Combi borst en fles
maandag 10 september 2018 om 15:06
Op het moment is m'n dochter 2 maanden en over een maand moet ik weer aan het werk. Op het moment geef ik bv en dat loopt heel goed. Nu ben ik aan het denken hoe ik dat straks ga doen met werk. Ik ga 4 halve dagen werken waardoor ik ongeveer 2 voedingen niet live kan geven per keer. Ik merk dat 't me nu heel veel energie kost om elke voeding na te kolven om een beetje voorraad op te bouwen. Nu ben ik erover aan 't denken om de voedingen die ik niet live kan geven fv te geven. Zijn er meer die dat gedaan hebben? Loopt de productie dan heel erg terug?
Overigens voed ik niet op vaste tijden, al komt ze wel ongeveer elke 3 uur.
Overigens voed ik niet op vaste tijden, al komt ze wel ongeveer elke 3 uur.
maandag 10 september 2018 om 15:11
Bij veel vrouwen loopt het dan wel terug, je moet immers blijven kolven om vraag en aanbod in stand te houden.
Je hebt zelfs kans dat het helemaal terug loopt dus dat je uiteindelijk niks meer hebt.
En een voorraad opbouwen hoeft toch niet als je op je werk gewoon kunt kolven? Als zij 2 flessen drinkt in die tijd kolf jij 2 x (desnoods dubbelzijdig voor extra stimulatie) Dat vries je dan in, en ontdooi je als je weer een werkdag hebt.
Je hebt zelfs kans dat het helemaal terug loopt dus dat je uiteindelijk niks meer hebt.
En een voorraad opbouwen hoeft toch niet als je op je werk gewoon kunt kolven? Als zij 2 flessen drinkt in die tijd kolf jij 2 x (desnoods dubbelzijdig voor extra stimulatie) Dat vries je dan in, en ontdooi je als je weer een werkdag hebt.
maandag 10 september 2018 om 15:18
maandag 10 september 2018 om 15:19
Wat heb je nu in de vriezer staan als voorraad?
Je hebt nog een maandje, daarin kan je tussen de voedingen af en toe in kolven denk ik? Wellicht niet direct na de voeding omdat je kindje de borsten wellicht goed leeg drinkt.
Als je kolft op je werk bouw je ook weer voorraad op voor de volgende werkdag. Dus dan is inprincipe je voorraad “probleem” ookopgelost toch?
Je hebt nog een maandje, daarin kan je tussen de voedingen af en toe in kolven denk ik? Wellicht niet direct na de voeding omdat je kindje de borsten wellicht goed leeg drinkt.
Als je kolft op je werk bouw je ook weer voorraad op voor de volgende werkdag. Dus dan is inprincipe je voorraad “probleem” ookopgelost toch?
maandag 10 september 2018 om 15:20
Grote kans dat je productie terug loopt als je niet kolft en je straks geen bv meer kunt geven.
. Je kunt wel stoppen met kolfen nu als dat zoveel energie kost en fv geven zolang je nog geen voorraad hebt. Wat je dan op je werk kolft kun je aanvullen met fv.
Je mag ook je kolfrecht gebruiken om eerder weg te gaan of later te komen, misschien kun je zo nog een extra voeding life geven?
. Je kunt wel stoppen met kolfen nu als dat zoveel energie kost en fv geven zolang je nog geen voorraad hebt. Wat je dan op je werk kolft kun je aanvullen met fv.
Je mag ook je kolfrecht gebruiken om eerder weg te gaan of later te komen, misschien kun je zo nog een extra voeding life geven?
maandag 10 september 2018 om 15:26
Ja je productie loopt dan terug, pas na een maand of tien is melkproductie redelijk stabiel. Wat je ook zou kunnen doen, is op je werk wel kolven (geen druk, geen target), en dan eenmaal thuis baby aan één borst en kolf aan de andere. Grote kans dat het kolven dan veel gemakkelijker gaat. En ach, wat je niet gekolfd hebt, kan je altijd aanvullen met fv.
maandag 10 september 2018 om 15:28
maandag 10 september 2018 om 15:29
maandag 10 september 2018 om 15:30
Ik heb het bij mijn oudste gedaan. Inmiddels alweer bijna 10 jaar geleden.
Dat ging bij mij heel erg goed, al moet je het denk ik heel rustig uitproberen omdat elke vrouw daar anders op reageert.
Ik vond kolven zelf echt de hel.
(Nu was ik bij de oudste alleenstaand en kon zelden ongestoord kolven). Ik heb dan ook vrij snel besloten dat ik dat niet meer ging doen.
Als mijn zoon uit een flesje moest drinken (bij oppas, of als ik onderweg was ofzo) dan kreeg hij dus kunstvoeding.
Ik ben al met 6 weken begonnen de eerste flesjes kunstvoeding te geven.
Daarnaast kreeg hij thuis meerdere borstvoedingen per dag (en soms nacht).
Dit heb ik maanden zo volgehouden. Zo rond de 6 maanden ging ik steeds meer kunstvoeding geven en tegelijk daarmee liep mijn bv toen ook terug.
Ik heb het als zeer prettig ervaren.
(Ik was van plan het bij de jongste weer net zo te doen... en toch liep het daar anders. Maar dat had niks met combi-voeden te maken)
Dat ging bij mij heel erg goed, al moet je het denk ik heel rustig uitproberen omdat elke vrouw daar anders op reageert.
Ik vond kolven zelf echt de hel.
(Nu was ik bij de oudste alleenstaand en kon zelden ongestoord kolven). Ik heb dan ook vrij snel besloten dat ik dat niet meer ging doen.
Als mijn zoon uit een flesje moest drinken (bij oppas, of als ik onderweg was ofzo) dan kreeg hij dus kunstvoeding.
Ik ben al met 6 weken begonnen de eerste flesjes kunstvoeding te geven.
Daarnaast kreeg hij thuis meerdere borstvoedingen per dag (en soms nacht).
Dit heb ik maanden zo volgehouden. Zo rond de 6 maanden ging ik steeds meer kunstvoeding geven en tegelijk daarmee liep mijn bv toen ook terug.
Ik heb het als zeer prettig ervaren.
(Ik was van plan het bij de jongste weer net zo te doen... en toch liep het daar anders. Maar dat had niks met combi-voeden te maken)
maandag 10 september 2018 om 15:31
Ik ben het eens dat er een grote kans is dat je borstvoeding helemaal terugloopt als je die twee voedingen niet gaat kolven. Meestal is dat pas na een maand of 9 stabiel genoeg.
Om een voorraadje op te bouwen kan je vaak het beste na de ochtendvoeding nakolven. Je hebt nog een maand en écht niet zoveel nodig.
Misschien 300 a 400cc als reserve en zo’n 200cc voor je eerste werkdag.
Ben je bekend met de formule om te berekenen hoeveel er in de fles “moet”? Dat is lang niet zoveel als bij kv omdat die gebasseerd is op minder voedingen, zeker als je kindje nog zo’n 8 voedingen per dag krijgt. Vaak drinken bv-kindjes niet meer dan 100cc per fles.
Zie hier de link: https://www.lalecheleague.nl/borstvoedi ... n-een-fles
Als je niet wil of kan kolven tijdens je werk dan is dat natuurlijk ook prima maar dan is de kans groot dat het snel helemaal afgelopen is. En als de “voorraad” echt niet lukt of je te weinig kolft op je werk, dan kan je natuurlijk wel kv en bv combineren, maar ga dan wel kolven op je werk zodat je borsten voldoende gestimuleerd blijven.
Om een voorraadje op te bouwen kan je vaak het beste na de ochtendvoeding nakolven. Je hebt nog een maand en écht niet zoveel nodig.
Misschien 300 a 400cc als reserve en zo’n 200cc voor je eerste werkdag.
Ben je bekend met de formule om te berekenen hoeveel er in de fles “moet”? Dat is lang niet zoveel als bij kv omdat die gebasseerd is op minder voedingen, zeker als je kindje nog zo’n 8 voedingen per dag krijgt. Vaak drinken bv-kindjes niet meer dan 100cc per fles.
Zie hier de link: https://www.lalecheleague.nl/borstvoedi ... n-een-fles
Als je niet wil of kan kolven tijdens je werk dan is dat natuurlijk ook prima maar dan is de kans groot dat het snel helemaal afgelopen is. En als de “voorraad” echt niet lukt of je te weinig kolft op je werk, dan kan je natuurlijk wel kv en bv combineren, maar ga dan wel kolven op je werk zodat je borsten voldoende gestimuleerd blijven.
maandag 10 september 2018 om 15:34
Je hoeft geen voedingen over te slaan, toch? Ik zou 1x kort kolven op je werk, puur om je borsten te stimuleren. Verder thuis gewoon live bv blijven geven. Als je niet genoeg afgekolfde bv hebt, kun je prima aanvullen met wat kv.
Zolang je maar wel die 6-8 ( afhankelijk van hoeveel je nu live bv geeft) bv momenten blijft houden zal je productie niet ineens teruglopen.
Zolang je maar wel die 6-8 ( afhankelijk van hoeveel je nu live bv geeft) bv momenten blijft houden zal je productie niet ineens teruglopen.
maandag 10 september 2018 om 15:45
Het kan helpen om therapeutisch te voeden, ook wel paced bottle feeding genoemd. Dan wordt de zuigebehoefte van de baby beter bevredigd.JuliaChild schreef: ↑10-09-2018 15:36mijn jongste heeft op het kdv veel meer nodig gehad aan melk dan dat hij bij mij dronk. Met een fles is het makkelijker op te drinken dan uit de borst en krijgen kindjes dat gevoel van verzadiging later pas.
Bij mij ging dat omreken schema dus echt niet op.
Onder andere met een kleine speen (ik gebruik “0”) en de fles zo horizontaal mogelijk dat alleen het puntje gevuld is, kost het de baby meer moeite om uit de fles te drinken.
Maar inderdaad bij mijn oudste kolfde ik vaak ook net te weinig en vulde ik het aan (maar weinig nodig geweest). Bij mijn jongste (geen fan van de fles) kan ik met 2x kolven 3,5 voeding kolven op mijn werkdag.
maandag 10 september 2018 om 15:46
maandag 10 september 2018 om 15:47
Na de ochtendvoeding zou je nog wat kunnen nakolven, dan heb je vaak het meeste.
Ik vond zelf de kolfmomentjes op het werk wel even lekker. Ik had een hekel aan kolven, maar dat was wel echt ff een momentje alleen. Daar heb je er niet zo veel meer van
Als het niet genoeg is dan is kunstvoeding tuurlijk ook prima. Als je door wil blijven voeden alleen even opletten dat je productie niet terug loopt.
Heeft je kindje al eens een flesje gehad? Ook handig om dat alvast te oefenen van te voren.
Succes er mee en geniet er van (als dat lukt
)
Ik vond zelf de kolfmomentjes op het werk wel even lekker. Ik had een hekel aan kolven, maar dat was wel echt ff een momentje alleen. Daar heb je er niet zo veel meer van
Als het niet genoeg is dan is kunstvoeding tuurlijk ook prima. Als je door wil blijven voeden alleen even opletten dat je productie niet terug loopt.
Heeft je kindje al eens een flesje gehad? Ook handig om dat alvast te oefenen van te voren.
Succes er mee en geniet er van (als dat lukt
maandag 10 september 2018 om 16:35
Hier hetzelfde. Daarom ook eigenlijk nooit voorraad nodig gehad.mayolijn28 schreef: ↑10-09-2018 15:45Bij mijn jongste (geen fan van de fles) kan ik met 2x kolven 3,5 voeding kolven op mijn werkdag.
To als je 4 voedingen hebt, heb je genoeg voor eerste dag. Ik had in begin altijd doosje met 3 stick kv in tas zitten voor nood. Ze zijn over datum gegaan uiteindelijk.
maandag 10 september 2018 om 16:43
Maar ze zegt toch dat het kolven haar (te) veel energie kost? Als het zo makkelijk zou gaan, dan had ze geen topic geopend.
maandag 10 september 2018 om 16:55
Ik denk dat het met name zoveel energie kost omdat TO aangeeft elke voeding na te kolven. Ik vermoed dat TO denkt een (te) grote voorraad nodig te hebben en ik wilde aangeven dat het niet nodig is. En dat het echt anders is als je kolft ipv een voeding tov kolven na een voeding.
maandag 10 september 2018 om 18:04
Nakolven kost te veel energie. Wie weet gaat het wel makkelijk als borst niet eerst is leeggedronken
To heb je elektrische of handkolf? Zelf vond ik handkolf fijner.
dinsdag 11 september 2018 om 08:33
Ik heb destijds gekolft op het werk maar in de praktijk vleek dat niet handig en kostte het me stress. Ik heb toen een hele tijd 's ochtends bv gegeven en 's avonds bv. Overdag kreeg ze dus fles en later andere hapjes. Op vrije dagen (ik werkte 2,5 dag) gaf ik overdag ook nog wel bv maar de productie was daar niet meer helemaal toereikend voor. Wel heb ik het zo volgehouden tot ze bijna 2 jaar was!
dinsdag 11 september 2018 om 09:44
Wat fijn dat dat kan zeg.matz schreef: ↑11-09-2018 08:33Ik heb destijds gekolft op het werk maar in de praktijk vleek dat niet handig en kostte het me stress. Ik heb toen een hele tijd 's ochtends bv gegeven en 's avonds bv. Overdag kreeg ze dus fles en later andere hapjes. Op vrije dagen (ik werkte 2,5 dag) gaf ik overdag ook nog wel bv maar de productie was daar niet meer helemaal toereikend voor. Wel heb ik het zo volgehouden tot ze bijna 2 jaar was!
dinsdag 11 september 2018 om 11:12
Hier ook bij meerdere kinderen borstvoeding gecombineerd met flesvoeding. Vanaf het moment dat ik weer ging werken en zonder de kolf te hebben gebruikt. Kolf ging totaal niet en is niets voor mij (zeker niet op het werk).
Ik gaf in de ochtend en avond (soms nacht) voeding. In het weekend en op vrije dagen gaf ik overdag wel.zelf voeding. Dat vormde een soort boost om genoeg melk aan te maken. Ik heb zo per kind maanden tot een jaar kunnen voeden (langer had ook gekund).
Soms zat er wel 8 tot 9 uur tussen een voeding. Dat deed in het begin wel eens pijn aan het einde van de dag. Maar je lichaam past zich vanzelf aan.
Ik gaf in de ochtend en avond (soms nacht) voeding. In het weekend en op vrije dagen gaf ik overdag wel.zelf voeding. Dat vormde een soort boost om genoeg melk aan te maken. Ik heb zo per kind maanden tot een jaar kunnen voeden (langer had ook gekund).
Soms zat er wel 8 tot 9 uur tussen een voeding. Dat deed in het begin wel eens pijn aan het einde van de dag. Maar je lichaam past zich vanzelf aan.