Tips & tricks nachtdiensten?
maandag 13 augustus 2018 om 11:52
Hoi,
Ik heb een tijdelijke baan als nachtreceptioniste voor twee maanden. Daar start ik komende week mee (twee nachten per week). Ik heb dit nog nooit gedaan, normaal vallen mijn ogen rond 23 uur wel dicht en ik wil mij hier dus goed op voorbereiden. Iemand tips?
Wat werkt voor jou? Ik moet 22 uur beginnen, dus ik dacht om te gaan slapen om 18:00 tot 21:00? Doen of niet? Het zijn trouwens geen twee nachten achter elkaar. En qua eten? Ik weet niet goed wat ik mee moet nemen? Boterhammen, salade? Of eet je niet veel omdat je lichaam niet gewend is aan het eten 's nachts?
Ik heb een tijdelijke baan als nachtreceptioniste voor twee maanden. Daar start ik komende week mee (twee nachten per week). Ik heb dit nog nooit gedaan, normaal vallen mijn ogen rond 23 uur wel dicht en ik wil mij hier dus goed op voorbereiden. Iemand tips?
Wat werkt voor jou? Ik moet 22 uur beginnen, dus ik dacht om te gaan slapen om 18:00 tot 21:00? Doen of niet? Het zijn trouwens geen twee nachten achter elkaar. En qua eten? Ik weet niet goed wat ik mee moet nemen? Boterhammen, salade? Of eet je niet veel omdat je lichaam niet gewend is aan het eten 's nachts?
maandag 13 augustus 2018 om 11:55
Ze zeggen dat het voornamelijk actief is.Gatinmijnsok schreef: ↑13-08-2018 11:54Hoe actief zal je bezig zijn? Want als je druk bent lijkt het mij wel gaan, als je uren zit te niksen lijkt me wakker blijven veel moeilijker.
maandag 13 augustus 2018 om 11:59
Ik slaap ook altijd van 18 tot 21 uur ongeveer. Dan eet ik altijd wat (Ik heb dan geen avondeten gehad want slapen met een volle maag lukt me niet goed). Rond 1 uur een tussendoortje; peperkoek of soepje oid en rond 3.00 uur mijn eten. Vaak is dat een salade, goed gevuld met van alles en nog wat. Brood ligt me vaak zwaar op de maag. Veel van mijn collega's eten dan in de ochtend nog een keer iets van een toetje maar dat doe ik zelf eigenlijk nooit.
maandag 13 augustus 2018 om 12:02
maandag 13 augustus 2018 om 12:05
Mijn man probeert 2 of 3 dagen voor zijn nachtdiensten (meestal 4) zijn ritme al iets te verschuiven; iets later naar bed en iets later er uit.
De dag voor zijn nachtdiensten slaapt hij zo veel mogelijk uit. Ook probeert hij 's middags of 's avonds voor de nachtdienst nog even te slapen. Hoe drukker het is tijdens zijn nachtdienst hoe gemakkelijker hij wakker kan blijven, maar het blijft lastig zegt hij.
De dag voor zijn nachtdiensten slaapt hij zo veel mogelijk uit. Ook probeert hij 's middags of 's avonds voor de nachtdienst nog even te slapen. Hoe drukker het is tijdens zijn nachtdienst hoe gemakkelijker hij wakker kan blijven, maar het blijft lastig zegt hij.
maandag 13 augustus 2018 om 12:08
Ooh maar jij gaat jezelf wel leren kennen 
Na de nachtdienst slaap ik ca. van 7.30-12.00 en als ik daarna meteen weer een nachtdienst heb, slaap ik na het eten van 18.00-21.30.
Voor dat ik ga werken eet ik wat ik normaal gesproken ontbijt en tijdens het werken eet ik wat ik normaal gesproken lunch. Als ik in de ochtend voor het slapen gaan honger heb, neem ik wat brinta ipv warme melk.
Succes ermee, nachtdiensten hebben zeker hun charmes.
Na de nachtdienst slaap ik ca. van 7.30-12.00 en als ik daarna meteen weer een nachtdienst heb, slaap ik na het eten van 18.00-21.30.
Voor dat ik ga werken eet ik wat ik normaal gesproken ontbijt en tijdens het werken eet ik wat ik normaal gesproken lunch. Als ik in de ochtend voor het slapen gaan honger heb, neem ik wat brinta ipv warme melk.
Succes ermee, nachtdiensten hebben zeker hun charmes.
maandag 13 augustus 2018 om 12:32
DeeDee76 schreef: ↑13-08-2018 12:08Ooh maar jij gaat jezelf wel leren kennen
Haha, ja, dat geloof ik wel! Maar als je het niet probeert... toch?
Na de nachtdienst slaap ik ca. van 7.30-12.00 en als ik daarna meteen weer een nachtdienst heb, slaap ik na het eten van 18.00-21.30.
Voor dat ik ga werken eet ik wat ik normaal gesproken ontbijt en tijdens het werken eet ik wat ik normaal gesproken lunch. Als ik in de ochtend voor het slapen gaan honger heb, neem ik wat brinta ipv warme melk.
Succes ermee, nachtdiensten hebben zeker hun charmes.
maandag 13 augustus 2018 om 12:40
Ik sliep ook altijd voor mijn nachtdienst. En dan voor de nachtdienst deed ik altijd ontbijten en tussendoor een keer nootjes eten en halve wegen de nacht lunchen. Wel altijd met iets warms maar dat kwam ook dat ik altijd in de kou werkte dan is iets warms gewoon lekker.
En dan voor ik ging slapen iets lichts eten zodat ik niet wakker werd van de honger.
En dan voor ik ging slapen iets lichts eten zodat ik niet wakker werd van de honger.
maandag 13 augustus 2018 om 12:44
Deze week heb ik 3 nachtdiensten (vrijdag, zaterdag en zondag).
Donderdag avond ga ik al later naar bed (rond een uur of 1 ) en slaap de volgende dag lekker uit.
's Avonds ik eet ik vroeg (een uur of 5) en dan ga ik van 18:00 tot 21:30 nog naar bed (mijn dienst begint pas om 23:00 uur).
De andere twee dagen ben 's ochtends rond 07:30 uur thuis.
Ik ga dan meestal gelijk naar bed en slaap tot een uur of 12:00 en dan 's avonds na een vroege maaltijd weer van 18:0 tot 21:30 naar bed.
Wat betreft eten in de nacht voor mij alleen licht verteerbaar en geen zware of vette hap.
01;00 koffie met een plak ontbijtkoek
03:00 fruit of rauwkost
05:00 brood met beleg of yoghurt met muesli of een brinta.
Wat betreft drinken pak ik alleen om 01:00 uur een bakje koffie en de rest van de nacht drink ik water.
De maandagochtend slaap ik tot een uur of 11 a 12 (ligt hoe laat ik wakker wordt) en ga ik 's avonds op mijn normale tijd naar bed.
Succes met je nachtdiensten, je merkt zelf snel genoeg wat het beste werkt voor je.
Donderdag avond ga ik al later naar bed (rond een uur of 1 ) en slaap de volgende dag lekker uit.
's Avonds ik eet ik vroeg (een uur of 5) en dan ga ik van 18:00 tot 21:30 nog naar bed (mijn dienst begint pas om 23:00 uur).
De andere twee dagen ben 's ochtends rond 07:30 uur thuis.
Ik ga dan meestal gelijk naar bed en slaap tot een uur of 12:00 en dan 's avonds na een vroege maaltijd weer van 18:0 tot 21:30 naar bed.
Wat betreft eten in de nacht voor mij alleen licht verteerbaar en geen zware of vette hap.
01;00 koffie met een plak ontbijtkoek
03:00 fruit of rauwkost
05:00 brood met beleg of yoghurt met muesli of een brinta.
Wat betreft drinken pak ik alleen om 01:00 uur een bakje koffie en de rest van de nacht drink ik water.
De maandagochtend slaap ik tot een uur of 11 a 12 (ligt hoe laat ik wakker wordt) en ga ik 's avonds op mijn normale tijd naar bed.
Succes met je nachtdiensten, je merkt zelf snel genoeg wat het beste werkt voor je.
Rock and Roll, Sent Us Insane
maandag 13 augustus 2018 om 12:46
Voor dat laatste: neem iets mee wat je makkelijk weg kunt leggen. Ik haak zelf (maar draai geen nachtdiensten), maar op haakgerichte facebookgroepen lees ik wel eens dat er dames een haakwerkje meenemen naar het werk voor de rustige momenten.Gatinmijnsok schreef: ↑13-08-2018 11:54Hoe actief zal je bezig zijn? Want als je druk bent lijkt het mij wel gaan, als je uren zit te niksen lijkt me wakker blijven veel moeilijker.
maandag 13 augustus 2018 om 13:00
Voorslapen doe ik nooit. Dan word ik nog veel slechter wakker dan voor ik ging slapen!
Ik draai er ook meestal 2 of 3 per maand (wel achter elkaar). De avond ervoor probeer ik wat later naar bed te gaan zodat ik de volgende dag flink uitslaap. Mijn etenstijden schuif ik met een paar uur op dus ik eet dan rond 19.30 een avondmaaltijd. Om 21.00 moet ik naar mijn werk (begin om 22.00). Tijdens de nacht drink ik alleen thee waar ik om 4 uur mee stop (anders moet ik tijdens het slapen de hele tijd plassen). Ik eet bijna niks, hooguit wat koekjes, want ik heb idd nooit honger omdat ik niet gewend ben snachts te eten. Om 8 uur ben ik thuis en ga ik meteen slapen. Als ik dan nog een nacht heb dan probeer ik tot 16.00 te slapen/in bed te blijven. Is het m'n laatste nacht, dan slaap ik tot max 13.00.
Helaas lukt het mij niet om aan nachtdiensten te wennen. Na 3 jaar slaap ik overdag nog steeds heel slecht en vanaf 00.00 begin ik al moe te worden. Het scheelt wel dat jij actief bezig gaat zijn, want ik hoef eigenlijk alleen maar te zitten. Dat is echt killing. Als het me niet zoveel ORT opleverde zou ik ze nooit meer draaien.
Ik draai er ook meestal 2 of 3 per maand (wel achter elkaar). De avond ervoor probeer ik wat later naar bed te gaan zodat ik de volgende dag flink uitslaap. Mijn etenstijden schuif ik met een paar uur op dus ik eet dan rond 19.30 een avondmaaltijd. Om 21.00 moet ik naar mijn werk (begin om 22.00). Tijdens de nacht drink ik alleen thee waar ik om 4 uur mee stop (anders moet ik tijdens het slapen de hele tijd plassen). Ik eet bijna niks, hooguit wat koekjes, want ik heb idd nooit honger omdat ik niet gewend ben snachts te eten. Om 8 uur ben ik thuis en ga ik meteen slapen. Als ik dan nog een nacht heb dan probeer ik tot 16.00 te slapen/in bed te blijven. Is het m'n laatste nacht, dan slaap ik tot max 13.00.
Helaas lukt het mij niet om aan nachtdiensten te wennen. Na 3 jaar slaap ik overdag nog steeds heel slecht en vanaf 00.00 begin ik al moe te worden. Het scheelt wel dat jij actief bezig gaat zijn, want ik hoef eigenlijk alleen maar te zitten. Dat is echt killing. Als het me niet zoveel ORT opleverde zou ik ze nooit meer draaien.
maandag 13 augustus 2018 om 13:06
Die ORT is precies de reden dat ik deze baan nu neem. Ik hoop dat ik het volhoud. Ik hoef nu veel minder uur te werken dan anders en zo kan ik alles in mijn leven momenteel even wat makkelijker combineren. De baan zelf kan verlengd worden. Het is in eerste instantie voor 2 maanden. Wat ik mij afvraag, zou dextro energy ofzo helpen voor als je een dip hebt? Ik gebruik dit nooit eigenlijk, maar moest er ineens aan denken.Cafetière schreef: ↑13-08-2018 13:00Voorslapen doe ik nooit. Dan word ik nog veel slechter wakker dan voor ik ging slapen!
Ik draai er ook meestal 2 of 3 per maand (wel achter elkaar). De avond ervoor probeer ik wat later naar bed te gaan zodat ik de volgende dag flink uitslaap. Mijn etenstijden schuif ik met een paar uur op dus ik eet dan rond 19.30 een avondmaaltijd. Om 21.00 moet ik naar mijn werk (begin om 22.00). Tijdens de nacht drink ik alleen thee waar ik om 4 uur mee stop (anders moet ik tijdens het slapen de hele tijd plassen). Ik eet bijna niks, hooguit wat koekjes, want ik heb idd nooit honger omdat ik niet gewend ben snachts te eten. Om 8 uur ben ik thuis en ga ik meteen slapen. Als ik dan nog een nacht heb dan probeer ik tot 16.00 te slapen/in bed te blijven. Is het m'n laatste nacht, dan slaap ik tot max 13.00.
Helaas lukt het mij niet om aan nachtdiensten te wennen. Na 3 jaar slaap ik overdag nog steeds heel slecht en vanaf 00.00 begin ik al moe te worden. Het scheelt wel dat jij actief bezig gaat zijn, want ik hoef eigenlijk alleen maar te zitten. Dat is echt killing. Als het me niet zoveel ORT opleverde zou ik ze nooit meer draaien.
maandag 13 augustus 2018 om 13:19
Het is in het begin gewoon even aftasten wat voor jou het beste werkt. Van mijn collega's zijn er maar weinig die voorslapen. Hier lijkt iedereen dat te doen. Sommige van mijn collega's eten tijdens de dienst vooral chips, koek, snoep etc. Anderen eten heel gezond. Sommige slapen maar een paar uur, anderen de hele dag. We doen allemaal hetzelfde werk, maar iedereen pakt het anders aan.toffifee schreef: ↑13-08-2018 13:06Die ORT is precies de reden dat ik deze baan nu neem. Ik hoop dat ik het volhoud. Ik hoef nu veel minder uur te werken dan anders en zo kan ik alles in mijn leven momenteel even wat makkelijker combineren. De baan zelf kan verlengd worden. Het is in eerste instantie voor 2 maanden. Wat ik mij afvraag, zou dextro energy ofzo helpen voor als je een dip hebt? Ik gebruik dit nooit eigenlijk, maar moest er ineens aan denken.
Wat betreft dextro: ik zou het niet doen, maar ik drink ook geen koffie of red bull. Daar geloof ik allemaal niet in. Zijn sowieso maar minimale hoeveelheden cafeine. Bovendien is je lichaam gewoon écht moe, dus zo'n kleine oppepper is puur oppervlakkig en ook nog eens ongezond