Passieve buitensluiting.

31-07-2018 17:36 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste viva,

Ik heb een probleem, met (een deel van) mijn vriendinnen. Onder collega's, familie, of ''losse'' vriendinnen heb ik het gevoel dat ik ''iemand'' ben : Ik word serieus genomen, mijn kwaliteiten worden benoemd en ik merk dat er ook wel een zekere mate van respect voor mij is.

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Moet ik meer ruimte innemen? Ligt het dus bij mij dat ik niet genoeg op de voorgrond treed? Of zit ik gewoon op een dood spoor hier en kan ik beter investeren in nieuwe contacten en ''botert' het soms gewoon niet? Ik merk dat ik na een avond samen altijd erg onzeker ben, dat ik of mijn leven kennelijk gewoon niet goed/interessant/boeiend genoeg is.
anoniem_373702 wijzigde dit bericht op 14-06-2020 10:34
43.22% gewijzigd
Ik denk dat je je gevoel aan hen kenbaar moet maken. Weet je gelijk wat ze denken.
We’re all mad here
Leukere vrienden zoeken, waar je geen rotgevoel van krijgt
Wat de reden ook is, het matcht niet meer tussen jullie. Zoek de oorzaak niet bij jezelf. Shit happens.
ik denk niet dat je vriendinnen door hebben wat ze doen, laat ze dit topic lezen
Als je iets zoekt ben je het niet kwijt
Wat betreft je voorbeeld: daar zie ik geen kwaad in. Je vindt dat jullie beiden genoemd hadden moeten worden?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Sunflora schreef:
31-07-2018 17:48
ik denk niet dat je vriendinnen door hebben wat ze doen, laat ze dit topic lezen
Zou best kunnen hoor, dit is ook niet verwijtend bedoeld maar puur constaterend.

De vraag die ik eerder heb, is of het (voor de uiteindelijke conclusie) uit zou moeten maken of ze het door hebben ja of nee...
retrostar schreef:
31-07-2018 17:49
Wat betreft je voorbeeld: daar zie ik geen kwaad in. Je vindt dat jullie beiden genoemd hadden moeten worden?
Nee hoor, kan natuurlijk altijd gebeuren. Maar het is een voorbeeld he, het gebeurt echt vaak in allerlei andere contexten. Dat maakt het voor mij wat pijnlijk, niet dit individuele voorbeeld.
Van je eerste alinea krijg ik een beetje jeuk “kwaliteiten worden benoemd” “je bent iemand”
Jouw vriendinnen doen dat niet dus geven ze jou een rotgevoel? Waarom?
Ik ben dol op mijn vriendinnen maar heb nog nooit iets van ze benoemd ofzo hoor. Als ik iets moois aan ze vind dan geef ik ze een compliment maar ik ga niet per keer iedereen af om een compliment te geven. Zelfde als met het voorbeeld wat je gaf, de vriend van snapt van Sanne niet dat ze single is, waarom moet jij ook benoemd worden?
Je komt een beetje needy over. O
stellar schreef:
31-07-2018 17:52
Van je eerste alinea krijg ik een beetje jeuk “kwaliteiten worden benoemd” “je bent iemand”
Jouw vriendinnen doen dat niet dus geven ze jou een rotgevoel? Waarom?
Ik ben dol op mijn vriendinnen maar heb nog nooit iets van ze benoemd ofzo hoor. Als ik iets moois aan ze vind dan geef ik ze een compliment maar ik ga niet per keer iedereen af om een compliment te geven. Zelfde als met het voorbeeld wat je gaf, de vriend van snapt van Sanne niet dat ze single is, waarom moet jij ook benoemd worden?
Je komt een beetje needy over. O
Ik bedoel het een beetje in een andere context. Ik hoef echt niet elke keer complimentjes, maar als je bijvoorbeeld een soort driehoeksverhouding hebt met mensen die elkaar regelmatig bevestigen -op welk onderwerp dan ook- en jij zit daar niet in, het maakt mij wat onzeker inderdaad.
TO, ben jij ook zo bevestigend en complimenteus naar je vriendinnen toe? Als dat niet zo is kan ik me voorstellen dat ze (onbewust) aannemen dat het gewoon niet echt jouw stijl is.
Hoe ga jij ermee om/hoe reageer je in zulke situaties?

Niet dat ik denk dat het per se jou schuld is, maar wij hadden vroeger een vriendin in de groep zitten die er vrij slecht mee om kon gaan als iets bij een ander werd benoemd wat ook over haar gezegd had kunnen worden. Willekeurig voorbeeld: zij en andere vriend(in) allebei een promotie: feliciteerden wij dan eerst X zat ze er direct met een zuur gezicht naar als we het eerst over zijn promotie hadden. Feliciteerde we eerst haar, hadden we het over haar promotie en daarna pas dat we het over X hadden, dan was er geen vuiltje aan de lucht. Wie het eerst gefeliciteerd werd was gewoon willekeurig, was maar net wie erover begon zeg maar. Hoe dan ook: na een zuur gezicht en niet meedoen aan het gesprek had ik al vrij snel geen zin meer haar ook te feliciteren/complimenteren wat dan ook.

Nu wil ik natuurlijk niet zeggen dat jij precies zoals die vriendin reageert, noch dat het aan jou ligt dat het stroef loopt. Maar het is misschien wel iets om even bij stil te staan?

Verder zou ik zeggen: vertel aan ze hoe je je voelt, misschien hebben ze niks door. Misschien zijn het ook wel trutten, kan ook, en dan zou ik het ze lekker zelf uit laten zoeken en vooral om blijven gaan met mensen waarbij je je wel goed voelt.
Campercamping schreef:
31-07-2018 17:58
Ik bedoel het een beetje in een andere context. Ik hoef echt niet elke keer complimentjes, maar als je bijvoorbeeld een soort driehoeksverhouding hebt met mensen die elkaar regelmatig bevestigen -op welk onderwerp dan ook- en jij zit daar niet in, het maakt mij wat onzeker inderdaad.
Dus je hebt bevestiging van hun nodig om je zekerder te voelen?
Ik weet prima dat ik “iemand ben” daar heb ik de mening van een ander toch niet voor nodig?
Hoe ben je zelf met het geven van een compliment of gewoon iets aardigs zeggen? Doe je dat wel eens? Of niet omdat zij dat niet doen, of doe je dat wel maar verwacht je er iets voor terug?
Ik zou er al 1,5 à 2 jaar geleden klaar geweest mee zijn. Soms groei je gewoon uit elkaar.
Ik snap het ergens wel maar ook weer niet. Als ze jou niet aardig vonden dan zouden ze je niet meevragen lijkt mij.
Maar aan de andere kant als het vriendinnen zijn kan je het toch ook vragen? Wij hebben bijvoorbeeld een grotere groep en nu in de zomer zijn er veel dingen buiten te doen en gaan wij samen.
Maar in de winter is er meer in kleinere groepjes iets te doen. Ik vind het niet erg als iemand een keer zonder mij gaat eten. Met berichten sturen precies hetzelfde ik reageer wel altijd maar zelf iets sturen doe ik te weinig. Tenzij er belangrijke dingen zijn zoals verjaardag of nieuwe baan. Probeer het met een korrel zout te nemen. En anders een keer ter sprake brengen.
Weten je vrienden dat je best wel een leuke relatie wilt? Of ben je een "eeuwige vrijgezel die dit eigenlijk wel best vindt"?

Wanneer jij er als stil muurbloempje bij zit, dan zullen je vriendinnen denken dat jij dit misschien fijn vindt en liever geen al te veel aandacht wilt.

Neem het initiatief, vertel eens wat. De volgende keer zeg je "tja, de leukste meiden zijn vrijgezel". Of "hoe zo alleen Sanne?, ik ben ook vrijgezel en ook heel leuk"
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ben je niet gewoon jaloers?
Great spirits have always encountered violent opposition from mediocre minds. The mediocre mind is incapable of understanding the man who refuses to bow blindly to conventional prejudices and chooses instead to express his opinions courageously and honest
misschien niet zo’n goed voorbeeld want het gaat hier over die vriend die iets gezegd zou hebben over Sanne. Dat jij niet ter sprake kwam moet je dus met die vriend uitvechten niet met je vriendinnen
Maar je bent een redelijk populaire figuur zeg je zelf. Als je in elke groep er maar zo'n beetje bijhing dan zou ik wel meer feedback aan ze gaan vragen. M.i. kies je altijd een bepaalde groep uit omdat je daar de rol kan gaan spelen die je wil. Dus in de ene groep ben je de deskundige, bij de andere de liefhebbende dochter en zus, bij een andere groep weer de vervelende raddraaier, bij weer een andere groep ben je de stille brave, enz. En toch ben je dat allemaal. Het zit allemaal in je. Zo heb ik het tenminste altijd ervaren.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Doe even normaal...waar gaat dit over?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik snap dat het maar een voorbeeld is, maar soms is het verloop en de context van een gesprek in zo'n geval heel belangrijk. Want het zou bijvoorbeeld betuttelend geweest om er meteen achteraan te zeggen: "Maar Campercamping, jij bent natuurlijk ook heel leuk." Dat voelt dan meer als een moetje. Ik zou dat zelf dan dus op dat moment ook niet doen, maar liever een andere keer wat aardigs zeggen, dals het specifiek over jou gaat.

Maar ik begrijp dat dit slechts een voorbeeld was om de sfeer aan te geven, niet één losstaand incident.

Een andere losse opmerking; collega's die over elkaar praten en elkaar becomplimenteren is echt heel wat anders dan een vriendinnengroep. Daar heb je het niet zoveel over kwaliteiten. Tenzij ze dat over elkaar wel doen en niet over jou, maar dat zou betekenen dat je zelf ook eens een ander over haar kwaliteiten zou moeten becomplimenteren.
anoniem_350483 wijzigde dit bericht op 31-07-2018 19:16
24.10% gewijzigd
Ik weet niet of het bij jou ook zo is, maar ik herken je gevoel wel, en het kan heel subtiel zijn dus moeilijk om uit te leggen. Bij mij merkte ik omdat vriendinnen me bijv. weinig aankeken tijdens een gesprek (naar elkaar kijken maar niet naar mij), niet echt letten op wat ik deed (dan stond bv. iedereen al buiten terwijl ik mijn jas nog aan het pakken was), nauwelijks luisterden als ik wat zei, me vaak onderbraken, door me heen praatten, me nauwelijks vragen stelden, etc. Gebeurt dat bij jou ook?
Het lijken kleine onbelangrijke dingetjes maar ze zijn killing voor je zelfvertrouwen. Je voelt je zo onbelangrijk.

En ik ben er ook niet achter waar het door komt, maar ik denk niet dat jij iets fout doet. Soms sluipt het er in, dat ze je ook echt minder interessant vinden, of dat je in hun gezelschap stiller bent, en ze daar aan wennen? Je kan kijken of er wat verandert als je je actiever opstelt, hen meer vragen gaat stellen of vertellen. Maar het zou goed kunnen dat jullie uit elkaar gegroeid zijn, de klik er niet meer is, en ze je er maar bij vragen uit gewoonte. Dan kan je je tijd en energie beter stoppen in de vriendinnen die wel interesse in je hebben.
Ik snap eerlijk gezegd niet wat je bedoelt. Ben je momenteel aan het bijhouden hoevaak jij vergeleken met de anderen in die groep complimenten, reacties en vragen terugkrijgt? Zoiets?
enn wijzigde dit bericht op 31-07-2018 19:17
8.62% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Het verhaal ging niet over single, het verhaal ging over die 'schat' van een sensitieve vriend die iets aardigs had gezegd over je vriendin.
Ik had dan 'aaaah wat lief van hem' geroepen en daarna 'en zei hij nog iets over mij?'
Dat kun je toch doen, het verhaal bevestigen 'dat en dat is ook altijd zo lief van haar/heel goed gedaan' en dan sluit je daarop aan met een ontboezeming over jezelf.
Daarmee respecteer je het verhaal en degene die het vertelt (mijn zusje gaat altijd mokken en remt daarmee het hele verhaal. Zo ergerlijk. Zitten we allemaal helemaal mee te leven en hoor je weer 'ja leuk dat iemand ook even aan mij ....')
En geef je aan dat jij in hetzelfde schuitje zit.
Je kunt je wel alles wat niet over jou gaat persoonlijk aantrekken, de wereld draait niet altijd alleen maar om jou. Je bent toch geen vrienden omdat je de hele tijd bevestigt wil zien hoe leuk je bent?

Ik vind het sowieso een jeuk verhaal....maar ik heb dan ook een hekel aan maar het is zo een leuke meid verhaal. Alsof je alleen niet genoeg bent....wat trek je jezelf allemaal aan? Dit gaat echt nergens over tenzij je 14 bent ofzo.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven