mouse in the house
donderdag 28 juni 2018 om 15:03
Vannacht zat ik in rustig achter mijn laptopje en wat zie ik voorbij schieten in de voorkamer langs de plinten?
Een muis!
Ik begon te gillen, muisje schrok en verdween in de gang en vandaar uit in de voorraadkamer.
Is het een incidenteel muisje (de tuindeuren staan tot s'-avonds laat open) of geven we, zonder het te weten een hele muizenfamilie kost en inwoning?
Ons huis is vrij nieuw (begin 2000) gladde parketvloeren, keurige aangesloten plinten, ik snap er niks van.
Vanmorgen meteen drie muizenvallen gekocht waarin een beestje levend gevangen wordt.
Die kunnen we dan vrij laten in de natuur.
Maar werkt zoiets wel?
En wat kan ik nog meer doen?
Een muis!
Ik begon te gillen, muisje schrok en verdween in de gang en vandaar uit in de voorraadkamer.
Is het een incidenteel muisje (de tuindeuren staan tot s'-avonds laat open) of geven we, zonder het te weten een hele muizenfamilie kost en inwoning?
Ons huis is vrij nieuw (begin 2000) gladde parketvloeren, keurige aangesloten plinten, ik snap er niks van.
Vanmorgen meteen drie muizenvallen gekocht waarin een beestje levend gevangen wordt.
Die kunnen we dan vrij laten in de natuur.
Maar werkt zoiets wel?
En wat kan ik nog meer doen?
donderdag 28 juni 2018 om 15:09
Het ligt eraan waar je woont, in wat voor gebied.
Als het een veldmuisje is dan gaat deze weer vanzelf naar buiten, die houden niet van binnen wonen.
Is het een huismuis, dan heb je waarschijnlijk een hele familie binnen, al hoeft het niet speciaal zo te zijn, omdat het hoog zomer is en erg warm buiten.
Een kat houdt alle soorten buiten de deur.
Als het een veldmuisje is dan gaat deze weer vanzelf naar buiten, die houden niet van binnen wonen.
Is het een huismuis, dan heb je waarschijnlijk een hele familie binnen, al hoeft het niet speciaal zo te zijn, omdat het hoog zomer is en erg warm buiten.
donderdag 28 juni 2018 om 15:33
donderdag 28 juni 2018 om 15:35
Ze zitten overal hoor!
Als je er een vangt en je gaat hem uitzetten, doe dat dan echt een heel eind van je huis vandaag (lees kilometers), anders komt ie gewoon weer terug.
Een kat is ideaal. Zijn landelijk gaan wonen en hebben 2 katten uit het asiel gehaald. De muizen die nu nog binnen durven te komen overleven het niet. De muizen in de tuin overigens ook niet.
De katten zijn wel heel netjes en laten ze aan ons zien, om ze vervolgens helemaal op te eten. Was hun dood iig niet voor niets.
Als je er een vangt en je gaat hem uitzetten, doe dat dan echt een heel eind van je huis vandaag (lees kilometers), anders komt ie gewoon weer terug.
Een kat is ideaal. Zijn landelijk gaan wonen en hebben 2 katten uit het asiel gehaald. De muizen die nu nog binnen durven te komen overleven het niet. De muizen in de tuin overigens ook niet.
De katten zijn wel heel netjes en laten ze aan ons zien, om ze vervolgens helemaal op te eten. Was hun dood iig niet voor niets.
donderdag 28 juni 2018 om 15:42
Of dat hij denkt: 'Dat is aardig, kan ik mijn hele familie binnenlaten en kunnen ze gelijk doorlopen naar de voorraadkamer!'karin12345 schreef: ↑28-06-2018 15:12Ik heb de deur van de voorraadkamer en de buitendeur al tegen elkaar open gezet, in de hoop dat hij/zij vanzelf verdwijnt.
Gatverdamme, ik vind het zo'n goor idee, muizen!
Maar zonder dollen: het beste is om ervoor te zorgen dat er niets eetbaars voor ze is (althans, niet bereikbaar). Dan verdwijnen ze vanzelf.
donderdag 28 juni 2018 om 15:51
Wij hebben ook wel eens muizen gehad. Een keer een die waarschijnlijk op zolder zat en ineens op de slaapkamers rondliep, die hebben we gevangen in een emmer. Boterham met pindakaas in de emmer, stuk hout ertegenaan en als de muis eenmaal in de emmer zit kan hij er niet meer uit. De muis hebben we toen uitgezet in een veld een heel stuk uit de buurt.
In de kelder hebben we er een tijdje meerdere gehad. Ook gevangen met een emmer. Helaas is toch meer dan de helft van die muizen doodgegaan, schijnt dat ze ook vaak gewoon sterven door de shock van het gevangen zitten. Vond ik toen wel erg, dacht dat het een redelijk diervriendelijke manier was.
In de kelder hebben we er een tijdje meerdere gehad. Ook gevangen met een emmer. Helaas is toch meer dan de helft van die muizen doodgegaan, schijnt dat ze ook vaak gewoon sterven door de shock van het gevangen zitten. Vond ik toen wel erg, dacht dat het een redelijk diervriendelijke manier was.
donderdag 28 juni 2018 om 15:53
het helpt niet bang te zijn voor muizen. dat betekent dus dat we de katten opsluiten en dan met het hele gezin op muizenjacht gaan. en dan probeer ik hem aan zijn staart op te tillen en naar buiten te brengen.karin12345 schreef: ↑28-06-2018 15:35Hoe pak jij dat dan aan?
En hoe weet je, dat het niet om een hele muizenfamilie gaat?
donderdag 28 juni 2018 om 16:02
Wat zal je gaan stinken als je dit een week volhoudtkarin12345 schreef: ↑28-06-2018 16:01Ik ben doodsbang.
Durf nu ook de voorraadkamer niet meer in.
Huis nog niet gestofzuigd, was niet gedraaid, oude kleren van gisteren aan.
koekies zijn lekker
donderdag 28 juni 2018 om 16:07
Hopelijk komen de muizenvallen snel en werken die naar behoren.
Man komt straks thuis, zal hem vragen de stofzuiger voor me te pakken en de wasmachine te vullen.
Het is irrationeel die angst voor muizen, met spinnen heb ik geen enkel probleem die pak ik zo op om naar buiten te brengen.
Met muizen schiet ik in een stuip.
donderdag 28 juni 2018 om 16:07
Die van mij niet helaas. Wij hadden vorig jaar een muizenfamilie in huis ondanks de kat. We hebben inmiddels een paar katten erbij en eentje brengt levende muizen en kikkers mee naar huis.Cateautje schreef: ↑28-06-2018 15:09Het ligt eraan waar je woont, in wat voor gebied.
Muizenvallen werkte trouwens niet hier. Zowel de diervriendelijke als de ouderwetse vallen die dichtklappen, ze trapte er niet in. Poes heeft er uiteindelijk eentje gevangen en een vriend van me ook, toen een muis zich in een tas had verstopt. Wat ook hielp was de voorraadkast leeg maken (daar zaten ze) en alles in dichte bakken doen, op een gegeven moment waren ze toen weg.
donderdag 28 juni 2018 om 16:40
karin12345 schreef: ↑28-06-2018 16:15Een muis verstopt in een tas???
Ik zou een complete hartverzakking krijgen.
Hehehe, er zat ooit eens een muis in mijn laars en daar kwam ik pas achter toen ik mijn voet erin probeerde te stoppen
Don't get high on your own supply.
vrijdag 29 juni 2018 om 16:40
Zowel de dierenwinkel als de dierenarts vertelden mij 2 jaar geleden dat die 'diervriendelijke' muizenvallen verboden zouden moeten, omdat het het minst diervriendelijk is. Huismuizen kunnen niet overleven in de vrije natuur. Ze vangen en buiten vrijlaten zorgt ervoor dat ze bevriezen, verhongeren, of door een roofdier gepakt worden en mogelijk een langzame dood sterven. Daarbij geeft het veel stress voor zo'n beestje. In 1 klap dood is een stuk 'humaner' dan de hiervoor beschreven manieren van sterven.
Als het dus een huismuis is, kan je beter een ouderwetse muizenval kopen. Is het geen huismuis zal 'ie waarschijnlijk vanzelf weg gaan.
Als het dus een huismuis is, kan je beter een ouderwetse muizenval kopen. Is het geen huismuis zal 'ie waarschijnlijk vanzelf weg gaan.