Lotgenoten HSP?

14-08-2018 16:18 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Zijn hier meer mensen die HSP hebben? ik zoek namelijk lotgenoten om te kijken hoe jullie hier mee omgaan!

Ik heb last van enorme prikkels die binnen komen elke dag, elke avond moet ik gewoon bijkomen van alles wat er over de hele dag gebeurt is. ik voel mensen aan op mijn werk, thuis, feestjes. snel angstig voor dingen die ik extreem ervaar als een gewoon niet HSP-er. helaas werd ik door mijn psycholoog niet serieus genomen. ik vertelde haar ik zeker ben ik HSP heb, maar helaas wilde zij andere stempels op mij zetten. ik ben boeken aan het lezen over HSP en struin heel google af, van hoe kan ik hier mee leren omgaan! vooral de angst die soms enorm toeslaat als golven. prikkels die enorm komen waardoor ik een kort lontje krijg. Zijn er nog meer mensen met HSP? en hoe gaan jullie hier mee om? ik zoek echt graag lotgenootjes om hier mee te kunnen kletsen, ook met HSP mensen die net zo weinig weten als ik.
Annelleke schreef:
14-08-2018 16:39
Het is geen diagnose, net als perfectionisme dat niet is.

Dat zeg ik ook in mijn eerdere reactie aan jou.

Dat het geen diagnose is wil niet zeggen dat je er geen last van kan hebben.
Maartje2016 schreef:
14-08-2018 16:39
Das wel handig, hoef je de deur niet uit voor therapie, scheelt weer een hoop prikkels ;-D

Ja dan hebben ze vast ook een oplossing voor waar topicopstartster last van heeft ;-)
nerdopviva schreef:
14-08-2018 16:43
Of het nou wel of niet bestaat en of het nou wel of niet een diagnose is maakt toch helemaal niet uit? TO heeft er last van en de psycholoog zou dan kundig genoeg moeten zijn om haar handvatten te geven om ermee om te gaan.
Dan moet to die wel aannemen natuurlijk. Daarbij vraag ik me af hoeveel nut het heeft naar een psych te gaan als je denkt het beter te weten dan een psych.
Eurus schreef:
14-08-2018 16:52

Dat beweer ik ook niet. Daarom juist, psych komt met een diagnose, en van daaruit hebben ze handvatten om met problemen om te gaan. Maar to wil geen diagnose of handvatten. Ze wil horen dat ze hsp is.
Hoi To,

Ken je het boek van Antoine van Staveren? Het heet Bewust-er zijn. Is een heel toegankelijk en herkenbaar boek. Hij is eveneens HSP-begeleider. Misschien past een HSP-begeleider meer bij je dan de psycholoog? Die zitten door heel Nederland. Succes met je struggles.
Eurus schreef:
14-08-2018 16:52

Zolang het geen diagnose is kan het niet 'behandeld' worden op kosten van de gemeenschap natuurlijk.
Annelleke schreef:
14-08-2018 16:56
Dat beweer ik ook niet. Daarom juist, psych komt met een diagnose, en van daaruit hebben ze handvatten om met problemen om te gaan. Maar to wil geen diagnose of handvatten. Ze wil horen dat ze hsp is.
Ze is dan beter af bij een therapeut in het alternatieve circuit, met ervaring met mensen die deze karaktertrek hebben. Lijkt me dat ze zo de beste tips en handvatten krijgt.
In de reguliere zorg zal ze niet vinden wat ze zoekt, aangezien hsp geen aandoening is en dus geen diagnose heeft.
TO, je doet jezelf te kort. Ik snap dat HSP positiever klinkt dan bijvoorbeeld borderline, maar je zal toch iets moeten accepteren om de juiste hulp te krijgen.

Daarnaast is HSP zo'n vaag gebeuren. Psychologen doen er weinig mee, omdat het volgens mij niet wetenschappelijk onderbouwd is.

Hup, op naar een andere psycholoog die je niet wil overtuigen van je HSP, maar eentje naar wie jij luistert.
Muntjeinmijnbroekzak schreef:
14-08-2018 17:00
Ze is dan beter af bij een therapeut in het alternatieve circuit, met ervaring met mensen die deze karaktertrek hebben. Lijkt me dat ze zo de beste tips en handvatten krijgt.
In de reguliere zorg zal ze niet vinden wat ze zoekt, aangezien hsp geen aandoening is en dus geen diagnose heeft.

Maar het gevaar is, dat een eventueel achterliggend probleem dan over het hoofd wordt gezien.
Precies Popita. Ik zou als ik TO was absoluut niet naar een alternatief persoon gaan. Mijns inziens bestaat die hele beroepsgroep uit kwakzalvers die alleen hun eigen portemonnee helpen.

Ook een HSP-coach/begeleider zou ik niet doen. Het is geen beschermde titel (in tegenstelling tot GZ-psycholoog) en ik kan me niet voorstellen dat je er iets aan hebt.
Stel nou dat je psych wel gelijk had en jouw HSP is niet HSP maar persoonlijkheidsstoornis die jou veel angst en stress geeft. Dan is er medicatie die jou kan helpen wat makkelijker door het leven te gaan. Ik zou haar advies niet zomaar terzijde schuiven. En dat jouw familie en vrienden het niet herkennen; dat kan best. Mensen met een persoonlijkheidsstoornis kunnen een op het oog best heel normaal leven lijden, maar wel veel last hebben van wat er om hun heen gebeurd, wat jij al omschrijft over jezelf.
Stressed is just desserts spelled backwards
Andersom schreef:
14-08-2018 16:58
Zolang het geen diagnose is kan het niet 'behandeld' worden op kosten van de gemeenschap natuurlijk.

Vraagt ze daarom dan? Ze vraagt om tips. Slecht lezen is ook geen diagnose, maar heerst hier wel zeg.
popita schreef:
14-08-2018 17:02
Maar het gevaar is, dat een eventueel achterliggend probleem dan over het hoofd wordt gezien.
Maar gaat TO wel van een andere psycholoog aannemen dat er wat anders aan de hand is? Ik denk het helaas van niet.

Daarnaast heeft ze last van haar HSP-karakter, dan lijkt me zo'n therapeut of coach de aangewezen persoon om haar daarbij te helpen.
Annelleke schreef:
14-08-2018 16:53
Dan moet to die wel aannemen natuurlijk. Daarbij vraag ik me af hoeveel nut het heeft naar een psych te gaan als je denkt het beter te weten dan een psych.

Daar ben ik het mee eens. Ben dan ook benieuwd naar haar reactie waarom ze het niet met de psych eens is.
    Kunstenkitsch schreef:
    14-08-2018 17:00
    TO, je doet jezelf te kort. Ik snap dat HSP positiever klinkt dan bijvoorbeeld borderline, maar je zal toch iets moeten accepteren om de juiste hulp te krijgen.

Daarnaast is HSP zo'n vaag gebeuren. Psychologen doen er weinig mee, omdat het volgens mij niet wetenschappelijk onderbouwd is.

Hup, op naar een andere psycholoog die je niet wil overtuigen van je HSP, maar eentje naar wie jij luistert.
    Het is wel wetenschappelijk onderbouwd, zie de onderzoeken van professor Elke van Hoof.

TO, naast HSP als karaktertrek kunnen er uiteraard andere diagnoses zijn. Kun je een psycholoog vinden die HSP meeneemt in de therapie en of handvatten die je aangeboden krijgt? Of die in ieder geval bepaalde symptomen herkent als symptomen van overprikkeling en verder kijkt?
    Eurus schreef:
    14-08-2018 17:08
    Daar ben ik het mee eens. Ben dan ook benieuwd naar haar reactie waarom ze het niet met de psych eens is.
    Zoals ik begreep omdat haar man en vriendinnen TO niet herkende in de mogelijke diagnoses. Waar misschien lees ik dat verkeerd.. :$
    Nou ja.. dat dus..
    Kunstenkitsch schreef:
    14-08-2018 17:05

Ook een HSP-coach/begeleider zou ik niet doen. Het is geen beschermde titel (in tegenstelling tot GZ-psycholoog) en ik kan me niet voorstellen dat je er iets aan hebt.
    Waarom denk je dat?
    En wat heb je er aan dat iemand een beschermde titel heeft als diegene je niet begrijpt?
    Zo hebben veel GZ-psychologen ook nauwelijks kaas gegeten van rouwbegeleiding. Hoera voor de bewche4mde titel maar ik zou in zo'n geval eerder kiezen voor een gecertificeerde rouwbegeleider.
    Een goede psycholoog zou met je moeten bekijken waar je je precies in herkent binnen de beschrijving van HSP (die is nogal breed en iedereen herkent zich wel enigszins erin). Vervolgens zou je samen met je psych moeten kijken waar die overgevoeligheid vandaan lijkt te komen en of de achterliggende reden een behandeling waard is.
    Eurus schreef:
    14-08-2018 17:07
    Vraagt ze daarom dan? Ze vraagt om tips. Slecht lezen is ook geen diagnose, maar heerst hier wel zeg.

Maar omdat het geen officiële diagnose is kan de psycholoog haar er niet voor behandelen. En dat is logisch. De psycholoog wil dus een officiële diagnose stellen om van daaruit te gaan behandelen.
    Hooggevoelig ben je, een ziekte/aandoening heb je. Maar dat wil niet zeggen dat het vervelend is om hooggevoelig te zijn. Het is niet handig om je zo vast te pinnen op HSP als een opzich staande aandoening. (wat het dus niet is) Je kunt namelijk wel heel gevoelig zijn vanwege een aandoening, waarvoor je wel de nodige tips en handvatten voor aangereikt kunt krijgen bij een psycholoog. Maar dat kan alleen als je er voor open staat.
    Ik ben niet dom, ik weet precies wat ik bedoel.
    meiden, wees nu eens wat voorzichtiger, TO is super gevoelig en kan niet tegen ongezouten meningen. Ze is al weer vertrokken.
    I can't control the wind but I can adjust the sail
    explore, dream & discover
    Andersom schreef:
    14-08-2018 17:15
    Maar omdat het geen officiële diagnose is kan de psycholoog haar er niet voor behandelen. En dat is logisch. De psycholoog wil dus een officiële diagnose stellen om van daaruit te gaan behandelen.

Ik vind dat helemaal niet logisch. Ik hoop toch dat een psycholoog wel iets meer kan dan alleen behandelen met de DSM V op schoot.
    hamerhaai schreef:
    14-08-2018 17:19
    meiden, wees nu eens wat voorzichtiger, TO is super gevoelig en kan niet tegen ongezouten meningen. Ze is al weer vertrokken.
    Mwah, ik denk dat TO niet te horen kreeg wat ze wilde. Kunnen veel mensen niet tegen.
    ¡Apagando las luces!
    Dubbel.
    ¡Apagando las luces!
    Hooggevoeligheid is geen persoonlijkheidstoornis, daarom dat je psycholoog je daar ook niet mee kan diagnosticeren. Dat zij denkt te zien dat er wel degelijk bepaalde persoonlijkheidsproblematiek aan de orde is, kan - maar ze is nergens zonder een officiële diagnose. En die krijg je enkel na een psychologisch onderzoek. Dus die zal dan wel afgelegd moeten worden. Overigens worden een heleboel mensen verkeerd gediagnosticeerd, dus als jij het met een bepaalde uitslag niet eens bent, kun je altijd nog een second opinion overwegen (evt bij een andere instelling).
    Enne: als je na anderhalf jaar nog steeds geen klik voelt met je behandelaar is het beter om jullie contact stop te zetten. Het is ontzettend belangrijk om je gehoord en vertrouwd te voelen.
    wij slapen nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
    Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven