'kuis' moet blijven en gaan daar, vind ik, redelijk ver in. Maar een beetje dansen in een club, wat is daar zondig aan, mits je het niet in je onderbroek doet natuurlijk... )
anoniem_20949 wijzigde dit bericht op 03-06-2018 07:12
0.10% gewijzigd