Zwanger én een opleiding

19-07-2018 21:16 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai,

Zijn er hier mensen op het forum die zwanger zijn (geweest) tijdens het doen van een opleiding? Of mensen kennen die dit doen of gedaan hebben? Of het belangrijkste nog, een baby tijdens de opleiding.

Mijn partner en ik zitten in een dilemma. Wij hebben een ontzettend sterke kinderwens maar momenteel doe ik de HBO verpleegkunde opleiding die nog 2 jaar duurt. Ik doe de opleiding duaal dus ik heb een vast contract enz. Mijn partner werkt gewoon.

Iemand ervaring? Tips? Advies?
anoniem_373106 wijzigde dit bericht op 19-07-2018 21:24
24.39% gewijzigd
Hoe oud zijn jullie?
1-Aapje schreef:
19-07-2018 21:23
Hoe oud zijn jullie?
Wij zijn 25 en 26. Nog jong maar het gaat om de wens die ontzettend sterk is.
Opleiding eerst afmaken
Semmybrouwer schreef:
19-07-2018 21:25
Wij zijn 25 en 26. Nog jong maar het gaat om de wens die ontzettend sterk is.
De wens kan wel sterk zijn, maar biologische klok tikt zacht gezegd nog niet zo hard dat twee jaar wachten een ramp is. Ik zou wachten tot je in ieder geval pas bevalt na je scriptie. Of is vertraging voor je werkgever geen probleem?
Tsja. Als jullie een stabiele relatie en een dak boven je hoofd hebben, ben je al een heel eind in mijn ogen.

Je bent straks verpleegkundige, daar heb je absolute baangarantie... Waarom niet zou ik zeggen.

Ik heb lang gewacht, tot het ‘perfecte moment’, maar wat blijkt? Dat moment komt nooit.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
De ene opleiding is natuurlijk de andere niet. Ik kan me voorstellen dat in jouw geval de komende twee jaar voor een heel groot deel uit stage lopen bestaat, inclusief diensten.
Een opleiding waar je gewoon op een stoel zit kun en met een beetje mazzel tot 36 weken gewoon doen, en afhankelijk van de bevalling en nasleep snel weer aan de slag. In jouw geval is dat lastiger. Ik ken maar weinig verpleegkundigen die tot 36 weken volledig aan de bak kunnen blijven, en vanaf 12 weken laten ze je meestal geen nachtdiensten meer doen. De kans is dus vrij groot dat je meer achterstand zult oplopen dan alleen je verlof.
Als de baby er eenmaal is, hangt het natuurlijk van je eigen wensen af. Part-time werken is tijdens de opleiding een stuk lastiger dan erna.

Niemand kan je zeggen hoe het voor jou gaat lopen. Als je heel veel geluk hebt, loop je 4 maanden vertraging op door je verlof. Als je pech hebt, ben je zo een jaar kwijt (verlof, gemiste stage-uren, toetsen die alleen op bepaalde momenten kunnen etc). Hoe het dan zit met je aanstelling weet ik niet zeker. Ik heb ook mensen in dienst voor de duur van een opleiding, en hoewel die gewoon recht hebben op verlof, ben ik niet verplicht om hun contract langer door te laten lopen. De opleiding wordt niet minder (jij wilt ook geen dokter een jaar minder opleiding heeft gehad omdat ze even kinderen kreeg). In dat geval kan het dus dat je een deel van de opleiding zonder inkomen moet afmaken. In elk geval iets om even goed na te gaan!
1-Aapje schreef:
19-07-2018 21:34
De wens kan wel sterk zijn, maar biologische klok tikt zacht gezegd nog niet zo hard dat twee jaar wachten een ramp is. Ik zou wachten tot je in ieder geval pas bevalt na je scriptie. Of is vertraging voor je werkgever geen probleem?
Wanneer je zwanger raakt tijdens de opleiding heb je gewoon je verlof zoals je dat ook hebt in je werk. Tis alleen dat je erna nog (afhankelijk van wanneer je zwanger raakt) +/- 1,5 jaar studeerd.
EvyBlissy schreef:
19-07-2018 21:35
Tsja. Als jullie een stabiele relatie en een dak boven je hoofd hebben, ben je al een heel eind in mijn ogen.

Je bent straks verpleegkundige, daar heb je absolute baangarantie... Waarom niet zou ik zeggen.

Ik heb lang gewacht, tot het ‘perfecte moment’, maar wat blijkt? Dat moment komt nooit.
Jep wij hebben een koophuis. Beiden werk. Ik ben al MBO verpleegkundige en vanuit daar ook het vaste contract. Ik studeer nu alleen nog door voor HBO verpleegkunde. Dit doe ik via mijn werk.
nausicaa schreef:
19-07-2018 21:36
De ene opleiding is natuurlijk de andere niet. Ik kan me voorstellen dat in jouw geval de komende twee jaar voor een heel groot deel uit stage lopen bestaat, inclusief diensten.
Een opleiding waar je gewoon op een stoel zit kun en met een beetje mazzel tot 36 weken gewoon doen, en afhankelijk van de bevalling en nasleep snel weer aan de slag. In jouw geval is dat lastiger. Ik ken maar weinig verpleegkundigen die tot 36 weken volledig aan de bak kunnen blijven, en vanaf 12 weken laten ze je meestal geen nachtdiensten meer doen. De kans is dus vrij groot dat je meer achterstand zult oplopen dan alleen je verlof.
Als de baby er eenmaal is, hangt het natuurlijk van je eigen wensen af. Part-time werken is tijdens de opleiding een stuk lastiger dan erna.

Niemand kan je zeggen hoe het voor jou gaat lopen. Als je heel veel geluk hebt, loop je 4 maanden vertraging op door je verlof. Als je pech hebt, ben je zo een jaar kwijt (verlof, gemiste stage-uren, toetsen die alleen op bepaalde momenten kunnen etc). Hoe het dan zit met je aanstelling weet ik niet zeker. Ik heb ook mensen in dienst voor de duur van een opleiding, en hoewel die gewoon recht hebben op verlof, ben ik niet verplicht om hun contract langer door te laten lopen. De opleiding wordt niet minder (jij wilt ook geen dokter een jaar minder opleiding heeft gehad omdat ze even kinderen kreeg). In dat geval kan het dus dat je een deel van de opleiding zonder inkomen moet afmaken. In elk geval iets om even goed na te gaan!
Dank voor je reactie. Ik heb al een vast contract, al ruim 2 jaar. Via mijn huide baan heb ik de kans gekregen om door te leren tot hbo. Wanneer je zwanger raakt krijg je gewoon je verlof en na je verlof ga je weer verder met de opleiding. Om de opleiding te behalen moet je minimaal 24u werken. Ik werk er nu 36. Het is vanzelf sprekend dat je met een kindje geen 36u meer werkt.

Een collegaatje van mij is ook tijdens een opleiding zwanger geraakt. Ze loopt een aantal weken vertraging op tijdens de opleiding ivm verlof en daarna gaat ze minder uur werken en zet ze de opleiding gewoon voort.

Ik begrijp dat het voor iedereen anders is natuurlijk. Maar tis fijn te horen hoe de ervaringen Zijn.
Toevoeging: ik hoop natuurlijk op een zonnige zwangerschap voor je, maar ik ben zelf zwanger en al 18 weken vreselijk misselijk. Ik ben heel blij met mijn baan waar ze me gewoon al goed kennen, en me even laten als ik aangeef dat het niet wil. En ik wel even op de automatische piloot kan omdat ik niet in een opleiding zit.
Ik zou zeggen wacht nog even. Mijn opleiding ging prima, totdat ik zwanger raakte en een kind kreeg. Het is nu zo veel zwaarder dan voorheen.
Ik raad het niemand aan.
If you can dream it, you can do it.
EvyBlissy schreef:
19-07-2018 21:35

De kans is vrij groot dat ze straks GEEN verpleegkundige is als ze nu zwanger wordt.

Nu weet ik niet wat voor diploma's to verder heeft en of ze daarmee makkelijk weer aanhebt werk komt na de geboorte.

Maar het is zonde om 2 jaar opleiding zomaar weg te gooien.

Je weet niet vooraf hie de zwangerschap en bevalling verlopen. Je weet niet of je een gezond kind krijgt.

To is nogg jong ze doet er verstandiger aan om eerst haar opleiding af te maken.
Semmybrouwer schreef:
19-07-2018 21:36
Wanneer je zwanger raakt tijdens de opleiding heb je gewoon je verlof zoals je dat ook hebt in je werk. Tis alleen dat je erna nog (afhankelijk van wanneer je zwanger raakt) +/- 1,5 jaar studeerd.
Als je een makkelijk kind hebt wel. Ik lag het eerste half jaar minimaal uitgeblust om 20:00 ongeveer in bed. Ik was al blij als ik buiten werken, het huishouden had gedaan. Ik moet er niet aan denken dat studeren daar nog bij had gemoeten. Vandaar de vraag over vertraging.
sugarmiss schreef:
19-07-2018 21:45
De kans is vrij groot dat ze straks GEEN verpleegkundige is als ze nu zwanger wordt.

Nu weet ik niet wat voor diploma's to verder heeft en of ze daarmee makkelijk weer aanhebt werk komt na de geboorte.

Maar het is zonde om 2 jaar opleiding zomaar weg te gooien.

Je weet niet vooraf hie de zwangerschap en bevalling verlopen. Je weet niet of je een gezond kind krijgt.

To is nogg jong ze doet er verstandiger aan om eerst haar opleiding af te maken.
Dank voor je reactie. Ik ben al verpleegkundige en heb een vaste baan. Ik doe alleen nu verder leren voor hbo.
Ik begrijp je reactie, en ben inderdaad heel jong. Echter trekt de wens heel erg.
Semmybrouwer schreef:
19-07-2018 21:42
Dank voor je reactie. Ik heb al een vast contract, al ruim 2 jaar. Via mijn huide baan heb ik de kans gekregen om door te leren tot hbo. Wanneer je zwanger raakt krijg je gewoon je verlof en na je verlof ga je weer verder met de opleiding. Om de opleiding te behalen moet je minimaal 24u werken. Ik werk er nu 36. Het is vanzelf sprekend dat je met een kindje geen 36u meer werkt.

Vanzelfsprekend? Hoezo?
nerdopviva schreef:
19-07-2018 21:51
Vanzelfsprekend? Hoezo?
Haha ik zou niet met een kindje 36 uur gaan werken. In mijn branche betekent dat dat je reeksen van 7 dagen hebt. Dat is voor mij, persoonlijk, dan echt niet te doen.
Ik snap je wens geheel en stond voor hetzelfde dilemma, ook met een duale opleiding in de zorg. En zelfs 33 toen ik klaar was. Ik heb ervoor gekozen te wachten.

Tuurlijk als het echt moet, kan het wel. Maar ik ben blij dat ik gewacht heb. Studeren geeft stress, verpleegkundige is een lichamelijk zwaar beroep en zwanger zijn is dat beide. Het was heerlijk om mijn studie achter de rug en mijn diploma binnen, voor ik aan het avontuur van zwanger worden en zijn begon. Ik bleek trouwens niet volledig te kunnen blijven werken ivm bekkeninstabiliteit en vlak d zwangerschapsdementie niet uit. Zo kon ik uit beide het maximale halen en zo veel mogelijk genieten van beide fases.
Ook was het niet ondenkbaar geweest dat de combinatie te veel was geweest en ik met lege handen had gestaan. Geen baan en onafgemaakte opleiding. Nu gaat onze relatie nog steeds goed, maar het is heel fijn dat ik economisch zelfstandig ben.

Denk er ook aan dat je onregelmatige diensten moet draaien. Ik weet niet wat de aanstaande vader voor werk doet, maar het is de moeite waardoor van tevoren te kijken hoe je dit kan combineren. Met diploma kan je solliciteren naar een regelmatiger werk indien wenselijk.

Succes!
sugarmiss schreef:
19-07-2018 21:45
Nou ze is dus al verpleegkundige. Dus dat probleem is opgelost.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Oscha_ schreef:
19-07-2018 21:56
Ik snap je wens geheel en stond voor hetzelfde dilemma, ook met een duale opleiding in de zorg. En zelfs 33 toen ik klaar was. Ik heb ervoor gekozen te wachten.

Tuurlijk als het echt moet, kan het wel. Maar ik ben blij dat ik gewacht heb. Studeren geeft stress, verpleegkundige is een lichamelijk zwaar beroep en zwanger zijn is dat beide. Het was heerlijk om mijn studie achter de rug en mijn diploma binnen, voor ik aan het avontuur van zwanger worden en zijn begon. Ik bleek trouwens niet volledig te kunnen blijven werken ivm bekkeninstabiliteit en vlak d zwangerschapsdementie niet uit. Zo kon ik uit beide het maximale halen en zo veel mogelijk genieten van beide fases.
Ook was het niet ondenkbaar geweest dat de combinatie te veel was geweest en ik met lege handen had gestaan. Geen baan en onafgemaakte opleiding. Nu gaat onze relatie nog steeds goed, maar het is heel fijn dat ik economisch zelfstandig ben.

Denk er ook aan dat je onregelmatige diensten moet draaien. Ik weet niet wat de aanstaande vader voor werk doet, maar het is de moeite waardoor van tevoren te kijken hoe je dit kan combineren. Met diploma kan je solliciteren naar een regelmatiger werk indien wenselijk.

Succes!
Mijn partner is ook verpleegkundige haha.. wij werken in het zelfde ziekenhuis
Persoonlijk zou ik wachten. Je hebt nog tijd genoeg. Zowel het werken als vpk als de opleiding zijn pittig en zwanger zijn is dat ook. Daarnaast weet je nooit wat voor zwangerschap je krijgt. Ik ben zwanger van de 2e en lig al vanaf week 6 in bed omdat ik nog geen slokje water kan binnenhouden en enorm verzwakt ben, mijn 1e zwangerschap verliep precies zo. Ik zou nu niet kunnen werken of kunnen studeren, laat staan beide. Je weet nooit hoe het loopt en dan is het fijn om je opleiding te hebben afgerond en je daar niet meer druk over te hoeven maken!
Ik wil maar zeggen: ik heb lang gewacht: opleiding, trouwen, vast werk, koophuis... Kortom ik was eindje in de dertig. :)

Maar ook dàn is het zwaar: twee carrières en een baby (en dan nog een baby er achter aan)

Maar nu denk ik: Waarom niet op je vijfentwintigste? Dan had ik het óók best wel gered met mijn vent in onze flat.

En al die mensen die zeggen: wat als je het fysiek niet redt zwanger zijn + werk. Het antwoord is: dan stop/verminder je je aantal uren tijdelijk, dan ga je in overleg met je studiebegeleiding of verloskundige en dan kom je tot een oplossing. Net zoals andere werkende zwangere vrouwen.
evyblissy wijzigde dit bericht op 19-07-2018 22:08
33.40% gewijzigd
Ik vind je niet perse jong. En wachten tot alles perfect is kun je idd lang wachten. Maar je kan niet alles tegelijk. Dat een wens sterk is, wil niet zeggen dat je die voor de duur van je opleidingstraject niet kunt negeren. Mijn wens was ook heel sterk. En juist daarom heb ik voor mijn kind gekozen te wachten. Omdat die dan de meest optimale omstandigheden had om verwekt te worden. Niet omdat ik toevallig kriebel had. Want dat hoort ook bij goed ouderschap.

Hier tot en met 7 maanden om 3 uur een nachtvoeding trouwens. Opleiding was dan echt flink veel meer vertraagd hoor.

Maar goed, je klinkt tot nu toe alsof je keus al gemaakt hebt.
EvyBlissy schreef:
19-07-2018 22:04

Maar nu denk ik: Waarom niet op je vijfentwintigste? Dan had ik het óók best wel gered met mijn vent.
Studeren en werken is toch wel anders als enkel studeren. Die andere zaken heeft to zo te lezen al.
Ik zou het niet doen. Ik deed een verkorte opleiding, lager dan mijn eerdere opleiding. Qua niveau dus prima te doen naast werk en zwanger zijn. Helaas was ik 40 weken kotsmisselijk en hield ik vrij weinig binnen. Ik heb uiteindelijk het papiertje behaald maar dat was vooral omdat ik al veel voor de zwangerschap afgerond had. De laatste punten waren echt vreselijk lastig om binnen te halen en heeft, naast het ziek zijn, al Mn energie gekost.
Als jullie nou veel ouder waren of bijv een medisch probleem waardoor zwanger worden lastiger zou gaan, zou ik het wellicht overwegen. Maar als je ook maar enigszins de tijd hebt, maak eerst je studie af. Of in ieder geval zover af dat je geen enorme vertragingen oploopt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven