schoonmaakmiddelen (en het milieu)

28-08-2018 08:43 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week een fles wc eend gekocht, maar toen ik op de achterzijde de waarschuwing las schrok ik toch wel een beetje. Buiten dat het gevaarlijk is voor je ogen en zo, veroorzaakt het ook ernstige brandwonden.
En verder stond er ook: "Zeer giftig voor in het water levenden organismen, met langdurende gevolgen. Kan bijtend zijn voor metalen."
Wat een smerig spul dus eigenlijk, let normaal niet zo op etiketten maar ik vond het toch wel stom van mezelf dat ik dit dus door de wc stond te spoelen.

Nu heb ik mezelf voorgenomen om voortaan Eco reiniger te kopen, zal allicht beter zijn voor het milieu. Ook vaatwastabletten heb ik inmiddels in een Eco variant gekocht.

Ben benieuwd naar jullie mening, maakt het je niet uit wat voor schoonmaakmiddel je gebruikt of kijk je ook naar hoe slecht het is voor het milieu?
En wie heeft er nog tips voor goede ecologische schoonmaak producten?
.
GinnyJones schreef: ↑
28-08-2018 10:51
Uiteraard, alleen heb ik eczeem en niet alle wasmiddelen vallen even goed daardoor. Ik was wat smerig is en probeer altijd volle trommels te wassen maar met 1 witte blouse en steunkousen ontkom je daar niet aan, die moeten apart met apart wolwasmiddel. Wat betreft schoonmaken, met 4 binnenkatten en een dreumes is regelmatig schoonmaken toch echt nodig hoor. Om mee schoon te maken gebruik ik afwasmiddel, dreft, dan dan weer wel..
Ik pleit er ook niet voor om nooit meer schoon te maken hoor.
Gewoon soda, azijn, groene zeep, citroenzuur, etc gebruiken.

Voor de meeste schoonmaakklussen heb je geen agressief chemisch spul nodig noch antibacterieel.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Dan gebruik je toch een klein beetje? Ik heb nog een heleboel resten ooit gekochte en nooit gebruikte schoonmaakmiddelen staan en daarmee kan ik nog tien of twintig jaar elke dag de wc-pot schoonmaken.
Dan moet het maar zoals het kan
Owlette schreef: ↑
28-08-2018 08:54
Ik gebruik over het algemeen eco schoonmaak middelen. Wel gebruik in chloor voor de wc, ik ga eens proberen of ik dat ook zonder kan.
Mijn wc is al zeker 15 jaar niet schoongemaakt met WC eend of bleek (ik schrik er eigenlijk van dat er nog mensen zijn die bleek door de wc spoelen). Mijn wc is nog steeds schoon, wit en ik ben er nog nooit ziek van geworden.
Wil dit wel even kwijt. Over chloor in de wc: je maskeert hiermee alleen maar vuil heb ik gehoord. Chloor ontkalkt namelijk niet.Gevolg: kleine kalkdeeltjes hechten zich aan de pot. Bacteriën nestelen zich precies daaraan. Dus het is niet alleen super slecht voor je gezondheid en milieu, je maakt het ook niet echt schoon. Het is een hardnekkig fabeltje dat het anders is, ondanks alle ontwikkelingen houden mensen vast aan gewoontes. Bron: iemand die ik ken die een groot gerenommeerd schoonmaakbedrijf heeft dat voor oa ziekenhuizen en horeca werkt. Ik geloof het in elk geval en chloor kwam sowieso al jaren mijn huis niet in, wc is brandschoon btw.
doe dan maar thee

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven