Gezondheid alle pijlers

Botmassa en spiermassa

02-09-2018 19:36 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net een nieuwe weegschaal die ook spier-, vet-,vochtpercentage en botmassa meet. Helaas kan ik nergens vinden wat een normale botmassa en een normaal spierpercentage is. Heb dus geen idee wat ik met die getallen moet. Ik heb heel google al afgezocht. Voor botmassa zegt de ene helft van de sites 2,4 kg en de andere helft 6,5 kg. Voor spierpercentage verschilt het ook behoorlijk... Snap dat dit ook afhankelijk is van leeftijd, geslacht en lengte(in geval van botmassa) enzo, maar iets van een richtlijn zou helpen.

Weet iemand kloppende richtlijnen voor de botmassa en het percentage spiermassa? (Voor zowel man als vrouw)
Zit er geen gebruiksinfo bij?
gizzmo-returns schreef:
02-09-2018 19:40
Zit er geen gebruiksinfo bij?
Zit er wel bij maar daar staat alleen informatie over het vetpercentage in
Staat er geen kg achter bot?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
slaat nergens op die weegschalen. Je kan zo niet massa meten. Om iets te kunnen zeggen over je vetpercentage kan je een 9 puntsmeting of een onderwatermeting doen. Dit soort weegschalen werken met een electrische pulse. Deze pulse kan vocht niet van vet onderscheiden bijvoorbeeld
Op de weegschaal bij de fitness heb ik gemiddeld een spierpercentage van 69 en botpercentage van 4. Het fluctueert niet zoveel (via mijn pasje komt het in een grafiek in een app.)

Maar wat het allemaal zegt, geen idee.
Gewoon zorgen dat je je fijn voelt en er goed uitziet; verder doet er echt niet toe.

Als jij er wat anders uitziet dan een ander dan ben je onderscheidend en dat is juist charmant.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
3thee schreef:
02-09-2018 20:08
Op de weegschaal bij de fitness heb ik gemiddeld een spierpercentage van 69 en botpercentage van 4. Het fluctueert niet zoveel (via mijn pasje komt het in een grafiek in een app.)

Maar wat het allemaal zegt, geen idee.
69%?! O_O
Dan moet je onderhand helemaal droog getraind zijn wil je dat als vrouw kunnen behalen!
Knap hoor :thumbsup:

Maar als antwoord op je vraag is, volgens wat mij verteld is, 2,4kg botweefsel normaal voor een vrouw.
Qua vetweefsel is het percentage erg afhankelijk van je leeftijd.
Ik dacht dat het voor iemand van +/-25 jaar tussen de 22 en 30% normaal was.
Daarnaast heb je ook nog visceraal vet.

Maar wat al eerder gezegd is. Die weegschalen zijn niet echt betrouwbaar.

Met een 5-puntsmeting kwam ik uit op 27% vet en op de weegschaal op 33...
Sophievbd, ik heb er geen verstand van. Het zijn nou juist de 2 cijfers waar ik nooit naar kijk, maar TO vroeg er naar en ik heb een grafiekje waar het in staat in de app ;-)

Droog ben ik zeker niet. Het lijkt me dan eerder dat de weegschaal zomaar wat aangeeft. Vrijdag hadden ze hem verplaatst en toen was ik ineens 3kg zwaarder dan maandag.

Ik kijk eigenlijk alleen naar gewicht en vet, in gedachten houdend dat het niet echt betrouwbaar is. A;l heb ik nooit 5 of 40 of zo.
Sophievdb schreef:
02-09-2018 23:59
69%?! O_O
Dan moet je onderhand helemaal droog getraind zijn wil je dat als vrouw kunnen behalen!
Knap hoor :thumbsup:

Maar als antwoord op je vraag is, volgens wat mij verteld is, 2,4kg botweefsel normaal voor een vrouw.
Qua vetweefsel is het percentage erg afhankelijk van je leeftijd.
Ik dacht dat het voor iemand van +/-25 jaar tussen de 22 en 30% normaal was.
Daarnaast heb je ook nog visceraal vet.

Maar wat al eerder gezegd is. Die weegschalen zijn niet echt betrouwbaar.

Met een 5-puntsmeting kwam ik uit op 27% vet en op de weegschaal op 33...
kan niet
Ben venieuwd wat dit ding bij andere mensen aangeeft dan
Ik zie er alleen nooit iemand vlak voir of na mij op gaan.
S-Meds schreef:
02-09-2018 19:46
slaat nergens op die weegschalen. Je kan zo niet massa meten. Om iets te kunnen zeggen over je vetpercentage kan je een 9 puntsmeting of een onderwatermeting doen. Dit soort weegschalen werken met een electrische pulse. Deze pulse kan vocht niet van vet onderscheiden bijvoorbeeld
Meds,meten ze het vetpercentage niet ook met een huidplooimeting?
Bedankt voor de antwoorden! Was er ook niet zo van uitgegaan dat het heel betrouwbaar is, maar geeft toch enigszins een beeld. Mijn botmassa was 6,0 kg volgens weegschaal. Als 2,4 normaal is voor een vrouw is 6 dan wel mogelijk?
Wat geeft het dan voor spierpercentage? Ik lees hierboven dat 69% niet kan en ik geloof het meteen hoor, maar ik heb zelf geen idee wat het dan zou moeten zijn. (Vanmorgen was het trouwens 68, maar het schommelt dus altijd in die buurt.) Als jouw apparaat ook iets vreemds aangeeft, dan kun je waarschijnlijk de andere gegevens ook niet heel erg vertrouwen.
Geraldine schreef:
03-09-2018 09:00
Meds,meten ze het vetpercentage niet ook met een huidplooimeting?
ja 9 puntsmeting van je plooien, dat geeft een goed beeld. Stel dat je een peerfiguur bent dan is bij zo'n weegschaal de uitkomst van je vetpercentage hoger dan in werkelijkheid (omdat ze pulse via de benen gaat) dat je op je bovenlijf dan geen vet hebt telt niet mee. Maar ben je een appel met een buik en dunne benen dan geeft ie een lager vetpercentage dan werkelijk. Wat je er aan hebt om te weten wat je botmassa is of je spiermassa ontgaat mij volledig. Botmassa valt niet te beïnvloeden en spiermassa voor vrouwen maar heel beperkt. Je hebt er meer aan om te weten of je vetmassa afneemt.

Je kan trouwens voor een paar euro een vetmeettangetje kopen. even googelen waar je moet meten en dan weet je echt veel meer dan die weegschaal je ooit kan vertellen
O, interessant. Niet dat ik het kan hoor, maar als ik nu op mijn handen op het apparaat ga staan, krijg ik dan een ander vetpercentage?
3thee schreef:
03-09-2018 15:38
Wat geeft het dan voor spierpercentage? Ik lees hierboven dat 69% niet kan en ik geloof het meteen hoor, maar ik heb zelf geen idee wat het dan zou moeten zijn. (Vanmorgen was het trouwens 68, maar het schommelt dus altijd in die buurt.) Als jouw apparaat ook iets vreemds aangeeft, dan kun je waarschijnlijk de andere gegevens ook niet heel erg vertrouwen.
Bij mij geeft hij 36% aan voor spierpercentage. Ik ben totaal niet sterk en sport niet tot nauwelijks dus mijn spiermassa zal minder zijn dan dat van de gemiddelde vrouw. Maar 69% lijkt idd wel een erg groot verschil met wat ik meet :)
3thee schreef:
03-09-2018 16:03
O, interessant. Niet dat ik het kan hoor, maar als ik nu op mijn handen op het apparaat ga staan, krijg ik dan een ander vetpercentage?
ja maar ook leuk is meten met een volle blaas, plassen en dan meten met een lege blaas
Strawberrylime schreef:
03-09-2018 17:17
Bij mij geeft hij 36% aan voor spierpercentage. Ik ben totaal niet sterk en sport niet tot nauwelijks dus mijn spiermassa zal minder zijn dan dat van de gemiddelde vrouw. Maar 69% lijkt idd wel een erg groot verschil met wat ik meet :)
69 hebben hele sterke mannen nog niet eens
S-Meds schreef:
03-09-2018 15:59
Je kan trouwens voor een paar euro een vetmeettangetje kopen. even googelen waar je moet meten en dan weet je echt veel meer dan die weegschaal je ooit kan vertellen
S-meds. Laat jij dit dan door je partner oid meten of doe je dat echt helemaal zelf? Bij sommige plooien kan ik zelf niet ontspannen bij lijkt me, maar anders schaf ik er misschien ook wel een aan.
Na de zwangerschap hard nodig om weer eens wat te gaan doen ;)
Sophievdb schreef:
04-09-2018 10:21
S-meds. Laat jij dit dan door je partner oid meten of doe je dat echt helemaal zelf? Bij sommige plooien kan ik zelf niet ontspannen bij lijkt me, maar anders schaf ik er misschien ook wel een aan.
Na de zwangerschap hard nodig om weer eens wat te gaan doen ;)
Je kan het zelf doen maar beter is het door een ander te laten doen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven