Autisme
vrijdag 24 augustus 2018 om 00:26
Hoi allemaal,
Ik vroeg mij af of hier ook mensen adviezen kunnen geven die ervaring hebben met autisme.
Ik heb me mijn hele leven al 'anders' gevoeld en heb dit nooit echt kunnen plaatsen. Ik ben geen 'loser' ofzo maar ben wel mijn hele leven overal een soort van outsider geweest. In groepen voel ik me echt totaal niet thuis en vind ik de gesprekken die mensen voeren vaak super oppervlakkig en oninteressant en heb ik het idee dat zij echt met totaal andere dingen bezig zijn dan ik. Op de basisschool was ik altijd een erg goede leerling en een soort van nerd.
Ik heb vaak grapjes die mensen niet echt begrijpen en daarnaast vind ik andermans grapjes ook vaak echt helemaal niet grappig of veel te simpel. Ik kan me vaak niet goed uiten bij mensen en ik blijf een soort van afstand houden bij mensen in mijn omgeving (met uitzondering van mijn hechte vrienden en partner). Ik heb ook het gevoel dat niemand mij echt kent en als ik dit probeer te veranderen gaat het niet echt natuurlijk en mislukt het meestal. Veel mensen vinden mij te direct en zijn beledigd als ik een grapje maak, ook als ik dit echt helemaal niet beledigend bedoel en denk dat het wel kan. Daarnaast begrijpen mensen mijn karakter ook niet en krijgen ze geen hoogte van me.
Kortom; ik heb altijd al het gevoel gehad dat ik zo anders in het leven sta dan de meesten. Op mijn werk en school voel ik echt een super grote afstand tussen mezelf en anderen en het komt zelden voor dat ik écht een klik heb met mensen. Hier ben ik mijn hele leven al best onzeker over geweest en ik heb vaak het gevoel gehad dat er echt wat mis is met me.
Kent iemand deze symptomen? Is het de moeite waard om me te laten testen op autisme?
Ik zou het waarderen als mensen alleen reageren als zij informatie hebben voor mij, en niet kinderachtige grapjes reageren.
Ik vroeg mij af of hier ook mensen adviezen kunnen geven die ervaring hebben met autisme.
Ik heb me mijn hele leven al 'anders' gevoeld en heb dit nooit echt kunnen plaatsen. Ik ben geen 'loser' ofzo maar ben wel mijn hele leven overal een soort van outsider geweest. In groepen voel ik me echt totaal niet thuis en vind ik de gesprekken die mensen voeren vaak super oppervlakkig en oninteressant en heb ik het idee dat zij echt met totaal andere dingen bezig zijn dan ik. Op de basisschool was ik altijd een erg goede leerling en een soort van nerd.
Ik heb vaak grapjes die mensen niet echt begrijpen en daarnaast vind ik andermans grapjes ook vaak echt helemaal niet grappig of veel te simpel. Ik kan me vaak niet goed uiten bij mensen en ik blijf een soort van afstand houden bij mensen in mijn omgeving (met uitzondering van mijn hechte vrienden en partner). Ik heb ook het gevoel dat niemand mij echt kent en als ik dit probeer te veranderen gaat het niet echt natuurlijk en mislukt het meestal. Veel mensen vinden mij te direct en zijn beledigd als ik een grapje maak, ook als ik dit echt helemaal niet beledigend bedoel en denk dat het wel kan. Daarnaast begrijpen mensen mijn karakter ook niet en krijgen ze geen hoogte van me.
Kortom; ik heb altijd al het gevoel gehad dat ik zo anders in het leven sta dan de meesten. Op mijn werk en school voel ik echt een super grote afstand tussen mezelf en anderen en het komt zelden voor dat ik écht een klik heb met mensen. Hier ben ik mijn hele leven al best onzeker over geweest en ik heb vaak het gevoel gehad dat er echt wat mis is met me.
Kent iemand deze symptomen? Is het de moeite waard om me te laten testen op autisme?
Ik zou het waarderen als mensen alleen reageren als zij informatie hebben voor mij, en niet kinderachtige grapjes reageren.
vrijdag 24 augustus 2018 om 01:23
Als persoon met autisme en notoir outsider kan ik zeggen dat het helemaal niet zo gek klinkt hoor.
Ik herken me erg in je verhaal! Voor ik mijn diagnose kreeg kampte ik met precies hetzelfde. Je voelt je net ietsjes anders en hebt telkens het gevoel net ergens niet bij te horen. Ik voelde me ook altijd erg onzeker totdat een psycholoog mij geholpen heeft mijn 'plaats te vinden'!
Na mijn diagnose voelde ik wel rust, aangezien ik eindelijk mijn antwoord. Echter verandert het niets aan wie je bent!
Ik zou me alleen laten testen als je het gevoel dat dit je meer rust geeft, TO.
Hopelijk kun je hier iets mee!
Ik herken me erg in je verhaal! Voor ik mijn diagnose kreeg kampte ik met precies hetzelfde. Je voelt je net ietsjes anders en hebt telkens het gevoel net ergens niet bij te horen. Ik voelde me ook altijd erg onzeker totdat een psycholoog mij geholpen heeft mijn 'plaats te vinden'!
Na mijn diagnose voelde ik wel rust, aangezien ik eindelijk mijn antwoord. Echter verandert het niets aan wie je bent!
Ik zou me alleen laten testen als je het gevoel dat dit je meer rust geeft, TO.
Hopelijk kun je hier iets mee!
vrijdag 24 augustus 2018 om 04:51
Er is al een zeer lang lopend topic over autisme, intussen deel 4 al:
psyche/autisme-wie-ook-deel-4/list_messages/417545
psyche/autisme-wie-ook-deel-4/list_messages/417545
World of Warcraft: Legion
vrijdag 24 augustus 2018 om 06:35
Dacht ik ook aan.. maar ik zou je verhaal eens bij de huisarts neerleggen en aangeven waarop je vastloopt, dan kan hij/zij je vast verwijzen naar de juiste instanties
vrijdag 24 augustus 2018 om 07:04
Heb je je IQ weleens laten testen?
De meeste autisten een paar uitzonderingen daar gelaten zijn niet boven gemiddeld intelligent. Er zijn wel wat hoog functionerend autisten maar dat is toch eerder uitzondering dan regel.
De meeste autisten een paar uitzonderingen daar gelaten zijn niet boven gemiddeld intelligent. Er zijn wel wat hoog functionerend autisten maar dat is toch eerder uitzondering dan regel.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
vrijdag 24 augustus 2018 om 07:56
Zeer vreemde uitspraak, zeker gezien de DSM IV een aparte benaming had voor mensen met autisme en een hoog iq: syndroom van Asperger. Autisme is heel divers. Er zijn autisten met een hoog iq en er zijn autisten met een laag iq en alles ertussenin.viva-amber schreef: ↑24-08-2018 07:04Heb je je IQ weleens laten testen?
Ben het eens met het advies om de huisarts te vragen om een verwijzing naar de ggz en daar te laten onderzoeken waar de problemen mogelijk door veroorzaakt worden.
vrijdag 24 augustus 2018 om 08:36
Over het hele spectrum genomen hebben autisten vaker een lager iq dan neurotypische mensen.multomap schreef: ↑24-08-2018 07:56Zeer vreemde uitspraak, zeker gezien de DSM IV een aparte benaming had voor mensen met autisme en een hoog iq: syndroom van Asperger. Autisme is heel divers. Er zijn autisten met een hoog iq en er zijn autisten met een laag iq en alles ertussenin.
Ben het eens met het advies om de huisarts te vragen om een verwijzing naar de ggz en daar te laten onderzoeken waar de problemen mogelijk door veroorzaakt worden.
En Asperger bestaat niet meer in de nieuwe DSM.
vrijdag 24 augustus 2018 om 08:39
Dit. Autisme en een hoog IQ gaat helemaal niet zo zelden samen en zou welzeker een mogelijkheid zijn. Maar inderdaad, onderzoek is de juiste weg om daar achter te komen. Op naar de huisarts dus.multomap schreef: ↑24-08-2018 07:56Zeer vreemde uitspraak, zeker gezien de DSM IV een aparte benaming had voor mensen met autisme en een hoog iq: syndroom van Asperger. Autisme is heel divers. Er zijn autisten met een hoog iq en er zijn autisten met een laag iq en alles ertussenin.
vrijdag 24 augustus 2018 om 08:43
Dat schrijft ze toch ook? De DSM had een benaming. Bovendien maakt het verdwijnen van een diagnose niet dat het omschreven syndroom met de typeringen ook verdwijnt. Overigens blijft de diagnose Asperger wel bestaan voor de mensen die voor het verdwijnen uit de DSM gediagnosticeerd zijn.Muntjeinmijnbroekzak schreef: ↑24-08-2018 08:36Over het hele spectrum genomen hebben autisten vaker een lager iq dan neurotypische mensen.
En Asperger bestaat niet meer in de nieuwe DSM.
Het feit dat de autisten met een hoog IQ minder frequent voorkomen dan die met een gemiddeld of lager IQ(en dat impliceert "een paar uitzonderingen daargelaten") houdt niet in dat het een zeldzaamheid is en derhalve vrijwel onmogelijk.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 24-08-2018 08:47
6.24% gewijzigd
vrijdag 24 augustus 2018 om 08:46
Dat schrijf ik dan derhalve ook nergens.LaFleurNoire schreef: ↑24-08-2018 08:43Dat schrijft ze toch ook? De DSM had een benaming. Bovendien maakt het verdwijnen van een diagnose niet dat het omschreven syndroom met de typeringen ook verdwijnt. Overigens blijft de diagnose Asperger wel bestaan voor de mensen die voor het verdwijnen uit de DSM gediagnosticeerd zijn.
Het feit dat de autisten met een hoog IQ minder frequent voorkomen dan die met een gemiddeld of lager IQ houdt niet in dat het een zeldzaamheid is en derhalve vrijwel onmogelijk.
Mijn punt is dat mensen vaak denken dat autisten een hoger iq hebben dan mensen zonder autisme. Mijn autistische neefje logeert vaak bij ons, om zijn gezin te ontlasten. Ik hoor heel vaak te horen dat hij dan dus wel heel slim moet zijn. Nou nee, hij heeft een erg laag iq. En nee, hij kan ook niet goed rekenen. Nou nee, eigenlijk heeft hij ook geen speciale gaven. Dat beeld heerst wel bij veel mensen merk ik.
Mensen met autisme hebben gemiddeld genomen juist een lager iq dan NT mensen. Er zitten natuurlijk ook slimmerikken tussen.
anoniem_370916 wijzigde dit bericht op 24-08-2018 08:52
32.22% gewijzigd
vrijdag 24 augustus 2018 om 08:49
Nee, viva-amber en jij lijkt dat te onderstrepen met je post in reactie op multomap.
vrijdag 24 augustus 2018 om 09:16
Ah ok, zo bedoelde ik het niet.LaFleurNoire schreef: ↑24-08-2018 08:49Nee, viva-amber en jij lijkt dat te onderstrepen met je post in reactie op multomap.
vrijdag 24 augustus 2018 om 09:24
Tsja, en ik heb een zoon met Asperger met een torenhoog IQ. Een significant deel van zijn klasgenoten op het gym(een reguliere school) net zo. Mijn dochter met autisme heeft een heel gemiddeld IQ, mijn man, zijn vader en broer hetzelfde als mijn zoon, heel hoog. Vriendje van mijn middelste zoon heeft ook Asperger, ook een hoog IQ. Zoon van mijn stiefzus idem.Muntjeinmijnbroekzak schreef: ↑24-08-2018 08:46Dat schrijf ik dan derhalve ook nergens.
Mijn punt is dat mensen vaak denken dat autisten een hoger iq hebben dan mensen zonder autisme. Mijn autistische neefje logeert vaak bij ons, om zijn gezin te ontlasten. Ik hoor heel vaak te horen dat hij dan dus wel heel slim moet zijn. Nou nee, hij heeft een erg laag iq. En nee, hij kan ook niet goed rekenen. Nou nee, eigenlijk heeft hij ook geen speciale gaven. Dat beeld heerst wel bij veel mensen merk ik.
Mensen met autisme hebben gemiddeld genomen juist een lager iq dan NT mensen. Er zitten natuurlijk ook slimmerikken tussen.
De statistieken wijzen uit dat dat hoge IQ minder voorkomt dan gemiddeld of laag, maar heel zelden is het dus niet en ik ken verder ook niemand die denkt autisme=hoog IQ. Integendeel, ik hoor heel andere voor(oordelen).
vrijdag 24 augustus 2018 om 09:50
Er zit ook nog een groot verschil tussen je performale en verbale IQ.
Als je mij irl zou horen praten zou je er denk ik van uit gaan dat ik een redelijk IQ heb, maar mijn verwerkingssnelheid is zo laag dat ik tegen dingen aanloop waarvan mensen zeggen 'dat ik daar toch wel te slim voor ben om dat niet te snappen'.
Maar goed, ik zou eens met de HA bespreken waar je tegen aan loopt!
Als je mij irl zou horen praten zou je er denk ik van uit gaan dat ik een redelijk IQ heb, maar mijn verwerkingssnelheid is zo laag dat ik tegen dingen aanloop waarvan mensen zeggen 'dat ik daar toch wel te slim voor ben om dat niet te snappen'.
Maar goed, ik zou eens met de HA bespreken waar je tegen aan loopt!
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
vrijdag 24 augustus 2018 om 11:01
Misschien wordt hoog iq verward met savante autisten? Autisten zoals Rain Man. Dat zijn inderdaad uitzonderingen, de autisten met een specifieke gave. Maar dat zegt niks over het iq van andere mensen met autisme.
(En of savante autisten een hoog iq hebben weet ik niet, vaak blinken ze uit in 1 ding volgens mij. Dan zou ik verwachten dat ze een disharmonisch profiel hebben).
Maar los van het iq is het aan TO om samen met professionals uit te zoeken wat het probleem precies is en dan een plan van aanpak te maken. En de eerste stap daarvoor is een bezoek aan de huisarts.
(En of savante autisten een hoog iq hebben weet ik niet, vaak blinken ze uit in 1 ding volgens mij. Dan zou ik verwachten dat ze een disharmonisch profiel hebben).
Maar los van het iq is het aan TO om samen met professionals uit te zoeken wat het probleem precies is en dan een plan van aanpak te maken. En de eerste stap daarvoor is een bezoek aan de huisarts.