Huis verkopen vanwege markt?
dinsdag 24 juli 2018 om 13:19
Ik zit al tijden enorm in dubio en hoop dat iemand een beetje kan adviseren (wellicht met ervaring). Op dit moment wonen mijn vriend en ik, samen met ons zoontje van 1 jaar, al een jaar of 7 in onze 1e koopwoning. Het is een fijne maissonettewoning, maar het wordt te klein en ik mis heel erg een tuin. Vriend wacht het liefst nog een paar jaar, maar ik zit al zeker een jaar op hete kolen om weg te gaan. Nu de markt op zijn hoogtepunt is, vraag ik me af of het 'slim' is om daar gebruik van te maken en ons huis dus te verkopen, zonder dat we eigenlijk nog iets anders hebben. Punt is dat kopen in deze verhitte markt moeilijk word voor ons, met wat wij willen. Huizen in deze buurt zijn nu hoger geprijsd en gaan erg snel. Dus we zouden pas weer kunnen kopen als de markt weer een beetje 'rustig' word. Het zal dus tijdelijk huren worden.
Vraag is dus eigenlijk of het slim is om NU te verkopen, zodat we een goede prijs krijgen voor ons huis (ondanks dat we nog niets anders hebben).
Vraag is dus eigenlijk of het slim is om NU te verkopen, zodat we een goede prijs krijgen voor ons huis (ondanks dat we nog niets anders hebben).
dinsdag 24 juli 2018 om 14:43
Jullie inkomen is dus lager dan toen jullie het huis kochten. Houdt er rekening mee dat de hypotheekeisen ook veel strenger zijn en je dus minder hypotheek kunt krijgen dan 7 jaar geleden. Met overwaarde kun je dit wel compenseren, maar hoeveel van de overwaarde is over als je weer een huis koopt?
Bekijk eens of er iets met de rente mogelijk is.
Bekijk eens of er iets met de rente mogelijk is.
dinsdag 24 juli 2018 om 14:46
Als jullie met jullie gezamelijke inkomen in aanmerking komen voor een sociale huurwoning dan denk ik dat het bedrag dat jullie aan hypotheek kunnen krijgen wellicht ook een beperkende factor is in koopwoningkeuze. Hebben jullie al bij een financieel adviseur geïnformeerd of het mogelijk is om de huidige hypotheek om te zetten naar een hypotheek met een lagere rente?Oreo_ schreef: ↑24-07-2018 13:50Kijk, dit zet me wel aan het denken.
Mijn redenering is dat we dan het huis kwijt zijn en dat we flexibeler zijn in een nieuw huis kopen; geen huis om te verkopen en snel kunnen verhuizen.
Ik snap ook niet hoe iedereen dat doet, eerst kopen en dan verkopen. Een jaar geleden wilde we dit doen (huis ging overigens aan onze neus voorbij) en wij konden dit niet. Had waarschijnlijk te maken dat de hypotheek bijna aan de max zou staan. Lage rente spreekt mij nu ook erg aan! Destijds afgesloten rond de 4% en dat is nu wel anders; zelfde maandelijkse kosten, maar meer huis.
Vriend wilt wachten, omdat hij nog wel best zit en omdat we niets anders hebben. Huren zou kunnen via de sociale huur (expres al jaren geleden ingeschreven) en in het uiterste noodgeval bij mijn ouders. Dan zouden we eventueel kunnen verhuizen naar een sociale huur eengezinswoning en heb ik toch een beetje wat ik wil, zo bedacht ik het. Kunnen we in ieder geval even vooruit.
Oja en we zijn best beperkt, want we willen in dezelfde buurt blijven![]()
Een financieel adviseur kan wellicht ook het financiële plaatje inzichtelijk maken voor beide scenario's: blijven wonen in de koopwoning of verkopen en gaan huren. Ik krijg namelijk de indruk dat je dat zelf nog niet gedaan hebt/ hier niet handig in bent.
Zomaar gaan huren zou ik zelf niet doen. Voordat je het weet ben je jaren aan het huren en is de winst uit verkoop van de maisonettewoning op. Er zijn genoeg mensen die van de ene koopwoning naar de andere koopwoning verhuizen, dus 'flexibeler door huren' lijkt me geen goed argument. Ik heb er zelf geen verstand van, omdat ik er nog nooit mee te maken heb gehad. Hypotheekverstrekkers hebben toch een overbruggingshypotheek, juist voor mensen die al een nieuwe woning hebben gekocht zonder hun oude te hebben verkocht?
De enige redenen die ik kan verzinnen om je woning nu wel te verkopen zijn:
- Je woont nu in een onpopulaire woning op een onpopulaire plek, waardoor je woning normaal gesproken zeer slecht verkoopbaar is, en door de huidige oververhitte woningmarkt kun je deze wel makkelijk verkopen zonder verlies.
- Je vindt een tuin belangrijker dan vermogen, waardoor je het risico van financieel verlies voor lief neemt.
Als ik het me trouwens goed herinner was hier een tijdje terug een topic van een TO die eigenlijk spijt had van de verkoop van de woning waar ze met haar gezin woonde, omdat het vinden van een betaalbare woning op de huurmarkt enorm tegen viel. Ze hadden de woning verkocht vanwege financiële redenen, maar door de verkoop was hun financiële positie er eigenlijk alleen maar slechter van geworden i.p.v. beter.
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
dinsdag 24 juli 2018 om 14:53
Ik ben niet helemaal onvoorbereid. Een jaar geleden een goed gesprek gehad met onze tussenpersoon. Inmiddels is de situatie financieel verandert, doordat wij beide een dag minder zijn gaan werken (ouderschapsverlof). Wel in de tussentijd beide een salarisverhoging gehad. Wij verdienen gewoon modaal. Destijds kwam eruit dat wij dezelfde lasten (waarschijnlijk wel minder!) maandelijks zouden hebben voor meer huis. Tevens hebben wij een redelijk hoog VVE maandbedrag welke dan ook weg zou vallen.
Wij staan ook al ruim 7 jaar ingeschreven voor sociale huur, dus ik zie niet in waarom dat minder eerlijk zou zijn. Wie weet vind ik wel een huurwoning welke gewoon naar mijn zin is en wonen we er wel 10 jaar, om dan alsnog door te stromen naar een koopwoning, maar dan heb ik wel een eengezinswoning met tuin en hopelijk meer ruimte.
Volgende week weer een gesprek gepland om de situatie nu te bespreken. Wij hebben trouwens een gedeelte spaarhypotheek wat bij verkoop ook vrij komt!
Wij staan ook al ruim 7 jaar ingeschreven voor sociale huur, dus ik zie niet in waarom dat minder eerlijk zou zijn. Wie weet vind ik wel een huurwoning welke gewoon naar mijn zin is en wonen we er wel 10 jaar, om dan alsnog door te stromen naar een koopwoning, maar dan heb ik wel een eengezinswoning met tuin en hopelijk meer ruimte.
Volgende week weer een gesprek gepland om de situatie nu te bespreken. Wij hebben trouwens een gedeelte spaarhypotheek wat bij verkoop ook vrij komt!
dinsdag 24 juli 2018 om 14:57
Ik vraag me af met welk modaal dubbelinkomen je recht zou hebben op een sociale huurwoning. Jullie verdienen of niet beiden /samen modaal of jullie hebben geen recht op een sociale huurwoning.Oreo_ schreef: ↑24-07-2018 14:53Ik ben niet helemaal onvoorbereid. Een jaar geleden een goed gesprek gehad met onze tussenpersoon. Inmiddels is de situatie financieel verandert, doordat wij beide een dag minder zijn gaan werken (ouderschapsverlof). Wel in de tussentijd beide een salarisverhoging gehad. Wij verdienen gewoon modaal. Destijds kwam eruit dat wij dezelfde lasten (waarschijnlijk wel minder!) maandelijks zouden hebben voor meer huis. Tevens hebben wij een redelijk hoog VVE maandbedrag welke dan ook weg zou vallen.
dinsdag 24 juli 2018 om 14:59
Precies. Jullie verdienen samen, met 2 banen opgeteld, modaal. Anders klopt het niet.Lucifer2018 schreef: ↑24-07-2018 14:57Ik vraag me af met welk modaal dubbelinkomen je recht zou hebben op een sociale huurwoning. Jullie verdienen of niet beiden /samen modaal of jullie hebben geen recht op een sociale huurwoning.
dinsdag 24 juli 2018 om 15:00
Oke, modaal inkomen is +/- 37 000. Hebben jullie beiden dit inkomen of samen? Want als je het beide hebt moet het toch mogelijk zijn om op basis van 2x een modaal salaris een normale eensgezinswoning met tuin te kopen.
Ik zou echt niet terug gaan huren hoor! Zo zonde van je geld, je gooit het gewoon elke maand weg.
Ik zou echt niet terug gaan huren hoor! Zo zonde van je geld, je gooit het gewoon elke maand weg.
dinsdag 24 juli 2018 om 15:01
Dan klopt het ook niet. Want 36.000 euro bruto is volgens mij de grens en niet modaal. Dat begint vanaf 37.000 lees ik net.SallySpectra* schreef: ↑24-07-2018 14:59Precies. Jullie verdienen samen, met 2 banen opgeteld, modaal. Anders klopt het niet.
dinsdag 24 juli 2018 om 15:06
Ik zou dat toch eens laten uitzoeken. Heeft namelijk meer met de looptijd van je rente vaste periode te maken dan met hoe lang je nog ergens gaat wonen. Of met je hypotheekvorm.
Bij een spaarhypotheek kan het negatief uitvallen ivm de hoogte van je spaarinleg en de rente die je daarover vangt. Die is beter hoog, het verschil tussen de inleg en de rente kan dan negatief uitvallen.
Maar bij andere hypotheekvormen gaat het om de periode/looptijd rentevaste periode, daar gaat de boete over berekend worden, Of de middeling. Is ook nog een optie.
Verhuizen heeft daar verder niks mee te maken.
Ik zou dat ook nog eens vragen. En eerst kijken of je wel aanspraak kan maken op sociale huur. Want je plan klinkt leuk maar lijkt mij niet helemaal te kloppen.
dinsdag 24 juli 2018 om 15:24
Wij hebben recht op een sociale huurwoning. Wel op een bepaalde selectie met bepaalde voorwaarden. Soms verdienen we te veel, soms te weining, maar het is er. Vaak ook voorrang in dezelfde stad en met een kind. Dit zal verschillen per regio.Lucifer2018 schreef: ↑24-07-2018 14:57Ik vraag me af met welk modaal dubbelinkomen je recht zou hebben op een sociale huurwoning. Jullie verdienen of niet beiden /samen modaal of jullie hebben geen recht op een sociale huurwoning.
dinsdag 24 juli 2018 om 15:25
excuus, dat bedoel ik inderdaad.SallySpectra* schreef: ↑24-07-2018 14:59Precies. Jullie verdienen samen, met 2 banen opgeteld, modaal. Anders klopt het niet.
dinsdag 24 juli 2018 om 16:08
Maar komen er ook genoeg woningen vrij in jullie categorie? Dat lijkt me wel heel erg belangrijk. En staan jullie met jullie inschrijftijd dan op de eerste plek? Als er maar weinig woningen vrijkomen waarvoor jullie in aanmerking komen en als je dan de zoveelste wachtende in het rijtje bent, dan kan het best zijn dat jullie een geruime tijd achter het net vissen en dus al die tijd geen eigen woning hebben.
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
dinsdag 24 juli 2018 om 16:11
Bij een spaarhypotheek is oversluiten niet altijd goedkoper. Wij hebben een spaarhypotheek, bij de lagere rente moeten we uiteindelijk meer gaan betalen omdat anders de spaarpot niet vol genoeg zit bij het aflopen van de hypotheek. Dat geldt al bij het verlopen van de rentevaste periode.Oreo_ schreef: ↑24-07-2018 14:53Tevens hebben wij een redelijk hoog VVE maandbedrag welke dan ook weg zou vallen.
Daar is advies op maat voor nodig. En bij ons was het advies, dat het ondanks de lagere rente een slecht idee was de hypotheek over te gaan sluiten.
Stel daarom ook vragen over het meenemen van je spaarhypotheek naar een nieuw huis.
En reken je niet rijk over het niet meer hoeven betalen van een VVE bijdrage. Die VVE bijdrage wordt o.a. besteed aan onderhoud aan de buitenkant. Bij een normale eensgezinswoning zul je dat zelf moeten betalen en er zelf geld voor apart moeten zetten.
Doe je dat niet, dan betaal je op een later moment vaak een veel hogere rekening.
dinsdag 24 juli 2018 om 21:30
dinsdag 24 juli 2018 om 21:33
Als je eerst koopt en dan verkoopt heb je niet direct dubbele lasten hè? Je koopt een huis, overdracht kan bijvoorbeeld drie maanden later zijn. Vervolgens heb je drie maanden om je huis te verkopen. Als de inschatting is dat jullie huis snel verkocht zal worden, wat in deze markt best zou kunnen, kun je het zo aanpakken.Oreo_ schreef: ↑24-07-2018 21:30Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat ik het voor nu even laat en inderdaad zoiezo nog door ga sparen. Ik vraag me wel af hoe anderen dat doen die ook eerst liever willen verkopen en dan kopen. Niet iedereen wil of kan dubbele lasten betalen. 'Vroeger' was dat toch ook de regel.