Lastiggevallen in supermarkt
woensdag 27 juni 2018 om 08:00
Goedemorgen,
Geen echt probleem, maar ik heb gisteren iets meegemaakt en ik ben benieuwd hoe jullie in mijn plaats gereageerd zouden hebben. Heb er namelijk achteraf best een naar gevoel aan overgehouden.
Er woont een man bij mij in de buurt met het syndroom van Treacher Collins, dwz hij heeft een mismaakt gezicht. Hij is altijd alleen en ik vond hem ook wel een beetje zielig eigenlijk. Zie hem regelmatig in de buurt lopen, maar verder nooit bijzondere aandacht aan geschonken.
Gistermiddag was ik in de supermarkt, ik sta nietsvermoedend boodschappen te doen, staat die man dus ineens naast me, veel te dichtbij en knijpt een paar keer achter elkaar in mijn bovenarm. Ik schrok me rot, omdat ik het niet verwachtte, omdat een vreemde mij zomaar aanraakte, maar ook omdat hij het was en ik dus in eerste instantie niet wist hoe ik moest reageren. Hij zei niks, staarde alleen maar.
Ik heb gestameld: 'niet doen' en ben snel weggelopen. Hij liep me nog even achterna en ging toen snel naar buiten. Toen ik thuis was baalde ik enorm van mijn reactie. Waarom heb ik niet bozer gereageerd? Waarschijnlijk omdat ik die man ook zielig vond en ik geen aandacht wilde trekken. Achteraf gezien had ik heel anders willen reageren.
Wat zouden jullie gedaan hebben? En hebben jullie ook wel eens situaties gehad waarvan je achteraf denkt: 'Waarom heb ik zo slap gereageerd?'
Toevoeging: het maakt mij niks uit dat die man een aandoening heeft. Maar het zorgde er wel voor dat ik niet zo boos deed als ik eigenlijk had moeten doen. Want aandoening of niet, hij heeft mij natuurlijk niet zomaar aan te raken.
Geen echt probleem, maar ik heb gisteren iets meegemaakt en ik ben benieuwd hoe jullie in mijn plaats gereageerd zouden hebben. Heb er namelijk achteraf best een naar gevoel aan overgehouden.
Er woont een man bij mij in de buurt met het syndroom van Treacher Collins, dwz hij heeft een mismaakt gezicht. Hij is altijd alleen en ik vond hem ook wel een beetje zielig eigenlijk. Zie hem regelmatig in de buurt lopen, maar verder nooit bijzondere aandacht aan geschonken.
Gistermiddag was ik in de supermarkt, ik sta nietsvermoedend boodschappen te doen, staat die man dus ineens naast me, veel te dichtbij en knijpt een paar keer achter elkaar in mijn bovenarm. Ik schrok me rot, omdat ik het niet verwachtte, omdat een vreemde mij zomaar aanraakte, maar ook omdat hij het was en ik dus in eerste instantie niet wist hoe ik moest reageren. Hij zei niks, staarde alleen maar.
Ik heb gestameld: 'niet doen' en ben snel weggelopen. Hij liep me nog even achterna en ging toen snel naar buiten. Toen ik thuis was baalde ik enorm van mijn reactie. Waarom heb ik niet bozer gereageerd? Waarschijnlijk omdat ik die man ook zielig vond en ik geen aandacht wilde trekken. Achteraf gezien had ik heel anders willen reageren.
Wat zouden jullie gedaan hebben? En hebben jullie ook wel eens situaties gehad waarvan je achteraf denkt: 'Waarom heb ik zo slap gereageerd?'
Toevoeging: het maakt mij niks uit dat die man een aandoening heeft. Maar het zorgde er wel voor dat ik niet zo boos deed als ik eigenlijk had moeten doen. Want aandoening of niet, hij heeft mij natuurlijk niet zomaar aan te raken.
anárion wijzigde dit bericht op 27-06-2018 08:05
7.86% gewijzigd
...
woensdag 27 juni 2018 om 08:31
Je hebt gezegd dat hij dat niet moet doen, meer woorden zou ik er niet aan vuil maken. Lijkt mij prima dus.
Ik zou nooit gaan staan schelden in het openbaar. Bij niemand niet. Ik zou altijd gewoon uit de situatie lopen. Ik maak geen ruzie op straat.
Ik zou nooit gaan staan schelden in het openbaar. Bij niemand niet. Ik zou altijd gewoon uit de situatie lopen. Ik maak geen ruzie op straat.
anoniem_350483 wijzigde dit bericht op 27-06-2018 08:35
40.06% gewijzigd
woensdag 27 juni 2018 om 08:32
woensdag 27 juni 2018 om 08:39
Je kan het idd melden bij de winkel als hij daar vaak komt, wie weet zijn er meer klachten. Zo heb ik laatst een melding gedaan van een kerel die op de een of andere manier altijd naast me staat in de supermarkt. Gewoon een enge vent, die houden ze nu extra in de gaten en wordt weg gestuurd als hij te lang zonder reden in de supermarkt rond hangt.
woensdag 27 juni 2018 om 08:40
Ik ben persoonlijk gekleurd. Toen ik jong was (jaren 80) liep op mijn sportclub een jongen rond met een geestelijke handicap. Hij was tien jaar ouder dan de kinderen die er liepen. Veel sterker en zat altijd aan je. (hij probeerde altijd hand onder je shirt te krijgen). Dat werd enorm vergoelijkt door de leiding daar, hij was nou eenmaal zo. En zielug. Wij doken weg als we hem zagen, maar soms was je net te laat.
Ik vind nu, terugkijkend, dat daar toen echt verkeerd mee omgegaan werd.
woensdag 27 juni 2018 om 08:43
Absoluut ja.lilalinda schreef: ↑27-06-2018 08:40Ik ben persoonlijk gekleurd. Toen ik jong was (jaren 80) liep op mijn sportclub een jongen rond met een geestelijke handicap. Hij was tien jaar ouder dan de kinderen die er liepen. Veel sterker en zat altijd aan je. (hij probeerde altijd hand onder je shirt te krijgen). Dat werd enorm vergoelijkt door de leiding daar, hij was nou eenmaal zo. En zielug. Wij doken weg als we hem zagen, maar soms was je net te laat.
.
woensdag 27 juni 2018 om 08:48
Ja, ik ben al vaak genoeg in mijn leven op verschillende manieren aangeraakt terwijl ik dat absoluut niet wilde. Dus ik zal vast heftiger reageren dan het gemiddelde. Het heeft me voor het leven getekend. Dus je blijft maar met je jatten van mij af.
anoniem_370856 wijzigde dit bericht op 27-06-2018 08:57
2.49% gewijzigd
woensdag 27 juni 2018 om 08:51
Ik ben op dat soort momenten altijd wat traag van begrip, dus ik had hem waarschijnlijk een paar keer gevraagd wat er is. Bij geen reactie zou ik ongemakkelijk zijn weg geschuifeld. Mijn eerste reactie is dus niet dat ik boos word; ik zou denken dat die man nogal onbeholpen mij een vraag probeert te stellen.
Harry stared at the word "Pig," and looked up at the tiny owl now fluttering around the light fixture on the ceiling. He had never seen anything that looked less like a pig.
woensdag 27 juni 2018 om 08:54
Het "knijpen" was niet handig, maar misschien probeerde hij alleen je aandacht te vragen. Of je hem kon vertellen of de cola zonder suiker is omdat hij niet goed kan lezen? Of omdat hij de pot pindakaas van de bovenste plank wilde en hij daar niet bij kan? Waarom zou het direct een vies pervert mannetje moeten zijn? Kan het niet gewoon zo zijn dat hij ff je hulp wilde?
woensdag 27 juni 2018 om 08:58
Dat vind ik oprecht erg voor je en ik begrijp je reactie dan ook. Het houdt alleen niet in dat elke man/vrouw die intentie heeft.
woensdag 27 juni 2018 om 09:12
maar dat zegt TO ook niet, alleen dat ze schrok.yoshe schreef: ↑27-06-2018 08:54Het "knijpen" was niet handig, maar misschien probeerde hij alleen je aandacht te vragen. Of je hem kon vertellen of de cola zonder suiker is omdat hij niet goed kan lezen? Of omdat hij de pot pindakaas van de bovenste plank wilde en hij daar niet bij kan? Waarom zou het direct een vies pervert mannetje moeten zijn? Kan het niet gewoon zo zijn dat hij ff je hulp wilde?
en dat is ook logisch, aangeraakt worden door een onbekende heurt niet
woensdag 27 juni 2018 om 09:30
DitElastiekje22 schreef: ↑27-06-2018 08:09Heeft hij, naast een misvormd gezicht, ook een geestelijke beperking? In dat geval zou ik ook milder gereageerd hebben. In het andere geval zou ik niet anders gereageerd hebben dan als hij niet misvormd zou zijn.