schoonmaakmiddelen (en het milieu)
dinsdag 28 augustus 2018 om 08:43
Vorige week een fles wc eend gekocht, maar toen ik op de achterzijde de waarschuwing las schrok ik toch wel een beetje. Buiten dat het gevaarlijk is voor je ogen en zo, veroorzaakt het ook ernstige brandwonden.
En verder stond er ook: "Zeer giftig voor in het water levenden organismen, met langdurende gevolgen. Kan bijtend zijn voor metalen."
Wat een smerig spul dus eigenlijk, let normaal niet zo op etiketten maar ik vond het toch wel stom van mezelf dat ik dit dus door de wc stond te spoelen.
Nu heb ik mezelf voorgenomen om voortaan Eco reiniger te kopen, zal allicht beter zijn voor het milieu. Ook vaatwastabletten heb ik inmiddels in een Eco variant gekocht.
Ben benieuwd naar jullie mening, maakt het je niet uit wat voor schoonmaakmiddel je gebruikt of kijk je ook naar hoe slecht het is voor het milieu?
En wie heeft er nog tips voor goede ecologische schoonmaak producten?
En verder stond er ook: "Zeer giftig voor in het water levenden organismen, met langdurende gevolgen. Kan bijtend zijn voor metalen."
Wat een smerig spul dus eigenlijk, let normaal niet zo op etiketten maar ik vond het toch wel stom van mezelf dat ik dit dus door de wc stond te spoelen.
Nu heb ik mezelf voorgenomen om voortaan Eco reiniger te kopen, zal allicht beter zijn voor het milieu. Ook vaatwastabletten heb ik inmiddels in een Eco variant gekocht.
Ben benieuwd naar jullie mening, maakt het je niet uit wat voor schoonmaakmiddel je gebruikt of kijk je ook naar hoe slecht het is voor het milieu?
En wie heeft er nog tips voor goede ecologische schoonmaak producten?
dinsdag 28 augustus 2018 om 08:45
dinsdag 28 augustus 2018 om 08:49
Ik gebruik bijna alleen maar ecologische middelen. Van oa AH eigen merk en ecover, maar ook golden oldie groene zeep. Denk trouwens ook aan je wasmiddel... ik denk dat je vaker wast dan schoonmaakt, dus dat heeft nog meer effect.
Overigens merk ik qua schoonmaken wel dat je soms toch wel een wat agressiever middel nodig hebt. Ik gebruik daarom een 2 a 3 keer per jaar bij de grote schoonmaak een antikalkmiddel en dikke bleek.
Overigens merk ik qua schoonmaken wel dat je soms toch wel een wat agressiever middel nodig hebt. Ik gebruik daarom een 2 a 3 keer per jaar bij de grote schoonmaak een antikalkmiddel en dikke bleek.
dinsdag 28 augustus 2018 om 08:53
Met soda, azijn en groene zeep kom je een heel eind. Chloor is nergens voor nodig.
Ik gebruik heel af en toe schimmelreiniger in de badkamer. Dat is echt ontzettende rommel, maar het werkt wel. Verder zo min mogelijk agressieve schoonmaakmiddelen.
Oh ja, Dreft afwasmiddel gebruik ik wel... hmmmzzz.. is na veel testen toch echt de beste
Ik gebruik heel af en toe schimmelreiniger in de badkamer. Dat is echt ontzettende rommel, maar het werkt wel. Verder zo min mogelijk agressieve schoonmaakmiddelen.
Oh ja, Dreft afwasmiddel gebruik ik wel... hmmmzzz.. is na veel testen toch echt de beste
dinsdag 28 augustus 2018 om 09:03
Ik poets mijn hele huis met azijn en afwasmiddel. Meng dit in een sprayflacon met water en je hebt een hygiënische allesreiniger en ontvetter in één. Doe er ook de vloeren en ramen mee.
Voor de badkamer gebruik ik groene zeep.
Bleek in de wc doe ik wel, want daar heb ik nog geen beter alternatief voor gevonden.
Voor de badkamer gebruik ik groene zeep.
Bleek in de wc doe ik wel, want daar heb ik nog geen beter alternatief voor gevonden.
dinsdag 28 augustus 2018 om 09:04
Ik gebruik ook voornamelijk eco schoonmaakmiddelen. Schoonmaakazijn heb ik geprobeerd, maar dat vind ik zo stinken. Handzeep etc ook ecologisch. Alleen gebruik ik soms nog steeds chloor voor de wc, ik ga toch eens proberen of dat anders kan.
Het enige waar ik voorlopig niet zonder kan, is vloeibare ontstopper. Onze douche loopt vaak niet door en het is nog niet gelukt daar iets aan te doen. Over niet al te lange tijd krijgen we een nieuwe badkamer en hopelijk is het dan niet meer nodig, want dat is echt rotzooi.
Trouwens een aanrader: wasnoten. Ik heb ze bij de EkoPlaza gekocht. Het zijn letterlijk een soort noten die je in een klein waszakje tussen de was doet in plaats van wasmiddel. Bij echt vieze was (flinke vlekken, ondergoed en vaatdoekjes) heb ik het tot nu toe niet geprobeerd, maar voor een opfriswasje zijn ze prima.
Het enige waar ik voorlopig niet zonder kan, is vloeibare ontstopper. Onze douche loopt vaak niet door en het is nog niet gelukt daar iets aan te doen. Over niet al te lange tijd krijgen we een nieuwe badkamer en hopelijk is het dan niet meer nodig, want dat is echt rotzooi.
Trouwens een aanrader: wasnoten. Ik heb ze bij de EkoPlaza gekocht. Het zijn letterlijk een soort noten die je in een klein waszakje tussen de was doet in plaats van wasmiddel. Bij echt vieze was (flinke vlekken, ondergoed en vaatdoekjes) heb ik het tot nu toe niet geprobeerd, maar voor een opfriswasje zijn ze prima.
dinsdag 28 augustus 2018 om 09:10
Ik krijg met al die ecologische spullen de wc echt niet schoon. Ik heb snel last van kalk/urine aanslag onder het water en dat krijg ik alleen weg met de wc tabletten van lidl. Hier staan dezelfde waarschuwingen op als op jouw wc eend. Trouwens, dat schadelijk zijn voor in water levende organismen staat ook ook verreweg de meeste wasmiddelen.
dinsdag 28 augustus 2018 om 09:26
Ik heb een tijdje de badkamer met schoonmaakazijn gepoetst maar ik ben daar mee gestopt want het stinkt zo. De plavuizen doe ik met groene zeep. Verder heb ik best veel schoonmaakmiddelen in huis want ik vind het leuk om af te wisselen. Op het etiket heb ik nooit gekeken. Verder vind ik het belangrijk dat het goed werkt en fris ruikt. Daarom voor mij nooit schoonmaakmiddelen waar citroen in zit.
dinsdag 28 augustus 2018 om 09:36
Alle vrouwen onmiddellijk terug naar de gemeenschappelijke wasplaats en schrobben op steen, zo hoort het. Waarom een toilet schoon houden als je ook een gat in de grond kunt maken om je behoefte te doen? Wat nou met al die modernistische gemakzuchtige schoonmaakmiddelen: onder druk van de ecologische maffia gaan we lekker gezellig een eeuw of liefst verder terug in de tijd. Werken zul je. Zweten moet. Wen er maar aan.
dinsdag 28 augustus 2018 om 09:39
Welnee, ik gebruik nooit dikke bleek en als antikalkmiddel gebruik ik azijn. Hoewel azijn ook niet heel zacht is.Flomo schreef: ↑28-08-2018 08:49Ik gebruik bijna alleen maar ecologische middelen. Van oa AH eigen merk en ecover, maar ook golden oldie groene zeep. Denk trouwens ook aan je wasmiddel... ik denk dat je vaker wast dan schoonmaakt, dus dat heeft nog meer effect.
dinsdag 28 augustus 2018 om 09:41
En dus kun je ook het minst vervuilende wasmiddel gebruiken.GinnyJones schreef: ↑28-08-2018 09:10Ik krijg met al die ecologische spullen de wc echt niet schoon. Ik heb snel last van kalk/urine aanslag onder het water en dat krijg ik alleen weg met de wc tabletten van lidl. Hier staan dezelfde waarschuwingen op als op jouw wc eend. Trouwens, dat schadelijk zijn voor in water levende organismen staat ook ook verreweg de meeste wasmiddelen.
Gebruik naast een ecowasmiddel ook veel minder wasmiddel en kijk of je ook minder kunt wassen. Poetsen hoeft ook echt niet zo vaak.
Ik probeer bij alle schoonmaakmiddelen, dus ook shampoo om mijn haar schoon te maken etc de ecovariant te gebruiken.
dinsdag 28 augustus 2018 om 09:44
Juist niet. Gewoon minder poetsen, dat is ook heel milieuvriendelijk.HuLang schreef: ↑28-08-2018 09:36Alle vrouwen onmiddellijk terug naar de gemeenschappelijke wasplaats en schrobben op steen, zo hoort het. Waarom een toilet schoon houden als je ook een gat in de grond kunt maken om je behoefte te doen? Wat nou met al die modernistische gemakzuchtige schoonmaakmiddelen: onder druk van de ecologische maffia gaan we lekker gezellig een eeuw of liefst verder terug in de tijd. Werken zul je. Zweten moet. Wen er maar aan.
dinsdag 28 augustus 2018 om 09:45
Ik gebruik soda om de douche te ontstoppen.pamelacourson schreef: ↑28-08-2018 09:04Ik gebruik ook voornamelijk eco schoonmaakmiddelen. Schoonmaakazijn heb ik geprobeerd, maar dat vind ik zo stinken. Handzeep etc ook ecologisch. Alleen gebruik ik soms nog steeds chloor voor de wc, ik ga toch eens proberen of dat anders kan.
dinsdag 28 augustus 2018 om 10:24
Bij mij op mijn wasmachine zit er ook een programma voor halve was. Die gebruik ik heel vaak. Dan hoef je niet te wachten tot je een volle trommel hebt. Ik hou de was graag zo veel mogelijk bij. Voor een kledingsstuk die alleen even opgefrist moet worden doe ik op een kort programma van een kwartier.
dinsdag 28 augustus 2018 om 10:31
dinsdag 28 augustus 2018 om 10:31
Het korte programma op mijn machine is minder energiezuinig dan het gewone programma.Blondie456 schreef: ↑28-08-2018 10:24Bij mij op mijn wasmachine zit er ook een programma voor halve was. Die gebruik ik heel vaak. Dan hoef je niet te wachten tot je een volle trommel hebt. Ik hou de was graag zo veel mogelijk bij. Voor een kledingsstuk die alleen even opgefrist moet worden doe ik op een kort programma van een kwartier.
Zie hier ook:
https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... asmachine/
dinsdag 28 augustus 2018 om 10:45
Je kunt gerust zonder bleek/chloor de wc schoonmaken.
Chloor werkt alleen als het oppervlakte al schoon is. Dus eerst poetsen en daarna pas ontsmetten. Als je in je wc vlekken hebt, dan verkleuren die alleen door de chloor, maar ze zitten er nog wel en het wordt dus ook niet ontsmet. Maar een wc hoef je alleen maar schoon te maken en niet te ontsmetten. Dat je een wc moet schoonmaken met bleek is iets wat mensen vroeger zeiden, maar dat is echt niet zo. En het is echt verschrikkelijk rotspul, dus als je iets om de aarde geeft zou ik er mee kappen.
dinsdag 28 augustus 2018 om 10:46
Ik gebruik ook zoveel mogelijk van Ecover. Mijn vrouw vindt het waspoeder helaas geen fijne geur (geen geur) voor de was hebben, dus als het poeder op is wil ik het vloeibare middel gaan uitproberen. Ook de wc-reiniger en allesreiniger heb ik van Ecover. Hebben nog wel een fles Glorix zijn, maar die gebruik ik echt maar zelden. Na een feestje of als iemand buikgriep heeft (gehad) maar anders gewoon 2x in de week met Ecover.
dinsdag 28 augustus 2018 om 10:51
Uiteraard, alleen heb ik eczeem en niet alle wasmiddelen vallen even goed daardoor. Ik was wat smerig is en probeer altijd volle trommels te wassen maar met 1 witte blouse en steunkousen ontkom je daar niet aan, die moeten apart met apart wolwasmiddel. Wat betreft schoonmaken, met 4 binnenkatten en een dreumes is regelmatig schoonmaken toch echt nodig hoor. Om mee schoon te maken gebruik ik afwasmiddel, dreft, dan dan weer wel..Mevrouw75 schreef: ↑28-08-2018 09:41En dus kun je ook het minst vervuilende wasmiddel gebruiken.
Gebruik naast een ecowasmiddel ook veel minder wasmiddel en kijk of je ook minder kunt wassen. Poetsen hoeft ook echt niet zo vaak.
Ik probeer bij alle schoonmaakmiddelen, dus ook shampoo om mijn haar schoon te maken etc de ecovariant te gebruiken.
anoniem_6400a85f1cc15 wijzigde dit bericht op 28-08-2018 10:53
6.88% gewijzigd