Werk & Studie alle pijlers

Camera’s op het werk

04-07-2018 18:15 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, bij mij op het werk hangen binnen en buiten camera’s. Mijn werkgever heeft het personeel niet geïnformeerd waar ze hangen en waarvoor. Volgens mij is dit wel verplicht. Nu moest ik van de week bij hem komen. Hij vindt dat ik te amicaal omga met een andere collega. We stonden na het werk buiten nog even kort te praten. Er is verder absoluut niets, we kunnen het prima vinden. Nu heeft mijn werkgever tegen mij gezegd dat hij de camerabeelden heeft bekeken om te zien wat mijn collega en ik deden. Ik ben hier echt boos over! Wat moet ik hiermee doen??
Ik ben niet heel jong en ook niet laag opgeleid. Ik wil mijn verhaal alleen niet té herkenbaar maken. Vandaar dat ik misschien wat vaag blijf. We hebben op het werk wel te maken gehad met diefstal, buiten op het terrein. Door derden, geen personeel. De camera’s hangen er ook wel zichtbaar, dus daar wil ik geen probleem van maken verder. Alleen dat ik na werktijd 4 minuten (zolang was het volgens de camera) met een collega praat, waar ik goed mee kan opschieten, word bespioneerd. Daar word ik kwaad om! Ik heb tegen mijn werkgever gezegd dat ik hiervan een melding KAN maken. Toen werd hij heel kwaad op mij, dat moest ik dan maar doen zei hij... Dat gaat me mijn baan kosten, dat weet ik zeker.
Toen ik het pand uitliep vorige week had ik de betreffende collega niet gezien. Maar toen ik in de auto zat trok hij ineens de deur open. Om me te laten schrikken. Gewoon een geintje. Toen even “hoe gaat het met je”, daarna ben ik naar huis gereden. Dat is alles... Ik snap dat mijn werkgever niet op “MeToo” zit te wachten bij ons op de werkvloer. Alleen dit gaat veel te ver.

Maar een melding maken bij de vakbond dus... Hoop echt dat het geen probleem is dat ik niet lid ben...

Ik ben overigens al aan het solliciteren, dit soort praktijken trek ik echt niet! Ga sinds dit voorval elke dag met buikpijn naar mijn werk.
Wat een rotsituatie, TO. Ik hoop dat je snel iets anders vindt.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Het lijkt mij dat een persoon die leiding geeft en het normaal vind een werknemer hierop aan te spreken er niet bepaald voor openstaat daarop weerwoord te krijgen, of dat nu kafferend of op normale toon gebeurd.

Ik zou melding doen (en heb dat zelf ook weleens gedaan om een andere reden).
Whoever said "Out of sight, out of mind" never had a spider disappear in their bedroom.
EnglishmaninNewYork schreef:
04-07-2018 19:35
Het lijkt mij dat een persoon die leiding geeft en het normaal vind een werknemer hierop aan te spreken er niet bepaald voor openstaat daarop weerwoord te krijgen, of dat nu kafferend of op normale toon gebeurd.

Ik zou melding doen (en heb dat zelf ook weleens gedaan om een andere reden).
Denk ik ook niet hoor.
Waarom ga je met buikpijn naar je werk? Je leidinggevende is duidelijk van het potje gerukt. Trek het je toch niet zo aan! Hij is gek, jij niet. Hij heeft gezegd dat hij het niet vindt kunnen dat je 4 minuten na werktijd gezellig met je collega aan het praten. Slaat toch gewoon nergens op? Doe gewoon je ding, wat gaat hij doen, je ontslaan? Zo makkelijk gaat dat niet en jij bent toch bezig een andere baan te regelen.

Ik ben gewoon zo benieuwd wát hij nou precies het probleem vindt!
Geen idee Tu1nhek. Er zal inderdaad wel meer achter zitten. Alleen daar heeft hij het verder niet over gehad. Ik weet dat ik het me niet moet aantrekken, want ik doe niets verkeerds. Alleen het voelt zo onrechtvaardig.
Hij is jaloers, oogje op jou misschien? Klinkt als een engerd iig, ik zou er ook zsm weg gaan hoor.
Succes met solliciteren!
Andere baan zoeken.
Er mogen camera's hangen zolang duidelijk is dat er camera's hangen. Dit kan bijvoorbeeld door stickers met "cameratoezicht" of door bij de ingang zichtbaar een monitor met camerabeelden te hangen zodat een bezoeker dit ook weet.

Maar wat jij op straat doet is helemaal privé. Daar zijn die camerabeelden niet voor bedoeld. Dit kan absoluut niet.
MissCupcake123 schreef:
04-07-2018 21:14
Geen idee Tu1nhek. Er zal inderdaad wel meer achter zitten. Alleen daar heeft hij het verder niet over gehad. Ik weet dat ik het me niet moet aantrekken, want ik doe niets verkeerds. Alleen het voelt zo onrechtvaardig.
Ja, dat snap ik!
Camera toezicht op het werk is toegestaan mits:
- er een camera protocol is waarin duidelijke doeleinden zijn beschreven. Vaak ga je hiermee akkoord bij het tekenen van je contact. Monitoren op gedrag is hierin nooit toegestaan. Wat jou leidinggevende doet mag dus niet. Meteen melden en anders naar de AP
- niet in privé ruimte zoals kleedkamer, kantine etc
- nog een aantal regels maar minder relevant.
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben al aan het solliciteren, hopelijk heb ik gauw een andere baan!
Moet hij wel n goede reden voor hebben dan. Mag officieel niet zomaar weet niet wat voor branche je werkt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven