Van geel naar groen gras, hoe?
maandag 6 augustus 2018 om 14:08
We zijn 2 weken op vakantie geweest en er is in onze achtertuin geen druppel water gevallen. Het grasveld is nu geel met groene paardebloemen en ik ben aan het bedenken hoe ik dit weer gezond en groen ga krijgen.
Heeft het zin om alsnog te gaan sproeien en heel hard te duimen? Of spaar ik me de moeite en het water omdat ik toch opnieuw zal moeten zaaien of leggen?
Heeft het zin om alsnog te gaan sproeien en heel hard te duimen? Of spaar ik me de moeite en het water omdat ik toch opnieuw zal moeten zaaien of leggen?
maandag 6 augustus 2018 om 14:14
Geldt zo'n sproeiverbod ook voor particulieren dan? Ik dacht dat het alleen voor boeren en telers/boomkwekerijen/etc ging. Of heb ik dat fout?Promethium schreef: ↑06-08-2018 14:11Ik weet niet waar in Nederland je woont, maar in sommige gebieden geldt een sproeiverbod omdat er een watertekort is, dus check dat eerst even!
Neemt niet weg dat ik de tuin sproeien met kraanwater absurd vind hoor. Als je een grondwaterpomp hebt, zou je dat nog kunnen overwegen, maar nog drie dagen geduld en er komt hemelwater naar beneden!
stippensokken wijzigde dit bericht op 06-08-2018 14:25
0.09% gewijzigd
maandag 6 augustus 2018 om 14:21
stippensokken schreef: ↑06-08-2018 14:14Geldt zo'n sproeiverbod ook voor particulieren dan? Ik dacht dat het alleen voor boeren en telers/boomkwekerijen/etc ging. Of heb ik dat fout?
Neemt niet weg dat ik de tuin sproeien met kraanwater absurd vindt hoor. Als je een grondwaterpomp hebt, zou je dat nog kunnen overwegen, maar nog drie dagen geduld en er komt hemelwater naar beneden!
In sommige delen van Nederland wel https://www.ad.nl/rivierenland/watersch ... ~a3049f52/
Eind juni riepen drinkwaterbedrijven al op om tuinen niet meer mer drinkwater te besproeien. Ik zag hier laatst (in het buitengebied) iemand die zijn tuin besproeide vanuit een kanaal. Met het hevelprincipe kan dat, al gaat dat niet snel.
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/drin ... ze-droogte
zazamaenade wijzigde dit bericht op 06-08-2018 14:26
0.22% gewijzigd
nounou
maandag 6 augustus 2018 om 14:23
Ons grasveld is al vaker zo geel geweest en zodra het een tijdje regelmatig heeft geregend en de zon er niet meer zo fel op schijnt, komt het vanzelf weer goed. Ik las laatst over een Nederlander die in Spanje woont en die heeft elke zomer zulk gras. Ook bij hem wordt het elk jaar gewoon weer groen. Gewoon afwachten dus.
maandag 6 augustus 2018 om 14:25
Bij de buren die wel gesproeid hebbenCelaena_Aelin schreef: ↑06-08-2018 14:18Uit interesse: waar zie jij wel groen gras in jouw omgeving? Hier is echt alles geel.
Ook ik zou de regen van deze en volgende week even afwachten.
maandag 6 augustus 2018 om 14:27
Ah ok! Dat wist ik niet. (Ik heb ook geen tuin, dus dat soort details gaan dan aan me voorbij.)zazamaenade schreef: ↑06-08-2018 14:21In sommige delen van Nederland wel https://www.ad.nl/rivierenland/watersch ... ~a3049f52/
Eind juni riepen drinkwaterbedrijven al op om tuinen niet meer mer drinkwater te besproeien. Ik zag hier laatst (in het buitengebied) iemand die zijn tuin besproeide vanuit een kanaal. Met het hevelprincipe kan dat, al gaat dat niet snel.
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/drin ... ze-droogte
maandag 6 augustus 2018 om 14:31
Tsja, in Zuid-Spanje, en op vele andere droge, hete plekken in de wereld worden de golfbanen ook besproeid zodat ze groen blijven.
Vraag is natuurlijk of je daar kostbaar drinkwater aan moet verspillen.
nounou
maandag 6 augustus 2018 om 14:31
Een gedeelte van de planten sproei ik helaas ook met drinkwater. Had juist dit voorjaar mijn hele border opnieuw ingericht, dus meeste planten waren niet echt geworteld. Daarnaast vang ik regenwater op voor de rest van de tuin. Maar ja, als het niet regent is dat water toch echt een keer op.AnAppleADay schreef: ↑06-08-2018 14:26Onze planten sproeien wij wel omdat ze anders niet overleven (met drinkwater ja, heb niet echt andere keuze).
Gras sproeien we niet, dat overleeft wel, al zou ik er niet op rekenen dat het dit seizoen nog mooi wordt.
maandag 6 augustus 2018 om 14:32
Superuser2018 schreef: ↑06-08-2018 14:30Maar jullie zijn heel eensgezind dus ik ga nog even op mijn handen zitten. Ik vind het er zo treurig uitzien. Ga maar blaadjes ruimen.
Ervaring leert dat de aangekondigde regenbuien altijd langs ons heen gaan. We zullen zien...
Beter laat je de blaadjes ook liggen. Hoe meer bedekking op de grond, hoe minder de grond uitdroogt.
Een tuin is geen huiskamer, echt ! Het is een levend iets.
nounou
maandag 6 augustus 2018 om 14:37
Die liggen op het pad naar de voordeur, echt herfst.zazamaenade schreef: ↑06-08-2018 14:32Beter laat je de blaadjes ook liggen. Hoe meer bedekking op de grond, hoe minder de grond uitdroogt.
Een tuin is geen huiskamer, echt ! Het is een levend iets.
maandag 6 augustus 2018 om 14:40
kunstgras nemen... heb er geen moment spijt van! Altijd groen, ziet er erg natuurlijk uit (bij ons), zacht aan de voetjes en geen ruimte nodig voor o.a. de grasmaaier
. Enige nadeel zou kunnen zijn dat het warm zal worden in volle zon... echter hebben we loopstenen dus ook daar geen last van.
heerlijk! niet sproeien, niet verticuteren, niet kalken, niet bijzaaien, geen onkruid er tussenuit halen, niet maaien. Ik ben fan.
heerlijk! niet sproeien, niet verticuteren, niet kalken, niet bijzaaien, geen onkruid er tussenuit halen, niet maaien. Ik ben fan.
maandag 6 augustus 2018 om 14:41
Ik zou nu niet gaan sproeien inderdaad want dan maak je wellicht meer kapot. Ik zie ook nergens groen gras behalve een paar sprietjes bij sommigen die iedere avond of ochtend toch de plantjes water geven.
Gisteren moest ik m'n zwembadje legen want het water was vies. Heb daarmee eerst de tuin helemaal nat gegooid en de regenton gevuld. Ik hoor ook van verschillende mensen dat ze nu douchewater opvangen voor de tuin.
Gisteren moest ik m'n zwembadje legen want het water was vies. Heb daarmee eerst de tuin helemaal nat gegooid en de regenton gevuld. Ik hoor ook van verschillende mensen dat ze nu douchewater opvangen voor de tuin.
maandag 6 augustus 2018 om 14:41
Op dit moment ziet het er waarschijnlijk niet écht natuurlijk uit. Of ben je er met een gele stift overheen gegaan?Europe86 schreef: ↑06-08-2018 14:40kunstgras nemen... heb er geen moment spijt van! Altijd groen, ziet er erg natuurlijk uit (bij ons), zacht aan de voetjes en geen ruimte nodig voor o.a. de grasmaaier. Enige nadeel zou kunnen zijn dat het warm zal worden in volle zon... echter hebben we loopstenen dus ook daar geen last van.