Zwanger en overgewicht
vrijdag 17 augustus 2018 om 17:11
Ik ben nu bijna 12 weken zwanger en heb fors overgewicht . BMI is 34
Ik wil liever niet teveel aankomen
Nu met de misselijkheid eet ik wel onregelmatig en niet altijd gezond Zo helpt gewone cola af en toe ... dronk ik nooit
Zijn er mensen die ook overgewicht hebben en zwanger zijn , of hier ervaring mee hebben ?
Ik lees ook wel over mensen die zelfs minder wogen na de bevalling dan voor de zwangerschap , dus een soort van afvallen
Ik wil liever niet teveel aankomen
Nu met de misselijkheid eet ik wel onregelmatig en niet altijd gezond Zo helpt gewone cola af en toe ... dronk ik nooit
Zijn er mensen die ook overgewicht hebben en zwanger zijn , of hier ervaring mee hebben ?
Ik lees ook wel over mensen die zelfs minder wogen na de bevalling dan voor de zwangerschap , dus een soort van afvallen
vrijdag 17 augustus 2018 om 17:17
Vraag advies en begeleiding aan je verlos..en eventueel via dietist.
Je moet idd niet aankomen
Een goede vriendin van mij was flink te zwaar had al snel zwangerschapssuiker en dat zorgde voor een ommedraai naar gezond eten en leven
Idd na de zwangerschap was ze slanker dan voor ze zwanger werd maar dat kwam 100% door haar inzet.
Je moet idd niet aankomen
Een goede vriendin van mij was flink te zwaar had al snel zwangerschapssuiker en dat zorgde voor een ommedraai naar gezond eten en leven
Idd na de zwangerschap was ze slanker dan voor ze zwanger werd maar dat kwam 100% door haar inzet.
vrijdag 17 augustus 2018 om 17:20
Aankomen kan je niet voorkomen, maar je kunt wel een gezond eetpatroon aanhouden waardoor je de "niet noodzakelijke" kilo's vermijd.
Mij (ik ben trouwens niet zwanger maar ik wil gewoon gezond leven) helpt het als ik een weekmenu maak en 1, max 2 x per week boodschappen doe. Zo weet ik altijd wat 's middags / 's avonds eet en daar "verheug" ik me dan ook op.
Stap naar een diëtiste die jou helpt een lekker, gezond en vooral voedzaam weekmenu samen te stellen. Houdt de misselijkheid aan? Ga dan naar de dokter, daar zijn medicijnen voor te krijgen.
Trek? Drink eerst een glas water, 10 minuten daarna is je trek vaak weg. Is gewoon echt zo ook al denk je dat je geen zin hebt in een glas water.
Zorg dat jou tussendoortjes en lunch ook daadwerkelijk vullen om de dag door te komen. Een rijstwafel vult bijvoorbeeld voor geen meter, maar een gekookt eitje houdt je langer op de been.
Mij (ik ben trouwens niet zwanger maar ik wil gewoon gezond leven) helpt het als ik een weekmenu maak en 1, max 2 x per week boodschappen doe. Zo weet ik altijd wat 's middags / 's avonds eet en daar "verheug" ik me dan ook op.
Stap naar een diëtiste die jou helpt een lekker, gezond en vooral voedzaam weekmenu samen te stellen. Houdt de misselijkheid aan? Ga dan naar de dokter, daar zijn medicijnen voor te krijgen.
Trek? Drink eerst een glas water, 10 minuten daarna is je trek vaak weg. Is gewoon echt zo ook al denk je dat je geen zin hebt in een glas water.
Zorg dat jou tussendoortjes en lunch ook daadwerkelijk vullen om de dag door te komen. Een rijstwafel vult bijvoorbeeld voor geen meter, maar een gekookt eitje houdt je langer op de been.
vrijdag 17 augustus 2018 om 17:25
Wel met overgewicht, zwanger én heel misselijk. Ik ben nu 23 weken zwanger, en tot 20 weken kotsmisselijk geweest. Gaat nu beter, wel s ochtends nog overgeven en weinig trek, maar ik kan weer iets eten. Ik ben nog steeds 2 kilo onder mijn startgewicht, dus zit nu op de lijn om 6-8 kilo totaal aan te komen. Maar dat is dus na weken nauwelijks eten tot dreigende ziekenhuisopname aan toe.
In mijn geval heeft mijn overgewicht een ziekenhuisopname waarschijnlijk voorkomen, juist omdat ik nogal wat reserves had. De baby groeit prima, omdat ze gewoon een deel van mij op heeft gegeten. Als ik op maat 36 begonnen was, was ik waarschijnlijk niet zo lang overeind gebleven met zo weinig eten, en eerder al opgenomen geweest. Waarmee ik overigens geen promotie wil maken voor overgewicht tijdens zwangerschap, het blijft natuurlijk geen voordeel, als je niet vreselijk misselijk bent moet je echt goed opletten, en waarschijnlijk mede door het afvallen kreeg ik een galsteen, wat géén aanrader is! Maar goed, er zat in elk geval een klein voordeeltje aan.
In principe moet je toch zo veel mogelijk mikken op gezond eten. Als je echt niks binnenhoudt, is alles wat je er in krijgt meegenomen, maar alleen maar meer trek in ongezond eten is geen goed excuus om bij wijze van spreken 9 maanden friet te gaan eten. Heeft je verloskundige dit niet met je besproken?
In mijn geval heeft mijn overgewicht een ziekenhuisopname waarschijnlijk voorkomen, juist omdat ik nogal wat reserves had. De baby groeit prima, omdat ze gewoon een deel van mij op heeft gegeten. Als ik op maat 36 begonnen was, was ik waarschijnlijk niet zo lang overeind gebleven met zo weinig eten, en eerder al opgenomen geweest. Waarmee ik overigens geen promotie wil maken voor overgewicht tijdens zwangerschap, het blijft natuurlijk geen voordeel, als je niet vreselijk misselijk bent moet je echt goed opletten, en waarschijnlijk mede door het afvallen kreeg ik een galsteen, wat géén aanrader is! Maar goed, er zat in elk geval een klein voordeeltje aan.
In principe moet je toch zo veel mogelijk mikken op gezond eten. Als je echt niks binnenhoudt, is alles wat je er in krijgt meegenomen, maar alleen maar meer trek in ongezond eten is geen goed excuus om bij wijze van spreken 9 maanden friet te gaan eten. Heeft je verloskundige dit niet met je besproken?
vrijdag 17 augustus 2018 om 19:19
Ik heb 3 kinderen gekregen met overgewicht. Wel wat misselijk geweest, mar niet zo extreem als nausica. Bij de oudste ben ik in totaal eerst 4 kg afgevallen, daarna nog 6 erbij. Dus per saldo +2. Bij de 2e bleef het gewicht steeds wat schommelen, dan weer een paar ons erbij, dan weer een paar ons eraf. Aan het eind van de zwangerschap woog ik ongeveer net zoveel als in het begin. Bij de 3e ging het ongeveer net als bij de 2e. Wat ik heel erg gemerkt heb tijdens mijn zwangerschappen is dat ik een stuk minder eetlust had. Daarnaast heb ik dus inderdaad ook gemikt op zo gezond mogelijk eten. Het aankomen tijdens de zwangerschap heb je niet helemaal in de hand, maar mijn vk zei het wel zo, wat er niet aankomt hoeft er ook niet weer af. Zwangerschap is geen vrijbrief om maar te eten wat je wilt.
vrijdag 17 augustus 2018 om 19:38
Naast alle goede tips die je hier krijgt heb ik andere tips voor je. In de gezondheidszorg lijkt men wel eens te vergeten dat onder het vet gewoon een mens zit. Een mens met rechten, gevoel en emoties.
Heb je zulke erge misselijkheid dat er medicatie nodig is? Dan mag jij die ook. Dus laat je niet afschepen met dat de arts vindt ‘dat jij wel wat kan heben’. Wil je bij de bevalling niet 24/7 aan de monitoring? Dat hoeft niet als jij en je kindje geen gevaar lopen. En wordt je het beu dat je elke maand getest wordt op zwangerschapssuiker terwijl je keigoed eet en de kleine het goed doet? Gewoon niet doen dan. Drukt de echscopist te hard om door je vet heen te scannen en doet het echt te veel pijn? Laat je niet afschepen met ‘ja ik moet iets’. Er zijn echoscopisten die wel hun vak verstaan en het vanaf andere plekken proberen. Wil jij tijdens je bevalling op je knieën/voeten/opstekop? Gewoon doen als het geen gevaar oplevert.
Vrouwen met (morbide) obesitas worden tijdens de zwangerschap gediscrimineerd. Net al bij veel andere zorgbehoeftes. Natuurlijk is dik zijn niet gezond maar als een patiënt pijn of andere zorg nodig heeft is afvallen niet de snelste oplossing.
Laat je niks wijsmaken en zorg er voor dat je voor jezelf opkomt. Instrueer je partner om hetzelfde te doen.
Geniet van je zwangerschap en jij bent net zo mooi en bol als andere zwangeren. Als je wil weten hoe je buik er over 5-6 maanden uit ziet zoek dan eens op B-belly.
Heel veel plezier straks met je kleine
Heb je zulke erge misselijkheid dat er medicatie nodig is? Dan mag jij die ook. Dus laat je niet afschepen met dat de arts vindt ‘dat jij wel wat kan heben’. Wil je bij de bevalling niet 24/7 aan de monitoring? Dat hoeft niet als jij en je kindje geen gevaar lopen. En wordt je het beu dat je elke maand getest wordt op zwangerschapssuiker terwijl je keigoed eet en de kleine het goed doet? Gewoon niet doen dan. Drukt de echscopist te hard om door je vet heen te scannen en doet het echt te veel pijn? Laat je niet afschepen met ‘ja ik moet iets’. Er zijn echoscopisten die wel hun vak verstaan en het vanaf andere plekken proberen. Wil jij tijdens je bevalling op je knieën/voeten/opstekop? Gewoon doen als het geen gevaar oplevert.
Vrouwen met (morbide) obesitas worden tijdens de zwangerschap gediscrimineerd. Net al bij veel andere zorgbehoeftes. Natuurlijk is dik zijn niet gezond maar als een patiënt pijn of andere zorg nodig heeft is afvallen niet de snelste oplossing.
Laat je niks wijsmaken en zorg er voor dat je voor jezelf opkomt. Instrueer je partner om hetzelfde te doen.
Geniet van je zwangerschap en jij bent net zo mooi en bol als andere zwangeren. Als je wil weten hoe je buik er over 5-6 maanden uit ziet zoek dan eens op B-belly.
Heel veel plezier straks met je kleine
vrijdag 17 augustus 2018 om 20:19
Glitter heeft gelijk vind Ik, artsen en verloskundigen dragen oogkleppen in de vorm van protocollen. Je daar bewust van zijn is helemaal niet verkeerd.
vrijdag 17 augustus 2018 om 20:31
Eens. En ik ervaar het vooralsnog helemaal niet als discriminatie. Dat ik ‘wel wat kon hebben qua reserves’ was een kwestie van een geluk bij een ongeluk en bovendien in eerste instantie mijn eigen woorden. Maar ik kreeg gewoon medicatie tegen de misselijkheid hoor, het werd niet gebruikt om me af te schapen.
En een hoop van de adviezen zijn niet voor niks. Inderdaad, een groot deel van de zwangeren met overgewicht redden het prima zonder extra maatregelen. Maar de risico’s zijn nou eenmaal groter, en daarom zijn ze extra voorzichtig. Als je iets echt graag wel of niet wilt kun je best even doorvragen, maar domweg er van uit gaan dat het onzin is, lijkt me niet verstandig.
(Net als hier bv het advies: bij honger, neem eerst water. Dat is heel leuk voor gewoon afvallen en vast ook gezonde zwangeren, maar bij echt ernstige misselijkheid helemaal geen goed idee. Dan moet je bij een beetje trek juist iets eten, want van niet eten word je weer misselijk, en je moet gebruik maken van de momenten dat het wel gaat).
vrijdag 17 augustus 2018 om 20:36
Zelf blijven nadenken en doorvragen is goed, iemand aanraden om het gewoon niet te doen als je ergens geen zin in hebt niet. Keigoed eten en een baby die het goed doet is bv geen enkel bewijs dat je geen zwangerschapsdiabetes ontwikkelt.
(En je hoeft bij deze BMI maar 1x zo’n test te doen, als die normaal is, ben je klaar).
vrijdag 17 augustus 2018 om 21:13
Mijn BMI is hoger en ik hoefde ook maar 1 keer per zwangerschap een GTT, vond ik het leuk, nee (dat drankje is echt goor, tip drink hem zo snel mogelijk op, dan ben je ervan af), ik zou ook niemand aanraden om dat niet te doen als de gyn dat adviseerd. En het is ook niet mijn ervaring dat ik bepaalde dingen niet mocht tijdens mijn bevallingen vanwege mijn overgewicht.nausicaa schreef: ↑17-08-2018 20:36Zelf blijven nadenken en doorvragen is goed, iemand aanraden om het gewoon niet te doen als je ergens geen zin in hebt niet. Keigoed eten en een baby die het goed doet is bv geen enkel bewijs dat je geen zwangerschapsdiabetes ontwikkelt.
(En je hoeft bij deze BMI maar 1x zo’n test te doen, als die normaal is, ben je klaar).
vrijdag 17 augustus 2018 om 22:17
Dank voor al jullie reacties !
Ik probeer inderdaad echt wel op te letten
Ik merk dat ik wel snel vol zit maar soms ook snel weer misselijk ben waardoor ik nog iets wil eten
Zoute crackers fruit en augurken helpen
Maar soms dus ook een glas gewone cola of chips
Ik ga proberen goed op te letten
Ben nu na 12 wkn al 1kg zwaarder ....
Ik probeer inderdaad echt wel op te letten
Ik merk dat ik wel snel vol zit maar soms ook snel weer misselijk ben waardoor ik nog iets wil eten
Zoute crackers fruit en augurken helpen
Maar soms dus ook een glas gewone cola of chips
Ik ga proberen goed op te letten
Ben nu na 12 wkn al 1kg zwaarder ....
vrijdag 17 augustus 2018 om 22:26
Wtf ik zeg er bij dat je alleen voor jezelf moet opkomen als TO en haar kindje geen gevaar lopen. Meerdere keren.
zaterdag 18 augustus 2018 om 01:36
Ik ben 13 weken zwanger en mijn bmi is 35. Probeer erachter te komen welke gezonde dingen je kan eten. Ik ben soms ook misselijk van de honger. Probeer iig goed te ontbijten, te lunchen en te dineren. Want dan hou je je suiker gelijkmatig en ga je niet over op slecht eten. Voor mij helpt het daarnaast om me streng aan de voorschriften te houden.
De vorige zwangerschap ben ik 12 kg afgevallen.
Deze zwangerschap mag ik niet afvallen van de dokter. Vrij vroeg in de zwangerschap kwam ik erachter dat ik diabetis heb. Omdat het met 5 weken was, is zwangerschapsdiabetis uitgesloten. Ik probeer op advies van de dietiste koolhydraatarm te eten. Mijn ontbijt is advocado+ei+walnoot of yoghurt met fruit dat weinig koolhydraten bevat zoals rode bessen of blauwe. Mijn lunch is soep tomaten of groente. Mijn avondeten is wat ik normaal zou eten maar dan zonder de koolhydraten en meer vlees. Zoals hamburgers zonder broodje of zo iets. (Maar ik laat me zo nu en dan wel gaan. )Desondanks ben ik 5 kg afgevallen, maar volgens de dietiste was dit onoverkomelijk door de misselijkheid e.d.
Mijn advies: vraag aan je huisarts een doorverwijzing naar een dietist. Zij kan dan samen een goed eetplan opstellen wat bij je levenstijl e.d. past.
Belangrijkste als je niet te ongezond wil eten is dat je blijft eten. Dan hou je de cravings het beste onder controle.
Wat is de reden voor je overgewicht? Voor mij is het de onstopbare honger en de neiging dat ik mezelf moet verwennen met iets lekkers te eten. Beide heb ik niet tijdens deze en mn vorige zwangerschap.
De vorige zwangerschap ben ik 12 kg afgevallen.
Deze zwangerschap mag ik niet afvallen van de dokter. Vrij vroeg in de zwangerschap kwam ik erachter dat ik diabetis heb. Omdat het met 5 weken was, is zwangerschapsdiabetis uitgesloten. Ik probeer op advies van de dietiste koolhydraatarm te eten. Mijn ontbijt is advocado+ei+walnoot of yoghurt met fruit dat weinig koolhydraten bevat zoals rode bessen of blauwe. Mijn lunch is soep tomaten of groente. Mijn avondeten is wat ik normaal zou eten maar dan zonder de koolhydraten en meer vlees. Zoals hamburgers zonder broodje of zo iets. (Maar ik laat me zo nu en dan wel gaan. )Desondanks ben ik 5 kg afgevallen, maar volgens de dietiste was dit onoverkomelijk door de misselijkheid e.d.
Mijn advies: vraag aan je huisarts een doorverwijzing naar een dietist. Zij kan dan samen een goed eetplan opstellen wat bij je levenstijl e.d. past.
Belangrijkste als je niet te ongezond wil eten is dat je blijft eten. Dan hou je de cravings het beste onder controle.
Wat is de reden voor je overgewicht? Voor mij is het de onstopbare honger en de neiging dat ik mezelf moet verwennen met iets lekkers te eten. Beide heb ik niet tijdens deze en mn vorige zwangerschap.