Lijf & Lijn alle pijlers

Ik moest iets ondernemen #3 gastric bypass!

13-05-2016 10:14 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat we het vorige topic vol gekletst hebben gaan we hier verder.

Over leven met een gastric bypass.

Oorspronkelijk opende ik dit topic bijna een jaar geleden. Bijna 130 kilo en gefrustreerd omdat het me met geen mogelijkheid lukte om definitief af te vallen.

Ik overwoog de keuze te maken voor een gastric bypass, een operatie die hopelijk definitief het tij zou keren.

Omdat ik wist dat ik op deze manier, met dit gewicht, de honderd niet zou halen. En dat was ik wel van plan.

Inmiddels is het bijna vijf maanden geleden dat ik geopereerd ben. 16 december 2015 kreeg ik mijn gastric bypass.

Inmiddels ben ik bijna 30 kilo lichter en verbaas ik me nog elke dag over hoeveel meer ik kan, dan toen.

Ik ben er nog niet, nog lang niet, maar ik ben op de goede weg.

Inmiddels groeide dit topic niet alleen uit tot een soort virtueel dagboek voor mij, maar wisselden we van gedachten met nog veel meer mensen in hetzelfde schuitje.

Ik hoop dat we daar hier mee verder kunnen gaan.

En omdat ik niet wil vergeten waar ik vandaan kom, hieronder mijn oorspronkelijke OP van het vorige topic, die ik schreef op 15 augustus 2015;

Oorspronkelijk had ik mijn topic van een jaar geleden geupdate, maar omdat er telkens reacties komen op de -niet meer zo relevante- OP is het misschien handiger toch een nieuw topic te openen.

De korte samenvatting; ik ben veel te dik. Morbide obesitas.

En ja, dat brengt klachten met zich mee. Ik ben net 30 geworden en ik slik pillen voor mijn hoge bloeddruk. Ik voel me slap en lusteloos. Ik heb een belachelijk slechte conditie, ik heb last van mijn gewrichten. En ik beweer altijd dat ik geen last heb van mijn overgewicht, maar dat is wel zo.

Dus, er moet iets gebeuren. En iets drastisch, iets dat werkt.

Want 39231 dieetpogingen later ben ik nog altijd gewoon veel te dik. Ik heb het met diëtistes geprobeerd, op eigen kracht, meer bewegen, gewoon gezond eten, maffe diëten.... Ik heb zelfs een paar maanden geleden dieetpillen gekocht. Wat uiteraard voor geen meter werkt, behalve dat je er stinkende scheten van laat.

Mijn huisarts heeft me doorgestuurd naar het ziekenhuis, naar de obesitaskliniek. Mijn huisarts denkt dat een gastric bypass de enige echte blijvende oplossing gaat zijn voor mij, dus we gaan het eens bekijken.

De laatste weken heb ik heel, heel veel na gedacht. Over mijn leven nu, over de impact van zo'n operatie, over hoe mijn leven er na de operatie uit zal zien.... Ik kan het me eigenlijk niet helemaal voorstellen.

Ik weet dat het geen wondermiddel is. Ik weet dat het slechts een hulpmiddel is. Ik weet dat ik nog steeds mijn levensstijl om moet gooien maar zoals ik het begrijp van mensen die een gastric bypass gehad hebben gaat dat na de operatie zoveel makkelijker zijn...

Anyhow, 24 augustus heb ik een informatiebijeenkomst in het ziekenhuis. Als ik dan door durf te zetten volgt een screeningsochtend en daarna een eventueel akkoord voor de operatie.

Wat ik dus in mijn vorige topic ook vroeg, waren ervaringen van mensen die eventueel een gastric bypass ondergaan hebben.

Zouden jullie het me aanraden of absoluut niet? In hoeverre heeft het je geholpen? En misschien zijn er ook mensen met een negatieve ervaring? Ook die zijn uiteraard welkom.

In het vorige topic heb ik al heel veel lieve, leuke fijne reacties gehad.

De reden dat ik dit topic toch opnieuw open is omdat ik zo heerlijk van me af kan schrijven, en ik heel veel heb aan de input van mensen die het traject al doorlopen hebben.

Dus bij deze gewoon een nieuw topic dat voortborduurt op het zelfde, omdat de OP van het vorige topic totaal niet up to date meer is.

Wat ik dus vooral wil met dit topic is ervaringen uitwisselen, en misschien gewoon af en toe een schop onder mijn kont of hart onder de riem
668, the neighbour of the Beast
nachtvlinder1977 schreef:
10-06-2018 01:56
Maar ik dacht dat een natraject een voorwaarde is voor de zorgverzekering om te vergoeden.
Wat voor natraject?
Ik ben nog 3x bij de diëtiste geweest en moet jaarlijks voor controle.
Dat is mijn natraject.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik heb gister het verlossende telefoontje gehad dat ik een GO heb voor de GBP operatie en aankomende week heb ik mijn info bijeenkomst en afspraak met de chirurg. Dan de 6 weken met bijeenkomsten en dan de operatie.
Ik vind het best spannend en ben heel benieuwd hoe mijn leven er over een paar maanden uit ziet.

Ik zou het leuk vinden hier mee te kunnen praten en tips en ervaring uit te wisselen.
Spannend Christinayang! Heel veel succes de komende tijd!

Vandaag is het precies een jaar geleden dat ik thuis kwam na de ingreep (GBP), met de gedachte dat er vanaf dat moment echt alles zou gaan veranderen. Zo... en hoe! Er is geen gebied waar ik geen verandering in zie/merk. Ookal heb ik echt nog wel “off”-dagen, ik heb nul komma nul spijt! Als iemand aan mij vraagt hoe het leven na de ingreep is, is dat dan ook wat ik zeg. Hierbij merk ik dan ook wel direct op dat ieder persoon en dus ook zeker elk lichaam anders is en dat er niet aan mij gerefereerd kan worden.

En daarmee is mijn zegje gedaan, ik lees graag mee met iedereen hier en zal zo nu en dan een opmerking plaatsen als ik denk dat het van meerwaarde kan zijn😉
Ik heb wel gelijk een vraag aan ieder die daar antwoord op wil geven.. Ik zit eigenlijk te twijfelen over de GBP en wil denk vragen voor en mini GBP. Heeft iemand hier ook al voor die keuze gestaan en waarom wel of niet gedaan?
Ik had de keuze uit een 'gewone' GBP de mini of een sleeve. Omdat de verwachte resultaten met een bypass iets beter zijn dan met de sleeve (volgens de statistieken van het ziekenhuis) wou ik sowieso het liefst een bypass.

Omdat de mini bypass iets minder ingrijpend was ivm een enkele omleiding ipv een dubbele en deze in mijn ziekenhuis het meest gedaan werd en (volgens hen) de beste resultaten gaf heb ik daarvoor gekozen.

Geloof dat ze de gewone dubbele bypass vooral doen bij patiënten met maagzuurklachten of met een BMI boven de 50.
Dit begreep ik destijds tenminste van de chirurg, die mij de mini ook adviseerde maar er zijn geloof ik ook veel ziekenhuizen die de mini helemaal niet als optie hebben.
Ik vroeg aan de arts die ik aan de telefoon had van de week of de mini ook een optie was, maar zij gaf aan dat niet alle chirurgen dat deden. En dat ik het verder maar volgende week met de chirurg moet bespreken. Het klinkt in alle opzichten net iets beter nog als de ‘gewone’ dus ik ga hier wel naar vragen.
Nog iemand anders ervaringen?
Ik heb idd niet de keus gehad voor de mini.
Het was in mijn ziekenhuis een sleeve of een gbp.
Geen idee of ze de mini niet doen of bij mij niet geschikt vonden, ik heb gewoon gedaan wat de arts adviseerde.

David Dunning
Omdat ik een echte zoetekauw ben, werd voor mij de GBP geadviseerd.
Over een mini hebben ze het niet gehad.
SweetChilliSauce schreef:
17-06-2018 11:02
Omdat ik een echte zoetekauw ben, werd voor mij de GBP geadviseerd.
Over een mini hebben ze het niet gehad.
en je eet nu geen zoet meer?
Jawel, maar ik heb mijn operatie nog niet gehad ;-)

Ik heb 5 juni de vooronderzoeken gehad, en 3 juli een gesprek met de endicrinoloog. Spijtig genoeg is dan nét de chirurg 3 weken met vakantie, en kan ik pas eind juli bellen voor een afspraak, hopelijk in augustus.

Na de operatie, hoop ik én van de zoet af te kunnen blijven, en mocht ik dan toch zo dom zijn... dan er mega dumping op te krijgen.
Je schijnt na 4-6 weken afgekickt te zijn suiker.
17-06-2018 14:31

Ik heb 5 juni de vooronderzoeken gehad, en 3 juli een gesprek met de endicrinoloog. Spijtig genoeg is dan nét de chirurg 3 weken met vakantie, en kan ik pas eind juli bellen voor een afspraak, hopelijk in augustus.

Na de operatie, hoop ik én van de zoet af te kunnen blijven, en mocht ik dan toch zo dom zijn... dan er mega dumping op te krijgen.
Als je daar moeilijk van af kunt blijven zal dat moeilijk blijven, dumpen kan idd helpen, maar het blijft een 'strijd'.

David Dunning
Maar ben jij niet via het NOK dan met een 6 weekse 'voorbereiding'?
christinayang schreef:
17-06-2018 19:17
Maar ben jij niet via het NOK dan met een 6 weekse 'voorbereiding'?
Nee ik ga via Belgie, ivm BMI 35 maar geen hoge bloeddruk, diabetes of slaapapneu.
Als zelfbetaler kun je daar dan wel terecht.
Solomio schreef:
17-06-2018 18:37
Als je daar moeilijk van af kunt blijven zal dat moeilijk blijven, dumpen kan idd helpen, maar het blijft een 'strijd'.
De 80 jarige oorlog .... :-x
Hai Iedereen,

Na alles meegelezen te hebben zal ik mezelf ook even voorstellen.
34 jaar moeder van een dochter van bijna 4 en 103 kg schoon aan de haak.
Na ook een levenslange strijd met overgewicht, diverse dieeten de stap gemaakt (met lood in mijn schoenen en tranen in mijn ogen) om een verwijzing te vragen voor een gb bij mijn huisarts.
Ook mijn burn out van vorig jaar heeft mij er van bewust gemaakt dat ik deze strijd niet meer alleen aan kan.
Deze direct gekregen.
Heb het gesprek met de internist achter de rug, ik bleek 5 cm korter dan gedacht haha :lol: en daardoor bleek mijn bmi hoog genoeg.
Bloeduitslagen waren keurig net zoals mijn hartfilmpje en morgen kan ik gaan bellen om vervolgafspraken te gaan maken.
Van het moment dat ik naar de huisarts geweest ben staat het voor mij eigenlijk al vast dat dit zo de juiste beslissing is.
Ineens meer rust in mijn hoofd, alsof het eurocentje :euro: ineens viel.

Wel ontzettend zenuwachtig voor alles wat nog gaat volgen, angst dat het niet doorgaat, angst voor hoe mijn leven zal gaan veranderen en zoveel plezier in het idee wat me allemaal nog staat te wachten, het achter mijn dochter kunnen aanrennen zonder me zo ontzettend bewust te zijn hoe ik er uit zie en zonder al hijgend en puffend het einde van de straat te halen haha.

Ik heb het gehele forum gelezen en zoveel herkenningspunten gezien in denken/voelen en voor mij is dit forum echt een aanwinst en hoop ook met jullie mee te mogen schrijven :nerd:
Duma, spannend.
Hoe 'kort' ben je? Want 103 kilo zegt op zich natuurlijk niks. Voor mij was dat al een fantastisch resultaat, maar ik ben dan ook 1,90 m.

David Dunning
@solomio ik blijk dus 1.59 te zijn :-D Net gebeld en heb 20 juli gesprek bij de psycholoog. Gaat dat goed dan verdere gesprekken. Ben benieuwd!!
Duma83 schreef:
26-06-2018 08:58
@solomio ik blijk dus 1.59 te zijn :-D Net gebeld en heb 20 juli gesprek bij de psycholoog. Gaat dat goed dan verdere gesprekken. Ben benieuwd!!
1,59, ja, dan is 103 kilo idd veel.
En je dacht dus dat je 1,64 was? Viel het tegen? ;-)
Succes.

David Dunning
Haha vond het niet tegenvallen maar had echt zoiets van euhh waarom denk ik de laatste 15 jaar dat 1.64 cm ben hahahaha
Hallo allemaal,
Ook ik kom mij weer even melden. Hier inmiddels vanaf 31-01 geopereerd en het gaat echt heel goed. 32 kilo kwijt ( 17 voor OK), en totaal geen last van dumping. Wel sta ik nu sinds enkele weken stil en dat is soms een beetje beangstigend, want ik wil er nog wel 20 kilo af. Ik vertrouw er dan maar op dat dit normaal is en het wel weer komt dat afvallen. Wel heb ik juist sinds deze weken dat mensen mij aanspreken hoe hard ik ga haha, misschien dat ik krimp in cm ipv kilo..Hebben meerdere hier een periode van stilstand gehad? Hebben jullie toen iets bijzonders gedaan ?
17-06-2018 14:31

Niet iedereen krijgt dumping, dus daar op hopen is wel gevaarlijk. Ik dump op helemaal niks , behalve als ik te snel eet een soort protest.
_Druifje_ schreef:
26-06-2018 10:07
Niet iedereen krijgt dumping, dus daar op hopen is wel gevaarlijk. Ik dump op helemaal niks , behalve als ik te snel eet een soort protest.
Ik hoopte ook dat ik op suiker zou dumpen en realiseerde me dat dat lang niet bij iedereen gebeurt.
Ik dump idd vrij snel op suiker, maar merk nu, 1,5 jaar na de operatie, dat de suiker-strijd er nog steeds is.
Wel minder dan voor de operatie, met dank aan de dumping.

David Dunning
Hier inderdaad ook, dat was voor de diëtist wel de reden om het voor mij nog uit te stellen en daar ben ik achteraf wel heel blij mee. Ik kan het nu prima beperken tot het weekend of een feestje bijvoorbeeld, maar ik kan gerust een amaretto drinken of suikerbrood eten bijvoorbeeld. Er is nog niks geweest waar ik echt hard op ga. Al is het wel zo dat als ik zoiets eet of drink ik dat niet meer zo naar binnen werk als vroeger. dat helpt natuurlijk ook mee, maar ik kan niet zeggen dat ik er geen enkele behoefte meer aan heb.
Ben net gebeld volgende week dinsdag gelijk 3 afspraken achter elkaar!dacht dat ik moest wachten tot na het gesprek met psycholoog maar blijkbaar niet!! Jeetje wat een stroomversnelling ineens!
_Druifje_ schreef:
26-06-2018 10:02
Hallo allemaal,
Ook ik kom mij weer even melden. Hier inmiddels vanaf 31-01 geopereerd en het gaat echt heel goed. 32 kilo kwijt ( 17 voor OK), en totaal geen last van dumping. Wel sta ik nu sinds enkele weken stil en dat is soms een beetje beangstigend, want ik wil er nog wel 20 kilo af. Ik vertrouw er dan maar op dat dit normaal is en het wel weer komt dat afvallen. Wel heb ik juist sinds deze weken dat mensen mij aanspreken hoe hard ik ga haha, misschien dat ik krimp in cm ipv kilo..Hebben meerdere hier een periode van stilstand gehad? Hebben jullie toen iets bijzonders gedaan ?
Wat goed dat je al 32 kilo kwijt bent Duifje!! Voor mij is het middels een jaar geleden dat ik de ingreep onderging. Het gaat met UPS en downs. Op een gegeven moment komt je lichaam weer een beetje in proportie denk ik, waardoor je wellicht meer opmerkingen krijgt? Dat stukje herken ik tenminste... ik zit inmiddels ver onder mijn streef gewicht en schommel sinds 2-3 maanden rond hetzelfde gewicht. Dit probeer ik vast te houden, hoewel ik ook realistisch wil zijn dat er best nog wat bij kan en zal komen, wat ook helemaa prima is. Waar ik vooral op let is om me echt te houden aan de eet momenten, goed kauwen, kleine porties maar wel voedzaam, vooral veel eiwitten. Ook in beweging blijven. Vooral niet minder gaan eten!!! Het ene lichaam is het andere niet, misschien is dit wat voor lichaam oké is, misschien gaat er nog wat vanaf. Je hebt in ieder geval al heel wat bereikt👍🏻

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven