Moeder wil steeds schoonmaken
zaterdag 21 juli 2018 om 16:02
Dag forummers,
Ik wil met dit topic toetsen of ik inderdaad overdrijf, of dat mijn moeder inderdaad niet juist bezig is.
De situatie is als volgt: vriend en ik zijn aan het verbouwen. Daardoor leven wij in een rommelige ruimte van zo’n 30 m2 waar we in wonen, koken en slapen. De rest van het huis staat in de steigers. Schoonmaken en opruimen doen we natuurlijk wel, maar met een verbouwing is er vaak geen beginnen aan om het smetteloos te houden want je loopt het bouwstof overal naartoe. Daarnaast is er chronisch tekort aan opbergruimte, want we hebben geen ruimte voor extra kasten om spullen in op te bergen. Dat vinden vriend en ik prima, wij houden de situatie voor ons leefbaar en overzichtelijk en hebben daar een goede manier in gevonden waar we allebei tevreden mee zijn. Het is geen tafereel zoals in dat televisieprogramma ‘Hoe schoon is jouw huis?’ maar er staan wat meer prulletjes dan in een normaal huishouden.
Mijn moeder lijkt zich er mateloos aan te storen. Iedere keer als zij langskomt zie ik aan haar gezicht dat ze het smerig vind in ons huis. Ze pakt dan ook direct de poetsdoek en maakt alles van top tot teen schoon. Ze verwacht dan ook van mij dat ik haar help, terwijl me dat niet altijd goed uit komt omdat ik op dat moment bezig ben met bijvoorbeeld plamuren of behangen. Als ik vervolgens niet help, raakt ze geïrriteerd, geeft ze aan dat ik er een zooitje van maak en dat zij hier voor op moet draaien. Ik vind het op mijn beurt vervelend dat zij nooit eens langs kan komen voor alleen de gezelligheid. Ik verwacht ook helemaal niet van haar dat zij gaat schoonmaken. Daarnaast voelt het als een inbreuk op mijn privacy, dat zij al onze spullen verplaatst en kastjes anders indeelt. Het is nadien vaak voorgekomen dat vriend en ik spullen kwijt waren omdat mijn moeder het elders had opgeborgen. Dat wekt irritatie bij ons beiden op, vooral omdat we dit al vaker hebben aangegeven en zij dit blijft doen.
Ik hou van mijn moeder en ik besef me dat het uit een goed hart komt, maar het lijkt alsof zij mijn grenzen niet kan respecteren. Ik heb al heel vaak aangegeven dat ik het niet prettig vind dat zij hier schoonmaakt, dat ik het leuker zou vinden als we samen een kop koffie drinken en kunnen kletsen over wat ons bezig houd. Dat ik liever zelf schoonmaak en opruim wanneer het mij uit komt. Zij geeft dan aan dat dit een verkeerde instelling is en dat ik er op die manier niet kom. Het lukt me inmiddels ook niet meer om subtiel mijn grenzen aan te geven, waardoor ze vanmiddag boos is vertrokken. Ik voel me schuldig dat ik haar verdriet doe, maar tegelijkertijd wil ik gewoon echt dat ze met dit gedrag stopt.
Hoe kijken jullie hier tegen aan? En hebben jullie tips voor mij?
Ik wil met dit topic toetsen of ik inderdaad overdrijf, of dat mijn moeder inderdaad niet juist bezig is.
De situatie is als volgt: vriend en ik zijn aan het verbouwen. Daardoor leven wij in een rommelige ruimte van zo’n 30 m2 waar we in wonen, koken en slapen. De rest van het huis staat in de steigers. Schoonmaken en opruimen doen we natuurlijk wel, maar met een verbouwing is er vaak geen beginnen aan om het smetteloos te houden want je loopt het bouwstof overal naartoe. Daarnaast is er chronisch tekort aan opbergruimte, want we hebben geen ruimte voor extra kasten om spullen in op te bergen. Dat vinden vriend en ik prima, wij houden de situatie voor ons leefbaar en overzichtelijk en hebben daar een goede manier in gevonden waar we allebei tevreden mee zijn. Het is geen tafereel zoals in dat televisieprogramma ‘Hoe schoon is jouw huis?’ maar er staan wat meer prulletjes dan in een normaal huishouden.
Mijn moeder lijkt zich er mateloos aan te storen. Iedere keer als zij langskomt zie ik aan haar gezicht dat ze het smerig vind in ons huis. Ze pakt dan ook direct de poetsdoek en maakt alles van top tot teen schoon. Ze verwacht dan ook van mij dat ik haar help, terwijl me dat niet altijd goed uit komt omdat ik op dat moment bezig ben met bijvoorbeeld plamuren of behangen. Als ik vervolgens niet help, raakt ze geïrriteerd, geeft ze aan dat ik er een zooitje van maak en dat zij hier voor op moet draaien. Ik vind het op mijn beurt vervelend dat zij nooit eens langs kan komen voor alleen de gezelligheid. Ik verwacht ook helemaal niet van haar dat zij gaat schoonmaken. Daarnaast voelt het als een inbreuk op mijn privacy, dat zij al onze spullen verplaatst en kastjes anders indeelt. Het is nadien vaak voorgekomen dat vriend en ik spullen kwijt waren omdat mijn moeder het elders had opgeborgen. Dat wekt irritatie bij ons beiden op, vooral omdat we dit al vaker hebben aangegeven en zij dit blijft doen.
Ik hou van mijn moeder en ik besef me dat het uit een goed hart komt, maar het lijkt alsof zij mijn grenzen niet kan respecteren. Ik heb al heel vaak aangegeven dat ik het niet prettig vind dat zij hier schoonmaakt, dat ik het leuker zou vinden als we samen een kop koffie drinken en kunnen kletsen over wat ons bezig houd. Dat ik liever zelf schoonmaak en opruim wanneer het mij uit komt. Zij geeft dan aan dat dit een verkeerde instelling is en dat ik er op die manier niet kom. Het lukt me inmiddels ook niet meer om subtiel mijn grenzen aan te geven, waardoor ze vanmiddag boos is vertrokken. Ik voel me schuldig dat ik haar verdriet doe, maar tegelijkertijd wil ik gewoon echt dat ze met dit gedrag stopt.
Hoe kijken jullie hier tegen aan? En hebben jullie tips voor mij?
Don't waste your time or time will waste you.
zaterdag 21 juli 2018 om 18:50
Ook mensen die van je houden kunnen je kleineren om zichzelf beter te voelen. Dat is helaas wat je moeder doet en ook nodig heeft in letterlijke zin: ze wil je klein (een kind) houden.FiddlyDiddlyDoo schreef: ↑21-07-2018 18:43Ik vind het wel heftig dat je de woorden kleineren en manipuleren gebruikt... In mijn ogen gebruik je die woorden voor echt extreem vervelende/nare mensen en dat is mijn moeder niet altijd.
En manipuleren doet ze ook door niets meer van zich te laten horen zodat jij na 3 weken de stilte weer doorbreekt en er voor de lieve vrede geen woorden meer aan vuil maakt of het onderspit delft in een discussie.
Mensen zoals zij weten niet beter dan op deze manier aan hun behoeftes te kunnen voldoen en dat is triest. Voor jou maar ook voor haar, want ze stoot je nu van zich af met haar gedrag.
anoniem_91778 wijzigde dit bericht op 21-07-2018 19:19
0.87% gewijzigd
zaterdag 21 juli 2018 om 18:54
Dit topic is al eerder geweest. Ik dacht een van de meningen toen was dat je haar rustig haar gang moest laten gaan en voortaan een zwabber, emmer met sop en dweil bij haar zitplaats moest zetten zodat ze geen tijd hoefde te verspillen aan koffiedrinken maar meteen van start kon gaan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
zaterdag 21 juli 2018 om 18:56
Oeps.. alles gaat fout hier
reactie stond wél in goede topic, overnieuw:
Ik zit ff met mijn kop te schudden, hoe is het mogelijk dat jouw huis heringericht wordt door je moeder en oma? Ik bedoel in de praktische zin, hebben ze dan ingebroken toen jullie een paar dagen weg waren?
Ik neem aan dat je niet ging zitten kijken hoe ze door jouw nachtkastjes gingen en dan nog echt alles doorzoeken ook, die condooms... sorry maar:
Dan zeg je toch gewoon meteen: blijf met je takken van mijn spullen af?
Waarom zou ik dit onbeschofte gedrag en jullie vragen moeten tolereren. Die witte jas en bril zijn overigens een paar honderd euro en reken maar dat je gaat betalen als er iets anders kostbaars is verdwenen.
Vaak valt het kwartje pas als je even duidelijk laat merken dat je geen kind meer bent en ook recht op privacy hebt.
Maar in mijn vriendenkring zijn er ook wel mensen die hun ouders sleutels van hun huis geven terwijl ze weten dat ze echt niet discreet zijn en zomaar je huis inlopen.
En gaan dan mokken tegen mij.. als ik dan zeg: 'vraag je sleutels terug zo simpel kan het zijn; opgelost' komt er een verhaal met veel mitsen en maren waar ik niet naar luister: dan ook niet zeuren tegen mij maar zeuren tegen je ouders
Of gewoon helemaal niet zeuren, JIJ laat het gebeuren tenslotte.
Valt me op dat ze allemaal doodsbang zijn dat er ruzie door komt. Nou én? Dan maar een keer ruzie; kan een hoop ruzies in de toekomst en uiteindelijk een hekel aan je ouders voorkomen.
Een vriend van me heeft exact door dit gedoe zijn vriendin waar hij nu, jaren later, nog steeds stapelgek op is echt de deur uitgejaagd. Ze had maar 1 eis: geen onverwachte visite van ouders praktisch elke dag in het weekend en nooit meer binnenkomen zonder aan te bellen.
Dit nadat zijn moeder opeens stond te kijken hoe ze een hevige vrijpartij hadden op zaterdagochtend. Ging HIJ sorry tegen zij moeder zeggen
Toen ontplofte ze en zei later: ik wil ze in de ochtend sowieso niet op de stoep, ook dat 5x p.d. bellen moet afgelopen zijn enz.
Tsja, hij kon toch zijn ouders niet vragen om zich fatsoenlijk te gedragen?
Ook zij vond van wel, dus heeft ze haar spullen gepakt en hem veel plezier gewenst met zijn ouders, lekker samen in bed en bad.
En nóg niet bijdraaien: nee gewoon zijn grote liefde laten lopen.. nu moet ze hem echt helemaal niet meer al ziet hij nu - 46 jaar oud - in dat ze wel een beetje gelijk had.
Te laat... nu heeft hij echt de pest aan zijn ouders; met terugwerkende kracht ziet hij in hoeveel ze voor hem verpest hebben door letterlijk(!) te gaan huilen als ze het maar niks vonden. T/m de sporten die hij doet, te gevaarlijk volgens pa en ma? Dan maar niet. Vriendin pikt 'hun' tijd in? Die pesten we wel weg.. en hij liet het toe, dat zeg ik dan wel hoor.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Gewoon ademhalen en alles eruitgooien. Dan maar even ruzie; een goede band kan best een ruzietje hebben hoor. Sterkte!!
Ehmm.. wat?Aardbei95 schreef: ↑21-07-2018 17:42Dit had ik kunnen schrijven! Het schoonmaakgedeelte over mijn oma en het standvastige over mijn moeder en oma. Ik weet helaas hoe irritant het is. Laatst waren al vriends spullen voor zijn studie (labjas, labbril, etc.) verdwenen, vonden we terug in een doos in de schuur, klaar om weggegooid te worden. Toen ik later vroeg waarom, zei oma: "Ach, dat plastic speelgoedbrilletje en die vieze, rare, witte jas? Dat is toch rotzooi, daar doet ie toch niets meer mee!"
Kasten waren idd anders ingedeeld, alles lag anders en ik kreeg zelfs de vraag waarom er condooms in het nachtkastje lagen. Nou oma, wat denk je zelf? We zijn 23...
Ik herken het stukje over goedkeuring willen hebben ook heel erg. En over de mening van je moeder die ze overal doorheen boort zonder een ander te respecteren. Hoe erg ik het een ander ook niet gun, ik ben blij te lezen dat ik niet de enige ben.
Eigenlijk is dit gewoon een hele lange tvp, zodat ik adviezen kan blijven meelezen.
Ik zit ff met mijn kop te schudden, hoe is het mogelijk dat jouw huis heringericht wordt door je moeder en oma? Ik bedoel in de praktische zin, hebben ze dan ingebroken toen jullie een paar dagen weg waren?
Ik neem aan dat je niet ging zitten kijken hoe ze door jouw nachtkastjes gingen en dan nog echt alles doorzoeken ook, die condooms... sorry maar:
Waarom zou ik dit onbeschofte gedrag en jullie vragen moeten tolereren. Die witte jas en bril zijn overigens een paar honderd euro en reken maar dat je gaat betalen als er iets anders kostbaars is verdwenen.
Vaak valt het kwartje pas als je even duidelijk laat merken dat je geen kind meer bent en ook recht op privacy hebt.
Maar in mijn vriendenkring zijn er ook wel mensen die hun ouders sleutels van hun huis geven terwijl ze weten dat ze echt niet discreet zijn en zomaar je huis inlopen.
En gaan dan mokken tegen mij.. als ik dan zeg: 'vraag je sleutels terug zo simpel kan het zijn; opgelost' komt er een verhaal met veel mitsen en maren waar ik niet naar luister: dan ook niet zeuren tegen mij maar zeuren tegen je ouders
Valt me op dat ze allemaal doodsbang zijn dat er ruzie door komt. Nou én? Dan maar een keer ruzie; kan een hoop ruzies in de toekomst en uiteindelijk een hekel aan je ouders voorkomen.
Een vriend van me heeft exact door dit gedoe zijn vriendin waar hij nu, jaren later, nog steeds stapelgek op is echt de deur uitgejaagd. Ze had maar 1 eis: geen onverwachte visite van ouders praktisch elke dag in het weekend en nooit meer binnenkomen zonder aan te bellen.
Dit nadat zijn moeder opeens stond te kijken hoe ze een hevige vrijpartij hadden op zaterdagochtend. Ging HIJ sorry tegen zij moeder zeggen
Toen ontplofte ze en zei later: ik wil ze in de ochtend sowieso niet op de stoep, ook dat 5x p.d. bellen moet afgelopen zijn enz.
Tsja, hij kon toch zijn ouders niet vragen om zich fatsoenlijk te gedragen?
Ook zij vond van wel, dus heeft ze haar spullen gepakt en hem veel plezier gewenst met zijn ouders, lekker samen in bed en bad.
En nóg niet bijdraaien: nee gewoon zijn grote liefde laten lopen.. nu moet ze hem echt helemaal niet meer al ziet hij nu - 46 jaar oud - in dat ze wel een beetje gelijk had.
Te laat... nu heeft hij echt de pest aan zijn ouders; met terugwerkende kracht ziet hij in hoeveel ze voor hem verpest hebben door letterlijk(!) te gaan huilen als ze het maar niks vonden. T/m de sporten die hij doet, te gevaarlijk volgens pa en ma? Dan maar niet. Vriendin pikt 'hun' tijd in? Die pesten we wel weg.. en hij liet het toe, dat zeg ik dan wel hoor.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Gewoon ademhalen en alles eruitgooien. Dan maar even ruzie; een goede band kan best een ruzietje hebben hoor. Sterkte!!
anoniem_360241 wijzigde dit bericht op 21-07-2018 19:07
Reden: foutje..
Reden: foutje..
1.01% gewijzigd
zaterdag 21 juli 2018 om 18:56
Klopt, maar ja tijden veranderen.retrostar schreef: ↑21-07-2018 18:54Dit topic is al eerder geweest. Ik dacht een van de meningen toen was dat je haar rustig haar gang moest laten gaan en voortaan een zwabber, emmer met sop en dweil bij haar zitplaats moest zetten zodat ze geen tijd hoefde te verspillen aan koffiedrinken maar meteen van start kon gaan.![]()
zaterdag 21 juli 2018 om 19:10
Dankjewel, ik had juist 2 posts omgekeerd... stom, laptop krijgt kuren als het erg warm is dus hij staat er weer!
Vind jouw reacties erg goed nu we het er toch over hebben, sorry TO voor het off-topic gaan; ik ga nog even snel boodschappen doen. Ijsjes vooral!
zaterdag 21 juli 2018 om 19:11
Dit. Maar geef haar geen sleutel van je huis.
zaterdag 21 juli 2018 om 19:18
Dit was inderdaad toen wij een weekendje weg waren. Moeder heeft een sleutel van ons huis voor calamiteiten en oma heeft haar gevraagd of ze bij wijze van verrassing ons in een "schoon en netjes" huis thuis konden laten komen (alsof we nooit schoonmaken..). Dat ik niet elke dag mijn huis spik en span heb "want er kan zomaar onverwacht visite aanbellen" (maar zeker wel elke week hoor), betekent idd niet dat zij het recht hebben om alles naar hun plezier te herinrichten.Lenn12345 schreef: ↑21-07-2018 18:56Oeps.. alles gaat fout hierreactie stond wél in goede topic, overnieuw:
Ehmm.. wat?![]()
Ik neem aan dat je niet ging zitten kijken hoe ze door jouw nachtkastjes gingen en dan nog echt alles doorzoeken ook, die condooms... sorry maar:![]()
En gaan dan mokken tegen mij.. als ik dan zeg: 'vraag je sleutels terug zo simpel kan het zijn; opgelost' komt er een verhaal met veel mitsen en maren waar ik niet naar luister: dan ook niet zeuren tegen mij maar zeuren tegen je ouders![]()
[...]
Vriend was ook absoluut niet blij en ik heb er ook zeker wat van gezegd. Op dit moment zijn we op vakantie en ik hoop echt dat ze een keer naar me geluisterd hebben en dat straks niet weer alles veranderd is. Anders word ik echt even heel kwaad denk ik.
zaterdag 21 juli 2018 om 19:22
Mijn moeder en zus hebben dat ook een keer geflikt toen ik op vakantie was en zij op mijn kat pasten. Ik heb ze vriendelijk maar dringend gemeld dat nooit meer te doen.Aardbei95 schreef: ↑21-07-2018 19:18Dit was inderdaad toen wij een weekendje weg waren. Moeder heeft een sleutel van ons huis voor calamiteiten en oma heeft haar gevraagd of ze bij wijze van verrassing ons in een "schoon en netjes" huis thuis konden laten komen (alsof we nooit schoonmaken..). Dat ik niet elke dag mijn huis spik en span heb "want er kan zomaar onverwacht visite aanbellen" (maar zeker wel elke week hoor), betekent idd niet dat zij het recht hebben om alles naar hun plezier te herinrichten.
Vriend was ook absoluut niet blij en ik heb er ook zeker wat van gezegd. Op dit moment zijn we op vakantie en ik hoop echt dat ze een keer naar me geluisterd hebben en dat straks niet weer alles veranderd is. Anders word ik echt even heel kwaad denk ik.
zaterdag 21 juli 2018 om 19:25
Ze doet het met meer dingen, dus als TO blijft toegeven wordt ze nooit zelfstandig en blijft ze gefrustreerd.
Haar moeder kan wellicht niet veranderen, maar TO wel. Het is dus zeker een mededeling (geen discussie en geen ruzie!) waard.
zaterdag 21 juli 2018 om 19:27
FiddlyDiddlyDoo schreef: ↑21-07-2018 18:39Wat je zegt, klopt helemaal. Tot dat inzicht was ik gekomen, maar er effectief een verandering in aanbrengen vind ik lastig. Het lijkt een tweede natuur geworden om goedkeuring van mijn moeder te vragen. Het is al wel een stuk minder geworden, maar de neiging blijft er in zitten en ik moet goed opletten dat ik er niet aan toe geef. Mijn zelfstandigheid is voor mij erg belangrijk en ik accepteer ook nauwelijks tot geen hulp van mijn moeder. Mijn vader wel, omdat hij er niets voor terugverwacht en dat gaat verder ook gewoon prima.
Hm, dat had ik niet verwacht gezien wat je eerder schreef:
FiddlyDiddlyDoo schreef: ↑21-07-2018 16:13Nogmaals, ik hou erg veel van mijn moeder want ze is er altijd voor me als ik haar nodig heb, maar dit aspect vind ik heel, heel moeilijk om mee om te gaan.
Kun je (voor jezelf) uitleggen hoe beide uitspraken samengaan?
s-groot wijzigde dit bericht op 21-07-2018 19:31
0.10% gewijzigd
zaterdag 21 juli 2018 om 19:28
Sja... óf ze is misschien wel ‘knettergek’ en gedraagt zich daardoor dus zo, en omdat ík als dochter dat weet kán ik dat accepteren en moeders laten zijn wie zij blijkbaar ís. Nogmaal na 20 jaren duidelijkheid zou ik dat dus wel overwegen, het leven is mij te kort.
EDIT: Lemoos ik lees dat jij dit door cultuurverschil met momenten dus doet?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
zaterdag 21 juli 2018 om 19:35
Mijn moeder was een beetje zoals die van TO en had totaal niet door hoe respectloos haar poetswoede en andere bemoeizucht was totdat ik het haar meldde.
Ze was in tranen en ze wilde het niet weten, maar na een paar dagen gaf ze toch toe dat ze onbewust steeds over mijn grenzen heen ging en ze gaf aan dat ze wilde proberen het te veranderen.
Het gaat nog steeds niet altijd goed, maar het is een wereld van verschil. Als ik niets had gezegd hadden we dat punt nooit bereikt, dus ik ben blij dat ik niet met mijn frustraties ben blijven zitten om mijn moeder te sparen.
Het leven is imo te kort om het geen poging te geven en dus maar door te modderen.
zaterdag 21 juli 2018 om 19:36
Ja. Als ik raad of advies nodig heb kan ik altijd bij mijn moeder terecht. Zo zat ik vorig jaar in een moeilijke situatie met mijn werkgever en heeft ze me geholpen met het nemen van juridische stappen omdat zij daar heel bedreven in is. Van haar kennis maak ik dan graag gebruik.
Of is dat dan te afhankelijk?
Don't waste your time or time will waste you.
zaterdag 21 juli 2018 om 19:42
Vind ik niet.FiddlyDiddlyDoo schreef: ↑21-07-2018 19:36Ja. Als ik raad of advies nodig heb kan ik altijd bij mijn moeder terecht. Zo zat ik vorig jaar in een moeilijke situatie met mijn werkgever en heeft ze me geholpen met het nemen van juridische stappen omdat zij daar heel bedreven in is. Van haar kennis maak ik dan graag gebruik.
Het is aan haar wat zij wel en niet doet en aan jou wat jij wel en niet goed vindt in jouw huis. Stel anders eens voor dat jij bij haar langs komt en een ‘puinhoop’ maakt omdat jij je daar beter bij voelt? Wedden dat ze ook vraagt of jij wil stoppen in háár huis? Jij bent pas net begonnen met grenzen stellen en gelijk heb je.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
zaterdag 21 juli 2018 om 19:44
Nee hoor, je hoeft haar natuurlijk niet altijd met alles af te gaan stoten. Ze heeft een hele sterke "need to be needed", dus dan helpt zij jou met juridisch advies en jij helpt haar in haar behoefte om nodig te zijn.FiddlyDiddlyDoo schreef: ↑21-07-2018 19:36Ja. Als ik raad of advies nodig heb kan ik altijd bij mijn moeder terecht. Zo zat ik vorig jaar in een moeilijke situatie met mijn werkgever en heeft ze me geholpen met het nemen van juridische stappen omdat zij daar heel bedreven in is. Van haar kennis maak ik dan graag gebruik.
Het wordt pas vervelend als het bemoeizucht is. Vertrouw op je gevoel om het verschil te leren kennen en handel daar dan vervolgens naar.
zaterdag 21 juli 2018 om 19:57
Iedereen roept: ga met haar de deur uit ergens koffiedrinken, maar op het moment dat ze komt terwijl jij aan het stucken bent, ben ik het daar niet mee eens. Je moet dan gewoon doorgaan met je klus, en je moeder moet begrijpen dat jij belangrijker dingen te doen hebt dan schoonmaken op dat moment.
Ze komt erg smetvreziger over.
En nee, TO, dit gedrag is niet normaal. Ik vind het heel sterk van je dat je je grenzen aangeeft. Ga hiermee door.
En over dat 'winnen' van je moeder: het gaat er niet om om haar te overtuigen, want dat lukt toch niet, maar het gaat erom dat jij bij je eigen punt blijft. Dan is ze het maar niet met je eens. Maakt niet uit. Zolang ze maar niet over je grenzen gaat.
Ze komt erg smetvreziger over.
En nee, TO, dit gedrag is niet normaal. Ik vind het heel sterk van je dat je je grenzen aangeeft. Ga hiermee door.
En over dat 'winnen' van je moeder: het gaat er niet om om haar te overtuigen, want dat lukt toch niet, maar het gaat erom dat jij bij je eigen punt blijft. Dan is ze het maar niet met je eens. Maakt niet uit. Zolang ze maar niet over je grenzen gaat.
zaterdag 21 juli 2018 om 19:58
Daar is bij zowel Lemoos als TO dan ook geen sprake van. Zij schrijven juist dat zij jong hiermee zijn begonnen . Lemoos is hier inmiddels 20 jaar mee onderweg en TO is er net mee gestart. En gelijk hebben ze. En ja, na twintig jaar snap ik dus dat Lemoos er nogal anders instaat dan TO en dáár reageerde ik op.
zaterdag 21 juli 2018 om 20:05
O echt moeilijk.. nog echt goed bedoeld ook en hopelijk éénmalig. Ik hoop ook voor je dat ze geluisterd hebben! Vast welAardbei95 schreef: ↑21-07-2018 19:18Dit was inderdaad toen wij een weekendje weg waren. Moeder heeft een sleutel van ons huis voor calamiteiten en oma heeft haar gevraagd of ze bij wijze van verrassing ons in een "schoon en netjes" huis thuis konden laten komen (alsof we nooit schoonmaken..). Dat ik niet elke dag mijn huis spik en span heb "want er kan zomaar onverwacht visite aanbellen" (maar zeker wel elke week hoor), betekent idd niet dat zij het recht hebben om alles naar hun plezier te herinrichten.
Toen ik nog thuis was en mijn ouders een lang weekend of weekje op vakantie gingen met zijn tweetjes maakten de kinderen die nog thuis woonden (ik ook dus, ben een van de jongste) ook als verrassing de dag voor ze thuiskwamen alles grondig schoon
Maar dat vond ik helemaal niet gek eigenlijk... precies dezelfde reden: dan komen ze thuis en kunnen ze lekker gaan zitten zonder te denken: morgen de hele dag stofzuigen en dweilen.
Maar ja wij wóónden er, en mijn ouders vonden het echt fijn om zo thuis te komen. Maar we bleven uit hun slaapkamer, uit de schuur of eigenlijk gereedschap van mijn vader enz. dat was gewoon privé.
Mijn ouders bleven ook uit mijn slaapkamer, en klopten altijd ook toen we 10 jaar waren. Les in privacy respecteren; ik denk dat ik best geluk heb gehad wat dat betreft. Ik zou het niet durven, zelfs niet meer in het ouderlijk huis. Mijn vader leeft niet meer, moeder is een leuke vrouw stel je toch eens voor dat je je moeder betrapt met een date.. De horror!! Moet er niet aan denken
Daar is die sleutel voor tenslotte: als er iets bijzonders is en je vertrouwt het niet. Of in de vakantie plantjes water geven, ook prima!
Fijne vakantie nog en hopelijk alles bij het oude als je thuiskomt!!
zaterdag 21 juli 2018 om 20:07
FiddlyDiddlyDoo schreef: ↑21-07-2018 19:36Ja. Als ik raad of advies nodig heb kan ik altijd bij mijn moeder terecht. Zo zat ik vorig jaar in een moeilijke situatie met mijn werkgever en heeft ze me geholpen met het nemen van juridische stappen omdat zij daar heel bedreven in is. Van haar kennis maak ik dan graag gebruik.
In een gezonde relatie is dat sowieso niet te afhankelijk, alleen maar fijn als je elkaar kunt helpen, maar in dit geval zou het zo kunnen zijn. Laat ik het zo zeggen: als jij je inhoudt qua grenzen omdat je bang bent anders dit soort steun en/of haar goedkeuring te verliezen dan ben je afhankelijker binnen deze relatie dan goed voor je is. Het is makkelijker te dragen dat ze boos is op je als je niets van haar nodig hebt, hoe pijnlijk dat ook is.
zaterdag 21 juli 2018 om 20:17
Dat is bij TO juist wel sprake van, want die uit haar frustraties door dit topic te openen. Ik hoop dan ook dat ze gaat proberen haar moeder te begrenzen om zo mogelijkerwijs in de toekomst een leukere band op te kunnen bouwen.Enn schreef: ↑21-07-2018 19:58Daar is bij zowel Lemoos als TO dan ook geen sprake van. Zij schrijven juist dat zij jong hiermee zijn begonnen . Lemoos is hier inmiddels 20 jaar mee onderweg en TO is er net mee gestart. En gelijk hebben ze. En ja, na twintig jaar snap ik dus dat Lemoos er nogal anders instaat dan TO en dáár reageerde ik op.