Het Grote Babyvragentopic deel 3

13-05-2018 09:23 2998 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel je vragen en deel je ervaringen, iedereen is welkom in alweer het derde deel van het babytopic!

Of je nu nog moet bevallen of al een of meerdere babies in huis hebt, iedereen is welkom om gezellig met ons mee te praten over luiers, hapjes, slapen en andere mijlpalen!
O en krullenbol, is die fles van 06.30 een fles in bed en dan gelijk weer slapen? Of start haar/zijn dag dan ook al?
Zo afgelopen tijd heel druk geweest en zelf ook niet lekker in m’n vel. Wel nog steeds deels meegelezen!

Ik zei toevallig gisteren nog tegen man dat ik het me echt niet kan voorstellen hoe ik het 1e half jaar met nachtvoedingen gedaan heb. Ben nu ook nog steeds vaak zo moe terwijl hij bijna altijd doorslaapt eigenlijk. Echt respect voor iedereen. En nu natuurlijk de kans dat zoon vannacht weer wakker wordt omdat ik heb getypt dat hij doorslaapt :P

Snap dat het bv geven niet heel aanlokkelijk klinkt zo teckeltje, maar het is ook heel mooi om te doen! Wat vond ik het verschrikkelijk dat zoon de borst ging weigeren. Terwijl ik daarvoor best jaloers was op het ritme van de kV baby’s :)

Late voeding hadden wij er al snel af omdat ik de 1e 3,5 maand wel bv op verzoek gaf en hij vaak rond 1/2u kwam. Wel eens wakker gemaakt voor een (droom)voeding, maar dan kwam hij alsnog gewoon vroeg in de nacht dus daar maar mee gestopt en zelf steeds lekker vroeg gaan slapen.

Suze misschien kan je als je de dag erna vrij hebt gewoon eens kijken wat er gebeurd als je die laatste voeding niet meer geeft. Misschien slaapt ze wel gewoon door.

Het flessen afbouwen ging hier eigenlijk steeds best soepel, maar nu met 10 maanden morgen( o_o waar blijft de tijd) mag hij over naar 2 flessen. Hij drinkt z’n 3 flessen eigenlijk gewoon snel leeg. In oktober moeten we weer naar het consultatiebureau zal er dan eens naar informeren :)

Krullenbol, slaapjes overdag zijn hier ook nog steeds zo wisselend, had gehoopt dat er bij 8/9 maanden wat regelmaat in zou komen maar helaas. Hij slaapt ergens een keer in de ochtend en ergens in de middag en de lengte wisselt dagelijks. Maar ach zolang de avonden en nachten goed gaan is dit prima in mee te veren :)
Bedankt voor de bemoedigende woorden. Ik ga gewoon een poging wagen straks en we gaan het wel zien! Ik wil iig kunnen genieten van m’n kraamtijd en eerste weken en als dat niet goed lukt door de bv dan stop ik daarme. Door heftige PE en week zkhs en daarna huilbaby met verborgen reflux voel ik een enorm gemis naar die eerste periode dat baby gewoon nog lekker rustig bij je op schoot lag. De eerste 1,5 week van z’n leven kon ik dat
Niet en daarna begon ie met brullen en overstrekken etc. Dus ik wil heel graag ‘gewoon’ genieten van dat minimensje. Maar de eerste dagen dat ik zoon bv gaf vond ik dat zo speciaal en fijn dat ik t dus wel weer een kans wil geven.

@budgy die slaapjes overdag zit hier nu een redelijk ritme in sinds 9/10 maand. Idd s ochtends 1,5-2 uur en s middags 2-2,5 uur. Tijden zijn idd variabel en hebben ook te maken met hoe vroeg zijn dag begint. Als ie om 6u wakker wordt dan gaat hij om 8u weer slapen tot 09:30/10u en vervolgens ergens tussen 13:30-14:30 tot 16:00/16:30. Wordt ie om 7u wakker dan gaat ie slapen om 8:30/09:00 tot soms wel half 12. In de middag gaat ie dan later naar bed maar ik maak hem wel altijd rond 1700 wakker als ie zelf niet eerder wakker wordt. Anders gaat ie niet slapen om 1900/1930 en ik wil ook gewoon avond ;) vaker wordt hii echt wel uit zichzelf wakker rond die tijd of ik begin wat te rommelen boven ofzo. Blijft wel dat die periode van zeg 1700 tot bedtijd erg lastig kan zijn. Snel huilerig, kan niet tegen iets wat niet mag of niet kan etc. Moeilijk. Ga daarom vaak eind vd middag een boodschapje doen of lang met de hond.
En over die drie flessen, zoon zat hier tot maand 9 ofzo op 4 flessen. Heb die vierde pas eraf gehaald toen hij ook redelijk water of thee dronk. Hij krijgt nu nog steeds drie flessen. Althans, s ochtends 200ml melk met pap (gewone melk sinds hij 1 is) dan tussen de middag weer 200ml in rietjesbeker of soms fles als hij niet goed drinkt en voor t slapen gaan weer 200ml in een flesje. Een flesje bij papa of mama is soms gewoon nog t fijnste en meest rustgevend voor hem. Hii drinkt gelukkig ook goed uit andere bekers dus ik vind t wel best en zelf ook wel gezellig :heart:
Suze210 schreef:
06-09-2018 21:23
O en krullenbol, is die fles van 06.30 een fles in bed en dan gelijk weer slapen? Of start haar/zijn dag dan ook al?
Als ik moet werken(onregelmatig in de zorg) dan start ook echt de dag om 6.30 voor zoon. 1e slaapje is dan tussen 8 en half 9 ergens
Als ik geen vroege dienst heb dan is de fles tussen 6.30 en 7.00 bij ons in bed en gaan we daarna rustig aankleden, naar beneden en er uit met de hond en dan valt hij of in de wagen is slaap of als we thuis zijn leg ik hem in bed.

@Teckeltje , vooral doen wat voor jou goed voelt! En als dat dan niet bv is, prima, een fijne kraamtijd met rust is zoveel waard , voor mij dan!
Hoe voel je je nu in de zwangerschap?

@Maisnon en Suiker pfoe dat is nogal qua nachten...! Wie weet suiker draait het om als je even naar buitenland bent.
Tralalalala
Aan de andere kant slaapt dochter overdag ook nog veel. Ze pakt met gemak 19 uur slaap op een dag van 24 uur. Wat dat betreft kom ik op mijn vrije dagen goed tot rust.

Teckel; doe waar jij je goed bij voelt! Snap ergens wel dat je het weer wil proberen, maar goed om niet alles op alles te zetten ervoor.
Oh Teckel, het was niet de bedoeling om je af te schrikken hoor!
Meestal ben ik erg blij dat ik borstvoeding geef. Hier even alle positieve punten :-)
Ik vind het gevoel van een baby'tje tegen je aan tijdens het drinken ook heerlijk. En dat het niet uitmaakt hoe vaak/veel je geeft vind ik ook een fijn idee - te veel kan niet (op incidentele gevallen na). En er gaat niets boven een troostborst! Verdriet/pijn/moe: kom maar een slokje drinken. En altijd eten bij de hand, je hoeft wat dat aan gaat niets mee te nemen als je weg gaat. En misschien heb je meer/langer nachtvoedingen (maar dat hoeft niet!), maar het voordeel is wel dat ik mijn bed niet uit hoef om een flesje te maken. Wakker = aanleggen en dan weer doorsudderen. Alhoewel dat ook te maken heeft met dat dochter nog in de co-sleeper naast mij slaapt.

Wat je ook kiest, ik hoop dat je deze keer heerlijk kan genieten van je kraamtijd!

En ik ben nu tijdelijk even moe, maar over het algemeen vind ik het goed vol te houden met twee nachtvoedingen. Vooraf was ik er een beetje bang voor, omdat ik altijd slecht tegen weinig slaap kon. Maar het is echt zo dat je er aan went. Volgens mij is een incidentele gebroken nacht veel zwaarder voor je gevoel. Dat hoor ik ook terug van vrienden waarvan kind in principe doorslaapt. Als dat eens niet lukt voelen ze zich zo moe dat ze soms 'nergens' meer toe in staat zijn. En dat ga ik vast tegen die tijd ook krijgen. Maar op dit moment werk ik gewoon en ben ik echt niet alleen maar een zombie. Ik durf zelfs te stellen dat ik m'n werk best behoorlijk doe :D Maar dat neemt niet weg dat ik soms een beetje jaloers kan zijn op mensen die een hele nacht aan een stuk door kunnen slapen.
Ik had ook veel meer slaap, toen ik nog bv gaf idd! Schijnt ook dat je zelf weer makkelijker in slaap komt door de hormonen.

Ik vind het prima dat ik ermee gestopt ben na 7 maanden en zag toen idd alleen maar de voordelen van kv, maar bij een volgende wordt het toch gewoon weer bv hoor! Heb alleen al zo’n hekel aan flesjes schoonmaken. :mrgreen:

Wij hebben nooit flessen actief afgebouwd, wilde daar vorige maand wel mee bezig, omdat ze nog steeds een nachtfles wilde, maar ineens sloeg ze em over, terwijl ze wel echt 200 dronk nog ‘s nachts.

Helaas is dochter wel al weken rond 5:00-5:30 wakker, we staan om en om met haar op, zodat de ander nog kan slapen, maar word er doodmoe van..
Ze wordt dan ook niet wakker van de honger, maar is gewoon klaar voor de dag.

Qua flessen zit ze nu steady op 3 flessen, maar ze drinkt ze meestal niet leeg, dus we zitten op 500cc per dag ofzo (ze is 9 maanden).
Ik vind het ook niet echt bemoedigend klinken over bv. Ik moest er zelf in de kraamweek al mee stoppen, kv ging echt meteen goed en inderdaad fijn al snel een ritme. Ik weet niet of ik weer bv zou proberen bij een tweede hoor...
lasvegas84 schreef:
07-09-2018 06:41
Ik had ook veel meer slaap, toen ik nog bv gaf idd! Schijnt ook dat je zelf weer makkelijker in slaap komt door de hormonen.

Ik vind het prima dat ik ermee gestopt ben na 7 maanden en zag toen idd alleen maar de voordelen van kv, maar bij een volgende wordt het toch gewoon weer bv hoor! Heb alleen al zo’n hekel aan flesjes schoonmaken. :mrgreen:

Wij hebben nooit flessen actief afgebouwd, wilde daar vorige maand wel mee bezig, omdat ze nog steeds een nachtfles wilde, maar ineens sloeg ze em over, terwijl ze wel echt 200 dronk nog ‘s nachts.

Helaas is dochter wel al weken rond 5:00-5:30 wakker, we staan om en om met haar op, zodat de ander nog kan slapen, maar word er doodmoe van..
Ze wordt dan ook niet wakker van de honger, maar is gewoon klaar voor de dag.

Qua flessen zit ze nu steady op 3 flessen, maar ze drinkt ze meestal niet leeg, dus we zitten op 500cc per dag ofzo (ze is 9 maanden).
Heb je al een extra laagje kleding of dekentje geprobeerd? 5 uur is het koudste moment van de nacht, vaak als babies om die tijd wakker worden hebben ze het koud.
@krul ik voel me wel goed eigenlijk. Ik heb de PE ook pas laat ontwikkeld dus ben niet bang dat m’n bloeddruk nu al stijgt ofzo. Wat wel raar is in die begin periode is dat je na de termijnecho best lang geen controle hebt bij de vk(met hartje luisteren) en dat je nu ook de baby nog niet echt voelt (mijn placenta ontwikkelt zich ook ad voorkant dus zal nog wel even duren voor ik baby voel) en dan blijft t toch wel een beetje gissen naar daar binnen als snapt wat ik bedoel. Ik merk wel dat de weken voorbij vliegen! Ik ben alweer 15 weken zwanger! Zo bizar. De vorige keren kropen die weken voorbij en nu schrik ik ervan hoe snel het gaat :hihi:

@maisnon dat wat je zegt over die nachten herken ik ook zeker! Als jet structureel is heb je er minder last van dat incidenteel een rot nacht. Nouja we gaan het wel zien straks :) vind t soms allemaal ineens zo spannend twee kleintjes straks dat grijpt me af en toe even bij de keel merk ik. Maar t komt vast ook allemaal weer goed, dat komt t immers altijd :)
B2L schreef:
07-09-2018 07:40
Heb je al een extra laagje kleding of dekentje geprobeerd? 5 uur is het koudste moment van de nacht, vaak als babies om die tijd wakker worden hebben ze het koud.
Ja, hier heb ik aan gedacht, maar kan het me niet voorstellen! Tis nog steeds een graad of 23 in ons huis namelijk. Ze wordt zo vroeg wakker, zowel met lange-mouwenromper in slaapzak, als met romper met spaghettibandjes..
Ook voelt ze gewoon heerlijk warm aan als ik haar slaapzak uitdoe en komt ze ook gewoon uitgeslapen over...
lasvegas84 schreef:
07-09-2018 06:41

Ze wordt dan ook niet wakker van de honger, maar is gewoon klaar voor
Hier is zoon ook rond die tijd wakker 5.15 meestal maar als we dan zn speen geven slaapt hij nog half uurtje 3 kwartier verder.

En koud heeft hij het dan niet , ligt nu in een dikke romper en slaapzak want zoals je zegt in huis nog steeds 24 graden hier....
Tralalalala
Oeh, ik hoop dat mijn dochter die fase over gaat slaan haha.. 5.15 de dag beginnen lijkt me echt heel pittig. Geen idee ook hoe je dat uit zou moeten stellen.. wakker is wakker lijkt me?

Ik heb nog een vraagje.
Mijn dochter heeft sinds dat ze geboren is soms moeite om in slaap te komen. Meestal overdag. Ze kijkt soms 20 minuten rustig rond in haar kamertje terwijl ze toch echt slaapsignalen afgeeft (en al 1,5-2 uur wakker is). Soms zelfs wel 45 min.

We hebben ook ontdekt dat ze soms een inslaaphuiltje nodig heeft van een minuut of 5-10. De laatste weken was dit eigenlijk voorbij maar nu vandaag helaas toch weer bij alle twee haar slaapjes gehuild. Ik vind dat zo zielig. Ik vroeg me af of jullie kindjes dit ook doen? Ze is nu 4 maanden.. zou dit blijven of werd het bij jullie na een aantal maanden minder? Of huilen ze helemaal niet bij het inslapen?
Maar als ze rond ligt te kijken komt ze ook tot rust? Ik neem aan dat je zelf ook niet gelijk inslaapt als je in je bed gaat liggen, meestal moet je zelf dan ook nog wat zaken verwerken. Hoe weet je eigenlijk dat ze ligt te kijken? Een oprechte vraag, ik heb hier namelijk geen idee of ze gelijk in slaap valt of niet als ik mijn dochter in bed leg.

Een inslaapjengeltje heeft ze trouwens wel, meestal een minuutje. Maar mocht het je gerust stellen: zoon had er vroeger makkelijk 15 minuten voor nodig. Maar ook dit is een manier om alles uit de wakkere periode te verwerken.

(Als ze ouder worden gaan ze meestal ook niet gelijk slapen, zoon babbelt hier meestal eerst nog een uur tegen zijn knuffels aan over wat hij allemaal heeft gedaan)
Haha oké, relativerende reactie. Thanks! Zowel inslaaphuiltje als wakker rondkijken is dus normaal. Ik dacht dat dat wakker rond liggen kijken misschien raar was omdat ze van de week bij de opvang haar uit bed hebben gehaald omdat ze niet ging slapen en maar rond bleef kijken. En ik hoor van vriendinnen dat hun baby’s zonder mopperen gaan slapen dus daar word ik dan soms onzeker van.

Ik zie het omdat we een babyfoon hebben met camera.
Hier ook een inslaaphuiltje gehad hoor! En soms nog wel eens. Is idd om eea te verwerken. Wees blij dat ze lekker rustig in haar ledikantje ligt! Hier was het slapen of brullen als ie in zn bedje lag in die periode dus count your blessings ;)
Thanks voor je reactie teckeltje. Hoe oud is jouw kindje?
Suze210 schreef:
08-09-2018 14:04
En ik hoor van vriendinnen dat hun baby’s zonder mopperen gaan slapen dus daar word ik dan soms onzeker van.

Ik zie het omdat we een babyfoon hebben met camera.
Haha, iedereen heeft makkelijk praten ja! Maar meestal moet je dat soort ervaringen met een korrel zout nemen. Ieder kindje is anders, en iedere ouder ervaart dingen die hun kindje kan ook anders.
Jaaa dat denk ik ook.. soms maken ze het mooier dan het in werkelijkheid is.

Ps. ik moet steeds opnieuw inloggen als ik wil reageren. Hebben jullie dat ook? Dat is toch echt bloed irritant Haha?
Soms zou ik ook weleens een babyfoon met camera willen. Onze dochter heeft nooit een in slaap huiltje gehad. Ik leg haar in bed, slaapzak aan, speentje, knuffeldoekje, muziekje, welterusten.
Ik hoor haar dan soms nog even kreunen of omdraaien, maar daarna is ze gewoon stil. Geen idee of ze dan meteen slaapt ook, misschien eens een app installeren op de ipad ofzo en dan via mijn telefoon spieken :idee:
Suze210 schreef:
08-09-2018 14:52
Thanks voor je reactie teckeltje. Hoe oud is jouw kindje?
Hij is net 1 en heeft geloof ik besloten dat slapen overdag voor baby’s is. Ga nu maar eens kijken of t lukt om naar 1 slaapje te gaan...
Wow wat fijn aankleefsjaan. Dat is hier helaas niet zo. Van de 4 slaapjes op een dag heeft ze bij 2 slaapjes een huiltje denk ik. Soms 0 maar soms ook 4.

Teckeltje, haha, wat een lekker eigenwijs kindje heb je. Heerlijk! Als je denkt dat hij er aan toe is zou ik ook lekker naar 1 slaapje gaan. Je schrijft dat hij niet gaat slapen, wat gebeurt een dan? Gaat hij liggen kletsen? Gewoon klaarwakker?
Nou ik was vanmorgen rond 5.00 wakker omdat zoon dan meestal wat begint te spoken en we hem dan zn speen geven en dan rukt hij nog een uurtje door...
En ik moest vroeg werken dus wekker zou sowieso 5.30 gaan.

Wachten, luisteren, wachten, luisteren niks hoor. De ochtenroutine gedaan en om 6.30 toen ik moest gaan werd hij wakker :proud:
Vriend vertelde later dat zoon daarna bij hem nog tot iets voor 8 verder heeft geslapen en daarna pas fles!
Hij heeft dus echt een flinke slaap gemaakt zonder avond fles en zonder in de nacht wakker te worden!

Ik ga niet te hard roepen hoor haha kan goed maar eenmalig zijn :rofl:
Er zit ook wel weer een sprong aan te komen want overdag sneller jammerig/huilerig en flessen waarvan hij weer best wat laat staan.
Tralalalala
Suze210 schreef:
08-09-2018 17:04
Wow wat fijn aankleefsjaan. Dat is hier helaas niet zo. Van de 4 slaapjes op een dag heeft ze bij 2 slaapjes een huiltje denk ik. Soms 0 maar soms ook 4.
Ja ik heb een apart kind ofzo. Ze heeft ook nog nooit minder melk gedronken dan wij aanboden. Ook alle groenten/fruit/brood/potjes eet ze allemaal op. Er is niks wat ze niet lust zegmaar. Ze geeft wel aan als het genoeg is, maar is wel een grote eter.

In de babybaby fase huilde ze ook alleen bij moe of honger. Heeel soms een krampje gehad dat met 'fietsen' verholpen kon worden.
Echt pas sinds de tandjes en dingen (nog niet) zelf kunnen huilt ze veel meer dan voorheen. Moet er echt aan wennen.
Maisnon3 schreef:
06-09-2018 22:22
Oh Teckel, het was niet de bedoeling om je af te schrikken hoor!
Meestal ben ik erg blij dat ik borstvoeding geef. Hier even alle positieve punten :-)
Ik vind het gevoel van een baby'tje tegen je aan tijdens het drinken ook heerlijk. En dat het niet uitmaakt hoe vaak/veel je geeft vind ik ook een fijn idee - te veel kan niet (op incidentele gevallen na). En er gaat niets boven een troostborst! Verdriet/pijn/moe: kom maar een slokje drinken. En altijd eten bij de hand, je hoeft wat dat aan gaat niets mee te nemen als je weg gaat. En misschien heb je meer/langer nachtvoedingen (maar dat hoeft niet!), maar het voordeel is wel dat ik mijn bed niet uit hoef om een flesje te maken. Wakker = aanleggen en dan weer doorsudderen. Alhoewel dat ook te maken heeft met dat dochter nog in de co-sleeper naast mij slaapt.
Hier om dezelfde redenen blij met borstvoeding, maar nog geen flesvoeding gegeven dus kan niet vergelijken :-) Denk dat ze allebei voor- en nadelen hebben, en dat je vooral moet doen wat voor jou goed voelt. Grootste nadeel vind ik dat als je met twee bent, je minder kan overdragen aan de ouder die geen borstvoeding heeft (ik kan natuurlijk kolven, maar da's evenveel werk voor mij als een flesje geven, dus enkel handig als ik weg moet zonder dochter), daardoor vind ik dat ik wat meer de hoofdverzorger ben dan ik eigenlijk zou willen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven