werkende mama's, hoe doen jullie dat toch?

18-06-2018 11:41 577 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze vraag is voor alle werkende mama's,

Zelf ben ik bijna 24 en werk op invalbasis in de kinderopvang. Ik werk zowel op PSZ, als KDV en BSO. Het leukst qua werk vind ik peuterspeelzaal. Dat is wat ik later hoop te doen (al dan niet in combinatie met iets anders)

Hoe leuk ik mijn werk ook vind, als ik later kinderen heb zou ik ze liever niet (meerdere dagen) naar het KDV/BSO willen brengen. Zeker niet als het ook anders kan.

Regelmatig zie en hoor ik van moeders, en een enkele keer van vaders dat zij wèl werken, maar er gewoon (bijna) elke dag voor de kinderen zijn voor en na school/psz.
Door korte dagen te werken, of door hun eigen tijd in te delen, flexibele uren etc.

Mijn vraag aan die mama's; hoe doen jullie dat? Wat voor werk doe je, werk je voor jezelf, en hoeveel uur werk je?

Disclaimer ;) Niks tegen de ouders die hun kinderen wèl naar het KDV en BSO brengen.. Is ook helemaal niks mis mee. Dit is persoonlijk en puur een vraag uit nieuwsgierigheid, omdat ik heel benieuwd ben hoe die mama's dat toch doen!

Groetjes,

tweelingzusje
permis schreef:
22-06-2018 12:43
20 jaar?! Waar lees je dat.. Ik heb pubers nu. Rond 2004 dus.

Wij brachten ze wel naar de opvang, want wij werken al jaren beide vier dagen, maar niet in het eerste levensjaar.
Dat staat er toch?

Je hebt het toch over kinderen onder het eerste jaar? Die van jou zijn 14 jaar (excuse me) geleden niet naar de opvang gegaan toen ze onder een jaar waren. Toch meen je dat ouders op hun klompen aanvoelen dat het niet goed is voor hun kind. Ga eens op een hedendaagse babygroep kijken, dan snap je wat ik bedoel.

En ik haal mijn wegenschappelijke artikelen niet uit de Volkskrant, sorry. Ik hem me toendertijd (2015) verdiept in de onderzoeksmaterie en daar kwam toen (tot dusver met allerlei slagen om de arm) uit dat het tot 6 maanden beter is om bij 1 of 2 vaste hechtingsfiguren te zijn (dit hoeven dus niet de ouders te zijn). Dat kan een opvang vaak niet bieden dus ik ben tot 6 maanden thuis gebleven. Daarna een opvang gezocht die fulltime 2 vaste krachten op de babygroep had. Daar is mijn kind heel veilig aan gehecht, hij vond het fantastisch, allang voor hij 12 maanden werd.
anoniem_367860 wijzigde dit bericht op 22-06-2018 12:54
33.07% gewijzigd
nessemeisje schreef:
22-06-2018 12:08
Nee hoor, niks onderdrukt hier. Ik vond het heerlijk om weer te gaan werken. Kind werd vertroeteld op de opvang en ik vond het hartstikke leuk ze weer op te halen.

Daarna komt het tweede jaar en het derde jaar en het vierde jaar. Ik vind elk jaar bijzonder, elke levensfase van mijn kinderen vind ik mooi. Waarom zou ik me compleet moeten focussen op dat eerste jaar? Ik vond ze leuk als baby en ik vind ze leuk als steeds zelfstandiger wordende meiden. En ze zijn dit ritme gewend, omdat ze dit al zo lang kennen.
Ik zie werkelijk niet in wat het grote voordeel is om je kind eerst een jaar thuis te houden en dán pas naar de opvang te doen, behalve dat het gevoelsmatig beter voelt voor de ouders. Kindje moet dan pas echt wennen en is zich veel bewuster van veranderingen.
Volgens mij heeft het niet zoveel met leuk te maken, al vond ik dat persoonlijk wel.
Maar heb je de link en wellicht andere onderzoeken gelezen? Bij die hele kleintjes is het gewoon niet zo goed voor ze.

Ik vond het ook lekker te werken in dat eerste jaar hoor, al was het parttime, dan was mijn man er. Beide een jaartje lang 20 uur p/w.

Leuk om te lezen dat jij er juist van genoot, de baby op het KDV. Ik herken dat wel van later, maar ken verder geen mensen die écht blij hun drie-maanden baby afgeven. Iedereen doet het hoor, maar met moeite en "omdat het moet".
rosings schreef:
22-06-2018 09:52
Ik voel me zo in de verdediging schieten door dit topic. Dochter gaat 4 dagen naar kdv maar zelfs andere kdv-ouders vinden dat schijnbaar te veel. Ik moet het me niet aantrekken; het is niet aan mij gericht. Ik WEET dat rozetje gelukkig is en het goed doet daar. Ik weet ook dat ik zelf een negatieve mening heb over andere vormen van opvang en dat ik de ouders verder niet op beoordeel. Ieder doet wat hij/zij het beste vindt voor hun kindje.

Ik sta echt echt echt achter mn keuze, waarom zitten reacties van mensen die ik niet ken en die in het algemeen praten me dan zo dwars?
Mijn kinderen gingen ook vier dagen naar de opvang, sommige weken zelfs vijf. Vanaf 10 resp 11 weken, wennen nog eerder. Ik heb me daar nooit schuldig over gevoeld. Er moet nu eenmaal brood op de plank komen en het zou niet in me opkomen om daar niet zelf voor te werken.
Mijn eigen moeder was tbm. Uit vrije wil maar later kreeg ze daar wel spijt van, toen ze zich gevangen voelde in een slecht huwelijk met als alternatief de bijstand of een laagbetaalde baan. In de jaren 80 werd je als herintreder niet zo met gejuich binnengehaald als nu. Ze heeft ons ook altijd op het hart gedrukt om altijd te zorgen dat je voor jezelf en je kinderen kunt zorgen.
anoniem_228429 wijzigde dit bericht op 22-06-2018 12:55
1.67% gewijzigd
Xanthan schreef:
22-06-2018 12:49
Je hebt het toch over kinderen onder het eerste jaar? Die van jou zijn 14 jaar (excuse me) geleden niet naar de opvang gegaan toen ze onder een jaar waren. Toch meen je dat ouders op hun klompen aanvoelen dat het niet goed is voor hun kind. Ga eens op een hedendaagse babygroep kijken, dan snap je wat ik bedoel.
Ik moet helaas in herhaling vallen.. het gaat niet om mij. Heb je de onderzoeken gelezen?
Ik ben een illustratie, maar als het je ergert mag je mijn voorbeeld wegpoetsen en alleen op die feiten ingaan?

Ik ken hedendaagse KDV's overigens prima, haal standaard 1 dag babyneefje op, mijn vriendin hééft zelfs een KDV
Maar dat heeft er toch helemaal niets mee te maken.

Nogmaals, vanwaar zo boos..
permis schreef:
22-06-2018 12:54
Ik moet helaas in herhaling vallen.. het gaat niet om mij. Heb je de onderzoeken gelezen?
Ik ben een illustratie, maar als het je ergert mag je mijn voorbeeld wegpoetsen en alleen op die feiten ingaan?

Ik ken hedendaagse KDV's overigens prima, haal standaard 1 dag babyneefje op, mijn vriendin hééft zelfs een KDV
Maar dat heeft er toch helemaal niets mee te maken.

Nogmaals, vanwaar zo boos..

Ik heb in mijn vorige reactie wat toegevoegd over die link. En ik ben niet boos hoor.
Suikerwafel schreef:
21-06-2018 12:21
Want de partner (vader in veel gevallen) betekent natuurlijk niets voor het kind en die kan wel 5 dagen in de week werken ... Maar vroeger (1959) ging dat natuurlijk nog anders en was moeder 24/7 bij haar kinderen en dus moeten vrouwen dat nu ook volgens jou.

Ja mijn kind gaat 2 dagen naar het KDV, ik werk 3 dagen. Ik breng kind om 8.00 uur en partner haalt haar om 17.00 op. Kun je ook andersom redeneren: van die 9 uur dat ze daar is, slaapt ze er 4,5/5. Mijn baby wordt dus maar 4 uur per dag x 2 dagen = 8 uur in totaal door het kdv 'opgevoed'. Hee dat is weinig ;)... En kan ik nog een leuke moeder zijn ook, omdat ik mijn hersenen mag gebruiken op het werk en niet de hele dag thuis hoef te zitten.
Waar komt toch dat idee vandaan dat als je thuis 'zit' je je hersenen niet gebruikt...
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Ik heb ook altijd een teiltje nodig als ik iemand hoor zeggen dat hij een leukere ouder is omdat hij werkt. Of eigenlijk hoor ik dat alleen moeders zeggen.
Ik ben gewoon de moeder die ik ben, en ik werk voor de kost. Meestal vind ik mijn werk leuk, soms wat minder.
Als je jezelf een leukere moeder vindt omdat je werkt, werk je dan vooral ‘om er even uit te zijn’? Die hoor ik ook regelmatig, maar het klinkt dan niet of je het thuis heel erg naar je zin hebt, of erg inhoudelijk ertoe doend werk hebt.
MinkeDeWit schreef:
22-06-2018 13:11
Ik heb ook altijd een teiltje nodig als ik iemand hoor zeggen dat hij een leukere ouder is omdat hij werkt. Of eigenlijk hoor ik dat alleen moeders zeggen.
Ik ben gewoon de moeder die ik ben, en ik werk voor de kost. Meestal vind ik mijn werk leuk, soms wat minder.
Als je jezelf een leukere moeder vindt omdat je werkt, werk je dan vooral ‘om er even uit te zijn’? Die hoor ik ook regelmatig, maar het klinkt dan niet of je het thuis heel erg naar je zin hebt, of erg inhoudelijk ertoe doend werk hebt.
Helemaal mee eens.
Ik werk drie dagen, omdat ik het leuk vind en het prettig is dat we het geld goed kunoen gebruiken. De andere dagen ben ik thuis, en vind ik ook erg leuk.
Ben een tijdje werkloos geweest, voelde me ik niet minder van. En ook niet beter trouwens.
MinkeDeWit schreef:
22-06-2018 13:11
Ik ben ook een vollediger mens geworden, sinds ik moeder ben. Ook een relativerendere collega.

Ondertussen zijn mijn babies pubers, maar kan me nog prima herinneren hoe lekker werkdagen kunnen zijn en hoe vermoeiend thuisdagen (mijn man net zo trouwens).
Ik bleef echt 'geestelijk gezond' zoor niet hele dagen 'thuis' te zijn. Mijn hele omgeving werkt lange dagen. Thuis-zijn (mijn verlof vond ik saaaai) betekent ook echt thuis zijn. Ik vond er gewoon geen hol aan.
Xanthan schreef:
22-06-2018 12:57
Ik heb in mijn vorige reactie wat toegevoegd over die link. En ik ben niet boos hoor.
Dan raad ik je aan wat kritischer naar je eigen posts te kijken voor je op verzenden drukt. Lees ze nog maar eens en kijk hoe aanvallend en tja.. boos je overkomt.

Zal straks eens terugscrollen naar je reactie. Vind dat wel een vervelende manier van forummen, een post achteraf inhoudelijk aanpassen.
Want dan loopt de discussie bij nalezen niet meer logisch. Reacties op jouw oorspronkelijke post zijn immers al lang gegeven.

Plus, iemand anders moet nu zoeken.
Reageer anders gewoon waar we gebleven waren?
permis schreef:
22-06-2018 10:47
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/-b ... ~b29f8783/

Dit was eerste onderzoek in 2010, daarna is het nog heel vaak overtuigend aangetoond dat kinderen tot 1 het beste thuis blijven.
Ná het eerste jaar zijn er geen schadelijke effecten gemeten en recent positieve!

Ach ja, je voelt het toch als ouders allemaal op je klompen wel aan bij die echt kleine baby's... maar dat gevoel onderdrukken velen.

Wij zijn het eerste jaar afwisselend thuis gebleven. Vér voor 2010 ;-) Gevoelsmatig. Daarna konden we nog pakweg 40 jaar beide meer werken. Het (werkende) leven is lang en waarom het niet een beetje afstemmen op je levensfase.
Jammer als het in het eerste jaar ook allemaal 'moet'. Het is relatief zó kort, een jaar. En dat gemiddeld maar 2 of 3 keer in een mensenleven.
Ik heb vrienden in Scandinavië, waar je dus überhaupt geen plek voor je baby in de opvang kunt vinden voor ze een jaar zijn (of 9 maanden, daar wil ik even vanaf wezen). Waar je dan ook (als stel in totaal) een jaar thuis kunt blijven om (grotendeels betaald) voor je baby te zorgen. Ik weet niet of je er onderzoek naar kunt doen, maar ik denk echt dat het hoge aantal parttime werkende ouders (moeders) hier, komt door het achterlijk korte bevallingsverlof en veelal onbetaalde ouderschapsverlof wat wij hier hebben.
Want inderdaad, ik was met 3 maanden blij dat ik nog even thuis mocht blijven. Als ik toen baby naar de opvang had moeten brengen was het echt geweest van 'hier, doe maar wat, dat doen wij namelijk ook'. Met 3 maanden is je baby nog amper eigen, je hebt hem zelf nog amper kunnen leren kennen.

Het verbaast mij niks dat onderzoek uitwijst dat dat voor kinderen niet goed is. En ik snap heus wel dat veel mensen niet anders kunnen. Ik snap het al minder dat veel mensen niet anders willen en ik snap nog minder dat zo weinig mensen op zijn minst goed uitzoeken of het anders zou kunnen.
Ik werk 34 uur en mijn man 40. Kinderen zijn 10 en 8. Ma-di-wo breng ik kinderen naar school. Maandagmiddag haalt man ze van school, begint die dag eerder en heeft verlofuren bijgekocht zodat dat kan. Dinsdag bso, woensdagmiddag familie. Donderdag begin ik eerder en haal ik kinderen uit school. Vrijdagmiddag is jongste vrij, begin ik eerder en sta ik om 12:00 bij school. Man brengt ze donderdag en vrijdag naar school. Ondanks dat we allebei veel uur werken dus maar weinig bso nodig.
Nou Xanthan, gevonden!
Natuurlijk is dat zelf geen wetenschappelijke bron, de krant vertelt iets over het wetenschappelijk onderzoek.
En zoals ik al zei was dat het begin van aandacht hiervoor, en is er daarna meer onderzoek gedaan en geplubliceerd. Dat deze feiten onderschrijft.
Beetje gedoe om dat voor een forumdiscussie op de vrijdagmiddag allemaal bij de oorspronkelijke bron op te zoeken, dus even zo aan gerefereerd en verteld hoe het zit.

Je bent vast heel aardig enzo hoor, maar dat ik dit soort dingen nog moet uitleggen... Nu word ik zelf een beetje boos ;)

Samengevat:
Jij bleef op basis van onderzoeken kennelijk zes maanden thuis.
Ik werkte vanaf het begin, maar wij zorgen dat er het eerste jaar altijd 1 van ons thuis was.
Onze gevoelsmatige methode is later wetenschappelijk onderbouwd. Het eerste jaar het beste thuis.
Tenslotte, de inhoud van 'dat jaar' wil jij niet op ingaan.
Omdat de Volkskrant erover gepubliceerd heeft, of om andere redenen, dat is me niet geheel duidelijk.

We kunnen wel stoppen verder denk ik, ik heb althans alles wel gezegd geloof ik.
Geniet van je weekend!
Waar ik wel wat weinig tijd voor heb is huis opruimen, schoonmaken, tuin doen, winkelen en dat soort dingen.
nessemeisje schreef:
22-06-2018 12:08
Nee hoor, niks onderdrukt hier. Ik vond het heerlijk om weer te gaan werken. Kind werd vertroeteld op de opvang en ik vond het hartstikke leuk ze weer op te halen.

Daarna komt het tweede jaar en het derde jaar en het vierde jaar. Ik vind elk jaar bijzonder, elke levensfase van mijn kinderen vind ik mooi. Waarom zou ik me compleet moeten focussen op dat eerste jaar? Ik vond ze leuk als baby en ik vind ze leuk als steeds zelfstandiger wordende meiden. En ze zijn dit ritme gewend, omdat ze dit al zo lang kennen.
Ik zie werkelijk niet in wat het grote voordeel is om je kind eerst een jaar thuis te houden en dán pas naar de opvang te doen, behalve dat het gevoelsmatig beter voelt voor de ouders. Kindje moet dan pas echt wennen en is zich veel bewuster van veranderingen.
Hierom: https://www.psynip.nl/actueel/themas/t ... eke-dagen/
Tja ook al is het wellicht beter voor je kind om op wat latere leeftijd naar een kdv te gaan, als dat niet kan omdat je weer naar werk moet. Daar kun je vaak niet veel aan veranderen, of je moet ontslag nemen. Wat ook een optie kan zijn.
Ik was toevallig werkloos in de eerste 7 maanden, maar anders had ik gewoon moeten werken. Geen oma's in de buurt.

Er zijn trouwens wel meer dingen die beter of minder goed zijn voor kinderen, of waar de meningen verschillen. Fietsen met een draagzak, mee in bed slapen, speen geven, wiegje lang of kort op de kamer, borstvoeding of niet en hoe lang, op de buik laten slapen, etc. Uiteindelijk kies je als ouder wat je met je kind doet. En zijn er altijd anderen de precies andere keuzes maken.
Dat maakt dit forum juist zo lekker levendig :)
lux- schreef:
22-06-2018 09:01
Eens. En ook eens met Rosings die een tijdje terug schreef dat het kdv haar village is.

Mijn zoon gaat 3 dagen in de week naar het kdv, 1 dag thuis met zijn vader, 1 dag thuis met mij (en weekenden met z’n drietjes uiteraard). Hij gaat lange dagen, want wij maken lange dagen. De eerste 6 maanden na zijn geboorte ben ik thuis gebleven. Toen was ik best ongelukkig, ik vloog echt tegen de muren op, mijn wereldje was zo klein en ik ben echt niet gemaakt voor dag in dag uit niets anders doen dan luiers verschonen, hapjes maken en poetsen.

En volgens mij zijn de meeste huisvrouwen dat niet, want vrijwel altijd doen ze er andere dingen bij; veel helpen op school, vrijwilligerswerk, een webwinkel, etc.

Ik doe er iets anders bij. En ja, dat slokt doordeweeks een hoop tijd en aandacht van me op. Maar ik hóú van wat ik doe. Ook na een week ‘s nachts spoken van zoon en veel te weinig slaap heb ik nog zin om erheen te gaan. Mijn gezin staat op 1, maar wat ik doe staat op 2.

Mocht zoon doodongelukkig zijn, ziek worden, of op een andere manier nadeel vinden van de regeling zoals hij nu is, dan passen we hem aan. Als het echt nodig is, dan word ik zó huisvrouw voor hem. Maar het is helemaal niet nodig, zoon floreert en - niet onbelangrijk - ik floreer nu ook. In eerste instantie ging het helemaal niet goed met zoon op kdv en toen hebben wij heel veel vrij genomen en er hard aan getrokken met de leidsters en als dat niet tot verbetering had geleid waren we op zoek gegaan naar een oplossing waar hij wel gelukkig mee was. Maar we hebben hem wel even de tijd gegund om te wennen, het was gewoon een heel grote overgang, na 6 maanden alleen met je moeder ineens in een groep onbekenden terecht komen. Met 3 maanden is het denk ik makkelijker wat dat betreft.

Ik denk wel dat het niet iedereen gegeven is om echt je hart en ziel in je werk te kunnen leggen. Ik denk dat veel mensen hun werk eigenlijk wel saai vinden, of zwaar, of een vervelende baas hebben, etc. Bovendien verdient een man meestal nog steeds meer dan een vrouw, gek genoeg. En dan komt het kind en blijkt dat zoveel leuker dan werken voor een laag salaris, dat veel moeders gaan parttimen of zelfs stoppen. Door het ongeëmancipeerde verlof in Nederland kunnen mannen niet thuis zijn met hun kind en ligt de verhouding al scheef, dus dan voelt die verdeling logisch. Al heel gauw worden ‘de kinderen’ daardoor het ding van de moeder, die de volledige derde shift op zich nemen (hebben we het hier wel eens over gehad) en zie daar het rollenpatroon dat geboren is.

Ik denk dat het een logisch patroon is, een gevolg van onze cultuur en onze maatschappelijke regelingen. Een patroon waarbij veel ouders zich misschien wel goed voelen.

Maar mijn man en ik niet. Wij willen evenveel zorgen en ook allebei een carrière. We willen helemaal niet ons kind dumpen, en volgens mij wil geen enkele ouder dat. Dat je als ex-kdvwerkneemster spreekt over dumpen vind ik ver gaan. IEDERE ouder wil het beste voor zijn kind. Misschien een enkele uitzondering daargelaten, maar geen kdv’s vol.
Dat denk ik ook, wij hebben - itt andere Europese landen - echt een parttimecultuur. Ik ben ook niet perse tegen vijf dagen opvang als de kwaliteit goed is. Ik denk zelfs dat als vrouwen fulltime zouden blijven werken de verlofregeling en de kwaliteit van kinderopvang en scholen een stuk beter zou zijn.

Kwaliteitspeilingen van het NCKO laten zien dat de ruime meerderheid van de kinderdagverblijven van ondermaatse kwaliteit zijn. Het heeft dus geen enkele meerwaarde voor een kind om daar te zijn. Het is een dienst waardoor ouders kunnen deelnemen aan het arbeidsproces, niet omdat je Jantje of Pietje er een groot plezier mee doet.
NYC schreef:
22-06-2018 12:17
Vraag aan de werkende moeders: denken jullie dat het ook voor een thuisblijfmoeder mogelijk is om de boodschap aan haar kinderen over te dragen dat het mooist in de wereld de wetenschap is en dat - mocht het je gegeven zijn om een carrière op te bouwen - dat je daar dan ook zeker geen kans moet laten liggen door "thuis te gaan blijven" of zou ik daar echt een hele zware klus aan gaan krijgen?

Het klinkt stom maar ben als de dood dat mijn kinderen door mijn gethuisblijf enorm traditioneel gebrainwashed worden.
Mijn moeder was huisvrouw toen ik klein was, ze heeft nu een eigen bedrijf. Ik heb bijna mijn master op zak, mijn zusje heeft inmiddels een master op zak, zelfde studie. Je weet volgens mij wat ik heb gestudeerd (maar hou het tegenwoordig liever wat vager ;) maar maak dat uiteindelijk toch af iig). Wij doen 4 om 4, omdat we beiden ook tijd met zoon willen. Ik wéét dus dat je je kinderen dat prima bij kunt brengen :)

Komt goed, NYC
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Muntjeinmijnbroekzak schreef:
22-06-2018 14:37
Tja ook al is het wellicht beter voor je kind om op wat latere leeftijd naar een kdv te gaan, als dat niet kan omdat je weer naar werk moet. Daar kun je vaak niet veel aan veranderen, of je moet ontslag nemen. Wat ook een optie kan zijn.
Ik was toevallig werkloos in de eerste 7 maanden, maar anders had ik gewoon moeten werken. Geen oma's in de buurt.

Er zijn trouwens wel meer dingen die beter of minder goed zijn voor kinderen, of waar de meningen verschillen. Fietsen met een draagzak, mee in bed slapen, speen geven, wiegje lang of kort op de kamer, borstvoeding of niet en hoe lang, op de buik laten slapen, etc. Uiteindelijk kies je als ouder wat je met je kind doet. En zijn er altijd anderen de precies andere keuzes maken.
Dat maakt dit forum juist zo lekker levendig :)
Dit begrijp ik niet. Ontslag?!

Laten we even van twee ouders uit gaan, komt toch het meest voor. Als je beide een jaar lang 20 uur werkt dan ben je al 'klaar'.
Beide lekker nog werken ook!

En recht op ouderschapsverlof is bij wet geregeld.
Als je het beide écht wilt, kan het doorgaans best op deze manier.

Je hebt wel 1 jaar minder inkomsten. Nou, dan maar. Is het makkelijk waard.
permis schreef:
22-06-2018 15:50

Laten we even van twee ouders uit gaan, komt toch het meest voor. Als je beide een jaar lang 20 uur werkt dan ben je al 'klaar'.

Als je echt wilt ben je ook met zn tweeën regelmatig afhankelijk van 2 inkomens tegenwoordig. Ook als je niet op vakantie gaat of dure auto hebt.
permis schreef:

Dan moet 20 uur werken wel mogelijk zijn op je werk en moet het qua dagen ook uitkomen dat jullie geen overlap hebben. Niet bij elke baan is elk aantal uren of dagen mogelijk. Of bepaalde tijden.

En daarnaast kunnen wij de vaste lasten niet betalen van een inkomen. We hebben geen auto, geen groot huis en gaan ook niet op vakantie. Maar wonen in de randstad is duur.
permis schreef:

Na de geboorte van mijn oudste ging een bedrag ter grootte van mijn hele salaris naar de kinderopvang en de tweede auto, en dan ging ze nog maar twee dagen naar het kdv (plus twee dagen oma). Die kinderopvang hadden we dus kunnen uitsparen, maar de auto moest toch betaald worden voor mijn werk. Echt niet dat we dan ook nog de helft van mijn mans salaris hadden kunnen missen. We waren jong, geen hoog salaris, en hadden in verhouding best een duur huis. Nu heb ik eenzelfde hypotheek alleen op mijn salaris, maar we zijn wel 19 jaar verder.
Ehm, nergens in die link staat dat je het eerste jaar thuis moet blijven bij je kind. Het gaat over de visie dat "de eerste 1001 dagen (van conceptie tot 2 jaar) van belang zijn voor verdere ontwikkeling en de oproep aan landelijke en lokale politiek om meer aandacht te besteden in beleid, professionalisering en contractering aan een gezonde, veilige zwangerschap, krachtig ouderschap en de eerste levensfase van een kind".
(...)
Inzet van specialistische kennis over ‘infant mental health’ in wijkteams, de JGZ, verloskunde en ziekenhuiszorg loont. Het kan cirkels van problematiek doorbreken en werkt kostenbesparend op de langere termijn.

Ik zie geen onderzoek dat 'bewijst' dat je het eerste jaar 24/7 bij je kind moet zijn.
JulienClerc schreef:
22-06-2018 15:59
Dan moet 20 uur werken wel mogelijk zijn op je werk en moet het qua dagen ook uitkomen dat jullie geen overlap hebben. Niet bij elke baan is elk aantal uren of dagen mogelijk. Of bepaalde tijden.

En daarnaast kunnen wij de vaste lasten niet betalen van een inkomen. We hebben geen auto, geen groot huis en gaan ook niet op vakantie. Maar wonen in de randstad is duur.
Wij woonden met die 2x20 uur inderdaad zonder autoin huurhuisje tweehoog achter in Amsyerdam. En we gingen niet op vakantie.
Dat kon makkelijk.. niet ruim maar oh zo blij.
Qua geluk nog geen verschil met nu koophuis, auto, reizen etcetera. Wel nog Amsterdam natuurlijk ;)
permis schreef:

Kunt ontslag nemen. Of minder werken, dat bedoelde ik. Ik mocht niet minder werken, en toen werd mijn contract gelijk niet verlengd. Het was 5 dagen of niks. Met al die flexcontracten en tijdelijke contracgen tegenwoordig lukt het dikwijls niet, iig niet in mijn vakgebied.
Ik heb me ook gek gesolliciteerd naar iets passends voor 3 dagen. Werkgevers willen in mijn vakgebied gewoon liever een voltijds iemand. En om persoonlijke redenen zou ik dat niet trekken in combinatie met een kind met een beperking. En stapje lager, was ik weer te hoog opgeleid. Uiteindelijk wel iets leuks gevonden.

Mijn man zou in zijn functie trouwens niet in 20 uur kunnen doen. Kijk niemand is onmisbaar, maar waarom zou hij dat doen als er ook een prima kdv om de hoek zit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven