Wat kan ik het beste doen?

19-06-2018 10:28 169 berichten
Hoi viva Forumers

Ik zit met een probleem en weet even niet zo goed hoe ik dit netjes oplos.

Ik ben een alleenstaande moeder van 3 kinderen. en pas verhuisd naar een nieuwe woning. Leuke buurt, vriendelijke buren, kinderen hebben het naar hun zin en nu loop ik tegen een probleem aan en weet ik niet zo goed hoe ik dit moet oplossen.

1 van de buren is afgelopen zondag iets te "vriendelijk" geworden en is zo vrij geweest zichzelf via de app aan te bieden voor een verzetje. Ik heb het app-gesprek afgekapt onder het mom van dat ik moe was en wilde gaan slapen.

Ik heb daar aboluut geen behoefte aan en wil gewoon normaal contact over koetjes en kalfjes en niets persoonlijks en al zeker geen seksueel getinte gesprekken.

Hoe los ik dit op het beste op?
iris1969 schreef:
20-06-2018 21:50
Hij zoekt een opening in je grenzen.

Jij bent duidelijk genoeg geweest, dus klaar. Negeren die hap.

Als je hier namelijk wel iets mee doet wordt hij gewoon weer steeds "vriendelijker" en dan moet je echt bot worden en dat kun je nog niet.
Dit zou best eens kunnen idd.
Ik had ook ooit zo'n buurman. Drie keer aardig geweest, hij gelijk "verliefd" en hij negeerde vervolgens al mijn pogingen om hem vriendelijk af te wijzen.

Ik liep als een schichtige schim door mijn straat, bang dat ik weer aan een praatje vastzat, totdat ik het beu was en echt bot werd. Toen was het klaar, maar dat voelde wel rot.

Ik had dus gelijk duidelijk moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Oifa schreef:
20-06-2018 21:51
Dus niet reageren en mocht hij mij buiten alsnog aanspreken dan zeggen dat ik het bij oppervlakkig contact wil houden. (wat honingdropje adviseerde)
Waarom zou je dat nog zeggen...dan gaat hij aangeven koffie is toch oppervlakkig. Hij zoekt een ingang inderdaad en hij heeft allang door hoe slecht jij nee kunt zeggen. Ga niets steeds onnodig in discussie.
Je hoeft niets meer uit te leggen...je hebt je woord gedaan. Zeg gewoon goede morgen en loop door, vermijd 1 op 1 situaties in jouw of zijn huis waar niemand anders bij is.

Iemand die meteen seks wil daar kun je geen oppervlakkig vriendschappelijk contact mee opbouwen. Die kans heeft hij voorlopig even verpest.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
iris1969 schreef:
20-06-2018 22:02
Ik had ook ooit zo'n buurman. Drie keer aardig geweest, hij gelijk "verliefd" en hij negeerde vervolgens al mijn pogingen om hem vriendelijk af te wijzen.

Ik liep als een schichtige schim door mijn straat, bang dat ik weer aan een praatje vastzat, totdat ik het beu was en echt bot werd. Toen was het klaar, maar dat voelde wel rot.

Ik had dus gelijk duidelijk moeten zijn.
Ik kan me goed voorstellen hoe je je gevoelt moet hebben, ik heb het pas een paar dagen en voel me al erg ongemakkelijk als ik mijn huis uit ga, ben bang dat ik hem tegen kom.
viva-amber schreef:
20-06-2018 22:03
Waarom zou je dat nog zeggen...dan gaat hij aangeven koffie is toch oppervlakkig. Hij zoekt een ingang inderdaad en hij heeft allang door hoe slecht jij nee kunt zeggen. Ga niets steeds onnodig in discussie.
Je hoeft niets meer uit te leggen...je hebt je woord gedaan. Zeg gewoon goede morgen en loop door, vermijd 1 op 1 situaties in jouw of zijn huis waar niemand anders bij is.

Iemand die meteen seks wil daar kun je geen oppervlakkig vriendschappelijk contact mee opbouwen. Die kans heeft hij voorlopig even verpest.
Daar heb je gelijk in.

Ik weet dat er veel ergere dingen zijn in het leven maar ik heb wel behoorlijk de pest er overin dat ik dit tref.
Oifa schreef:
20-06-2018 22:05
Ik kan me goed voorstellen hoe je je gevoelt moet hebben, ik heb het pas een paar dagen en voel me al erg ongemakkelijk als ik mijn huis uit ga, ben bang dat ik hem tegen kom.
Precies, het voelt onveilig en hij heeft niet eens door dat hij over je grenzen gaat en je rot voelt, want hij wil gewoon seks.

De truc is nu al weten wat je gaat doen als je hem ziet. Dan ben je voorbereid.

Dus al doorlopende gedag zeggen: "Hoi buurman" (buurman zegt blablablah), jij: "ik heb haast, doeg"

En zo elke keer tot het kwartje valt.
Oifa schreef:
20-06-2018 22:09
Daar heb je gelijk in.

Ik weet dat er veel ergere dingen zijn in het leven maar ik heb wel behoorlijk de pest er overin dat ik dit tref.
Dat is helaas geen toeval, want hij ziet jouw aardige getwijfel van een kilometer.

Het is rot, maar ook een goede oefenkans in assertief negeren.
iris1969 schreef:
20-06-2018 22:11
Precies, het voelt onveilig en hij heeft niet eens door dat hij over je grenzen gaat en je rot voelt, want hij wil gewoon seks.

De truc is nu al weten wat je gaat doen als je hem ziet. Dan ben je voorbereid.

Dus al doorlopende gedag zeggen: "Hoi buurman" (buurman zegt blablablah), jij: "ik heb haast, doeg"

En zo elke keer tot het kwartje valt.
Dat is idd wel slim, zo ga ik het aanpakken.

En dan te bedenken dat ik vorige week bij hem binnen ben geweest voor en kop koffie, vond het toen wel vreemd dat hij naast mij kwam zitten op de bank ipv aan de andere kant van de bank. Bleg
Alle reacties Link kopieren
Oifa schreef:
20-06-2018 22:15
Dat is idd wel slim, zo ga ik het aanpakken.

En dan te bedenken dat ik vorige week bij hem binnen ben geweest voor en kop koffie, vond het toen wel vreemd dat hij naast mij kwam zitten op de bank ipv aan de andere kant van de bank. Bleg
Zou ik niet doen, dan ben je weer een excuus aan het verzonnen. Je hebt geen haast, je voelt je niet prettig bij hem in de buurt.
En sneller dan de wind, dit was ik voor...reken er goed op.
iris1969 schreef:
20-06-2018 22:14
Dat is helaas geen toeval, want hij ziet jouw aardige getwijfel van een kilometer.

Het is rot, maar ook een goede oefenkans in assertief negeren.
Ik zeg wel eens tegen mijn vriendinnen ik trek altijd rare mannen aan, maar dat zal idd wel komen door mijn karakter. Ik heb nog een hoop te leren daarin.
Bruja78 schreef:
20-06-2018 22:17
Zou ik niet doen, dan ben je weer een excuus aan het verzonnen. Je hebt geen haast, je voelt je niet prettig bij hem in de buurt.
Wat raad jij dan aan?
Bruja78 schreef:
20-06-2018 22:17
Zou ik niet doen, dan ben je weer een excuus aan het verzonnen. Je hebt geen haast, je voelt je niet prettig bij hem in de buurt.
Dat tegen hem zeggen betekent dat hij zich gaat verdedigen of zelfs boos wordt.

Dit is gewoon een leugentje om bestwil.
Oifa schreef:
20-06-2018 22:18
Ik zeg wel eens tegen mijn vriendinnen ik trek altijd rare mannen aan, maar dat zal idd wel komen door mijn karakter. Ik heb nog een hoop te leren daarin.
Dit kost tijd, maar je bent goed op weg :thumbsup:
iris1969 schreef:
20-06-2018 22:19
Dat tegen hem zeggen betekent dat hij zich gaat verdedigen of zelfs boos wordt.

Dit is gewoon een leugentje om bestwil.
Het is voor mij wel het makkelijkste, een confrontatie aangaan is moeilijk (voor mij)
iris1969 schreef:
20-06-2018 22:21
Dit kost tijd, maar je bent goed op weg :thumbsup:
Dank je :)
Oifa schreef:
20-06-2018 22:21
Het is voor mij wel het makkelijkste, een confrontatie aangaan is moeilijk (voor mij)
Yep babysteps.

Je wilt geen speciale aandacht van hem dus je geeft hem geen speciale aandacht.

Ik heb vele buren die alleen een hallo van mij krijgen of een enkeling misschien een heel stroef praatje. Dan stoppen ze ook snel :-)
iris1969 schreef:
20-06-2018 22:28
Yep babysteps.

Je wilt geen speciale aandacht van hem dus je geeft hem geen speciale aandacht.

Ik heb vele buren die alleen een hallo van mij krijgen of een enkeling misschien een heel stroef praatje. Dan stoppen ze ook snel :-)
Zo ga ik het ook aanpakken. Ik hoef geen intensief buren contact.
Hij: Buurvrouw kom je een bakkie doen?

Jij: Nee, dank je.

Geen smoezen en geen opening. Als hij door gaat, dan "heb ik geen behoefte aan".
zimi schreef:
20-06-2018 22:39
Hij: Buurvrouw kom je een bakkie doen?

Jij: Nee, dank je.

Geen smoezen en geen opening. Als hij door gaat, dan "heb ik geen behoefte aan".
Dus gesloten antwoorden geven. Zal er wel een paar gaan bedenken voor het geval dat
Hij: Hé buurvrouw. Heb je mijn kaartje ontvangen?
Jij: Ja, fijne dag!

Je hoeft ook niet over de inhoud te beginnen.
zimi schreef:
20-06-2018 22:48
Hij: Hé buurvrouw. Heb je mijn kaartje ontvangen?
Jij: Ja, fijne dag!

Je hoeft ook niet over de inhoud te beginnen.
Dat is wel slim om dat zo te zeggen, ga ik onthouden
Oifa schreef:
20-06-2018 21:07
Even een korte update

Mijn buurman heeft net een kaartje in de bus gedaan met een sorry en een uitnodiging voor een kop koffie om er over te praten.

Ik ben geneigt niet op dit aanbod in te gaan maar ik wil ook geen ongemakkelijke situatie houden. (voelt namelijk toch wel erg ongemakkelijk zo)

Wat zouden jullie in mijn plaats doen?
ik zou de koffie accepteren. het kan zijn dat hij er echt mee zit en het goed wil maken. Prima laat hem door het stof gaan/ Als je dit niet wilt dan is dat trouwens ook helemaal prima
Alle reacties Link kopieren
iris1969 schreef:
20-06-2018 22:19
Dat tegen hem zeggen betekent dat hij zich gaat verdedigen of zelfs boos wordt.

Dit is gewoon een leugentje om bestwil.
Hoef je ook niet te zeggen, maar zeggen dat je haast hebt is er weer omheen draaien terwijl TO juist moet leren het anders aan te pakken. Meer dan “hoi” hoeft niet en idd je antwoorden gesloten houden. Je hoeft er niet op in te gaan als je daar geen zin in hebt.
En sneller dan de wind, dit was ik voor...reken er goed op.
Bruja78 schreef:
20-06-2018 22:56
Hoef je ook niet te zeggen, maar zeggen dat je haast hebt is er weer omheen draaien terwijl TO juist moet leren het anders aan te pakken. Meer dan “hoi” hoeft niet en idd je antwoorden gesloten houden. Je hoeft er niet op in te gaan als je daar geen zin in hebt.
Op zich ben ik het met je eens dat ze assertief moet worden, maar het was gewoon een manier om hem af te kappen die iedereen wel eens gebruikt (ik in ieder geval wel). Ik zie er in dit geval dus geen kwaad in.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik zelf zou doen?
Niets.

Buurman gewoon vrolijk groeten als je hem tegen komt; alsof er nooit iets aan de hand is geweest.

Geen kaartje terug, geen app. Niet groter maken dan het is - of het in elk geval vanuit jou als zodanig parkeren (bij wijze van stellig gedrag / tevens assertief).

Mocht hij er toch opnieuw over beginnen "dat we erover moeten praten":
"Wel nee joh, het is toch verder duidelijk zo?..."
"Ach wel nee, was ik al vergeten; excuses geaccepteerd..."
"Wat mij betreft zijn we goede buren. Meer niet".
En meer van dat soort teksten.
Luchtig, vriendelijk, maar vastberaden en zelfverzekerd en heel duidelijk "nee" uitstralen.

Zo'n gesprek (bij hem/jou op de bank of aan de keukentafel, of ga je voor die koffie naar het plaatselijke winkelcentrum?) kan ook helemaal fout lopen waar één/beiden nijdig worden en dan is de buren verhouding verpest.
Of hij gaat huilen dat hij zo verschrikkelijk verliefd is en van je droomt en zo.... Hoe ga je daar dan op reageren?
gebruna wijzigde dit bericht op 21-06-2018 00:20
0.25% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven