47 jaar en studeren
dinsdag 19 juni 2018 om 00:54
Hallo,
Het onderwerp is al eens langs gekomen, maar ook ik zou graag een studie willen oppakken op hbo niveau...nu wordt deze studie voltijds en deeltijd aangeboden. En er is zelf een zelfstudie mogelijkheid van de NTI. Het gaat hier om Diëtiek en Voeding. En hoewel ik in de eerste instantie het liefst zoveel mogelijk thuis wilde leren, ga ik toch steeds meer neigen om te kiezen voor de voltijds studie: alleen om nu als 'oudje' tussen alle jonkies te zitten...vind ik best een dingetje. Maar de opleiding is het dichtste bij (deeltijd is letterlijk aan de andere kant van het land) en ook de school 'voelt' prettiger aan in wat ik over de diverse opleidingen heb gelezen en is het contact met collega-studenten en docenten op locatie volgens mij alleen maar een plus om gemotiveerd en geïnspireerd te worden in hoe deze opleiding in te gaan en vooral tot een goed einde te brengen (zeker nadat mij laatste studie-ervaring al enkele decenia's achter mij ligt)...Maar ook hier de vraag...is voltijds wijsheid?
Vriendelijke groet,
Het onderwerp is al eens langs gekomen, maar ook ik zou graag een studie willen oppakken op hbo niveau...nu wordt deze studie voltijds en deeltijd aangeboden. En er is zelf een zelfstudie mogelijkheid van de NTI. Het gaat hier om Diëtiek en Voeding. En hoewel ik in de eerste instantie het liefst zoveel mogelijk thuis wilde leren, ga ik toch steeds meer neigen om te kiezen voor de voltijds studie: alleen om nu als 'oudje' tussen alle jonkies te zitten...vind ik best een dingetje. Maar de opleiding is het dichtste bij (deeltijd is letterlijk aan de andere kant van het land) en ook de school 'voelt' prettiger aan in wat ik over de diverse opleidingen heb gelezen en is het contact met collega-studenten en docenten op locatie volgens mij alleen maar een plus om gemotiveerd en geïnspireerd te worden in hoe deze opleiding in te gaan en vooral tot een goed einde te brengen (zeker nadat mij laatste studie-ervaring al enkele decenia's achter mij ligt)...Maar ook hier de vraag...is voltijds wijsheid?
Vriendelijke groet,
dinsdag 19 juni 2018 om 01:36
Misschien ben ik ook een tikkeltje ouderwets met mijn 38 maar volgens mij doen ze tegenwoordig alles via het internet en dat directe, interpersoonlijke contact wat je in je reactie zeer waardeert (en terecht) is mogelijk niet meer zoals vroeger. Ik heb ook dat soort directe hulpverlening en advies mogen meemaken toen in mijn studietijd en het is zeker veel beter dan een anonieme klomp tekst op een gevoelloos beeldscherm maar...DeeDoubleYou schreef: ↑19-06-2018 00:54) en is het contact met collega-studenten en docenten op locatie volgens mij alleen maar een plus om gemotiveerd en geïnspireerd te worden in hoe deze opleiding in te gaan en vooral tot een goed einde te brengen (zeker nadat mij laatste studie-ervaring al enkele decenia's achter mij ligt)...
Vriendelijke groet,
de tijden kunnen zijn veranderd. Vergeet niet dat de huidige 'jonkies' waar je het over hebt zijn van de milleniumgeneratie en die zijn opgegroeid in het digitale tijdperk en gaan minder sociaal met elkaar om.
Wellichti is er een jongere, bij voorkeur studerende iemand die het weet..
dinsdag 19 juni 2018 om 07:01
dinsdag 19 juni 2018 om 07:36
Laat je niet tegenhouden door anderen!
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een deeltijdstudie. Bij een voltijdstudie komen veel studenten net van de middelbare school, wat nogal bepalend kan zijn voor de sfeer. Maar goed, je geeft aan dat dat eigenlijk geen optie is, gezien de afstand. Best kans dat er juist daardoor meer mensen zijn zoals jij, die toch voor een voltijdstudie kiezen.
Verder: leeftijd zegt niet zo veel. Ik begon mijn (deeltijd-) opleiding toen ik 41 was. Ik was de oudste van mijn jaar. Mijn studiemaatjes waren 10 en 19 jaar jonger dan ik. Met de andere oudere studenten had ik niet echt een klik.
Ik vond aansluiting bij mensen die net zo ambitieus waren als ik, en waar ik mij - soms - aan kon optrekken. Gelukkig is dat niet aan leeftijd gebonden.
Succes!
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een deeltijdstudie. Bij een voltijdstudie komen veel studenten net van de middelbare school, wat nogal bepalend kan zijn voor de sfeer. Maar goed, je geeft aan dat dat eigenlijk geen optie is, gezien de afstand. Best kans dat er juist daardoor meer mensen zijn zoals jij, die toch voor een voltijdstudie kiezen.
Verder: leeftijd zegt niet zo veel. Ik begon mijn (deeltijd-) opleiding toen ik 41 was. Ik was de oudste van mijn jaar. Mijn studiemaatjes waren 10 en 19 jaar jonger dan ik. Met de andere oudere studenten had ik niet echt een klik.
Ik vond aansluiting bij mensen die net zo ambitieus waren als ik, en waar ik mij - soms - aan kon optrekken. Gelukkig is dat niet aan leeftijd gebonden.
Succes!
Ik moet helemaal niks!
dinsdag 19 juni 2018 om 08:04
dinsdag 19 juni 2018 om 08:20
Doen! Ik ben op mijn 34e met een voltijdstudie begonnen, er zitten wel meer "ouderen" in de collegezaal. Mensen die gepensioneerd zijn en een leuke tijdsbesteding zoeken bijv..
Ik ben nu van jouw leeftijd...en doe weer een opleiding. Volwassenonderwijs. Er zitten ook jongeren van 21 in de groep, maar er lopen ook mensen van 80 jaar rond!! Niemand kijkt er van op, gewoon doen!.
Ik ben nu van jouw leeftijd...en doe weer een opleiding. Volwassenonderwijs. Er zitten ook jongeren van 21 in de groep, maar er lopen ook mensen van 80 jaar rond!! Niemand kijkt er van op, gewoon doen!.
dinsdag 19 juni 2018 om 08:26
Mijn man gaat in september ook beginnen met een voltijdopleiding. Hij gaat een compleet andere richting doen dan hij altijd heeft gedaan en kwam er vorig jaar achter dat het erg moeilijk was om een leerwerkplek te vinden door het ontbreken van ervaring en voorkennis. Dus nu naar school en bij het begin beginnen.
Hij is 49 en zal ook tussen de 18jarigen terecht komen, we zitten al grapjes te maken over ouderavonden etc
Hij is 49 en zal ook tussen de 18jarigen terecht komen, we zitten al grapjes te maken over ouderavonden etc
dinsdag 19 juni 2018 om 08:39
dinsdag 19 juni 2018 om 08:44
Ik heb zelf ook v&d voltijd gedaan en mijn tips zijn het volgende.
De leerlingen zijn jong, ik was in de twintig in mijn eerste jaar, maar de meeste zijn 17/18 jaar. En je moet véél samenwerken. 4 grote projecten per jaar. Hier moet je tegen kunnen.
Baankansen zijn laag! Voor de huidige diëtisten is er al amper werk, als je dus niet voor jezelf wilt beginnen, moet je hier goed over nadenken.
Om die reden zou ik ook zeker geen NTI studie gaan doen, zover ik weet staan die niet goed aangeschreven. Dus doe de opleiding op 1 van de 4 hogescholen die hem geven.
De opleiding verschilt ook heel erg per locatie. Amsterdam/Den Haag bijvoorbeeld hebben verschillen in richtingen etc. Verdiep je hier ook in. (Volgens mij zijn ze wel bezig om dit te verbeteren).
Mijn ervaring is dat het persoonlijk contact gewoon goed is, al ben ik wel een aantal jaar geleden afgestudeerd. Alleen kan ik dit ook weer anders zijn op de andere opleidingen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
De leerlingen zijn jong, ik was in de twintig in mijn eerste jaar, maar de meeste zijn 17/18 jaar. En je moet véél samenwerken. 4 grote projecten per jaar. Hier moet je tegen kunnen.
Baankansen zijn laag! Voor de huidige diëtisten is er al amper werk, als je dus niet voor jezelf wilt beginnen, moet je hier goed over nadenken.
Om die reden zou ik ook zeker geen NTI studie gaan doen, zover ik weet staan die niet goed aangeschreven. Dus doe de opleiding op 1 van de 4 hogescholen die hem geven.
De opleiding verschilt ook heel erg per locatie. Amsterdam/Den Haag bijvoorbeeld hebben verschillen in richtingen etc. Verdiep je hier ook in. (Volgens mij zijn ze wel bezig om dit te verbeteren).
Mijn ervaring is dat het persoonlijk contact gewoon goed is, al ben ik wel een aantal jaar geleden afgestudeerd. Alleen kan ik dit ook weer anders zijn op de andere opleidingen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
dinsdag 19 juni 2018 om 09:16
Lavendel, ik heb geprobeerd om je een pb te sturen, heb je die ontvangen? Ik overweeg ook om deeltijd fysio op te pakken en ben benieuwd naar jouw ervaringen.
dinsdag 19 juni 2018 om 09:20
Ik heb het afgelopen jaar een deeltijd opleiding gedaan waarbij ik 5 x per maand naar school ging. Ik vond het heel fijn om met de overige studenten contact te hebben, vragen te stellen en van elkaar te leren. In mijn groep was de jongste 21 en de oudste 60 jaar! De meeste zaten tussen de 40 en 50 jaar. Dus ik zou zeggen DOEN!
dinsdag 19 juni 2018 om 09:29
Kijk TO hier heb je wat aan.redbulletje schreef: ↑19-06-2018 08:49Oh dieten, kun je dan niet beter Cambridge gaan doen? Die verdienen volgens mij best leuk. Degene waar ik 'n tijdje bij geweest ben, die is het zelfs samen met haar man gaan doen, zoveel klanten!
Er zijn geruchten dat dietist weer in basisverzekering komt, maar staat nog niet vast volgens mij.
zolang dat niet gebeurt zijn er weinig vacatures voor dietisten.
dinsdag 19 juni 2018 om 10:12
Lucifer2018 schreef: ↑19-06-2018 09:52Je moet jezelf niet tegenhouden omdat je last heb van wat anderen wel eens kunnen denken of zeggen. Heb je dat op meer vlakken in je leven?
dinsdag 19 juni 2018 om 12:36