Konijnen in deze hitte

24-07-2018 13:22 57 berichten
Een vraagje aan de mensen met konijnen in de tuin. Verhuizen jullie je konijnen met deze hitte naar binnen? Ik twijfel heel erg. Op bepaalde sites op internet lees ik dat je konijnen met temperaturen boven de 30 graden beter naar binnen kunt doen maar aan de andere kant dit zorgt wel weer voor stress denk ik.
Hun hok staat grotendeels in de schaduw (alleen in de ochtendzon maar hier staat een parasol voor) en hun ren is pas vanaf 15:00 uur volledig zonvrij.
Ik heb het idee dat ze het enorm zwaar hebben. Aan de ene kant denk ik dat ze er tegen moeten kunnen omdat ze schaduw hebben, een tegelvloer (hoewel ik die toch niet zo koel vind ondanks dat deze altijd in de schaduw ligt) en Ice pads maar aan de andere kant zit het me niet lekker.
Ik heb nog niet eerder een hittegolf meegemaakt, heb ze pas vanaf vorig jaar.
https://rabbitscompany.nl/informatie/konijnenenhitte/
Die van mij zijn altijd buiten gebleven, hok helemaal uit de zon op de koelste plek buiten, dus dat hielp wel. Verder nooit iets bijzonders gedaan, met de hitte lagen ze vaak op de koele tegels en soms zorgde ik voor wat extra verkoeling door de tegels nat te spuiten,
En let goed op de hygiëne, dat is wel heel belangrijk met dit weer.
Ze blijven altijd buiten. Temperatuur buiten is ook aangenamer. Als het echt heet is leg ik 'n ingevroren waterfles in hun hok zodat ze daar tegenaan kunnen liggen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
24-07-2018 13:53
Ze blijven altijd buiten. Temperatuur buiten is ook aangenamer. Als het echt heet is leg ik 'n ingevroren waterfles in hun hok zodat ze daar tegenaan kunnen liggen.
Op Facebook zag ik een bericht voorbij komen waar een konijnenhok was afgebrand doordat het flesje water als een loep was gaan werken en brand had veroorzaakt.

To, wij laten ze buiten. Binnen is het erg warm en hebben ze ook veel minder ruimte. Maar ik vind het wel spannend. Arme beestjes hebben het echt warm.
Bladiebladiebla2016 schreef:
24-07-2018 14:24
Op Facebook zag ik een bericht voorbij komen waar een konijnenhok was afgebrand doordat het flesje water als een loep was gaan werken en brand had veroorzaakt.
Bij mij hebben ze alleen de ochtendzon.
Bladiebladiebla2016 schreef:
24-07-2018 14:24

To, wij laten ze buiten. Binnen is het erg warm en hebben ze ook veel minder ruimte. Maar ik vind het wel spannend. Arme beestjes hebben het echt warm.
Je moet het ook niet in de volle zon neerleggen.
Dat van dat waterflesje had ik ook gezien :cry: Vreselijk.
Die van mij drinken uit bakjes dus daar hoef ik niet bang voor te zijn maar sowieso snap ik niet dat iemand waterflesjes in de zon hangt. (al zou het niet in de fik vliegen, dat wordt toch warm en sneller bacteriën)

Hun hok wordt goed schoon gehouden, veeg iedere dag de keutels op die naast de toiletjes liggen en de toiletjes verschoon ik 2x per dag.
Hun vacht kijk ik ook iedere dag na en ik heb ze preventief ingespoten tegen de madenziekte.

Bij ons in huis is het goed te doen, ik denk zo'n 23 graden en ze hebben binnen de ruimte. (vorig jaar hebben ze binnen gezeten toen hun ren in aanbouw was. Ik heb ze gewoon losgelaten)

Als ik zometeen thuis kom ga ik even kijken hoe het met ze is en dan kan ik nog besluiten om ze morgenochtend voor een paar dagen naar binnen te verhuizen?
Ik ga mijn konijnen morgen binnenhalen t/m vrijdag. De weersvoorspellingen zeggen dat het hier morgen 34 graden wordt en vrijdag 36, dat vind ik echt teveel. In mijn woonkamer is het 24,5 dus dat is goed te doen voor ze.

Wilde ze sowieso morgen al binnenhalen want morgen aan het einde van de middag wordt een groot ondergronds wespennest verwijderd in mijn tuin en het verblijf van de konijnen is vlakbij die plek. Dus met het gif wat ongetwijfeld gebruikt gaat worden en misschien een heleboel agressieve wespen ga ik het zekere voor het onzekere nemen en de konijnen daar weghalen.
Een dag niemand afgezeken is een dag niet geleefd.
Ik heb mijn konijnen vanmorgen binnen gehaald. Het zat me niet lekker. Vind het aan de ene kant wel zielig want ze zijn graag buiten zodat ze kunnen rennen, graven en binkies maken. Hoewel ze dat met deze temperaturen waarschijnlijk ook niet doen.
Hopelijk kunnen ze zaterdag weer terug naar buiten en koelt het wat af!
Een vriendin van mij legt een bevroren waterfles in de kooi bij de konijnen. Met een theedoek er om heen. De konijnen gaan daar tegen aan liggen.
Hier zijn ze buiten. Hok staat de hele dag in de schaduw en de tegels onder het hok voelen nog koel aan. Sinds gisteren leg ik er elke keer twee bevroren flessen met water in. Ze doen er niets mee, maar het zal in ieder geval iets koelen.
1 konijn (de vent) heeft de slimste strategie: plat liggen op de tegels of in de koele aarde en zo min mogelijk bewegen. De andere (het vrouwtje) is nog steeds haar drukke zelf en gaat ook rustig in de grote ren in de volle zon zitten (terwijl er ook gewoon 2m2 schaduwren is).
Konijn van de buren heb ik een paar jaar geleden wel naar binnen verhuisd, toen ik een weekje oppastte. Veel kleiner hok en minder schaduw, dat was gewoon zielig buiten.
Waarom zou je hier een topic over openen. Het is pleuriswarm en binnen niet.
Lucifer2018 schreef:
25-07-2018 17:04
Waarom zou je hier een topic over openen. Het is pleuriswarm en binnen niet.
Konijnen verplaatsen zorgt ook voor veel stress (voor mijn konijnen wel) en juist die stress wil je nu vermijden. Ik laat ze liever in een eigen vertrouwde hok (waar geen zon op valt, die plaats heb ik specifiek uitgekozen). Op het moment dat ik het niet meer vertrouw gaan ze naar binnen.
maritte schreef:
25-07-2018 17:14
Konijnen verplaatsen zorgt ook voor veel stress (voor mijn konijnen wel) en juist die stress wil je nu vermijden. Ik laat ze liever in een eigen vertrouwde hok (waar geen zon op valt, die plaats heb ik specifiek uitgekozen). Op het moment dat ik het niet meer vertrouw gaan ze naar binnen.
Tuurlijk. Beetje stress ( als dat al zo is) is vast echt veel vervelender dan in 30-35 graden buiten.
Het is altijd goed als je het konijnenverblijf ergens in de bosjes hebt staan of onder een overkapping. Mijn konijn zit in een grote ren onder een bladerdek waar ook wel zon doorheen komt. Maar als er te veel zon op staat, kan ze zich terugtrekken in het binnenverblijf maar meestal kiest ze er voor om te gaan liggen in de betonnen duiker die ik in de ren gelegd heb. Eten doet ze gewoon als altijd. Ze ligt lang uit en houdt zich rustig.
Ik heb de konijnen vanmorgen naar binnen verhuisd. Ze geven hier voor morgen 37 graden af en vrijdag nog erger. Heb niet het idee dat ze gestresst zijn nu maar 1 konijn vindt het binnen duidelijk minder leuk en interessant maar ja, het is even niet anders.
De konijnen hier sinds vanmiddag binnen. Ze leven helemaal op. Morgen 36 graden en vrijdag 37 hier wordt aangegeven, en dat is in de schaduw. Dus ook al staat het konijnenverblijf het grootste deel van de dag in de schaduw, ik ga die gok niet wagen.
Zeker niet omdat ik morgen en overmorgen moet werken, dan dik 11 uur van huis ben en ze dus niet in de gaten kan houden en bevroren flessen in die tijd al lang weer ontdooid zijn.
Naast me hoor ik nu het heerlijke geknaag aan andijvie, dille en lof, vind het wel gezellig zo :heart:
Oh ik zie dit topic nu net, ik pas op de cavia's en konijnen van de buren. Hun hok heeft zon tot een uur of 2, ik denk dat het best warm is voor ze (ze liggen de hele dag onder een afdakje). Ik zorg dat ze continu water hebben, maar is het inderdaad een goed idee om een bevroren waterflesje bij ze in de schaduw te leggen? Nog andere tips om ze een beetje af te laten koelen?
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
gioia82 schreef:
25-07-2018 20:26
Oh ik zie dit topic nu net, ik pas op de cavia's en konijnen van de buren. Hun hok heeft zon tot een uur of 2, ik denk dat het best warm is voor ze (ze liggen de hele dag onder een afdakje). Ik zorg dat ze continu water hebben, maar is het inderdaad een goed idee om een bevroren waterflesje bij ze in de schaduw te leggen? Nog andere tips om ze een beetje af te laten koelen?
Bevroren waterflessen in de kooi leggen, een tuintafel of wat ingeklapte tuinstoelen voor de kooi schuiven voor schaduw, eventueel een laken oid voor een deel van de kooi spannen?
Poep, wie heeft jou gescheten?
louise1 schreef:
25-07-2018 20:41
Bevroren waterflessen in de kooi leggen, een tuintafel of wat ingeklapte tuinstoelen voor de kooi schuiven voor schaduw, eventueel een laken oid voor een deel van de kooi spannen?
Dank je! Ik heb een parasol gevonden in de schuur, die heb ik opgezet naast het hok zodat het hok in de schaduw staat. Dat scheelt al een hoop denk ik!
Morgen moet ik de hele dag werken, maar ik leg 's ochtends in ieder geval een bevroren waterflesje in hun hok met een theedoek erom. Waarschijnlijk is mijn vriend op tijd thuis van zijn werk dus dan kan hij 's middags weer een waterflesje bij ze leggen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Gekopieerd van de site www.konijnen.nl

Hitte
In extreem warme zomers is vrijwel elke plek te warm voor een konijn, ook wanneer de zon niet op het hok schijnt. Als de buitentemperatuur hoger wordt dan 24oC kan een konijn al last van de warmte krijgen, stijgt de temperatuur boven de 27oC dan kan het slechter gaan eten, of zelfs stoppen met eten. Tijdens een hittegolf moeten er oplossingen gevonden worden om het konijn zo koel mogelijk houden, dit kan van levensbelang zijn voor het dier.
Woont het konijn in een hok zonder uitloop (niet aan te bevelen) dan kunnen plastic flessen, voor driekwart gevuld met water, in het vriesvak van de koelkast gelegd worden. Wanneer de flessen bevroren zijn kunnen ze in het hok gelegd worden, en op die manier voor koelte zorgen. Ook een koelelement uit een koelbox kan voor dit doel gebruikt worden.
Heeft het konijn een ren waar het vrij in kan gaan dan zal het dier vaak onder het hok gaan liggen. U kunt daar wat stoeptegels neerleggen en die met de tuinslang natmaken, zo creëert u een koele plek. De tegels zullen wel regelmatig natgemaakt moeten worden.
Vaak is het de beste oplossing om tijdens een hittegolf het dier naar binnen te halen, en een zo koel mogelijke plek in huis te geven. Als het voor een mens al te warm is om buiten te zijn, dan is het voor een dier met een bontjas aan immers helemaal niet uit te houden... Binnenshuis mag een konijn genieten van de koelte van een ventilator, zo lang het dier niet op de tocht ligt. "

36/37 graden in de schaduw (!) is echt veel te warm voor een buitenkonijn dat niet in een hol (diep) onder de grond kan gaan zitten.
Hou het alsjeblieft goed in de gaten allemaal of nog liever, als het redelijk koel is in je huis, haal de konijnen binnen.
Wij hebben de konijnen vandaag ook naar binnen gehaald. In de tuin in de schaduw was het 35 graden, binnen 25. Hoop dat ze na het weekend weer buiten kunnen, want dan hebben ze natuurlijk wel veel meer ruimte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven