Ouder heeft misschien hulp nodig

17-06-2018 16:06 32 berichten
Vader is alleen en heeft geen relatie. Mijn broer is vanwege werk hele week van huis en ik woon op 3 uur rijden.

Nu lijkt het er op dat vader wat minder wordt. Verzorgt zich wel goed maar huis is vies. Hij vindt zelf dat alles prima gaat maar wij hebben onze twijfels. We hebben nergens inzage in dus weet even niet hoe dit aan te pakken.

Met name de afstand en afwezigheid is niet handig. Heeft iemand dit ook meegemaakt en hoe ga je te werk.

Ik wilde bij een volgend bezoek mijn vader vragen om een machtiging....voor het geval dat maar ik krijg nu geen enkele informatie.
Hoe oud is je vader? En waarom zou je een machtiging willen?
Alle reacties Link kopieren
Een machtiging omdat hij z’n huis niet goed schoon houdt?
8102 schreef:
17-06-2018 16:08
Hoe oud is je vader? En waarom zou je een machtiging willen?
Om zaken te kunnen regelen als het wel slecht gaat. Hij heeft al eens een tia gehad. Hij is begin 70.
anoniem_255247 wijzigde dit bericht op 17-06-2018 16:12
0.43% gewijzigd
Ga gewoon wat vaker naar je vader toe en help hem met wat huishoudelijke klusjes.
Breng voorzichtig het gesprek op huishoudelijke hulp.
Ga hem niet als een kind behandelen.
anoniem_650aaeb67f04b wijzigde dit bericht op 17-06-2018 16:11
12.05% gewijzigd
Om hulp te kunnen bieden. Wat als hij gaat dementeren. Ik heb geen idee hoe dit aan te pakken. Ik hoef geen inzage in zijn spullen maar meer voor de toekomst.
Dit is wel heel summiere informatie. Hoe oud is je vader? Is hij gezond? Heeft hij iets waardoor je zou kunnen twijfelen aan zijn vermogen om voor zichzelf te zorgen? Denk aan artrose, algemeen slecht ter been, ziekte die pijn veroorzaakt, dementie. ...
Is er familie in de buurt behalve je broer?
Wat zou je met een machtiging willen bereiken?

Oh. Ik zie nu dat in de tijd die ik nodig had om te typen, enkele vragen al beantwoord zijn.
anoniem_677a6b2c79b65 wijzigde dit bericht op 17-06-2018 16:13
Reden: Nu al mosterd.
11.99% gewijzigd
Ik zou eerst eens beginnen met thuiszorg. Die machtiging heb je niet direct nodig hoor.
lolapaloeza wijzigde dit bericht op 17-06-2018 16:13
0.58% gewijzigd
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Je kunt hem vragen of hij wil dat je huishoudelijk hulp regelt. Als hij niet wil dan houdt het op.

Als hij het niet vies vind heb jij daar niks van te vinden. Hoezo wil jij een machtiging? Tot zijn bankrekening? Hoezo?
Hij is toch niet incompetent? Het is een volwassen man hoor. Zolang hij niet dement is of erg slecht ter been en echt hulp nodig heeft kan hij dat prima zelf regelen.
Damselindistress schreef:
17-06-2018 16:11
Om hulp te kunnen bieden. Wat als hij gaat dementeren. Ik heb geen idee hoe dit aan te pakken. Ik hoef geen inzage in zijn spullen maar meer voor de toekomst.

Ik vind de stap van "hij laat het huis vies worden" naar "ik wil een machtiging" heel erg groot. Wat hebben jullie (broer en jij) al gedaan om hem te ondersteunen? Wat is er al besproken tussen jullie?
Er is geen familie in de buurt. Broer is de enige maar door de week weg. Hij wordt wat warrig...
Heb je het idee van een machtiging al eens met je vader besproken?
Kan hij niet gewoon wat thuishulp krijgen en bijv tafeltje dekje?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik hoef geen inzage in zijn spullen en zeker niet zijn bankgegevens. Gaat mij niet om inzage maar meer om hem in de toekomst hulp te kunnen bieden. Mijn broer denkt dat hij dement wordt maar die indruk heb ik niet.
Wat als hij gaat dementeren.
Als het echt zover komt komt daar DAN een oplossing voor.
Het komt nu zo ter sprake en aangezien we beide niet dagelijks in de buurt zijn willen we wel voorkomen dat het misgaat. Het is lastig iets te regelen als het te laat is.

Het is ook meer oriënteren nu. Waar kunnen we eventueel bijspringen.
17-06-2018 16:16
Ik hoef geen inzage in zijn spullen en zeker niet zijn bankgegevens. Gaat mij niet om inzage maar meer om hem in de toekomst hulp te kunnen bieden. Mijn broer denkt dat hij dement wordt maar die indruk heb ik niet.

Dat is wel wat je regelt met een machtiging. Als jullie twijfelen over zijn vermogen om voor zichzelf te zorgen, zou je ook contact op kunnen nemen met zijn huisarts. Hij of zij heeft waarschijnlijk wel een iets beter en onafhankelijker beeld van de situatie.
Ik zal in ieder geval eens kijken of schoonmaakhulp een optie is.
Jeetje, wat een overdreven gedoe met je machtiging. En dat hij begint te dementeren dat kan, hij kan nog 15 jaar zo blijven zoals nu of snel achteruit gaan. Maar op dit moment hoef je nog niks, je kan hooguit vragen of hij hulp in huis wilt.

Mijn ervaring is dat het altijd begint met het huishouden laten versloffen, niet vaak meer op visite gaat maar liever in eigen huis blijft en de eigen omgeving, dan verwaarlozing van zichzelf en dan kan je al snel hulp aanvragen. Op dit moment kan je nog niks.
Ik weet niet eens wie zijn huisarts is. Maar heb je geen machtiging nodig voor een huisarts? Zij zitten toch ook met privacy?
Whatsinaname1988 schreef:
17-06-2018 16:20
Jeetje, wat een overdreven gedoe met je machtiging. En dat hij begint te dementeren dat kan, hij kan nog 15 jaar zo blijven zoals nu of snel achteruit gaan. Maar op dit moment hoef je nog niks, je kan hooguit vragen of hij hulp in huis wilt.

Mijn ervaring is dat het altijd begint met het huishouden laten versloffen, niet vaak meer op visite gaat maar liever in eigen huis blijft en de eigen omgeving, dan verwaarlozing van zichzelf en dan kan je al snel hulp aanvragen. Op dit moment kan je nog niks.
Misschien klinkt het overdreven maar die man staat altijd voor anderen klaar. Ik zou het vreselijk vinden als ik hem straks niet kan helpen. Het is toch ook niet voor nu, maar voor de toekomst. Ik heb geen idee hoe het werkt. Als hij wel dement wordt en je hebt niks geregeld kun je dan nog zaken regelen?
17-06-2018 16:24
Misschien klinkt het overdreven maar die man staat altijd voor anderen klaar. Ik zou het vreselijk vinden als ik hem straks niet kan helpen. Het is toch ook niet voor nu, maar voor de toekomst. Ik heb geen idee hoe het werkt. Als hij wel dement wordt en je hebt niks geregeld kun je dan nog zaken regelen?

Je hebt nog tijd zat voordat hij zo dement wordt dat hij niets meer kan regelen. En misschien wordt hij wel helemaal niet dement, je schrijft dat hij wat warrig wordt, dat hoeft helemaal geen dementie te zijn. Praat eens met hem, geef aan dat je wil helpen. En zoek eens op wat een machtiging precies inhoudt. En wat het verschil is met een volmacht (volgens mij bedoel je dat namelijk).
17-06-2018 16:24
Ja, sterker nog dan kan je pas zaken regelen. Je hebt sowieso eerst een diagnose nodig en dat is een lang traject om die te krijgen al is het voor elke arts allang al duidelijk. Het huis een beetje verwaarlozen en beetje warrig gedrag is onvoldoende.

En idd huisarts is ook privacy wet. Bij mijn schoonvader heb ik met pijn en moeite voor elkaar weten te krijgen dat de huisarts eens langsging. Schoonvader zei dat alles prima ging ondanks dat hij al 2,5 jaar niet meer gedoucht, het huis enorm smerig was, de tanden uit zijn mond aan het rotten waren en de huisarts een beschimmelde halve kip zag waar de maden eroverheen gingen maar die van schoonvader echt niet weggegooid mocht worden kon de huisarts niets.
17-06-2018 16:21
Ik weet niet eens wie zijn huisarts is. Maar heb je geen machtiging nodig voor een huisarts? Zij zitten toch ook met privacy?
Je kan bij de huisarts aangeven dat je je zorgen maakt over je vader en graag zou zien dat iemand bij hem langs gaat. Hij is niet de enige oudere die in eerste instantie hulp afwijst.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
En mijn moeder was gelukkig wat meegaander, zij vond ook dat alles prima ging maar ging wel mee naar de geriater om aan ons te bewijzen dat er niets aan de hand was. Toen kregen we de diagnose vasculaire dementie en een mengbeeld met alzheimer en toen pas kwam er hulp en heeft ze zelfs nog jaren zelfstandig kunnen wonen met een klein beetje hulp van de thuiszorg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven