Kleuters en depressiviteit / apathie

07-03-2009 00:00 48 berichten
Beste allemaal,

Ik heb het bericht weggehaald omdat ik toch bang ben voor herkenning. Heel vervelend, maar goed.

Bedankt voor al jullie reacties!

Groetjes Koekblikje
Alle reacties Link kopieren
Dit is geen verhaal voor op het Vivaforum, ik zou het weghalen. Ik denk dat er zo ouders zijn uit de klas die dit meisje kunnen herkennen, je bent wel heel gedetailleerd. Dat is niet echt professioneel, denk ik: kun je hier niet beter met een ervaren collega over praten, of is er niet een helpdesk voor leraren die zelf tegen dit soort problemen aanlopen? Desalniettemin veel sterkte, je wilt het duidelijk graag goed doen voor het meisje én het belang van de klas in de gaten houden, en daarbij ook naar je eigen rol kijken.
Depressiviteit?

Het lijkt me eerder dat hier iets verstandelijks aan de hand is.

Wat ongelooflijk naar. Het lijkt me inderdaad geen doen. Het is misschien heel terecht om eens een gesprek te hebben met jouw leidingevende hierover, want dit kan gewoon niet.

Samen kunnen jullie eventueel met een voorstel komen richting de ouders. Ik neem aan dat zij ook doorhebben dat dit geen normaal gedrag is voor een 5-jarige.

Succes hoor!
Hmm je hebt wel een beetje gelijk.

Ik haal even t een en ander weg.
Hm, alieke heeft wel een punt inderdaad. Misschien wat minder specifiek maken.
Overigens, het lijkt me niet dat je je teveel schuldig moet voelen over je boze reactie.

Je bent ook maar een mens, en een mens kan maar een bepaalde hoeveelheid narigheid hebben. Dat is nou eenmaal zo.

Misschien aanleiding voor de familie om nu eens wat te doen of aanleiding voor de school om het eens aan te pakken.

Hoe reageert de rest van de klas hierop? En is het altijd zo geweest of wordt het erger/minder erg?
Zit toch nog je post eens te lezen. Vind het je stukje over het in de broek poepen echt verbazingwekkend. Zo apart dat het haar niet kan schelen en ze gewoon doorploopt. Heel vreemd.
Weggehaald ivm herkenbaarheid (helaas)
Verwijderd...
Dat is simpelweg niet normaal. Het is geen ongelukje meer. Lijkt me niet heel verkeerd professionele hulp aan te raden. Uiteraard eerst overleggen intern en daarna met de ouders.

Hoe reageren de ouders? Weten ze het uberhaupt? Of eigenlijk: realiseren ze zich de omvang van de problemen of vinden zij het allemaal vrij normaal?
Verwijderd..
Wat erg! Hulp buitenaf halen!
Je moet het ook deels zo zien: het is niet jouw taak om kleuters op dergelijke wijze te begeleiden. Jij bent juf, geen persoonlijk begeleider/schoonmaakster.

Je hebt inderdaad de verantwoordelijkheid voor meerdere kinderen en je bent simpelweg ook niet gekwalificeerd om dit op te lossen. Dat moet je overigens niet zien als verwijt, helemaal niet. Het vergt gewoon een heel andere aanpak dan een juf kan bieden, echt een andere tak van sport.

Het lijkt me heel belangrijk nu snel in actie te komen. Dit kan werkelijk niet meer. Je schiet er ook niks mee op. Het is ook niet in het belang van het meisje zelf.

Ik denk dat het goed is heel simpel aan te geven dat jullie het meisje niet de aandacht kunnen geven die ze vraagt. Dat is wellicht hard voor de ouders, maar jullie hebben geprobeerd wat jullie kunnen maar er lijden gewoon teveel andere kinderen onder. En wederom: het meisje zelf is waarschijnlijk ook gebaat bij een andere omgeving/begeleiding.
Nog een vraag: hoe reageren ouders van andere kinderen hierop?

Ik kan me goed voorstellen dat als mijn kind thuiskomt met verhalen over een klasgenootje die bijna dagelijks de boel onder poept, ik dit zeker zou aankaarten tijdens gesprekjes. Het zou voor mij niet de gewenste omgeving voor mijn kind zijn.
Wat fijn dat je meedenkt Annepanne! Super!

En de rest verwijder is wederom!
En hou in gedachten: dit is waarschijnlijk ook echt het beste voor het meisje.

Veel succes en laat je weten hoe het gaat?
Annepanne.. je klinkt realistisch, maar ik vind dat je vreselijk zit te jutten.

Koekblikje, ik kan me je frustratie helemaal voorstellen.

Ik zit niet meteen aan een verstandelijke handicap oid te denken. Je beschrijft dat de ontlasting langs haar benen loopt en vreselijk stinkt. Hoogstwaarschijnlijk is er iets met haar darmen niet in orde.

Intern overleg, maar vooral overleg met de ouders én met de kinderarts (komt die niet op school?), wijkverpleegkundige of huisarts (die gegevens staan op de leerlingstamkaart) moet toch niet al te moeilijk te realiseren zijn?

Succes!
.
.
Koekblikje, je had toch niet de naam van dat meisje in je postings geplaatst?

Als je ruim 8 uur nadat de school is uitgegaan nog zó pissig bent over de laatste poepbroek, zou ik nóg maar een weekje (of 4) vakantie nemen..
IvyRosa, dat betekent niet dat het meisje uit TO haar topic hetzelfde is als jouw kind..

Ik blijf erbij: het is niet aan een gewone kinderjuf om kinderen met zulke hetzij verstandelijke, hetzij psychische problemen te begeleiden.

Het meisje verdient professionele aandacht, als de verschijnselen zoals TO ze beschrijft waarheidsgetrouw zijn.

Volwassene met zulke ernstige klachten worden ook door professionals begeleid.

Ik vind niet dat je dit van een kleuterjuf mag verwachten. Zij is daar niet voor opgeleid en heeft bovendien nog 20 andere kinderen waar zij verantwoordelijk voor is.

Dagen achter elkaar (meermalen zelfs soms) poepbroeken is gewoon te veel. Dan hebben we het niet meer over een ongelukje waar juf veel te boos over wordt.
Bovendien voorkom je door professionele hulp in te schakelen verkeerde reacties zoals boosheid.

Ik vind het veel te veel gevraagd om de kleuterjuf en volgende juffen zich bijna om te laten scholen om alles over het kind zijn problemen te leren. Daar zijn al uitstekend opgeleide mensen voor.

Bovendien kan het niet anders dan dat zoiets ten koste gaat van de aandacht voor anderen kinderen.

De ouders moeten de waarheid ook onder ogen durven zien. Het gaat niet goed en er is zoals ik begrijp geen vooruitgang.
Natuurlijk is professionele begeleiding ook nodig. Maar een kind zit nu eenmaal een groot deel van de dag op school ivm de leerplichtwet.

En dus is een juf óók verantwoordelijk voor de omgang met het kind.

...

En als jij dat als juf niet op kan brengen, dan ligt het niet aan het kind, maar aan jou als juf.
De diagnose is nog helemaal niet gesteld, begrijp ik uit de OP.

Nogmaals: een kleuterjuf is geen begeleider van kinderen met verstandelijke/psychische problemen. En al zeker niet van kinderen met ernstige problemen.

Het lijkt mij dat (tijdelijk) vervangend onderwijs misschien veel beter is voor alle partijen.

Maar laten wij dit niet hier bepalen, maar dit overlaten aan de werkelijkheid: het gesprek van TO met ouders, school en mogelijke begeleiders.
quote:Annepanne1 schreef op 07 maart 2009 @ 01:57:

Het lijkt mij dat (tijdelijk) vervangend onderwijs misschien veel beter is voor alle partijen.

Een kleuterjuf is wél een begeleider! Net als dat kinderen met adhd (officieel een psychiatrische stoornis) enz gewoon in regulier onderwijs kunnen functioneren.

Welk soort onderwijs zou je een depressief kind willen proppen dan? Cluster I, II, III en IV vallen sowieso al af.

Oh, lastig, dan zijn we door alle vormen van speciaal onderwijs heen.

Get reall, dit hoort gewoon óók bij het werk van een juf, daarvoor zijn er ib'ers, schoolbegeleidingsdienst enz.

Juf hoeft het kind niet te behandelen, maar wel te begeleiden.

En zo professioneel komt juf niet over door zoveel persoonsgegevens op een forum te knallen. En als ik haar verdere OP lees heb ik ernstig mijn twijfels bij haar gedrag, handelen, inzicht en inlevingsvermogen en nogmaals, wat ben ik blij dat mijn kind niet in haar klas zit,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven