Heupafwijking

12-03-2009 19:46 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is nu 1 jaar en 3 mnd en ze kruipt heel raar. Eerst ging ze buikschuiven, toen ze kon zitten werd het bilschuiven en nu doet ze een soort kruipen, met 1 knie op de grond en met haar andere voetje in hurk. Ziet er heel gek uit. Vandaag mee naar de dokter geweest en die dacht gelijk aan een heupafwijking. Mijn man heeft vroeger ook zoiets gehad en het kan erfelijk zijn.

We konden gelijk terecht voor een foto van haar heupen in het ziekenhuis en maandag de uitslag.

Nu ga ik me natuurlijk gelijk zorgen maken de arts had op de verwijzing gezet verdenking van heupdysplasie, nou als je daarop gaat googlen word je niet echt blij.

Heeft er iemand ervaringen met raar kruipen, heupafwijkingen etc? Misschien is er wel niks aan de hand hoor maar ik vrees eigenlijk van wel ook omdat mijn man vroeger ook anderhalf jaar met spalkjes moest slapen.

Groetjes Roze wolk
niet echt ervaring mee,

mijn zoontje heeft wel foto's enzo moeten maken, maar was gelukkig niks aan de hand, ze dachten dat het wat scheef zat en zn heupjes waren wat stijf..

maar dyllan heeft ook een tijdje zo gekropen als jou dochter nu doet, dus heel raar is het niet :p

veel sterkte komende tijd met evt onderzoeken ok spalkjes!
Zo kroop zoon hier ook zeer regelmatig, dochter doet het ook wel eens. Beiden geen heupafwijking....

Wél goed dat het gelijk wordt gechecked, zeker met je man's verleden. Ik hoop dat er niets aan de hand is of dat het meevalt!

Sterkte met wachten
Hoi rozewolk,

Ik kan me voorstellen dat je erg geschrokken bent. Vreemd ook dat het nooit eerder ontdekt is.

Er zijn eerder topics geweest over dit onderwerp. Ik weet niet hoe ik ze voor je kan 'uppen', maar als je zelf gaat zoeken gaat het vast lukken.

Misschien helpt het je een klein beetje door te schrijven, dat wij eerst ook allemaal schrokken, maar dat het ons allemaal erg is meegevallen.

Succes!

Mardejo
Hier ook een dochter die heupdysplasie heeft gehad. Het nadeel is dat ze er bij jullie vrij laat achter zijn gekomen maar het is een afwijking die goed te behandelen is.

Het topic waar Mardejo het over heeft is de moeite waard om door te lezen, er staan veel tips en ervaringen in.

Ik zal even kijken of ik hem voor je omhoog kan halen.

Succes met de uitslag maandag.
Ik heb precies dezelfde ontwikkeling doorlopen vroeger. En ik heb géén heupafwijking.
is heupdysplasie zo erg dan? Wist ik niet. Heb het vroeger zelf gehad en ben met beugel goed terecht gekomen, echt geen last meer ergens van. Volgens mij is het tegenwoordig goed te behandelen. Komt vast goed met je zoontje!
Bedankt voor jullie reacties, wel fijn om te horen dat er meer kindjes zo kruipen en dat daar niks mee aan de hand was,

Ik dacht inderdaad dat er al een keer ene topic met dit onderwerp erover was maar kon hem niet vinden.

Vind het ook raar inderdaad dat stel dat het zo is ze het niet eerder gezien hebben op het cb. Daar kijken ze toch ook naar?
Ja, op het cb spreiden ze de beentjes elke keer en kijken of het symetrisch is. Meestal ontdekken ze het wel met een maand of 9.

Mijn nichtje had het en heeft ook zo'n beugel gehad.
Hoi Roze Wolk, mijn zoontje bleek met 1,5 ook een heup afwijking te hebben. Hij ging ineens hinken en slepen met 1 been, terwijl het daarvoor goed was. Ook hij ging met verdenking van dysplasie naar het ziekenhuis. Hij bleek de ziekte van Perthes te hebben (google maar eens). Na een 4 jaar was alles weer in orde, zonder verdere behandeling. Enne, hoe jonger het kind, hoe sneller het herstel.

Ik hoop dat het bij jullie ook meevalt!
Ik heb HD. De huisarts vond mijn moeder vroeger een "zeurende moeder" toen ze met mij als baby naar hem toe ging om te vragen wat er met mijn benen was. Ik kroop zo raar en had een extra plooi in mijn beentjes. Allemaal overdreven gezeur vond de HA toen ze voor de 6e keer kwam.

Tja.. en bedankt he huisarts. Toen ik 8jr was heb ik 4 maanden in het ziekehuis gelegen. Ze hebben mijn dijbenen doorgezaagd en om gedraaid omdat ik een enorme HD had die de HA dus nooit over het hoofd had mogen zien. Wanneer je er vroeg iets aan laat doen valt het vaak best wel mee maar voor mij is het een lang vervelend verhaal geworden en ik heb er nog dagelijks last van met lopen.

Ik kan opzich alles hoor, ben niet sneu of gehandicapt. Merk het gewoon als ik langer dan een half uurtje loop, dan moet ik even zitten en kan weer verder.

Fijn dat ze er bij jullie nu bovenop zitten en dat je serieus genomen wordt. Áls er sprake is van HD, kan er veel gedaan worden waardoor het kind er later geen of weinig last van hoeft te hebben
Wel raar dat als het zo is, het pas zo laat ontdekt wordt: mijn nichtje had een paar jaar geleden met drie maanden al een spreidbroek.

Ik heb het vroeger zelf ook gehad, en heb ook toen ik een paar maanden oud was zes weken in het ziekenhuis in tractie gelegen. Daarna met zo'n spalk, kruipen en zo. Heb mijn ouders er nooit over gehoord dat ik raar bewoog o.i.d.
Ik heb het ook gehad, ben vrij laat, als peuter, behandeld, maar het is helemaal goedgekomen. Maar wat ik raar vind is dat je kind niet al met 3 maanden een echo heeft gekregen: hier is het standaard beleid om kinderen van wie een ouder hd heeft gehad even door te sturen naar het z'huis om uit te sluiten dat het kind het ook heeft. Dat wordt hier door de wijkverpleegkundige bij het eerste huisbezoek na de geboorte nagevraagd en aangeraden, bij jullie niet?
Ik zou toch niet meteen het ergste denken, mijn kleindochter kruipt gewoon op handen en knietjes, maar als ze even iets wil onderzoeken zit ze vaak ook in die houding die to beschrijft, volgens mij is het gewoon een fase tussen lopen en kruipen.

Als ze zich nl. optrekt duwt ze ook af met dit been.

Maar toch goed dat het onderzocht wordt.
Hoi Roze Wolk,

Het meest recente heupdysplasietopic is van mij. Mijn dochtertje van 7,5 maand zit sinds 4 weken in een gipsbroek omdat zij heupdysplasie heeft, en een heupluxatie. In ons geval is er op gecontroleerd omdat het van meerdere kanten in de familie voorkomt, zowel bij Smolman als bij mij.

Aan mijn kant van de familie is een meisje dat wat ouder was toen het ontdekt was, ik geloof dat zij nog wat ouder was dan jouw dochtertje. Zij heeft 3 weken in tractie gelegen en daarna 3 maanden een gipsbroek gehad en daarna nog een tijdje een spreidbroek.

Ben benieuwd wat er uitkomt maandag. Hopelijk niets, maar als het wel zo is dan is het heel goed te behandelen. Ik vind het wel best pittig, maar ik vind het ook prettig om te weten dat deze pittige tijd echte problemen op latere leeftijd gaat voorkomen.

Sterkte, en laat je de uitslag even weten?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Ja tuurlijk laat ik de uitslag weten! En als die negatief is wil ik nog heeel veel vragen aan jullie en tips enzo.

Het is niet eerder getest omdat we er eigenlijk nooit aan gedacht hadden dat als lief het heeft gehad onze kinderen meer kans zouden hebben. Pas toen ik dinsdag van het CB kwam en vertelde dat dochter doorgestuurd werd naar de huisarts zei lief ineens, o ja ik heb vroeger met spalkjes geslapen...

Ben er best wel zenuwachtig voor, gelukkig veel afleiding want we zijn hard aan de klus in ons nieuwe huis.

Supersmollie kan je een gipsbroek niet uittrekken? Heftig hoor, hoelang moet ze die dragen? En hoe reageert je dochter erop? Heeft ze het snel geaccepteerd?

In tractie lijkt me echt helemaal verschrikkelijk, ligt je kind 3 wk in het ziekenhuis brrr daar moet ik echt niet aan denken.

Bereid me eigenlijk voor op het ergste, ze kruipt zo raar, en heeft een a symetrische bilplooi, ongelijke benen en lief heeft zoiets vroeger ook gehad.... tja. maargoed misschien is het toch allemaal toeval en is het gewoon een eigenwijze drol die gek kruipt en waarbij haar een beentje even wat sneller groeit.

Ik hou jullie op de hoogte!
Hier een persoonlijk verhaal van een moeder en haar kind.

Wat er ook wordt voorgesteld, blijf meedenken en eventueel een second opinion vragen. Kan nooit kwaad

http://www.ouders.nl/xopi9708.htm
Hoi Roze Wolk,

Tuurlijk ben je bloedzenuwachtig. Als ik het zo lees klinkt het wel alsof de kans dat er iets mis is behoorlijk groot is, raar kruipen (bij Minismollie nog niet aan de orde), asymetrische bilplooi (check + asymetrische liesplooi), ongelijke benen (geloof ook check, want alle broekjes die ik aantrok hadden 1 langer pijpje, heb al die tijd gedacht dat ik gewoon gek was) en een ouder die dit heeft. Op elkaar gestapeld een hoop dingen die die kant op wijzen.

Minismollie heeft overigens ook in tractie gelegen, wel korter dan 3 weken. 1 week en dat vond ik lang genoeg. Als je googlet op supersmollie en heupdysplasie kom je op mijn topic van een paar weken terug terecht. De gipsbroek kan inderdaad niet uit. De arme schat is al 4 weken niet meer onder de douche of in bad geweest... Zij houdt zich best goed, vind ik. Overdag lijkt het alsof ze er weinig last van heeft. De nachten zijn wel onrustig, ik denk wel dat het voor een deel met de gipsbroek te maken heeft. Om die aan te krijgen moest ze onder narcose, dat vond ik ook wel heel erg heftig. Verder probeert ze met gipsbroek en al te gaan kruipen, dat is dan wel weer superstoer. Een armspieren dat ze heeft! Stoer wijffie... Ze zit er nu 4 weken in en we hebben er nog zo'n 8 te gaan. Ik hoop dat we er een weekje van af kunnen snoepen, maar dat moeten we nog maar zien.

Ik kom hier zeker morgen even lezen om te horen wat de uitslag is. Sterkte morgen!!
Nou, Roze Wolk, ik denk aan jullie. Benieuwd of je al iets weet...
ja hoe is het gegaan ?
Geen heupdysplasie! Helemaal opgelucht!

Het verhaal van ongelijke benen en asymetrische bilnaad zit nog wel in mijn hoofd, heb de dokter nie gesproken, die is er donderdag pas weer. Weet niet of we daar in het vervolg nog op moeten letten of is dat met die foto ook uitgesloten? (als je haar beentjes naast elkaar houd zijn haar knieen niet op gelijke hoogte)

Bel donderdag de dokter nog even voor mijn vragen en hopelijk is alles duidelijk.

Heel erg bedankt voor jullie berichtjes en adviezen!
Nou ja heel fijn nieuws. Blijft feit dat ongelijke beentjes en extra plooien etc een aanwijzing kunnen zijn dus als het blijft knagen second opinion vragen. Geeft toch wat meer rust wanneer deze uitslag nog eens bevestiging krijgt.
Kan me je opluchting goed voorstellen. Bilplooi en ongelijke beentjes zouden mij ook zorgen baren. Wellicht een consult met een orthopeed aanvragen om de foto te bespreken?

Ik wil je niet angstig maken, hoor, maar in onze situatie begon de arts alleen maar over heupdysplasie en pas nadat hij het met de opperorthopeed had besproken bleek het niet alleen dysplasie, maar ook een luxatie te zijn. En de arts die we eerst zagen was dus een arts-assistent op de afdeling orthopedie in het ziekenhuis. Ik wil dan nu, bij de vervolgcontroles, ook altijd even horen dat de opperorthopeed de foto heeft bekeken en wat hij ervan vindt. Liever zou ik de beste man zelf zien, maar ja....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven