Werk & Studie
alle pijlers
Vraag aan mensen in de zorg
dinsdag 14 augustus 2018 17:57
Sinds kort werk ik op kantoor bij een zorgorganisatie. Erg leuk en helemaal naar mijn zin. Ik kom uit een hele andere branche dus alles is nieuw qua terminologie. Gelukkig is Google zeer gewillig.
Nu lijkt het mij zinvol en leuk om eens een dagje mee te lopen met een zorgondersteuner. Kijken wat het werk nu precies inhoudt. Uiteraard op één van mijn vrije dagen. Ik zou zo graag willen weten wat mijn collega's nu doen qua werk.
Zou jij dat als collega kunnen waarderen of heb je zoiets van joh veel te druk! Uiteraard niet in de vakanties maar voor ik het ga voorstellen ben ik wel benieuwd naar jullie reacties.
Nu lijkt het mij zinvol en leuk om eens een dagje mee te lopen met een zorgondersteuner. Kijken wat het werk nu precies inhoudt. Uiteraard op één van mijn vrije dagen. Ik zou zo graag willen weten wat mijn collega's nu doen qua werk.
Zou jij dat als collega kunnen waarderen of heb je zoiets van joh veel te druk! Uiteraard niet in de vakanties maar voor ik het ga voorstellen ben ik wel benieuwd naar jullie reacties.
anoniem_372936 wijzigde dit bericht op 14-08-2018 18:06
1.38% gewijzigd
dinsdag 14 augustus 2018 18:17
dinsdag 14 augustus 2018 18:20
Ik vind dat een goed idee maar ik vind het wel een beetje raar dat je zoiets in je eigen tijd doet. Waarom zou je? Als jij uit kunt leggen waarom het voor jou functioneren toegevoegde waarde heeft om zoiets te doen dan kan dat toch gewoon onder werktijd.
Bij een heel groot bekend bedrijf in de online retail luisteren alle nieuwe werknemers een dagje mee bij de klantenservice. Ongeacht hun functie. Gewoon, omdat het belangrijk is om gevoel te hebben voor je doelgroep.
Bij een heel groot bekend bedrijf in de online retail luisteren alle nieuwe werknemers een dagje mee bij de klantenservice. Ongeacht hun functie. Gewoon, omdat het belangrijk is om gevoel te hebben voor je doelgroep.
dinsdag 14 augustus 2018 18:21
dinsdag 14 augustus 2018 18:31
Hier client in de zorg. Bij mij zou het afhangen van met wie je meeloopt (ondersteuner of behandelaar). Sowieso zal ik meedenken of ik misschien apart met je in gesprek kan (los van mijn afspraak) om je te vertellen over ‘hoe is het om client te zijn’.
Wel weet ik dat mijn hulpverleners het altijd zullen vragen, en ook per client zullen vragen of het wel of niet kan. Of ze nodigen je uit bij een maaltijd bij een locatie waar cliënten intern zitten en brengen de cliënten van te voren op de hoogte.
Wel weet ik dat mijn hulpverleners het altijd zullen vragen, en ook per client zullen vragen of het wel of niet kan. Of ze nodigen je uit bij een maaltijd bij een locatie waar cliënten intern zitten en brengen de cliënten van te voren op de hoogte.
dinsdag 14 augustus 2018 18:31
Waarom niet? Geheimhoudingsverklaring en met toestemming van de zorgvragers ben je klaar.
dinsdag 14 augustus 2018 18:34
Ik zou het checken bij je manager, die kan dat dan oppakken met de manager van de behandelaren. Maar vanwege Cliëntprivacy kan ik mij voorstellen dat het niet altijd mogelijk is, of enkel met expliciete toestemming van de cliënt.
Dat iedereen zich aan dezelfde regels moet houden op dat gebied, betekent namelijk niet dat iedereen dezelfde autorisaties heeft in het systeem. Daarnaast vind ook niet elke cliënt het fijn dat er zomaar een wildvreemde meekomt.
Alleen al om die redenen is het verstandig het via je leidinggevende te laten gaan.
Dat iedereen zich aan dezelfde regels moet houden op dat gebied, betekent namelijk niet dat iedereen dezelfde autorisaties heeft in het systeem. Daarnaast vind ook niet elke cliënt het fijn dat er zomaar een wildvreemde meekomt.
Alleen al om die redenen is het verstandig het via je leidinggevende te laten gaan.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
dinsdag 14 augustus 2018 18:36
Een andere optie is natuurlijk om gewoon een keer het gesprek aan te gaan met een behandelaar over hun werk, daar leer je ook een hoop van en kan het toegespitst worden op de dingen waarin jullie functies met elkaar te maken hebben.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
dinsdag 14 augustus 2018 18:39
Dit natuurlijk.
dinsdag 14 augustus 2018 18:45
Het idee zeg. Ik vind het zo onprofessioneel dat kantoorpersoneel, totaal niet zorg/medisch opgeleid, gaat meelopen uit nieuwsgierigheid. Niet uit belangstelling om wellicht zelf de zorg in te gaan, nee, omdat het ‘wel interessant’ is.
Het is aapjes kijken, gewoon moreel niet oké.
Als een werkgever dit akkoord zou vinden, zou ik als cliënt naar een andere zorgaanbieder gaan. Ook al zou het me gevraagd worden, ook al heeft zo iemand een een of ander papier getekend.
Echt belachelijk, zo belachelijk, kan er met m’n pet niet bij dat iemand niet kan bedenken hoe fout dit is.
dinsdag 14 augustus 2018 18:48
Wat voor instelling is het? Begeleiding, behandeling, thuiszorg? Mijn begeleidings-instelling zou iig iets proberen te regelen (uiteraard dan nog alleen met toestemming van de cliënten!), de behandel-instelling waarschijnlijk niet.
O, en hier zat er trouwens ook een bezoek aan een locatie bij de ‘kennismakingsdag voot nieuwe medewerkers’. Wellicht krijg je het dus nog aangeboden.
O, en hier zat er trouwens ook een bezoek aan een locatie bij de ‘kennismakingsdag voot nieuwe medewerkers’. Wellicht krijg je het dus nog aangeboden.
dinsdag 14 augustus 2018 18:49
Ik denk dat het voor afstemming en begrip heel waardevol kan zijn. Mits met toestemming van de client.Perzina schreef: ↑14-08-2018 18:45Het idee zeg. Ik vind het zo onprofessioneel dat kantoorpersoneel, totaal niet zorg/medisch opgeleid, gaat meelopen uit nieuwsgierigheid. Niet uit belangstelling om wellicht zelf de zorg in te gaan, nee, omdat het ‘wel interessant’ is.
Het is aapjes kijken, gewoon moreel niet oké.
Als een werkgever dit akkoord zou vinden, zou ik als cliënt naar een andere zorgaanbieder gaan. Ook al zou het me gevraagd worden, ook al heeft zo iemand een een of ander papier getekend.
Echt belachelijk, zo belachelijk, kan er met m’n pet niet bij dat iemand niet kan bedenken hoe fout dit is.
dinsdag 14 augustus 2018 18:53
Het idee is goed.
Ik weet niet wat voor functie je hebt binnen de organisatie, dat zou voor mij wel uitmaken (ik ben wijkverpleegkundige).
Als je schoonmaakster op het kantoor bent, heeft dat geen raakvlakken met mijn clienten en is het dus geen meerwaarde.
Zit je op onze clientservice of een andere functie waarin je indirect wel in aanraking komt met onze clienten, dan zou je ten alle tijden welkom zijn.
Uiteraard hebben we de privacy. Maar laten we dat vooral niet overdrijven; wilsbekwame clienten kunnen zelf aangeven of ze dat wel/niet willen.
Dat is dan ook iets waar ik rekening mee zou houden: ik zou de collega mee laten lopen bij clienten die vooraf geïnformeerd zijn en toestemming hebben gegeven, en alleen bij clienten waarbij je niet de badkamer hoeft te betreden. Ga ik een client wel douchen dan alleen in een huishouden waarin er nog een partner is zodat je niet alleen in de woonkamer achterblijft.
Zolang de clienten ermee akkoord gaan, lijkt het me absoluut geen probleem.
Ik vind het positief dat je meer feeling probeert te krijgen met hetgeen de organisatie doet!
Ik weet niet wat voor functie je hebt binnen de organisatie, dat zou voor mij wel uitmaken (ik ben wijkverpleegkundige).
Als je schoonmaakster op het kantoor bent, heeft dat geen raakvlakken met mijn clienten en is het dus geen meerwaarde.
Zit je op onze clientservice of een andere functie waarin je indirect wel in aanraking komt met onze clienten, dan zou je ten alle tijden welkom zijn.
Uiteraard hebben we de privacy. Maar laten we dat vooral niet overdrijven; wilsbekwame clienten kunnen zelf aangeven of ze dat wel/niet willen.
Dat is dan ook iets waar ik rekening mee zou houden: ik zou de collega mee laten lopen bij clienten die vooraf geïnformeerd zijn en toestemming hebben gegeven, en alleen bij clienten waarbij je niet de badkamer hoeft te betreden. Ga ik een client wel douchen dan alleen in een huishouden waarin er nog een partner is zodat je niet alleen in de woonkamer achterblijft.
Zolang de clienten ermee akkoord gaan, lijkt het me absoluut geen probleem.
Ik vind het positief dat je meer feeling probeert te krijgen met hetgeen de organisatie doet!
dinsdag 14 augustus 2018 18:53
Er zou veel vaker uitgewisseld moeten worden. Niet alleen kantoormensen in het veld laten kijken maar ook andersom. En iedereen zou ook eens bij een MT vergadering moeten zitten om te kijken hoe dat nu gaat. En andersom. Het onderlinge begrip zal flink toenemen (dit geldt trouwens voor alle branches).
dinsdag 14 augustus 2018 18:54
Nou...ik wil geen aapjes kijken hoor..ik heb veel respect voor onze cliënten.Perzina schreef: ↑14-08-2018 18:45Het idee zeg. Ik vind het zo onprofessioneel dat kantoorpersoneel, totaal niet zorg/medisch opgeleid, gaat meelopen uit nieuwsgierigheid. Niet uit belangstelling om wellicht zelf de zorg in te gaan, nee, omdat het ‘wel interessant’ is.
Het is aapjes kijken, gewoon moreel niet oké.
Als een werkgever dit akkoord zou vinden, zou ik als cliënt naar een andere zorgaanbieder gaan. Ook al zou het me gevraagd worden, ook al heeft zo iemand een een of ander papier getekend.
Echt belachelijk, zo belachelijk, kan er met m’n pet niet bij dat iemand niet kan bedenken hoe fout dit is.
Maar ik kan het altijd bespreekbaar maken en kijken hoe men er in staat. Dank voor de reacties. En inderdaad kunnen gesprekken ook met zorgverleners.
dinsdag 14 augustus 2018 19:00
Ik zie zeker nut, omdat hoe verder men qua functie van de werkvloet afgaat, hoe meer men vergeet waar het werkelijk omgaat... de cliënt.
Praat maar eens met managers of mensen van de declaratie afdeling, het gaat vaak vooral over andere dingen. Dus uitwisseling van kennis en informatie is niet verkeerd.
Je kunt als iemand van de financiële afdeling bijvoorbeeld mopperen over dbc's die worden afgekeurd, maar je kunt ook energie steken in ontdekken wat de behandelaar nodig heeft om ze wel in orde te krijgen, in plaats van alleen maar zeggen dat dat moet.
Praat maar eens met managers of mensen van de declaratie afdeling, het gaat vaak vooral over andere dingen. Dus uitwisseling van kennis en informatie is niet verkeerd.
Je kunt als iemand van de financiële afdeling bijvoorbeeld mopperen over dbc's die worden afgekeurd, maar je kunt ook energie steken in ontdekken wat de behandelaar nodig heeft om ze wel in orde te krijgen, in plaats van alleen maar zeggen dat dat moet.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
dinsdag 14 augustus 2018 19:12
Ik ben er ook voorstander van dat het kantoor personeel eens de werkvloer op gaat om het zelf eens te ervaren hoe het is. Wat ik bij mijn werk merk is dat ze op kantoor vaak niet/ niet goed weten wat er speelt bij client en ik hoor ook vaak: "Er is niemand komen praten, kreeg gewoon een map per post om door te lezen." en dan moet ik uit gaan leggen hoe het werkt enzo. Want er staat wel allemaal van dit mag wel en dit mag niet i.v.m. arbo wetten en dergelijke maar niet alles is goed toepasbaar bij iedere client soms omdat men niet de juiste materialen in huis heeft of iets dergelijks. Ja ik ben bij mensen geweest zonder stofzuiger, keukentrapje en waar verwacht werd dat ik op mijn knieën een vloer ging dweilen.
En zo voorkom je ook bepaalde situaties voor je personeel.
Zo heb ik eindelijk voor elkaar dat ik niet meer naar rokende cliënten wordt gestuurd maar alleen als men dat weet. En vaak weet men dat dus niet eens. En dat heeft wel eens voor een 'woordenwisseling' gezorgd. Client boos omdat ik aangaf dat ik er last van had (hij vroeg erom) en toen gaf hij weer aan dat hij dat duidelijk aan had gegeven bij de gemeente. Het wordt blijkbaar wel bij de gemeente gevraagd wat de wensen zijn en of er gerookt wordt etc maar dat komt dus niet bij de organisatie terecht waar ik voor werk.
En zo voorkom je ook bepaalde situaties voor je personeel.
Zo heb ik eindelijk voor elkaar dat ik niet meer naar rokende cliënten wordt gestuurd maar alleen als men dat weet. En vaak weet men dat dus niet eens. En dat heeft wel eens voor een 'woordenwisseling' gezorgd. Client boos omdat ik aangaf dat ik er last van had (hij vroeg erom) en toen gaf hij weer aan dat hij dat duidelijk aan had gegeven bij de gemeente. Het wordt blijkbaar wel bij de gemeente gevraagd wat de wensen zijn en of er gerookt wordt etc maar dat komt dus niet bij de organisatie terecht waar ik voor werk.
dinsdag 14 augustus 2018 19:19
Als client heb je er toch ook baat bij dat kantoor en werkvloer soepel samenwerken?Perzina schreef: ↑14-08-2018 18:45Het idee zeg. Ik vind het zo onprofessioneel dat kantoorpersoneel, totaal niet zorg/medisch opgeleid, gaat meelopen uit nieuwsgierigheid. Niet uit belangstelling om wellicht zelf de zorg in te gaan, nee, omdat het ‘wel interessant’ is.
Het is aapjes kijken, gewoon moreel niet oké.
Als een werkgever dit akkoord zou vinden, zou ik als cliënt naar een andere zorgaanbieder gaan. Ook al zou het me gevraagd worden, ook al heeft zo iemand een een of ander papier getekend.
Echt belachelijk, zo belachelijk, kan er met m’n pet niet bij dat iemand niet kan bedenken hoe fout dit is.
Hoezo 'aapjes kijken', in dit geval draait het helemaal niet om jou als client maar om je hulpverlener en waar die dagelijks mee te maken krijgt.
Uiteraard kun je aangeven dat jij het niet wilt, prima, zal ook altijd gerespecteerd worden, maar stellen dat dit belachelijk en fout is slaat natuurlijk nergens op.