Heb ik het goed gedaan?

02-06-2018 20:18 42 berichten
Oke hier even n verhaal wat er gisteren is gebeurd..

Een vriendin van mij vroeg of ik meeging die avond naar een club. Zei gaat er elk weekend naar toe, wordt dronken en doet dingen waar ze achteraf spijt van heeft..

Ik heb nee gezegt, puur omdat ik daar niet thuis hoor want ik ben gelovig (Christelijk) en ik voel me en hoor daar niet thuis zoals ik al eerder zei.

Zei is btw ook Christelijk.

Ze vroeg waarom ik niet meeging en toen vertelde ik eerlijk dat ik het dan een soort van achterbaks vind om er heen te gaan..

Omdat het niet bepaald normaal is om als Christen in clubs te komen.. en dat ik het een beetje raar vind om er heen te gaan en regels van ons geloof te overtreden.

Dus ze vroeg; vind jij mij dan ook achterbaks?

Toen heb ik eerlijk verteld dat ik het niet goed vond maar dat het haar eigen keus is! (Is toch eerlijk van mij dat ik dat zei?)

En toen werd ze boos en ze zei dat ik teveel met mijn geloof bezig was en dat ik een keer de grens op moest zoeken.

Toen vroeg ik; waarom ben jij eigenlijk Christelijk dan? Als je dingen gaat doen die niet "mogen" en dat je ook stiekem naar die club gaat vind ik ook niet kunnen.

En sinds dit gesprek is onze vriendschap voorbij. Ze zei dat ze geen vrienden wilde zijn omdat ik iemand was die te gericht bezig was wat mag ik wel en niet.

Ik reageerde daarop met; jammer dat je onze vriendschap zo laat gaan door 1 ding. Ik kom gewoon uit voor mijn geloof en jij blijkbaar niet.

Ben ik goed voor mijzelf opgekomen? Of had ik moeten gaan...

Ps; misschien ben jij als lezer niet gelovig.. dus ik hoop dat je mij een beetje begrijpt..
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet Christelijk.

Ik vind goed dat jij niet naar die club gaat, want je moet dingen doen die je zelf goed vindt.
(overigens houd ik niet van luide muziek, en niet van alcohol, dus ik vind disco's niet boeiend).

"achterbaks" vind ik een zware beschuldiging.
Zo'n beschuldiging is alleen van toepassing als zij zelf zou beweren dat clubs des duivels zijn.

Hier lijkt "wie zonder zonde is, werpe de eerste steen" mij toepasselijk.

Overigens vind belangrijk, dat mensen in hun leven leuke dingen doen.
Dat hoeft niet uitgaan te zijn. Tuinieren, muziek maken, voor mijn part kruiswoordpuzzels oplossen: als je maar ervan geniet.
haarklover wijzigde dit bericht op 02-06-2018 21:13
57.09% gewijzigd
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
lineola schreef:
02-06-2018 21:00
"In het Christendom heb je regels die voor iedereen gelden. Naar een club gaan met keiharde muziek is voor ons als Christenen duivels."

Beste TO, Waarom is dat dan duivels? Je hebt toch controle over wat je zelf doet of denkt? blootgesteld zijn, of nieuwsgierig zijn aan bepaalde dingen, is niet hetzelfde als het daadwerkelijk doen.
Ik ben ook christelijk opgevoed, best wel streng ook nog...
en ik liep echt niet in 7 sloten tegelijk als ik op stap ging, en ik heb behoorlijk wat afgestapt.
je hebt een vrije wil gekregen, en genoeg verstand om eventuele verleidingen te weerstaan, je leert iedere keer weer wat, en dat is echt niet slecht.
Neem het je vriendin niet kwalijk, dat zij nieuwsgierig is, dat is heel normaal, en geniet zelf ook een beetje joh!
Inderdaad, mensen hebben een vrije wil gekregen, mooi gezegd.
gij zult niet uitgaan? Echt?
phoebe24 schreef:
02-06-2018 21:05
Inderdaad, mensen hebben een vrije wil gekregen, mooi gezegd.
Kan best zijn dat TO bij een stroming hoort die vindt dat "echte" christenen afstand doen van alle slechte wereldse zaken, omdat ze dat niet nodig hebben. Dan gebruikt ze die vrije wil dus op die manier.
Het is ook niet mijn stroming, maar ik ken hem van vrij dichtbij.
Dat je als christen niet naar een club mag gaan heb ik nog nooit gehoord, vriendin is ook gelovig maar die gaat gewoon mee naar de club

En ja het is fout dat jij zegt wat zij wel en niet mag doen, het is haar eigen leven dus ze bepaalt zelf. Je kan wel advies geven en je zorgen uiten.

En wellicht is het voor haar echt verkeerde keuze, daar komt ze dan zelf achter, van fouten leer je..
Lillybit schreef:
02-06-2018 20:36
Een geloof waarin je wordt beperkt met wetten en regels van een "heilig" boek heeft voor mij niks met geloven in God te maken.
Even wijzigen want ik had het niet goed gelezen, zo denk ik er ook over.
Sommige christelijke stromingen gaan vind ik, veel te ver in die regels.

In mijn geloof (nogmaals ik ben Katholiek) in ieder geval niet.
Ze raden je aan om je aan bepaalde regels te houden, (nogmaals die regels zijn er om je te beschermen, maar je kunt het op zoveel manieren intepreteren) maar je hebt een vrije wil, je hebt je eigen verantwoordelijkheid en de tijd dat meneer pastoor jou even verteld hoe het hoort is echt voorbij. (En dat vind ik heel fijn. Ik ben Christelijk maar als een ander mij even gaat vertellen hoe ik leven moet, daar word ik niet zo vrolijk van)
anoniem_20949 wijzigde dit bericht op 03-06-2018 07:19
29.71% gewijzigd
vrouwjagersma schreef:
02-06-2018 21:07
Kan best zijn dat TO bij een stroming hoort die vindt dat "echte" christenen afstand doen van alle slechte wereldse zaken, omdat ze dat niet nodig hebben. Dan gebruikt ze die vrije wil dus op die manier.
Ja dat kan, ik vind het overigens nogal griezelig.
Maar goed ik ben ook niet streng christelijk opgevoed, ook niet RK trouwens, dat was uit vrije wil.

Dulceloco: :rofl: nou dat heb ik nog nooit ergens in een heilig boek zien staan...
Ik weet echt niet wie dat TO heeft wijsgemaakt.
Anárion schreef:
02-06-2018 20:21
Je hebt het goed gedaan. Je staat voor wat je gelooft en daar is niets mis mee. Je hebt haar eerlijk verteld hoe je ertegenover staat maar ook dat zij haar eigen keuze mag maken. Goed dat je je niet hebt laten overhalen tot iets waar je je niet fijn bij voelt.
Als zij de grenzen wil opzoeken, hoeft ze jou niet daarin mee te slepen.
Dat heb jij mooi verwoord.
Ik ben zelf niet gelovig trouwens
vrouwjagersma schreef:
02-06-2018 21:07
Dan komt het vivaforum niet door het eo-filter en had dit topic op refoweb gestaan.

Ik vind jouw opmerking over positief voorleven wel mooi.
Ik vind dat je een oelewapper ( oelewapster) bent.
Anoniem_18jaar schreef:
02-06-2018 20:18
Toen vroeg ik; waarom ben jij eigenlijk Christelijk dan? Als je dingen gaat doen die niet "mogen" en dat je ook stiekem naar die club gaat vind ik ook niet kunnen.

Ik reageerde daarop met; jammer dat je onze vriendschap zo laat gaan door 1 ding. Ik kom gewoon uit voor mijn geloof en jij blijkbaar niet.
Ik heb alleen even laten staan wat ik relevant vind voor mijn reactie. Ik vind dat een ieder op zijn eigen manier mag geloven (zolang hij of zij geen anderen pijn doet). Het is geen wedstrijd en alleen God mag oordelen.

Ik vind het goed van je dat je niet tegen je wil in bent gegaan, ik vind het niet goed van je dat je haar veroordeeld hebt.
Lucifer2018 schreef:
02-06-2018 21:35
Ik vind dat je een oelewapper ( oelewapster) bent.
Wat is de duivel mild :proud:
Gatekeeper* schreef:
02-06-2018 21:42
Wat is de duivel mild :proud:
Als ik echt tik wat ik echt denk en voel bij dit soort 'gelovige' mensen dan heb ik meteen een permaban. ;-)
Daarom ga ik ook liever niet met fanatieke gelovigen om..zo overtuigd van hun superioriteit. Blegh. En nee, in mijn ogen heb je het niet goed gedaan. Prima dat je zelf niet naar die club gaat, maar op zo'n belerend toontje tegen je vriendin praten heeft niets met voor jezelf opkomen te maken.
Anoniem_18jaar schreef:
02-06-2018 20:30
In het Christendom heb je regels die vior iedereen gelden. Naar een club gaan met keiharde muziek is voor ons als Christenen duivels.

En zoals ik hierboven al typte. Ze wist het zelf wel maar gaat gewoon door.. haar keus dus maar ze weet wel dat ze verkeerd zit maar kiest voor de andere vriendinnen omdat die iets populairder zijn
Waar staat dat precies?
En geloof is iets persoonlijks. Hoe een ander daarmee omgaat, daar heb jij niets mee te maken. Je hoort jouw visie niet op te dringen en al helemaal niet mensen te veroordelen over hoe zij hun leven inrichten binnen/met een geloof. Hou het lekker achter je eigen voordeur.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Waarom vraag je op dit forum of je het goed hebt gedaan? Vraag het aan God!

(En hij zal antwoorden wat jij wilt, want het zit allemaal in jouw hoofd.)
Boselfje2 schreef:
02-06-2018 21:02
Kijk naar mijn motto, TO. Zie maar wat je met die wijsheid doet.
Ik ben het heel erg eens met dat motto!
I.m.o is dat de kern van het geloof, hoe je met anderen omgaat, niet om je maar zoveel mogelijk aan regeltjes te houden omdat het moet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven