Konijnen in deze hitte

24-07-2018 13:22 57 berichten
Een vraagje aan de mensen met konijnen in de tuin. Verhuizen jullie je konijnen met deze hitte naar binnen? Ik twijfel heel erg. Op bepaalde sites op internet lees ik dat je konijnen met temperaturen boven de 30 graden beter naar binnen kunt doen maar aan de andere kant dit zorgt wel weer voor stress denk ik.
Hun hok staat grotendeels in de schaduw (alleen in de ochtendzon maar hier staat een parasol voor) en hun ren is pas vanaf 15:00 uur volledig zonvrij.
Ik heb het idee dat ze het enorm zwaar hebben. Aan de ene kant denk ik dat ze er tegen moeten kunnen omdat ze schaduw hebben, een tegelvloer (hoewel ik die toch niet zo koel vind ondanks dat deze altijd in de schaduw ligt) en Ice pads maar aan de andere kant zit het me niet lekker.
Ik heb nog niet eerder een hittegolf meegemaakt, heb ze pas vanaf vorig jaar.
Calamitycat schreef: ↑
25-07-2018 21:12
Gekopieerd van de site www.konijnen.nl

Hitte
In extreem warme zomers is vrijwel elke plek te warm voor een konijn, ook wanneer de zon niet op het hok schijnt. Als de buitentemperatuur hoger wordt dan 24oC kan een konijn al last van de warmte krijgen, stijgt de temperatuur boven de 27oC dan kan het slechter gaan eten, of zelfs stoppen met eten. Tijdens een hittegolf moeten er oplossingen gevonden worden om het konijn zo koel mogelijk houden, dit kan van levensbelang zijn voor het dier.
Woont het konijn in een hok zonder uitloop (niet aan te bevelen) dan kunnen plastic flessen, voor driekwart gevuld met water, in het vriesvak van de koelkast gelegd worden. Wanneer de flessen bevroren zijn kunnen ze in het hok gelegd worden, en op die manier voor koelte zorgen. Ook een koelelement uit een koelbox kan voor dit doel gebruikt worden.
Heeft het konijn een ren waar het vrij in kan gaan dan zal het dier vaak onder het hok gaan liggen. U kunt daar wat stoeptegels neerleggen en die met de tuinslang natmaken, zo creëert u een koele plek. De tegels zullen wel regelmatig natgemaakt moeten worden.
Vaak is het de beste oplossing om tijdens een hittegolf het dier naar binnen te halen, en een zo koel mogelijke plek in huis te geven. Als het voor een mens al te warm is om buiten te zijn, dan is het voor een dier met een bontjas aan immers helemaal niet uit te houden... Binnenshuis mag een konijn genieten van de koelte van een ventilator, zo lang het dier niet op de tocht ligt. "

36/37 graden in de schaduw (!) is echt veel te warm voor een buitenkonijn dat niet in een hol (diep) onder de grond kan gaan zitten.
Hou het alsjeblieft goed in de gaten allemaal of nog liever, als het redelijk koel is in je huis, haal de konijnen binnen.
Dat dus.
Alle reacties Link kopieren
25-07-2018 21:12
Gekopieerd van de site www.konijnen.nl

Hitte
In extreem warme zomers is vrijwel elke plek te warm voor een konijn, ook wanneer de zon niet op het hok schijnt. Als de buitentemperatuur hoger wordt dan 24oC kan een konijn al last van de warmte krijgen, stijgt de temperatuur boven de 27oC dan kan het slechter gaan eten, of zelfs stoppen met eten. Tijdens een hittegolf moeten er oplossingen gevonden worden om het konijn zo koel mogelijk houden, dit kan van levensbelang zijn voor het dier.
Woont het konijn in een hok zonder uitloop (niet aan te bevelen) dan kunnen plastic flessen, voor driekwart gevuld met water, in het vriesvak van de koelkast gelegd worden. Wanneer de flessen bevroren zijn kunnen ze in het hok gelegd worden, en op die manier voor koelte zorgen. Ook een koelelement uit een koelbox kan voor dit doel gebruikt worden.
Heeft het konijn een ren waar het vrij in kan gaan dan zal het dier vaak onder het hok gaan liggen. U kunt daar wat stoeptegels neerleggen en die met de tuinslang natmaken, zo creëert u een koele plek. De tegels zullen wel regelmatig natgemaakt moeten worden.
Vaak is het de beste oplossing om tijdens een hittegolf het dier naar binnen te halen, en een zo koel mogelijke plek in huis te geven. Als het voor een mens al te warm is om buiten te zijn, dan is het voor een dier met een bontjas aan immers helemaal niet uit te houden... Binnenshuis mag een konijn genieten van de koelte van een ventilator, zo lang het dier niet op de tocht ligt. "

36/37 graden in de schaduw (!) is echt veel te warm voor een buitenkonijn dat niet in een hol (diep) onder de grond kan gaan zitten.
Hou het alsjeblieft goed in de gaten allemaal of nog liever, als het redelijk koel is in je huis, haal de konijnen binnen.
Ze binnen halen gaat helaas echt niet, we zitten midden in een verbouwing dus het huis is niet konijnenproof. En we hebben ook geen spullen in huis voor ze. Ik zou niet weten hoe ik dat moet doen, waar moeten ze dan in? Het huis van de buren is momenteel ook bloedheet omdat de zon er de hele dag vol opstaat, daar hebben ze ook niks aan.

Ze eten en drinken nog wel gewoon, en ze hebben ook holletjes in de grond waar ze in kunnen liggen (alleen niet erg diep). Morgenochtend maak ik de stoeptegels ook goed nat, hopelijk scheelt dat ook. En misschien kan ik een andere buurvrouw vragen om wat bevroren flessen in hun hok te leggen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Mijn konijnen eten nog gulzig en momenteel is het buiten iets koeler dan binnen. In de loop van de nacht zal dat nog beter worden.
Tegels goed nat maken dan inderdaad en flesjes bevroren water.
Vraag die buurvrouw dan ook meteen regelmatig even langs te gaan om te checken op hitteslag.

Hitteslag
Wanneer een konijn toch oververhit raakt spreken we van zonnesteek of hitteslag. Het konijn kan apathisch gedrag vertonen of slap languit liggen. De ademhaling is zeer snel, de ogen kunnen half gesloten zijn, de oren zijn extreem heet, het tandvlees en de binnenkanten van de oogleden kunnen donkerrood zijn.
Het konijn dient onmiddellijk in een zo koel mogelijke omgeving gebracht worden. Via de oren regelt een konijn de lichaamswarmte, afkoelen kan daarom gebeuren door met lauw water de oren steeds af te sponsen. IJskoud water of ijsklontjes mogen niet gebruikt worden, want hierdoor zullen de aderen in de oren zich samentrekken, met als gevolg dat het konijn de lichaamswarmte helemaal niet meer kwijt kan.
Wanneer het konijn niet te apathisch is om te drinken krijgt het, middels een spuitje, beetjes lauw water toegediend. Is de situatie na 5-10 minuten niet verbeterd, dan kan de vacht voorzichtig wat nat gemaakt worden. Knapt het konijn binnen een half uur niet op, dan is dierenartsenhulp gewenst.
Tijdens de rit naar de dierenarts moet het dier zo koel mogelijk gehouden worden. Een manier hiervoor is om bijv. pakken diepvriesvoedsel in theedoeken te wikkelen, en dat om het konijn heen te leggen
Een dag niemand afgezeken is een dag niet geleefd.
25-07-2018 22:17
Tegels goed nat maken dan inderdaad en flesjes bevroren water.
Vraag die buurvrouw dan ook meteen regelmatig even langs te gaan om te checken op hitteslag.

Hitteslag
Wanneer een konijn toch oververhit raakt spreken we van zonnesteek of hitteslag. Het konijn kan apathisch gedrag vertonen of slap languit liggen. De ademhaling is zeer snel, de ogen kunnen half gesloten zijn, de oren zijn extreem heet, het tandvlees en de binnenkanten van de oogleden kunnen donkerrood zijn.
Het konijn dient onmiddellijk in een zo koel mogelijke omgeving gebracht worden. Via de oren regelt een konijn de lichaamswarmte, afkoelen kan daarom gebeuren door met lauw water de oren steeds af te sponsen. IJskoud water of ijsklontjes mogen niet gebruikt worden, want hierdoor zullen de aderen in de oren zich samentrekken, met als gevolg dat het konijn de lichaamswarmte helemaal niet meer kwijt kan.
Wanneer het konijn niet te apathisch is om te drinken krijgt het, middels een spuitje, beetjes lauw water toegediend. Is de situatie na 5-10 minuten niet verbeterd, dan kan de vacht voorzichtig wat nat gemaakt worden. Knapt het konijn binnen een half uur niet op, dan is dierenartsenhulp gewenst.
Tijdens de rit naar de dierenarts moet het dier zo koel mogelijk gehouden worden. Een manier hiervoor is om bijv. pakken diepvriesvoedsel in theedoeken te wikkelen, en dat om het konijn heen te leggen
@( Dat klinkt heftig zeg! De buren hebben daar ook niks over gezegd, gewoon een keer per dag eten en drinken geven en verder was er niks nodig. Ze zijn maandag vertrokken en toen was allang bekend dat het erg warm zou worden deze week. Nou ja, ik doe wat ik kan en gelukkig ben ik vrijdag wel thuis om ze goed in de gaten te houden en ze koel te houden.
hok in de schaduw, veel ruimte geven om te schuilen (buitenren) buitenren moet ook in de schaduw. Tegels/ gras natmaken, bevroren flessen frisdrank in het hok leggen, af en toe de oren natmaken en drie keer per dag controleren op maden. hok heel goed schoonhouden!
gioia82 schreef: ↑
25-07-2018 22:24
@( Dat klinkt heftig zeg! De buren hebben daar ook niks over gezegd, gewoon een keer per dag eten en drinken geven en verder was er niks nodig. Ze zijn maandag vertrokken en toen was allang bekend dat het erg warm zou worden deze week. Nou ja, ik doe wat ik kan en gelukkig ben ik vrijdag wel thuis om ze goed in de gaten te houden en ze koel te houden.
Niet fijn dat ze jou daar mee opzadelen. Maak je niet teveel zorgen, je doet je best en volgt de tips hier op, meer kan je niet doen.
S-Meds schreef: ↑
25-07-2018 22:26
hok in de schaduw, veel ruimte geven om te schuilen (buitenren) buitenren moet ook in de schaduw. Tegels/ gras natmaken, bevroren flessen frisdrank in het hok leggen, af en toe de oren natmaken en drie keer per dag controleren op maden. hok heel goed schoonhouden!
Ik ga mijn konijnen echt niet drie keer per dag controleren op maden. Dan moet ik ze namelijk vasthouden en optillen om goed te kunnen kijken en dat vinden mijn konijnen doodeng. Ik spray 1x per maand met spray ( en dan zijn ze al een dag lang zichzelf niet van de stress) en ik houd in de gaten of er strontvliegen in de tuin zitten (tot nu toe niet).

Konijnen komen van de opvang en ik vrees dat ze niet zo’n goede ervaring met mensenhanden hebben (nu na een paar jaar kan ik ze aaien en dat vind ik al heel wat). Dat is ook de reden dat ik ze tot nu toe niet naar binnen heb gedaan: dan moet ik ze eerst gaan vangen en dan zitten ze daarna in een ander hok, waar er meteen weer bepaald moet gaan worden wie daar de baas is.
Tot nu toe redden ze het prima met hun gegraven holen, koele tegels en bevroren petflessen. ‘s Nachts zijn ze dan heel actief en wordt er met van alles gesleept.
Gioia, wat ik ook weleens gedaan heb met het konijn van de buren (voordat hij bij mij binnen ging logeren) is een grote bak met water (ik gebruikte een lekbak voor een wasmachine) op het hok plaatsen. Dat zorgt toch weer voor een beetje verkoeling. Als je een oud wit laken hebt, zou je dat over de ren kunnen spannen.
De meeste konijnenbaasjes zullen het wel weten maar de konijnen niet nat maken en geen ijswater of iets heel kouds geven! Las toevallig gister een artikel bij de tandarts over iemand die wortelijsjes voor haar konijnen had gemaakt. Goed bedoeld maar het ging niet zo goed met de konijnen daarna.
Als je konijn gewend is groenvoer te eten (wat natuurlijk wel zou moeten) dan kun je eventueel het groenvoer goed natmaken voordat je het geeft. Ze krijgen dan wat extra vocht binnen. Werkt vooral goed met wortelloof want tussen die fijne blaadjes blijft goed vocht hangen. Let wel dat ze goed gewend moeten zijn aan groenvoer en niet ineens veel geven als ze het anders nooit eten want dan krijgen ze last van hun darmen.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Wij passen op de 2 konijnen van de achterburen. Maar helaas is dat sinds gisteren er nog maar 1.
En ik vrees ook voor dat beestje. Het hok staat in de schaduw, en vanmorgen hebben we een fles bevroren water in een doek in het hok gelegd, maar ik zag het beestje gisteren het zwaar hebben. Het naar binnen brengen is geen optie, want we hebben geen sleutel van het huis (alleen van de schuur waar alle spullen in staan voor konijn).
Verhuizen naar ons huis is te ver, en vanaf zaterdag neemt de andere buurvrouw het over omdat wij dan op vakantie gaan. Dus dan zou er weer verhuisd moeten worden. En daarbij hebben we geen spullen voor binnen.

ZOon voelt zich vreselijk schuldig want de achterbuuf had dit aan hem gevraagd en hij deed zo zijn best. Hij ging er 3x per dag naar toe, soms meer om even met ze te knuffelen. Even een komkommertje/worteltje geven.
Wij gingen 1x per dag mee om te checken of alles goed ging, en gisteren lag het beestje dus dood in het hok.
Hij waakt nu zo'n beetje bij het andere beestje.
Ach wat sneu... jullie kunnen hier echt niets aan doen. De eigenaren hadden jullie wel wat beter mogen voorbereiden door wel de huissleutel te geven, doeken en parasols klaar te leggen etc etc. Nu heb je het allemaal zelf moeten verzinnen.

En zelfs met al die maatregelen kan het nog teveel worden voor zo'n beestje, ze zijn gewoon erg gevoelig.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ach, wat sneu. Als verzorger kun je ook vaak zo weinig. Ik ben wel dolblij dat ik nu niet op vakantie ben en de konijnen goed in de gaten kan houden.
Hoe groot is het hok Louise? Als het in de schaduw staat zou ik denk op het heetst van de dag minimaal 4 bevroren petflessen in het hok leggen. Mijn konijn dat het slechts tegen de hitte kan gaat ook echt lekker tussen de flessen op de koele tegels liggen.

Hier nog even gecheckt en ik bekijk het per dag. Als ik het niet meer vertrouw, dan gaan ze naar de kelder waar het 20 graden is. Vanmorgen waren ze nog gewoon actief en het is in hun kleine ren ook nog aangenaam qua temperatuur.
louise1 schreef: ↑
26-07-2018 08:56
Ach wat sneu... jullie kunnen hier echt niets aan doen. De eigenaren hadden jullie wel wat beter mogen voorbereiden door wel de huissleutel te geven, doeken en parasols klaar te leggen etc etc. Nu heb je het allemaal zelf moeten verzinnen.

En zelfs met al die maatregelen kan het nog teveel worden voor zo'n beestje, ze zijn gewoon erg gevoelig.
Ik kan er wel overheen stappen, maar zoon vindt het echt vreselijk.
En dat snap ik.
Overigens staat het hok de hele dag in de schaduw, dus een parasol/doeken zou dan niets veel toevoegen.
Maar ik had ze graag in huis genomen de afgelopen dagen. Maar die optie was er gewoon niet.

We hebben gisteren het beestje begraven op een hen aangegeven plek. Dat was goed voor zoon, hij heeft echt afscheid kunnen nemen en zag hem nog even tegen het beestje praten. Volgens mij gaf dat wel een goede afsluiting.
Dochter heeft bloemetjes in het park geplukt om het erop te leggen.
En ik hoop zo dat het andere konijn het vol blijft houden
Oh, en als er veel stro in het hok ligt, is het handig om dat ook tijdelijk weg te halen. Tenzij ze natuurlijk een beschaduwde ren hebben (mijn konijnen komen al dagen niet meer in hun nachthok). Sterkte, ik hoop dat het beestje het overleefd.
Oh wat erg Julia, slecht van de buren dat ze jullie niet beter voorbereiden! Heel sneu voor je zoon! Ik hoop dat het andere konijn het overleeft!

Bij mij hebben de tips goed geholpen, toen ik vanmiddag thuis kwam lagen de konijnen in de schaduw onder hun hok en de cavia's in een holletje in de schaduw, een konijn was aan het drinken en ze reageerden meteen toen ik een bevroren waterflesje bij ze legde (door eerst even te snuffen, te voelen en vervolgens ergens anders te gaan zitten). Inmiddels ligt er eentje tegenaan, de anderen liggen nog op hun oude plekje. Van de natte stoeptegels moeten ze ook niks hebben, dus ik denk dat het wel goed gaat met ze. Oortjes zien er ook goed uit, er lag wel veel poep in hun bakjes dus die heb ik goed schoongemaakt.

Gelukkig is vriend morgen de hele dag thuis om ze verkoeling te brengen, want ik was nu echt bang om ook een dood konijn aan te treffen. Om 12 uur heeft een andere buurvrouw ze nog een waterfles kunnen geven, maar daarna zijn ze 6 uur alleen geweest. Die parasol scheelt wel enorm, daardoor ligt hun buitenverblijf nu ook in de schaduw.
JuliaChild schreef: ↑
26-07-2018 09:18
Ik kan er wel overheen stappen, maar zoon vindt het echt vreselijk.
En dat snap ik.
Overigens staat het hok de hele dag in de schaduw, dus een parasol/doeken zou dan niets veel toevoegen.
Maar ik had ze graag in huis genomen de afgelopen dagen. Maar die optie was er gewoon niet.

We hebben gisteren het beestje begraven op een hen aangegeven plek. Dat was goed voor zoon, hij heeft echt afscheid kunnen nemen en zag hem nog even tegen het beestje praten. Volgens mij gaf dat wel een goede afsluiting.
Dochter heeft bloemetjes in het park geplukt om het erop te leggen.
En ik hoop zo dat het andere konijn het vol blijft houden
oortje en nekje natmaken
gioia82 schreef: ↑
26-07-2018 18:46
Oh wat erg Julia, slecht van de buren dat ze jullie niet beter voorbereiden! Heel sneu voor je zoon! Ik hoop dat het andere konijn het overleeft!

Bij mij hebben de tips goed geholpen, toen ik vanmiddag thuis kwam lagen de konijnen in de schaduw onder hun hok en de cavia's in een holletje in de schaduw, een konijn was aan het drinken en ze reageerden meteen toen ik een bevroren waterflesje bij ze legde (door eerst even te snuffen, te voelen en vervolgens ergens anders te gaan zitten). Inmiddels ligt er eentje tegenaan, de anderen liggen nog op hun oude plekje. Van de natte stoeptegels moeten ze ook niks hebben, dus ik denk dat het wel goed gaat met ze. Oortjes zien er ook goed uit, er lag wel veel poep in hun bakjes dus die heb ik goed schoongemaakt.

Gelukkig is vriend morgen de hele dag thuis om ze verkoeling te brengen, want ik was nu echt bang om ook een dood konijn aan te treffen. Om 12 uur heeft een andere buurvrouw ze nog een waterfles kunnen geven, maar daarna zijn ze 6 uur alleen geweest. Die parasol scheelt wel enorm, daardoor ligt hun buitenverblijf nu ook in de schaduw.
de pest is dat de meeste konijnen erbarmelijk leven en dus met dit weer het loodje leggen. het is te warm normaal zouden ze zich ingraven. Als het andere konijn het overleeft is het maar de vraag of het beter af is, in een klein hokje en dan ook nog bij baasjes die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. Konijnen hebben de ruimte nodig en andere konijnen anders gaan ze dood. in de natuur leggen ze echt niet het loodje vanwege de hitte
Fijn dat het is goed gegaan Gioia! Morgen nog een zwaar dagje voor ze, gelukkig kan je vriend ze dan goed in de gaten houden, daarna wordt het gelukkig iets koeler.

Juliachild, wat triest zeg. Soms kan je dat ondanks goede zorgen niet voorkomen. Konijnen zijn nou eenmaal ontzettend kwetsbare diertjes, het is vooral dom en ondoordacht van je buren om op vakantie te gaan terwijl ze waarschijnlijk wisten dat het zo heet was en nog heter zou worden. Schaf je konijnen aan dan zou je moeten weten dat de zorg intens kan zijn en dat gaat zelfs soms zo ver dat je dus niet op vakantie kan. Je hebt de verantwoordelijkheid voor levende wezens, jammer dat dat niet doordringt tot sommige mensen.
Maar nu niets meer aan te doen, alleen maar rot voor je zoontje dat hij dit heeft meegemaakt maar jullie hebben het overleden konijntje een mooi afscheid gegeven :redrose:
Hoe gaat het nu met het andere konijn?
Fijn dat je maatregelen geholpen hebben Gioia. De buren mogen blij met jullie zijn. Wel een beetje onoplettend dat ze er niet bij na hebben gedacht. Ik pak de grote ren altijd helemaal in met een oud laken als ik weg ben in de zomer, zodat ze overal schaduw hebben. Ik ben ook wel blij dat ik deze dagen vrij ben.

Ik moest vandaag onverwachts een dag weg, dus vanmorgen uiteindelijk toch maar de konijnen binnengehaald. Oppakken en vangen was even spannend en ik had eigenlijk meteen al weer spijt (binnen hebben ze echt veel minder ruimte dan buiten en ze waren echt heel bang). Ik wil ze de stress van het verplaatsen vandaag niet nog een keer aan doen en dan zet ik ze morgenochtend weer buiten (het is hier uiteindelijk ook niet zo extreem warm geworden als voorspeld).
Symptomen van oververhitting zijn:

ademen met de bek open: dit is bij konijnen een alarmsignaal
te rustig gedrag
uitgestrekt liggen met hun ogen half gesloten
oren voelen warmer aan dan normaal
kwijlen
in zeer ernstige gevallen kan uw konijn epileptische toevallen krijgen of in coma raken
Wat te doen bij oververhitting
Twijfelt u of uw konijn oververhit is? Neem dan contact op met uw dierenarts of neem zelf de lichaamstemperatuur van uw konijn op. Bij een temperatuur van 40 graden Celsius of hoger moet u altijd contact opnemen met uw dierenarts praktijk. Oververhitting kan leiden tot complicaties zoals nierfalen, leverfalen of stollingsstoornissen.

Bij oververhitting mag de konijn nooit afgekoeld worden met ijskoud water. Het gebruik van ijskoud water zorgt ervoor dat de bloedvaatjes in de huid samentrekken, waardoor warmte juist wordt vastgehouden.
Wat mag wel bij een konijn met oververhitting:

Verplaats de konijn naar een koele plaats.
Maak de oren van het konijn nat met lauwwarm water. U kunt bijvoorbeeld twee washandjes tegen de oren aanhouden. Maak niet direct het hele konijn nat; dit kan te stressvol zijn en de situatie juist verergeren.
Laat het konijn water drinken op kamertemperatuur, geen ijskoud water. Doe dit alleen als het konijn bij bewustzijn is en goed kan slikken.
Neem zo snel mogelijk contact op met de dierenarts
Twee konijnen in zo’n sneu buitenhokje en dan zelf doodleuk op vakantie gaan; ik begrijp er echt niks van.
Expreszo schreef: ↑
26-07-2018 20:58
Twee konijnen in zo’n sneu buitenhokje en dan zelf doodleuk op vakantie gaan; ik begrijp er echt niks van.
ook als ze thuisblijven is het dierenmishandeling die buitenhokjes.
26-07-2018 19:14

Schaf je konijnen aan dan zou je moeten weten dat de zorg intens kan zijn en dat gaat zelfs soms zo ver dat je dus niet op vakantie kan.
Wat een onzin! Ze hadden de verzorgers enkel moeten tippen over bevroren flessen indien hittegolf. Maar dat weten ze nu voor de volgende keer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven