Dreumes topic II

15-05-2018 13:21 3006 berichten
:cheer2: Deel 2!

Je kind is 1 jaar oud geworden en sinds enige tijd gebeuren er allemaal zaken waarvan je van de ene verbazing in de andere valt. Brabbelen, kruipen, slopen, lopen.. :biggrin:

Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:

- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes

Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkeld. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen ;) Dus als jou kleine nog niet loopt maak je dan niet druk :winkie:

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Lavendel_12 schreef:
07-06-2018 15:50
Klinkt misschien hard, maar hier even een ik gooi je in bed, daaaaaaaaggggg momentje :thunder:

Oke niet echt gegooid maar jullie weten vast wat ik bedoel.
Adem IN en adem UIT. ;-)
Kan je straks even de deur uit? Dat helpt altijd bij mij.
Lavendel_12 schreef:
Klinkt misschien hard, maar hier even een ik gooi je in bed, daaaaaaaaggggg momentje :thunder:

Prima toch? Even "weggooien" en beiden afkoelen en dan kun je er weer tegenaan.
Soms, en zeker met dit warme weer, zit je elkaar en jezelf gewoon even in de weg. Even elkaar niet zien en bijkomen en dan gaat het weer en kun je straks weer lief samen zijn en leuke dingen doen.
Beter zo dan een boel andere reacties die ik kan bedenken!
Lavendel_12 schreef:

Daarom kies je ook voor het bed, daar ligt in elk geval een matras voor een zachte landing. Soms gooi ik zijn favo knuffel er ook nog bij :whistle:

Alweer een beetje bijgekomen allebei?
padme84 schreef:
07-06-2018 09:28
Ik denk dat je het deels kunt stimuleren, maar dat het voor het andere deel gewoon interesse van het kind zelf is. Wij hebben het gestimuleerd, maar het is ondertussen wel duidelijk dat onze zoon er ook gewoon een enorme interesse in heeft. Ik ben lid van de bieb maar we gaan eigenlijk nooit...Thuis genoeg boeken :proud: Maar wie weet loop ik er vanmiddag even binnen...ben eigenlijk wel benieuwd hoe hij reageert op de zee van boeken die daar te vinden zijn, hehe
Mijn oudste is idolaat van boeken. Al vanaf dat hij kan kruipen wilde hij niks anders dan boekjes lezen. Beetje zelfde verhaal dus. Wij hebben het altijd gestimuleerd en aangeboden.
Mijn jongste is nu 18mnd en krijgt dezelfde behandeling. Maar hij vindt er werkelijk geen bal aan. Echt grote ellende als je wil proberen hem een heel boekje te laten uitzitten.
Bedankt voor alle suggesties voor boeken! Ze staan op het verlanglijstje voor de bieb & ik ga ze zsm reserveren!
Lavendel_12 schreef:

Oh, herkenbaar hoor. Heb de afgelopen weken ook ochtenden gehad dat ik dacht "daaaaaaag dreumes, hier heb ik geen zin in, ga maar lekker terug naar bed". Op bed gelegd en als ze na een uur nog lag te kletsen en spelen haalde ik haar er weer uit, maar vaak viel ze binnen 20 minuten in slaap: prima, lekker slapen meisje. En of ze nou geslapen had of niet, erna hadden we dan een veel gezelligere dag.

Hopelijk is jouw meisje ook bijgekomen!
bo2punt0 hoe is het met de voorweeën?

@lavendel, die momentjes hebben wij ook wel eens gehad. Vind het wel fijn te lezen dat wij niet de enige zijn :-D
Heeft het wat geholpen voor jullie beiden. Daarna gaan we meestal op pad, dat is altijd voor ons beiden een goede keuze
Momenteel helemaal pleitte, maar ik zie nu wel allemaal voortekenen (die vervolgens niks tot gevolg hebben en dus zeker weten geen voortekenen waren): slijm, voorweeën, misselijk, van alles. Maar het doet nihiks en ik ben ongeduhuldig.

Dreumes in bed gooien: Check! Hier zijn we er wel achter dat een dag thuis met dreumes het best gaat als we in de ochtend even de deur uit gaan - naar de kinderboerderij, de bieb, de stad, de markt, maakt niet uit, als ze maar even weg is. Dan slaapt ze ook goed aan het begin van de middag, en dan kan ik ook slapen :worship: . Maar soms.... Soms kan ik haar wel achter het behang plakken. Dan leg ik haar in bed, en gaat ze vervolgens op het bed springen, of klimmen, om een boek te pakken - of ze trekt alle billendoekjes uit de verpakking en gooit ze op de grond. Blegh.
Voor de middag heeft het even geholpen, maar tijdens badtijd stond ze alleen maar op één plek in bad te huilen. Heb haar even gegeven om tot bedaren te komen, haalde niks uit. Dus heb dr uit bad gevist en de rest aan manlief overgelaten. Morgen weer een dag, maar begrijp van een vriendin dat haar zoontje al een aantal weken in een fase zit met dit gedrag.... :-?

@bo Ik hoop voor je dat het snel mag komen. Pfff het laatste vond ik echt niet leuk. Ik ben uiteindelijk met 41+2 bevallen, maar zat op de dag zelf bij mijn man te janken. ' ik kan niihhhiikks meer, ik vind het echt niiihhieeet leuk meer booeehhhooeehhoooeee' . Heeft schijnbaar toch effect gehad :lol:
Zet hem op! :thumbsup:
Toen wij het verplichte gesprekje hadden met de kraamzorg over dat je je baby niet mag schudden vroeg ze wat we zouden doen als baby even onuitstaanbaar is. Daar konden we ons niks bij voorstellen maar ik zeg ‘in bed leggen en even weglopen en/of tot 10 tellen’.

Nou toen mochten we de babyschudvideo 2x kijken i.p.v. 1x :facepalm: Want we mochten de baby niet in bed leggen als we boos waren. Want je kan ook het babyshakensyndrome veroorzaken als je een kind hardhandig in bed legt. Ja maar ik zei toch niks over hardhandig?

Ik heb nog steeds dromen over die afgrijselijke video. Met die gekke ouders waar we ons totaal niet mee konden identificeren. Want alleen dikke domme half bruine/blanke mensen schudden.. En dan dat stukje dat die dokter debiel hard die baby pop knijpt en schud :-?

Dus ik durf dreumes eigenlijk niet in bed te leggen tijdens de nu-even-niet momentjes. Soms vraag ik dreumes wel eens of ie misschien even naar bed wil. Dat is altijd ‘ja’ want bed is het beste van de wereld. Als ie dan niet moe is gaat ie een beetje liggen frummelen in bed maar wordt ie wel rustig.
bo2punt0 Het kan idd helpen om hard te gaan huilen :-* Dan maak je stresshormonen aan en als je baby die oppikt kan deze de stofjes gaan afgeven om er uit te willen. Dus misschien een zielige docu opzetten? Of Bambi?
GlitterCupcake schreef:
08-06-2018 08:40
Toen wij het verplichte gesprekje hadden met de kraamzorg over dat je je baby niet mag schudden vroeg ze wat we zouden doen als baby even onuitstaanbaar is. Daar konden we ons niks bij voorstellen maar ik zeg ‘in bed leggen en even weglopen en/of tot 10 tellen’.

Nou toen mochten we de babyschudvideo 2x kijken i.p.v. 1x :facepalm: Want we mochten de baby niet in bed leggen als we boos waren. Want je kan ook het babyshakensyndrome veroorzaken als je een kind hardhandig in bed legt. Ja maar ik zei toch niks over hardhandig?

Ik heb nog steeds dromen over die afgrijselijke video. Met die gekke ouders waar we ons totaal niet mee konden identificeren. Want alleen dikke domme half bruine/blanke mensen schudden.. En dan dat stukje dat die dokter debiel hard die baby pop knijpt en schud :-?

Dus ik durf dreumes eigenlijk niet in bed te leggen tijdens de nu-even-niet momentjes. Soms vraag ik dreumes wel eens of ie misschien even naar bed wil. Dat is altijd ‘ja’ want bed is het beste van de wereld. Als ie dan niet moe is gaat ie een beetje liggen frummelen in bed maar wordt ie wel rustig.
Maar wat moet je er dan mee doen? Bed lijkt me de veiligste plek eigenlijk en werd hier ook juist aangeraden door de kraamzorg voor zover ik me kan herinneren. En zo te lezen hebben wij geluk gehad dat we dat filmpje nooit hebben hoeven kijken.

Wat lief dat jouw dreumes zo graag naar bed gaat!
Dat filmpje hebben wij ook nooit gezien, maar onze kraamhulp raadde juist aan de baby even in bed te leggen als de stresslevels de pan uit rijzen. Want het bedje is een veilige plek voor baby en dan kun je jezelf even op adem laten komen.
Huh, hier raadde de kraam juist aan dat we de baby dan in bed legden (legden uiteraard, niet vanaf de andere kant van de kamer erin gooiden). Of zelfs op de grond, als er geen bed beschikbaar was. Zolang ze maar niet kon vallen en je even buiten kon gaan afkoelen. Wat wou je anders dan?
nena_ schreef:
08-06-2018 09:31
Maar wat moet je er dan mee doen? Bed lijkt me de veiligste plek eigenlijk en werd hier ook juist aangeraden door de kraamzorg voor zover ik me kan herinneren. En zo te lezen hebben wij geluk gehad dat we dat filmpje nooit hebben hoeven kijken.

Wat lief dat jouw dreumes zo graag naar bed gaat!
Het lijkt mij ook de beste plek om je baby te leggen als je gefrustreerd bent of moet gaan plassen oid.. De kraamhulp zei er ook nog bij dat we de baby niet op de bank mochten werpen als we boos waren. Joh waar zie je ons voor aan? Als er (in de kraamweek) iets fout gaat dan lachen wij daar om en zoeken een oplossing. Als er een één stel chill is dan zijn wij het wel :-|

En dreumes slaapt heel graag in zijn bedje :heart: Al sinds we thuis kwamen uit het ziekenhuis. Man pakte hem uit de maxicosi en legde hem in zijn wieg om te zien hoe dat stond. Dreumes viel gelijk in slaap :) Doorslapen is nog een dingetje. Vannacht was hij weer wakker voor een nachtelijke banaan.
Mijn opmerking trouwens over de rare half bruine/witte ouders was trouwens niet bedoelt als dat ik halve bruine/witte mensen raar vindt. Meer dat er niet één normaal pratend blank stel tussen zat. Het was net als of je alleen je baby schudt als je raar & getint bent. Lijkt mij niet kloppen.
Oh wij vonden juist dat ze in dat filmpje letterlijk elke nationaliteit en klasse hadden gepropt. Zeiden nog dat dat er wel heel dik bovenop lag dat iedereen zich er mee moest identificeren.
Bij de eerste dat filmpje niet hoeven kijken overigens. Bij de tweede wel. Mijn vriend weigerde, aangezien we allang wisten hoe we reageren bij frustratie en echt genoeg weten over shaken baby, maar de kraam heeft een halfuur op hem ingepraat dat het toch nodig was zodat zij haar lijstje kon afkruizen :frusty:
Ik ga bij nr 3 ook weigeren. Met een dreumes en peuter kan een nieuwe baby mij echt niet nog gekker maken :p:
Filmpje bij nummer 1 gezien en toen vooral afgestreept welke typeringen er voorbij kwamen, heb echt niks van de eigenlijke boodschap meegekregen omdat dat er zo belachelijk bovenop lag dat ik er helemaal door afgeleid was.
Bij nummer 2 geprobeerd of de "van uitstel komt afstel"techniek werkt, helaas niet dus... Heb het maar als rustmoment gezien en heb een heerlijke powernap gedaan van een kwartier met mijn ogen open.
Maar goed, het schijnt het bewustzijn te vergroten, al ben ik benieuwd bij wie dan.

Edit: we hebben het er nu wel over, dus vooruit, het bewustzijn wordt nu inderdaad vergroot.
Wie heeft tips voor lekker en gezond avondeten voor dreumes (20 maanden)

Eet al weken niks in de avond (oke wel iets, maar echt 1 a 2 theelepels)
Driewieler01 schreef:
08-06-2018 12:26

Hier blieft dreumes soms ineens zijn eten niet omdat hij dan anders wil eten, niet omdat hij zijn eten niet lekker vindt.

Hoe eet ie? Mag dreumes zelf eten of voeren jullie hem nog? Hoe eet dreumes bijvoorbeeld op de opvang/opa&oma?

Geef bijvoorbeeld eens een vork of laat hem met zijn handen eten. Onze dreumes vindt borden ruk en eet alles uit kommetjes. Misschien wil je dreumes hetzelfde eten als jullie en misschien zelfs hetzelfde bord/glas/bestek.

En alles is boeiender als je het mag dippen. Dus ketchup bij de boterham met smeerkaas of crackers met yoghurt.

Het zijn wat ideetjes :)
Die van ons at wel van onze borden, maar niet van zijn eigen bord. Hij eet dus nu van een normaal bord.
We koken ook niet meer apart voor hem, omdat hij toch van ons mee at (de ironie, een curry is nu zijn favoriet, terwijl je altijd hoort dat je niet te pittig moet koken :bonk:)
Hij helpt ook met koken (deksels op de pannen doen, in de pan spieken, groente snijden met een plastic mes, rijst afwegen).
Al met al maakt het tegenwoordig vooral niet meer uit wat we eten, maar hoe we zoon er bij betrekken.

Dippen heb ik trouwens wel een hekel aan. We hebben 1x soep gegeten en toen heeft man voorgedaan hoe je dat deed met brood, dus tegenwoordig wordt het brood overal in gedipt :facepalm:
Maar goed, hij eet *diepe zucht
AVG werkt hier het beste, en dan eerst de groente (liefst broccoli/bloemkool/boontjes) opdienen met de mededeling dat de aardappels (liefst gebakken krieltjes) en vlees (liefst kip) nog niet klaar zijn. En saaaaauuuus bij de aardappeltjes.

Burrito's en chili gaan er hier ook goed in maar is lastiger te pakken voor haar en voeren is lava. Zelfde voor stamppot. Pasta met rode saus of kaassaus vindt ze ook okay maar daar vist ze alleen de pasta uit.
Ik denk dat als de kraam mij zo'n filmpje verplicht had willen laten kijken, ik haar de deur uit had geworpen :biggrin:
Hier gaat het ook wat moeizamer met eten (nu 19 maanden). Ik merk dat als ze zelf mag eten, ze meer eet. Ze eet nog niet met een lepel, dus dat wordt meestal een kliederboel. Maar goed, ze eet dan wel.

Groente wil ze niet meer, aardappels (krieltjes of aardappeltjes uit de oven) en vlees (schnitzel is favortiet) gaan er wel goed in.
Ze vindt wraps ook erg lekker. We maken die met griekse yoghurt, kip, stukjes appel (granny smith) en ui. Maar daar kan je oneindig mee varieëren natuurlijk.
Pasta gaat er hier niet in, dat heeft ze nooit lekker gevonden.
Driewieler01 schreef:
08-06-2018 12:26

Driewieler, ik heb in april je eet-topic gelezen. Je kindje eet slecht en te weinig. Kun je niet een keer (evt via de huisarts) een afspraak maken met een voedingsdeskundige? Een paar receptjes in dit topic gaan je niet ècht helpen denk ik. Dan kun je langzaamaan nieuwe smaken gaan introduceren en je kind beter leren eten; qua gezond eten en qua hoeveelheid eten. Ik hoop echt dat er snel verbetering komt dan voor jullie.
Onze dreumes eet het liefst groenten en dan met haar handjes of een vork. Oh, en wat er op mijn bord ligt of ik net in mijn mond wil steken, dat wil ze ook héél erg graag. Dochter wil alleen gevoerd worden als het haar zo uitkomt, maar als ze moe is dan wordt ze alleen maar heel erg boos als we met een lepel aankomen.

Wat krijgt je dreumes nu, Driewieler? En eten jullie samen met dreumes?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven