werkende mama's, hoe doen jullie dat toch?

18-06-2018 11:41 577 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze vraag is voor alle werkende mama's,

Zelf ben ik bijna 24 en werk op invalbasis in de kinderopvang. Ik werk zowel op PSZ, als KDV en BSO. Het leukst qua werk vind ik peuterspeelzaal. Dat is wat ik later hoop te doen (al dan niet in combinatie met iets anders)

Hoe leuk ik mijn werk ook vind, als ik later kinderen heb zou ik ze liever niet (meerdere dagen) naar het KDV/BSO willen brengen. Zeker niet als het ook anders kan.

Regelmatig zie en hoor ik van moeders, en een enkele keer van vaders dat zij wèl werken, maar er gewoon (bijna) elke dag voor de kinderen zijn voor en na school/psz.
Door korte dagen te werken, of door hun eigen tijd in te delen, flexibele uren etc.

Mijn vraag aan die mama's; hoe doen jullie dat? Wat voor werk doe je, werk je voor jezelf, en hoeveel uur werk je?

Disclaimer ;) Niks tegen de ouders die hun kinderen wèl naar het KDV en BSO brengen.. Is ook helemaal niks mis mee. Dit is persoonlijk en puur een vraag uit nieuwsgierigheid, omdat ik heel benieuwd ben hoe die mama's dat toch doen!

Groetjes,

tweelingzusje
Mevrouw75 schreef:
25-06-2018 08:36
70% doorbetaald krijgen, en vooral voor alle uren, is tegenwoordig echt heel uitzonderlijk. Zelfs ik (semi-overheid) kreeg niet zoveel. Volgens mij krijgt tegenwoordig bijna niemand meer deels betaald ouderschapsverlof, tenzij je bij de overheid werkt en dan dus niet eens in alle sectoren.
En dit, in Nederland zijn er nog de nodige verbeterpunten.
Mevrouw75 schreef:
25-06-2018 08:36
70% doorbetaald krijgen, en vooral voor alle uren, is tegenwoordig echt heel uitzonderlijk. Zelfs ik (semi-overheid) kreeg niet zoveel. Volgens mij krijgt tegenwoordig bijna niemand meer deels betaald ouderschapsverlof, tenzij je bij de overheid werkt en dan dus niet eens in alle sectoren.
ik heb nog nooit een werkgever gehad, die ouderschapsverlof betaalt.
toen wij aan kinderen begonnen, betaalde je zelfs de kinderopvang zelf. Bijna failliet aan gegaan.
Oh ik zou bijna naar Scandinavië voor de verlofregelingen daar. Zelf heb ik gespaard om een halfjaar verlof te kunnen hebben, meer had gekund maar vond ik niet nodig. Ik had wel het voordeel dat er geen werkgever op mijn terugkeer zat te wachten :)
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Janiva schreef:
25-06-2018 08:39
En dit, in Nederland zijn er nog de nodige verbeterpunten.
Als je voor een kleine ondernemer werkt, neem bv de slager op de hoek, is het onbetaalbaar om een medewerker een jaar verlof te geven of tot drie uur in de middag te laten werken, misschien haalbaar in sommige sectoren, vast. In heel veel werkomgevingen leuk bedacht, maar echt niet haalbaar of betaalbaar.
lilalinda schreef:
25-06-2018 08:44
ik heb nog nooit een werkgever gehad, die ouderschapsverlof betaalt.
toen wij aan kinderen begonnen, betaalde je zelfs de kinderopvang zelf. Bijna failliet aan gegaan.
Vroeger kreeg je inderdaad helemaal niks. Dat je ruim betaald verlof kreeg is volgens mij maar best kort geweest.
lux- schreef:
25-06-2018 08:46
Oh ik zou bijna naar Scandinavië voor de verlofregelingen daar. Zelf heb ik gespaard om een halfjaar verlof te kunnen hebben, meer had gekund maar vond ik niet nodig. Ik had wel het voordeel dat er geen werkgever op mijn terugkeer zat te wachten :)
En dit, gelukkig dat de meeste werkgevers wél op terugkeer zitten wachten, anders zouden er een hoop mensen zonder baan eindigen vrees ik.
Tessa44- schreef:
25-06-2018 08:48
Als je voor een kleine ondernemer werkt, neem bv de slager op de hoek, is het onbetaalbaar om een medewerker een jaar verlof te geven of tot drie uur in de middag te laten werken, misschien haalbaar in sommige sectoren, vast. In heel veel werkomgevingen leuk bedacht, maar echt niet haalbaar of betaalbaar.
In Denemarken kennelijk wel. Het is maar net hoe de overheid het geregeld heeft. Waarom is het in Nederland onmogelijk en in Scandinavië niet?
Volgens mij, al zou het kunnen, dan zouden we het misschien wel niet eens willen. We ontlenen toch een bepaalde status aan ons werk.
Tessa44- schreef:
25-06-2018 08:52
En dit, gelukkig dat de meeste werkgevers wél op terugkeer zitten wachten, anders zouden er een hoop mensen zonder baan eindigen vrees ik.
Ja ik doe stages momenteel dus wanneer ik nou begon aan de volgende stage boeide niemand echt wat. Die vrijheid was wel heel fijn. Voor de meeste anderen zou het ws betekenen dat ze ontslagen waren en da’s minder chill ;-D
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Onlangs hoorde ik van een vrouw die naar Zweden was geëmigreerd met haar twee kinderen, haar man bleef tijdelijk in Nederland, omdat hun huis nog niet was verkocht.
Daar waar ze in Nederland het samen met haar man een ratrace vond om alles mbt werk, zorg en opvang geregeld te krijgen. Was het in Zweden in haar uppie voltijd werkend met twee kinderen zonder familie een eitje.
Dat had alles te maken met de bescheiden mentaliteit van de Zweden en hoe het daar geregeld is.
janiva wijzigde dit bericht op 25-06-2018 09:37
2.97% gewijzigd
Janiva schreef:
25-06-2018 09:11
Onlangs hoorde ik van een vrouw die naar Zweden was geëmigreerd met haar twee kinderen, haar man bleef tijdelijk in Nederland, omdat hun huis nog niet was verkocht.
Daar waar ze in Nederland het samen met haar man een ratrace vond om alles mbt werk, zorg en opvang geregeld te krijgen. Was het in Zweden in haar uppie voltijd werkend met twee kinderen een eitje.
Dat had alles te maken met de bescheiden mentaliteit van de Zweden en hoe het daar geregeld is.
Hoe zorgt de bescheiden mentaliteit voor een soepele werk-privé balans met kinderen?
Janiva schreef:
Daar waar ze in Nederland het samen met haar man een ratrace vond om alles mbt werk, zorg en opvang geregeld te krijgen. Was het in Zweden in haar uppie voltijd werkend met twee kinderen een eitje.
Moeder voltijd werken en vader in ren ander land. Lijkt me een hele fijne situatie. Not.
watdachtjehiervan schreef:
25-06-2018 09:19
Moeder voltijd werken en vader in ren ander land. Lijkt me een hele fijne situatie. Not.
Volgens mij zegt ze dat niet. Of juist wel.

Ondanks deze niet zo fijne situatie was het in Zweden dus blijkbaar een eitje om alles rond te breien in tegenstelling tot in Nederland.
watdachtjehiervan schreef:
25-06-2018 09:19
Daar gaat het hier toch niet over? We discussiëren over de opvang en hoe het werkzame leven er omheen wordt geregeld.
Man volgde enige tijd later trouwens, betrof iets tijdelijks.
Janiva schreef:
Ik ken ook iemand die met hier geboren kinderen naar Zweden is gegaan en die ervaart hetzelfde idd. Heel opvallend. Zij zegt altijd: Zweden maken zich niet zo druk. Wat vandaag niet gaat doen we morgen, er is meer in het leven dan werken, stressen is niet goed voor je, zoiets. Zij zegt dat ze zich elke keer dat ze in NL terugkomt heel gejaagd voelt door (haar woorden) alle ‘opgefoktheid’ hier.
Mevrouw75 schreef:
25-06-2018 09:17
Hoe zorgt de bescheiden mentaliteit voor een soepele werk-privé balans met kinderen?
Het begon al bij haar sollicitatiegesprek: het bleek er juist niet om te gaan hoe je jezelf zo goed mogelijk kon verkopen, maar ze waren meer geïnteresseerd in de realistische versie, waarbij bescheidenheid als een grote deugd werd gezien.
lux- schreef:
23-06-2018 22:53
De juniorbaan is nooit écht leuk. Dat wist ik altijd wel, maar nu geloof ik het ook echt en weet ik dat iedereen daar doorheen moet.
Een juniorbaan zou ik dus wel geweldig vinden. Productie/schoonmaak/callcenterwerk echter niet. Maar misschien dat er best nog wel mogelijkheden zijn tot vrijwilligerswerk waar je nou nooit vacatures voor ziet terwijl je dan best wat zinnigs kunt doen.
lux- schreef:
25-06-2018 09:25
Ik ken ook iemand die met hier geboren kinderen naar Zweden is gegaan en die ervaart hetzelfde idd. Heel opvallend. Zij zegt altijd: Zweden maken zich niet zo druk. Wat vandaag niet gaat doen we morgen, er is meer in het leven dan werken, stressen is niet goed voor je, zoiets. Zij zegt dat ze zich elke keer dat ze in NL terugkomt heel gejaagd voelt door (haar woorden) alle ‘opgefoktheid’ hier.
Precies hoe zij het ook omschreef!
In ons land wil men nogal eens prat gaan op een arbeidsethos van: met een longontsteking ga je gewoon aan het werk. Pauzes zijn voor mietjes. In vacatures wordt een 'bloedfanatiek' iemand gevraagd.
Dan word je in Zweden meewarig aangekeken en terecht.
lux- schreef:
25-06-2018 09:25
De laatste zinnen herken ik zó
Kangoeroe33 schreef:
25-06-2018 03:40
Ik mag dus niet vergelijken met andere landen als het negatief is, maar als het positief is mag het wel?
Ehm, waar vergeleek jij het buitenland met Nederland dan? Volgens mij kwam jij in een topic over opvang in NL met buitenlandse situaties op de proppen die je onwenselijk vind (met alle kinderen 5 dagen naar het kdv) zonder erbij te vermelden dat het over het buitenland ging en kwam na diverse posts pas de aap uit de mouw dat jij het over het buitenland had en geen flauw idee hebt hoe het er in NL aan toe gaat. Als je dat vergelijken noemt...
Ik denk dat we hier in NL best wat van de Scandinavische landen kunnen leren. Om te beginnen met meer verlofmogelijkheden voor vaders en een andere instelling hoe er tegen zorgen en werken door vaders aan wordt gekeken. Er wordt nog zo vaak gezegd dat de vader 'gewoon' fulltime blijft werken, of dat het met zijn baan nou eenmaal gewoonweg niet kan om minder dan fulltime te werken (terwijl het vrouwen in dezelfde functie wel lukt). Gelukkig wordt er in 2019 een begin mee gemaakt, al hoop ik dat in de praktijk het ook zo zal uitpakken als bedoeld en vaders niet bang zijn hun verlof daadwerkelijk op te nemen of werkgevers het gaan ontmoedigen. En vergeleken met de Scandinavische landen is het nog altijd mager, al is het een enorme verbetering ten opzichte van de lousy 2 dagen die vaders nu krijgen.
Of topic: Maar Zweedse werkgevers zijn ook niet gek. Probeer jij als ambitieuze Zweedse vrouw in de jonge kinderleeftijd maar eens goed promotie te maken of een nieuwe baan te krijgen. Als de werkgever het idee heeft dat je er bij elkaar op geteld een aantal jaar niet zal zijn ivm lange zwangerschapsverloven, dan wordt je dus mooi overgeslagen. Een werkgever wil ook in Zweden continuïteit. Dit is een echt probleem waar mijn Zweedse collega’s over klagen. Ook zijn de salarisverschillen tussen mannen en vrouwen hierdoor erg groot.
LizBakker schreef:
25-06-2018 11:59
Of topic: Maar Zweedse werkgevers zijn ook niet gek. Probeer jij als ambitieuze Zweedse vrouw in de jonge kinderleeftijd maar eens goed promotie te maken of een nieuwe baan te krijgen. Als de werkgever het idee heeft dat je er bij elkaar op geteld een aantal jaar niet zal zijn ivm lange zwangerschapsverloven, dan wordt je dus mooi overgeslagen. Een werkgever wil ook in Zweden continuïteit. Dit is een echt probleem waar mijn Zweedse collega’s over klagen. Ook zijn de salarisverschillen tussen mannen en vrouwen hierdoor erg groot.
Dat is wel apart, want vaders behoren toch bijna de helft van die verloven op zich te nemen? Anders kreeg je niet of minder lang uitbetaald ofzoiets dacht ik.
LizBakker schreef:
25-06-2018 11:59
Ik kan me inderdaad voorstellen dat dat gebeurt als vrouwen er massaal een jaar uit zijn na de bevalling. Het zou veel meer verdeeld moeten worden tussen beide ouders, dan heb je direct het probleem niet meer dat vrouwen minder kansen hebben op de arbeidsmarkt. Hooguit dat alle werknemers tussen de 20 en 40 overgeslagen worden, maar aangezien ook voor oudere werknemers geldt dat ze vaak niet meer aan de bak komen zou dat misschien juist de boel wel aardig rechttrekken.
lux- schreef:
25-06-2018 14:17
Dat is wel apart, want vaders behoren toch bijna de helft van die verloven op zich te nemen? Anders kreeg je niet of minder lang uitbetaald ofzoiets dacht ik.
Ze krijgen samen 16 maanden, waarvan beide ouders verplicht 2 maanden moeten opnemen. Als ze evenveel opnemen krijgen ze een bonus. (Bron: https://mens-en-samenleving.infonu.nl/o ... weden.html). Maar blijkbaar doen dus heel veel stellen dat niet en nemen vrouwen in de praktijk toch veel meer op dan mannen.
lux- schreef:
25-06-2018 14:17
Dan vervallen er geloof ik wat dagen, en je krijgt geen extra premie van iets van 1000 euro.
In de praktijk hoor ik van Zweedse vrienden dat het op papier mooier is dan in het echt. De vrouwen nemen het leeuwendeel van de dagen op, omdat het uiteindelijk niet goed voor je carrière is om thuis te blijven. Net als in ons land doet de vrouw dan vaak een stapje terug. Werkgevers zijn inderdaad niet op hun achterhoofd gevallen, het aannemen van een vrouw met partner van begin 30, dan ben je zeker minder aantrekkelijk op de arbeidsmarkt.
Nog steeds wel een mooi systeem, daar niet van. Maar er zijn dus wel eenentwintig paar kanttekeningen.
Het is mooi geregeld, daar betalen ze natuurlijk ook gewoon zelf voor, belasting is daar hoger dan hier. Kwestie van keuzes maken waar het geld naartoe gaat.

Ik ben echt niet zo ontevreden met het Nederlandse systeem van kinderopvangtoeslag. We betalen netto niet schrikbarend veel en ik ben ook erg tevreden over kdv. Mijn man heeft trouwens een maand vakantie opgenomen na de bevalling, dat kan natuurlijk ook gewoon. We wisten immers 8 maanden van te voren dat dubbeltje eraan kwam.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven