Werk & Studie alle pijlers

Studiekeuze

05-07-2018 18:23 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey,

ik heb jammer genoeg mijn havo niet gehaald (door 1 vak niet gehaald te hebben) en door onvoorziene omstandigheden ben ik ook 2 jaar ouder dan mijn klasgenoten.

Nu weet ik niet wat ik moet doen?

Zal ik 1 jaar VAVO gaan doen om dat vak te gaan halen, waarbij ik heel veel vrije tijd heb of zal ik mbo niveau 4 gaan doen in de studie waar ik in wil verder groeien. Daarnaast krijg ik de mogelijkheid om de mbo-studie in 2 jaar af te ronden door eerdere ervaringen in mijn leven met deze studie.
Is vavo goed te combineren met werk? Dan zou ik dat doen, heb je na dat ene jaar gelijk een leuk zakcentje om kamerhuur, boeken of een laptop te regelen voor je studie.
Wat koffielepel zegt is een goede optie.

En anders eventueel nog een extra vak erbij doen? Of vast vrijwilligerswerk gaan doen in jouw toekomstige studierichting? Ik denk dat je je tijd nuttiger kunt besteden dan mbo niveau 4 doen. Als je het slim aanpakt heb je straks een echte voorsprong bij je toekomstige studie en je hoeft ook niet opeens heel veel vrije tijd te hebben natuurlijk.
Ik zou geen mbo4 gaan doen.
Heb ik wel gedaan en je moet heel veel aanwezig zijn en de stof komt soms uit HAVO1.. Ik verveelde me kapot.

Ik zou vavo doen, en dan een baantje nemen, of vrijwilligerswerk doen. Of misschien in overleg met je ouders een (thuis)cursus doen of een taalcursus in de buurt. Dan heb je straks als je aan het hbo begint echt een voorsprong.
Waar wil je eindigen, wat zijn je toekomstplannen?

Wil je eens dat papiertje naar 't HBO?
Of wil je iets gaan studeren op 't MBO?

In 't eerste geval zou ik richting VAVO gaan, eventueel gecombineerd met baan of extra vakken.
In 't tweede geval zou ik gelijk naar MBO gaan.
Goeie vraag Tornacense.

TO als je naar het hbo wil en je Engels is niet zo goed, zou je ook kunnen overwegen daar extra aandacht aan te besteden. Bij de hbo instelling waar ik heb gewerkt was Engels belangrijk en pittig voor alle opleidingen, dus ook bijv. voor chemie of social work.
Koffielepel schreef:
05-07-2018 18:31
Is vavo goed te combineren met werk? Dan zou ik dat doen, heb je na dat ene jaar gelijk een leuk zakcentje om kamerhuur, boeken of een laptop te regelen voor je studie.
Dit
Zo fijn als de To ook nog even reageert.
Even ter verduidelijking, ik ben een gedreven student en wil de beste worden met de studie die ik heb gekozen.

Tuurlijk wil ik het ‘papiertje’ om naar het HBO te gaan. Ook wil ik ieder aspect en de verschillende niveaus kennen en beheersen van mijn studie.

Ik begrijp eigenlijk niet, uit de reacties die ik hier krijg, waarom jullie het mbo niveau 4 afraden. Wat me anders juist kan gaan helpen met een voorsprong voor dezelfde studie die ik op het hbo zal voorzetten.
Ko2432 schreef:
06-07-2018 11:48
Even ter verduidelijking, ik ben een gedreven student en wil de beste worden met de studie die ik heb gekozen.

Tuurlijk wil ik het ‘papiertje’ om naar het HBO te gaan. Ook wil ik ieder aspect en de verschillende niveaus kennen en beheersen van mijn studie.

Ik begrijp eigenlijk niet, uit de reacties die ik hier krijg, waarom jullie het mbo niveau 4 afraden. Wat me anders juist kan gaan helpen met een voorsprong voor dezelfde studie die ik op het hbo zal voorzetten.
Laten we zeggen dat je nu 19 bent. Lijkt het je gezellig om tussen allemaal 16 jarigen in de klas te zitten?
Tijdens mijn studie heb ik gemerkt dat er juist veel mbo'ers afvielen of veel moeite hadden met de stof. Tijdens het werk kan ik ook geen voordelen ontdekken aan iemand die eerst mbo en daarna hbo heeft gedaan tov iemand die gelijk vanaf de havo naar het hbo is gegaan.
Redenen om vavo-hbo te doen, kunnen zijn:

* nu vavo doen samen met een baan zodat je geld genoeg hebt om tijdens je hbostudie niet te veel erbij te moeten werken zodat je je kan focussen op je studie
* nu vavo doen met een ontwikkelingstraject (Engelse les, time management, snellezen, leren leren ...) zodat je goed voorbereid aan de studie begint
* de verwachting dat je onmiddellijk na je hbopapiertje de ideale baan krijgt, is niet meer. Werkgevers verwachten steeds meer extracurriculaire activiteiten. Nu vavo doen met vrijwilligerswerk in het beroep dat je zou willen doen, vergroot je netwerk en je ervaring zodat je bij sollicitaties na je hbo sneller aan de bak komt of in een betere baan
Ko2432 schreef:

Nou, als je het zo duidelijk hebt, ga je toch gewoon naar het mbo? Is ook een manier om op het hbo te komen.
Ko2432 schreef:

Ben je heel erg zeker van die laatste zin? Ik denk dat je die laatste zou kunnen navragen bij de hboinstelling die je in het vooruitzicht hebt. Wat wij merken in de opleiding is dat de mbo-ers toch sneller afvallen dan de havisten/vwo-ers, ook al hebben ze een gelijkaardige vooropleiding. Je zou je dilemma dus ook kunnen voorleggen aan de decaan van de opleiding.
Heb je überhaupt wel de keuze om niet naar het mbo te gaan? Iets met een startkwalificatie etc? Of ben je boven de 18?
Wish you were beer
Ik had na mijn vmbo de keuze om ook naar de vavo /havo te gaan en heb dit niet gedaan omdat ik dacht dat je met mbo op het hbo meer ervaring/kennis zou hebben. DIt is helaas niet het geval geweest. Tot nu toe (start na de zomer in jaar 3) met 1 of 2 vakken voorsprong gehad. Voor de rest was het andere stof/moeilijker. Ik zou voor de snelste weg naar het hbo gaan. Tevens als je met je havo intelligentie op het mbo zit zal je je ook snel gaan vervelen. (Had ik ook)
Voor mijn opleiding (HBO dier- en veehouderij) geldt het 'voordeel vanwege een MBO-voorlopleiding' absoluut niet. Het is andere en moeilijkere stof dan op het MBO en veel MBO'ers (de niet-havisten zeg maar) hadden daar grote moeite mee. In mijn sector is het zo dat je op mbo niveau vooral dierverzorging krijgt, maar op het hbo krijg je dat absoluut niet. Je gaat niet direct met die dieren werken, maar in de schil er omheen, vandaar dat het totaal andere stof is --> economie, voeding, scheikunde etc.
Voorop gesteld: je weet nooit vantevoren wat de juiste keuze is, omdat je niet weet wat erop je pad komt.

Ik ken twee jongens die beide begonnen op de havo, maar het niet haalde en vervolgens naar het mbo gingen. De eerste heeft het afgemaakt en is vervolgens verder gegaan naar het hbo. Nu heeft hij een succesvol eigen bedrijf wat hij heeft op kunnen bouwen tijdens zijn hbo studie, omdat hij al veel kennis/kunde vanuit het mbo had.
Tweede jongen liep vast op het mbo door een combinatie van leeftijdsverschil en het niveauverschil. Met name verplichten vakken als nederlands / rekenen / engels wat vaak verplicht is leidde tot motivatieproblemen. Nu nog steeds geen diploma.

Met name de vraag: wat gaat je het meest helpen in het bereiken van het uiteindelijke doel (naar ik begrijp een hbo diploma)?
Dat kan zijn nu kennis opdoen op het mbo, maar ook naast je havo diploma halen werken aan andere kwaliteiten, bijvoorbeeld engels.
Zoals ik al zei is mijn ervaring met het mbo dat je veel standaard vakken hebt die op havo1 niveau zitten.
Dus twee uur per week Nederlands, twee uur per week Engels, etc. En je bent verplicht om er heen te gaan, dus je zit veel van te tijd voor niets op school.
De mensen bij mij in de klas die het mbo wel hebben afgemaakt (ik heb een 21+ toets gedaan) hebben amper voorsprong gehad. De manier bijvoorbeeld om verslagen te schrijven is compleet anders dus ook zij moesten dit nog leren.
Maar als jij het wel wil moet je het doen, je vroeg advies en ik adviseer dit.
Als je MBO-4 doet ben je straks alweer een paar jaar verder voordat je aan je HBO kan beginnen. En hoe zit het dan met je studiefinanciering?

Als je VAVO doet, ben je straks maar 1 jaar verder, kan je gelijk ernaast werken, dus werkervaring opdoen en geld sparen, en dan het jaar erna al aan je HBO-opleiding beginnen.

Ik zou dus ook de VAVO route kiezen. Kan je trouwens wel MBO-4 doen als je geen diploma hebt van de middelbare school? Of heb je vóór de HAVO VMBO gedaan?
Ik zou voor het hbo gaan en wel om 3 redenen:

- Als die mbo opleiding toch niks blijkt te zijn, zit je helemaal zonder diploma van de middelbare school. Doe je havo (dat ene vak) dan heb je een mooi toegangsbewijs tot veel meer opleidingen.

- Je kan in dat jaar lekker veel werken en sparen, waardoor je minder hoeft te lenen als je gaat studeren aan het hbo.

- Veel mensen die van de havo afkomen - met of zonder diploma- en naar het mbo gaan hebben al gauw spijt omdat het voor hen vaak geen uitdaging is, enorm schools is, en je weer opgezadeld zit met al die basisvakken.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven