werkende mama's, hoe doen jullie dat toch?

18-06-2018 11:41 577 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze vraag is voor alle werkende mama's,

Zelf ben ik bijna 24 en werk op invalbasis in de kinderopvang. Ik werk zowel op PSZ, als KDV en BSO. Het leukst qua werk vind ik peuterspeelzaal. Dat is wat ik later hoop te doen (al dan niet in combinatie met iets anders)

Hoe leuk ik mijn werk ook vind, als ik later kinderen heb zou ik ze liever niet (meerdere dagen) naar het KDV/BSO willen brengen. Zeker niet als het ook anders kan.

Regelmatig zie en hoor ik van moeders, en een enkele keer van vaders dat zij wèl werken, maar er gewoon (bijna) elke dag voor de kinderen zijn voor en na school/psz.
Door korte dagen te werken, of door hun eigen tijd in te delen, flexibele uren etc.

Mijn vraag aan die mama's; hoe doen jullie dat? Wat voor werk doe je, werk je voor jezelf, en hoeveel uur werk je?

Disclaimer ;) Niks tegen de ouders die hun kinderen wèl naar het KDV en BSO brengen.. Is ook helemaal niks mis mee. Dit is persoonlijk en puur een vraag uit nieuwsgierigheid, omdat ik heel benieuwd ben hoe die mama's dat toch doen!

Groetjes,

tweelingzusje
tanteslankie schreef:
22-06-2018 13:01
Waar komt toch dat idee vandaan dat als je thuis 'zit' je je hersenen niet gebruikt...
Eigen beleving in dit geval.
Wat ik nu doe kan wel parttime maar parttime is 4 dagen. Ik werk dus ook ‘parttime’, maar naar kantoortijden fulltime. Dus die mensen zouden simpelweg maar ontslag moeten nemen elke keer dat ze een kind gekregen hebben dan. Want ja, ‘de baas’ kan in ons geval bezwaar aantekenen tegen meer dan 1 dag ouderschapsverlof, afhankelijk van wel deel van het vak je zit.

Misschien kies ik uiteindelijk wel een van de delen waarin je 3 dagen kunt werken en ga ik dan ook 3 dagen werken. Ik zie wel. Nu bevalt het zo goed (en gelukkig maar, want nu heb ik geen andere keuze) en de toekomst zien we dan wel weer.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Wij hebben 3 kinderen en mijn man werkt ongeveer 60 uur per week in ploegendienst, dus hij is 4 ochtenden per week sowieso thuis. Ik werk 12 uur buitenshuis en nog 12 uur werk ik vanuit huis.

De 12 uur buitenhuis deel ik altijd zo in zodat ze niet naar een opvang hoeven en mijn man gewoon thuis is, de 12 uur thuiswerk kan ik op elk moment doen, als ik het snachts om 3 uur wil doen dan is het ook goed bij wijze van spreken als het werk maar af is.

Daarom hebben we gelukkig nooit een KDV nodig gehad. Wel gaan de 2 oudsten naar de peuterspeelzaal 2 dagdelen per week, voor de omgang met andere kindjes en alvast te wennen aan dingen die klassikaal gebeuren. Ze hebben het er hartstikke naar hun zin.

En na de geboorte van elk kind ben ik 6 maanden thuis geweest en al mijn werk vanuit huis gedaan, juist omdat ik het niet fijn vind om een jonge baby al naar een opvang te doen. Ik denk niet dat er dan voldoende tijd en aandacht voor mijn baby’s geweest zou zijn. Hier moesten ze natuurlijk ook even wachten als ik net met een ander kind bezig was maar mijn ervaringen met 2 jaar stage lopen op verschillende kdv’s Hebben mij wel geleerd dat er voor een baby echt weinig aandacht is en dat wou ik niet voor mijn kinderen.

Als het eenmaal zover is dat al mijn kinderen op de basisschool zitten dan wil ik wel gewoon fulltime werken.

En sowieso ik moet er niet aan denken om half 9 op mijn werk te zijn nadat ik een race tegen de klok heb gehad met 3 kinderen klaarmaken.
Whatsinaname1988 schreef:
22-06-2018 16:55

En sowieso ik moet er niet aan denken om half 9 op mijn werk te zijn nadat ik een race tegen de klok heb gehad met 3 kinderen klaarmaken.
Vreselijk lijkt me dat.
Het lijkt me zo stresserend kinderen en werken. Voor iedereen.
sam1968 schreef:
22-06-2018 17:26
Vreselijk lijkt me dat.
Kinderen moeten sowieso om 08:30 op school zijn en ik mag mijn eigen begintijd bepalen. Hoe is dat stressig?
nessemeisje schreef:
22-06-2018 17:28
Kinderen moeten sowieso om 08:30 op school zijn en ik mag mijn eigen begintijd bepalen. Hoe is dat stressig?
Wat denk je zelf?
Maar inderdaad, als je heel de dag op een forum kunt zitten zal het wel meevallen.
sam1968 schreef:
Vreselijk lijkt me dat.
Mijn zoon is altijd om klokslag 6 wakker. Zou liever wat meer stressen :hihi:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
sam1968 schreef:
Vreselijk lijkt me dat.
Nou met mijn baan en die van mijn man kunnen we werken en kinderen perfect combineren. Maar ik ben gewoon echt geen ochtendmens en mijn kinderen ook niet.

Als ik alleen al naar de peuterspeelzaal ochtenden kijk vind ik het best heftig hoor. Ze om 7 uur wakker maken en ontbijt geven waar ze eeeeeeeeuwen over doen en constant aangespoord moeten worden om te eten terwijl ik mijzelf klaarmaak en hun rugzakken inpak, daarna hun aankleden en klaarmaken, ze mee naar buiten nemen om de hond even snel te laten plassen, weer thuiskomen en dan heeft de jongste ALTIJD alweer in zijn broek gepoept, hem snel verschonen, wil dan de deur uit maar 1 moet dan altijd nog even plassen dus daar weer op wachten, ze de auto inkrijgen. De peuterspeelzaal zit hier echt op een onmogelijke plaats dus nadat ik de auto heb geparkeerd moet ik nog 10 minuten lopen voor we er eenmaal zijn. Ben al kapot als ze daar om half 9 aankomen haha. Moet er niet aan denken om dan direct daarna op mijn werk te zitten.
Zie er nu al tegenop dat de oudste straks op de basisschool zit en ik de kinderen dus naar meerdere locaties moet gaan brengen in de ochtend.
sam1968 schreef:
22-06-2018 17:33
Wat denk je zelf?
Maar inderdaad, als je heel de dag op een forum kunt zitten zal het wel meevallen.
Gut wat een rare aanval is dat dan?
Nogmaals dan maar: waarom zou het stressvol zijn om je kinderen om 08:30 u naar school te brengen? Of je nou daarna naar huis gaat of door naar kantoor, hoe is dat stressig?
sam1968 schreef:
Vreselijk lijkt me dat.
Nou dan maar lekker niet werken he. Ik heb altijd gewerkt en mijn kinderen kunnen daar gewoon bij hoor.
Whatsinaname1988 schreef:
22-06-2018 17:46
Nou met mijn baan en die van mijn man kunnen we werken en kinderen perfect combineren. Maar ik ben gewoon echt geen ochtendmens en mijn kinderen ook niet.

Als ik alleen al naar de peuterspeelzaal ochtenden kijk vind ik het best heftig hoor. Ze om 7 uur wakker maken en ontbijt geven waar ze eeeeeeeeuwen over doen en constant aangespoord moeten worden om te eten terwijl ik mijzelf klaarmaak en hun rugzakken inpak, daarna hun aankleden en klaarmaken, ze mee naar buiten nemen om de hond even snel te laten plassen, weer thuiskomen en dan heeft de jongste ALTIJD alweer in zijn broek gepoept, hem snel verschonen, wil dan de deur uit maar 1 moet dan altijd nog even plassen dus daar weer op wachten, ze de auto inkrijgen. De peuterspeelzaal zit hier echt op een onmogelijke plaats dus nadat ik de auto heb geparkeerd moet ik nog 10 minuten lopen voor we er eenmaal zijn. Ben al kapot als ze daar om half 9 aankomen haha. Moet er niet aan denken om dan direct daarna op mijn werk te zitten.
Nou dit dus..
Doet me denken aan dat stukje van Brigitte Kaandorp.
sam1968 schreef:
22-06-2018 18:11
Nou dit dus..
Doet me denken aan dat stukje van Brigitte Kaandorp.
Jouw post ook! Aan dat lied van ‘ik heb een heel zwaaaarrr leven’
permis schreef:
22-06-2018 12:54
Heb je de onderzoeken gelezen?
Ik heb die onderzoeken destijds gelezen, die zouden beweren dat kinderopvang slecht zou zijn onder 1 jaar. Ik vind die conclusie niet overtuigend. Als je naar de onderzoeken zelf kijkt dan gaat het om cortisol levels die ze meten, in een bepaalde setting die niet per se representatief is voor alle kdv's of andere opvangmogelijkheden. Verder is het absoluut niet bewezen dat af en toe wat hogere cortisol levels slecht zouden zijn voor baby's. Continu zeer hoge cortisol levels, zoals bij baby's in oorlogssituaties, dat is aantoonbaar slecht. Dat doortrekken naar de levels zoals die gemeten zijn bij baby's in de kinderopvang zou hetzelfde zijn als beweren dat 1 glas water drinken slecht is omdat aangetoond is dat als je 6 liter water drinkt je doodgaat. Als je de onderzoeken zelf leest dan trekken ze ook helemaal de conclusie niet dat kinderopvang onder 1 jaar bewezen slecht is. Dat is wat de krantenkoppen in de Volkskrant en Intermediair ervan gemaakt hebben, want dat trekt lezers. Ik werk zelf in de wetenschap en weet hoe dat soort dingen werken, journalisten willen altijd een lekker heftige kop erboven, terwijl de daadwerkelijke inhoud vaak een stuk genuanceerder en onzekerder is.
Wij hebben onze kinderen rond 4 maanden naar de kinderopvang gebracht, om 3 redenen:

1) Het wennen van kinderen gaat dan veel makkelijker en prettiger dan als ze al ouder zijn. Ik ken diverse dramaverhalen van kinderen die een jaar thuis geweest waren en precies op het moment van de grootste eenkennigheid met opvang begonnen (al zijn er vast ook kinderen van 1 jaar waarbij het soepel gaat). Zelfs bij 6 maanden is het vaak al lastig, zie het verhaal van Lux. Voor de onderbouwing hierbij, lees bijv. het boek 'Mensenkinderen' van wetenschapper / pedagoog Steven Pont. Hij beveelt aan om als je kinderen naar een kdv brengt dat vanaf 3-5 maanden te doen, zodat de leidsters vertrouwd zijn voor het kind voordat de fase van eenkennigheid begint.

2) Onze banen zijn niet in 20 uur te doen. Stellen dat alle ouders maar 2x20 uur zouden moeten werken in het eerste jaar van hun kinderen vind ik heel naïef, dan begrijp je niet hoe veel banen in elkaar zitten. Voor ons is 24-32 uur echt het minimum, anders valt ons werk gewoonweg niet te doen. En dan hebben we niet eens erg extreme banen. Ik ken veel mensen die bijv als arts werken en die vinden dat wij qua werk-privé verhouding al een luizenleventje hebben.

3) Wij zien geen redenen waarom het niet goed zou zijn voor baby's om naar een kdv te gaan, gesteld dat het een kdv is met een prettige en rustige sfeer, lieve en capabele vaste leidsters (en dat hebben we gelukkig) en dat onze kinderen het er naar hun zin hebben. Als zou blijken dat ze de halve dag huilen daar dan zou het uiteraard anders liggen, maar ze hadden het er naar hun zin, ook als baby al. En wat betreft de onderzoeken die hier aangehaald worden, zie mijn post hierboven.

Ik zeg dit verder niet omdat alle ouders het zo zouden moeten doen, iedereen heeft zijn eigen redenen en afwegingen om voor een bepaald moment te kiezen en dat is prima. Maar dat alle ouders wel zouden weten/aanvoelen dat opvang onder 1 jaar slecht zou zijn en daarvoor hun kop in het zand steken is een nogal crue en gewoonweg onware uitspraak.
nicole123 wijzigde dit bericht op 22-06-2018 20:26
9.36% gewijzigd
Over die ochtendstress: dat hangt volgens mij niet af van het gegeven of je daarna naar je werk gaat of naar huis, want dat je om half 9 bij de psz of school moet staan verandert er niet door. Sterker nog, je kind naar een kdv brengen is hierin een stuk relaxter dan naar een psz, want een kdv heeft flexibele breng- en haaltijden. Als je wat eerder of later bent maakt dat niet uit.

Of het stressvol is hangt meer af van andere omstandigheden: zo hoeven wij onze kinderen bijna nooit te wekken, want ze zijn al wakker. Hun boterhammen eten ze erg vlot. We hebben geen hond die nog uitgelaten moet worden. Beiden helpen we 1 kind met aankleden, eten en brengen dit kind weg, scheelt ook de helft. Opvang en school is vlakbij huis, makkelijk bereikbaar en al een stukje op de route naar ons werk. Verder speelt ook nog een rol hoe makkelijk of juist tegendraads je kinderen zijn, of je kinderen veel knoeien/spugen/'s ochtends vroeg in hun luier poepen en daarbij doorlekken, hoeveel kinderen je hebt en hoe dicht op elkaar, of je zelf makkelijk uit bed komt of je liever nog een keer omdraait, of je goed kunt plannen of altijd dingen te positief inschat en dan tijd tekort komt. Allemaal dingen die bepalen of je ochtenden relaxed zijn of stressvol en die erg weinig te maken hebben met wel of niet naar je werk gaan.
nicole123 schreef:
22-06-2018 20:20
Over die ochtendstress: dat hangt volgens mij niet af van het gegeven of je daarna naar je werk gaat of naar huis, want dat je om half 9 bij de psz of school moet staan verandert er niet door. Sterker nog, je kind naar een kdv brengen is hierin een stuk relaxter dan naar een psz, want een kdv heeft flexibele breng- en haaltijden. Als je wat eerder of later bent maakt dat niet uit.

Of het stressvol is hangt meer af van andere omstandigheden: zo hoeven wij onze kinderen bijna nooit te wekken, want ze zijn al wakker. Hun boterhammen eten ze erg vlot. We hebben geen hond die nog uitgelaten moet worden. Beiden helpen we 1 kind met aankleden, eten en brengen dit kind weg, scheelt ook de helft. Opvang en school is vlakbij huis, makkelijk bereikbaar en al een stukje op de route naar ons werk. Verder speelt ook nog een rol hoe makkelijk of juist tegendraads je kinderen zijn, of je kinderen veel knoeien/spugen/'s ochtends vroeg in hun luier poepen en daarbij doorlekken, hoeveel kinderen je hebt en hoe dicht op elkaar, of je zelf makkelijk uit bed komt of je liever nog een keer omdraait, of je goed kunt plannen of altijd dingen te positief inschat en dan tijd tekort komt. Allemaal dingen die bepalen of je ochtenden relaxed zijn of stressvol en die erg weinig te maken hebben met wel of niet naar je werk gaan.
Precies.
nessemeisje schreef:
22-06-2018 18:03
Gut wat een rare aanval is dat dan?
Nogmaals dan maar: waarom zou het stressvol zijn om je kinderen om 08:30 u naar school te brengen? Of je nou daarna naar huis gaat of door naar kantoor, hoe is dat stressig?
Je mag hier niet reageren als werkende moeder, want dan neem je je werk niet serieus. Je moet heel hard werken, maar eigenlijk ook niet want dat is slecht voor je kind. Je doet het niet snel goed.
nicole123 schreef:
22-06-2018 20:20

Nu breng ik kind nooit, maar ik zou me zo voor kunnen stellen dat wat erna komt juist ook stress op dat moment kan geven. Naar mijn werk moet ik er toch wat representatiever uitzien, ik moet een volgepakte tas met de juiste spullen erin mee, ook een boterham gegeten hebben, daarna meteen naar de trein fietsen, dus kind afleveren en meteen strak weer door. In plaats van kleding die er op het schoolplein ook wel mee door kan, en na kind afleveren kun je op je gemakje naar huis banjeren en dan pas ontbijten.
Xanthan schreef:
22-06-2018 12:05
Maar die norm heeft ook maar een bepaalde groep...ik sla altijd weer steil achterover van het aantal mensen op dit forum (en in de statistieken) die huisvrouw zijn of part time (2-3 dagen) een minibaantje hebben... en maar zeuren over die 2 uurtjes dat een kind op een opvang zit..

Ik leef in een omgeving waarin ik word gezien als niet ambitieus. Door de vrouwen hè!! :biggrin:
Ik werk namelijk 4 dagen ipv 5.

Nu kom ik uit de buurt van Amsterdam en ik heb veel vriendinnen die een andere achtergrond hebben (Duits, Amerikaans, Frans). Die snappen niets van die Nederlandse huismoekes. En ik eigenlijk ook niet. Je bent naast moeder ook nog jezelf, met je talenten, hersens en handen. Het is ook jouw leven waar je wat van moet maken. Ik zou depressief worden als ik niet kon werken op niveau of steeds achter de feiten aan moest rennen doordat ik maar 2-3 dagen zou werken.

En mijn man en kind en ik hebben daarin een mooie balans gevonden. Zoon gaat nu 3 dagen naar de opvang maar 4 dagen had ook gekund hoor, hij vindt het er hartstikke leuk.

Dus niks van aantrekken, en Viva forum zeker niet als de norm zien. Er zijn echt meer vrouwen zoals jij, die zitten alleen niet en masse op fora.
Hoezo heb je in jouw ogen een minibaantje als je drie dagen werkt; je werkt zelf vier dagen, dat is maar net iets meer dan een minibaantje als ik het goed begrijp.
Na je vurige pleidooi van hierboven had ik eigenlijk wel een 80-urige werkweek verwacht met minstens vijf dagen KDV, maar eigenlijk is het net zo gemiddeld als bij de mensen met de minibaantjes - jammer toch weer.
Maar ja, jij komt 'uit de buurt van Amsterdam' en daar is het leven blijkbaar veel grootser en meeslepender dan in de rest van Nederland. :-?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
eckano schreef:
22-06-2018 21:23
Hoezo heb je in jouw ogen een minibaantje als je drie dagen werkt; je werkt zelf vier dagen, dat is maar net iets meer dan een minibaantje als ik het goed begrijp.
Na je vurige pleidooi van hierboven had ik eigenlijk wel een 80-urige werkweek verwacht met minstens vijf dagen KDV, maar eigenlijk is het net zo gemiddeld als bij de mensen met de minibaantjes - jammer toch weer.
Maar ja, jij komt 'uit de buurt van Amsterdam' en daar is het leven blijkbaar veel grootser en meeslepender dan in de rest van Nederland. :-?
Mwoah, da’s 24 uur. Ik werk minimaal 36, maar met regelmaat ook 40 uur in 4 dagen. Vind dat best een verschil eerlijk gezegd. En zoals ik al zei: omdat ik 4 dagen werk wordt het parttime genoemd.
lux- schreef:
22-06-2018 21:43
Mwoah, da’s 24 uur. Ik werk minimaal 36, maar met regelmaat ook 40 uur in 4 dagen. Vind dat best een verschil eerlijk gezegd. En zoals ik al zei: omdat ik 4 dagen werk wordt het parttime genoemd.
Maar als je in vier dagen 40 uur werkt in plaats van 32 uur, waarom zou drie dagen dan 24 uur zijn en niet bijvoorbeeld 32 uur (zoals in mijn geval)? En dat is dan ook nog maar ook papier, feitelijk is het natuurlijk altijd meer, zoals je ook al aangeeft.
eckano schreef:
22-06-2018 21:49
Maar als je in vier dagen 40 uur werkt in plaats van 32 uur, waarom zou drie dagen dan 24 uur zijn en niet bijvoorbeeld 32 uur (zoals in mijn geval)? En dat is dan ook nog maar ook papier, feitelijk is het natuurlijk altijd meer, zoals je ook al aangeeft.
Dat kan uiteraard, dat dat zo is.
lux- schreef:
22-06-2018 21:55
Dat kan uiteraard, dat dat zo is.

Nee, het hangt inderdaad heel erg af van de omstandigheden van het geval, dat klopt...
eckano schreef:
22-06-2018 22:00
Nee, het hangt inderdaad heel erg af van de omstandigheden van het geval, dat klopt...
Ja misschien had ze moeten zeggen. Zelf werk ik 32/34/36/40
uur in de week en vind ik banen van x uur en minder ‘minibaantjes’. Dan was het duidelijker geweest.

Maar ik snap haar wel, ik ken iemand die haar kind 1 middag van 14-18 een oma laat opvangen en 1 middag en 2 avonden door de eigen vader. Zij vindt dat vreselijk en noemt dat ‘2 dagen’. Ik snap dat vanuit haar geredeneerd heel goed, want zij wil gewoon eigenlijk volledig thuis zijn.

Maar vanuit mijn perspectief denk ik dan: 4 uur per week door oma opgevangen, waar hebben we het over?
lux- wijzigde dit bericht op 22-06-2018 22:12
8.21% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven