Puber drinkt alcohol

10-09-2018 17:17 188 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben behoorlijk geschrokken. Geheel per ongeluk heb ik een fles sterke drank aangetroffen op de kamer van mijn kind. 14 jaar. De fles is aangebroken en er is behoorlijk wat uit. Wat moet ik hier nou mee? Gesprek kan natuurlijk. Maar kind is een uber-puber momenteel en verwijt mij constant dat het zo ongelukkig is omdat vader en ik in scheiding liggen. Die scheiding is geen oorlog of iets dergelijks, al lijkt ex wel om alles geirriteerd te zijn wat ik zeg, maar dat gebeurt niet waar kinderen bij zijn. Het is wel naar en verdrietig natuurlijk. En ook een makkelijke uitvlucht voor een ultra slim kind.... Ik zeg het niet graag over mijn eigen kind, maar het is heel goed in manipuleren.

Kind verwijt mij dat het niks mag. Niet uit tot 2.00 uur 's nachts (wel tot 0.00 uur), niet 2x in 1 weekend uit etc. Gelukkig liggen ex en ik wel op 1 lijn op dat vlak, dus dat is geen probleem, maar ondertussen doet kind het voorkomen of het allemaal heel normaal is en dat kind de enige is wiens ouders zo streng zijn.

Ik denk niet dat kind die drank alleen heeft gedronken. Dat is vast samen met iemand gebeurd. Het is bovendien een buitenlands merk en wij zijn daar niet recentelijk op vakantie geweest ofzo. Het zou me ook niks verbazen als er nog meer geëxperimenteerd wordt. Ik weet dat experimenteren er bij hoort, het is in zekere zin ook wel gezond om stiekem grenzen op te zoeken. Maar 14!!

Wat zouden jullie doen?
Wat praat je neerbuigend over je kind... Doe je dit ook tegen hem? Dan kan ik me voorstellen dat hij schijt heeft aan wat je zegt.

Pubers kunnen nou eenmaal niet in een diepzinnige gevoelige praatsessie hun gevoelens delen. Dat smijten ze af en toe zomaar in je gezicht, als je mazzel hebt.

Ik zou het wat serieuzer nemen en zorgen dat je kind een keer echt met je durft te praten, zonder dat je alles wat hij zegt afscheept als manipulatie en aanstellerij.

Anders voorspel ik een hoop stiekem alcoholgebruik en een toename van de ruzies.
COtweepuntnul schreef: ↑
10-09-2018 18:52
Laten we zeggen dat het mijn vak is. En dat dat niet het geval is volgens de literatuur die ik ken.

Nou ja het werkt wel tot op zekere hoogte maar alleen als je het consequent in de gaten houdt. En dat is geen doen als ouder.

Daarnaast, maar dat is voor ieder zelf om te bepalen, zou ik liever de aanpak hanteren waarin ze zelf gaan bepalen wat goed voor ze is. Zodat ze dat in alle situaties kunnen, ook als de ouders er niet zijn. Dat zie ik als mijn doel als ouder.
En denk ook dat het per persoon verschilt wat de beste aanpak is. Verbieden maakte mij juist nieuwsgierig en rebels.

Toen ik naar de brugklas ging vertelden mn ouders dat ik vast met rokers in aanraking zou komen, dat ik wist dat t ongezond was, maar als ik het wilde doen dat ik niet stiekem hoefde maar gewoon thuis mocht.
Uiteraard heb ik wel ns een sigaret uitgeprobeerd maar ik vond t vies en het was niet stoer want ik mocht t gewoon.
Mijn ouders roken zelf niet dus ik vond het een goeie actie van hen mij geen verbod op te leggen.
Veel van mn klasgenoten die thuis een belofte hadden moeten afleggen niet te roken in ruil voor hun rijbewijs, gingen voor de bijl.
redbulletje schreef: ↑
10-09-2018 19:01
En denk ook dat het per persoon verschilt wat de beste aanpak is. Verbieden maakte mij juist nieuwsgierig en rebels.

Toen ik naar de brugklas ging vertelden mn ouders dat ik vast met rokers in aanraking zou komen, dat ik wist dat t ongezond was, maar als ik het wilde doen dat ik niet stiekem hoefde maar gewoon thuis mocht.
Uiteraard heb ik wel ns een sigaret uitgeprobeerd maar ik vond t vies en het was niet stoer want ik mocht t gewoon.
Mijn ouders roken zelf niet dus ik vond het een goeie actie van hen mij geen verbod op te leggen.
Veel van mn klasgenoten die thuis een belofte hadden moeten afleggen niet te roken in ruil voor hun rijbewijs, gingen voor de bijl.
Uit onderzoek blijkt juist dat verbieden wel zinvol is.

TO, ik zou een heel stevig gesprek met mijn kind houden.
COtweepuntnul schreef: ↑
10-09-2018 18:21
Ben wel benieuwd naar dat onderzoek, want ik heb juist begrepen dat het averechts werkt.
Ik zal vanavond google eens aangooien als ik tijd heb. Meerdere onderzoeken zeggen dat voor het overgrote deel van de kinderen juist heel goed werkt. Zelfs het Trimbos instituut onderschrijft die onderzoeken met hun ervaring mbt alchohol.

Maar voor een klein deel werkt het niet.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 10-09-2018 19:15
32.94% gewijzigd
JollyRider schreef: ↑
10-09-2018 18:14
Hoe oud dronken jullie voor het eerst alcohol?
Begin 20.
Van huis uit was het verboden.
anoniem_356538 wijzigde dit bericht op 10-09-2018 19:10
10.44% gewijzigd
Schanullleke schreef: ↑
10-09-2018 18:46
Dat geloof ik graag. En die van mij is echt wel gewiekst. Maar wat doe je dan als je het ontdekt?

Enorme donderpreek. En daarna een goed gesprek . En het volgende feest fouilleren. En er ook wel om lachen : stomme verstopplek, je bent al niet goed wijs en dan breekt die drank ook je hetsencellen nog af. Zoiets.

Ik was er niet naar op zoek. Ik verschoof een bed ivm een reparatie en trapte tegen iets hards in een plastic zak. Kind deed laatst al zo schichtig toen ik iets zocht rondom het bed.

Jeetje, het voelt een beetje of ik een probleempuber heb. Ik had dit toch ook weer niet verwacht. We zijn niet heel streng, maar er zijn wel grenzen. Dacht dat we het best aardig deden. Kind met een zacht karakter, maar wel behoorlijk puberend, af en toe een grote bek. En dus verder met experimenteren dan ik dacht. Ik zal eerst een proberen te achterhalen met wie/van wie etc. Helaas duurt het meer dan een week voordat ik kind weer spreek door kamp en weekend weg.
Kamp ?

Doe maar een koffercontrole dan. Op kamp proberen ze vaak drank mee te nemen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
-Nienke- schreef: ↑
Grappig dat jullie allemaal meteen denken dat puber een zoon is; ik vermoed een dochter ;)

Ik zou inderdaad eerst het gesprek aangaan, want hey: je hebt je puber niet straalbezopen thuisgekregen. Ik had op die leeftijd een pakje sigaretten verstopt op m’n kamer waar ik dan eens in de twee maanden er eentje van durfde op te steken. Dus ik zou eerst het verhaal aanhoren. Vervolgens inderdaad even een tijdje streng: niet uit op een zeer gewenst avondje. Dan de eerstvolgende keer dat je iets toestaat, nog duidelijker benoemen wat de grenzen zijn: op tijd thuis, geen alcohol, etc. Bij een volgende overtreding nog meer privileges intrekken.

Ik ben een eerste keer nog relatief mild, bij volgende overtredingen van hardere hand.
Ik zou het raam uitgeklommen zijn, hoor.
Nemaìn’ schreef: ↑
10-09-2018 19:08
Begin 20.
Van huis uit was het verboden.
En jii was zo braaf dat je buitenshuis bij je vrienden alcohol afsloeg? Deed jij nooit iets wat niet mocht?
10-09-2018 19:14
En jii was zo braaf dat je buitenshuis bij je vrienden alcohol afsloeg? Deed jij nooit iets wat niet mocht?
Ja.

Ik heb sowieso niet zo last van groepsdruk. Zo ben ik dan ook wel weer opgevoed.

En best vrij op bepaalde onderdelen. Maar niet op roken en drinken. Dat mocht niet en daar kreeg ik flinke straf voor toen ik het wel eens probeerde.

Bij mij en veel kinderen werkt het om heel duidelijk te weten wat echt niet mag. Voor een deel maakt het geen bal uit. Dan kan je beter een andere aanpak kiezen.

Maar ik ga dus bij mijn kinderen de meest werkende manier eerst proberen. ;)

Mag jij bij jouw kinderen lekker doen wat jij wil... ow wacht. :roll:
-Nienke- schreef: ↑
Grappig dat jullie allemaal meteen denken dat puber een zoon is; ik vermoed een dochter ;)

Ik denk ook een dochter. Vond het ook al grappig dat iedereen aan een zoon dacht. Als moeder van een puberzoon heb ik juist het idee dat de gemiddelde 14 jarige jongen nog helemaal niet met dit soort dingen bezig is, dat zijn meer meiden die al zo jong met uitgaan en alles eromheen bezig zijn.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef: ↑
10-09-2018 19:19
Ik denk ook een dochter. Vond het ook al grappig dat iedereen aan een zoon dacht. Als moeder van een puberzoon heb ik juist het idee dat de gemiddelde 14 jarige jongen nog helemaal niet met dit soort dingen bezig is, dat zijn meer meiden die al zo jong met uitgaan en alles eromheen bezig zijn.
Haha, dream on, moeder. Volgende week kan het zomaar zo ver zijn.
10-09-2018 17:43
:proud: je bent in ieder geval van de heldere lijn!

Puur uit nieuwsgierigheid, en niet omdat ik iets vind van je opvoedlijn, maar is dit een voornemen, of ervaring?
Deze specifieke toestand heb ik nog niet aan de hand gehad maar ik verwacht eigenlijk ook niet dat het gaat gebeuren. Maar ik ben inderdaad van de heldere lijn en doe ook eigenlijk altijd wat ik zeg dat ik ga doen.
Am Yisrael Chai!
Lucifer2018 schreef: ↑
10-09-2018 19:18
Ja.

Ik heb sowieso niet zo last van groepsdruk. Zo ben ik dan ook wel weer opgevoed.

En best vrij op bepaalde onderdelen. Maar niet op roken en drinken. Dat mocht niet en daar kreeg ik flinke straf voor toen ik het wel eens probeerde.

Bij mij en veel kinderen werkt het om heel duidelijk te weten wat echt niet mag. Voor een deel maakt het geen bal uit. Dan kan je beter een andere aanpak kiezen.

Maar ik ga dus bij mijn kinderen de meest werkende manier eerst proberen. ;)

Mag jij bij jouw kinderen lekker doen wat jij wil... ow wacht. :roll:
Ik heb ook geen last van groepsdruk. Toch was ik als basisschoolkind al een klein delinquentje. Chips mocht ik alleen in t weekend dus ging ik t na school stiekem kopen en at t in mn eentje buiten op voor ik naar huis ging.
lattemachiato schreef: ↑
10-09-2018 17:53
Ik denk dat alleen nog strenger zijn helpt. Hij is nog zo jong, dus gewoon controleren en verbieden. Verder zijn fake-id innemen (check desnoods zijn portemonnaie als hij slaapt), want dat hij die heeft lijkt me duidelijk, hoe komt hij anders aan die fles en hoe komt hij ergens binnen om uit te gaan, tegenwoordig kun je onder de 18 bijna nergens meer heen.
Hier bij de supermarkt heb je jongens van pakweg die leeftijd die vragen of je sigaretten en drank wilt halen

En je mag dan wat over blijft houden
Zo komen ze er ook aan dus
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
IK was 17 (ben bijna 50 inmiddels ). Ik ging toen ook pas uit. Thuis kreeg ik geen drank iig.
10-09-2018 17:51
Ik begin de indruk te krijgen dat ik een heel erg losgeslagen jeugd had. Mijn arme jongens, zou ik ze verpest hebben doordat ik niet beter wist?
Dit, dan heb ik het wel over 30 jaar geleden. Tegenwoordig nog steeds normaal in mijn omgeving om vanaf ca. 14 jaar uit te gaan maar de controle op alcohol is wel strenger nu.

Ik zou het gesprek aangaan maar niet direct allerlei consequenties doorvoeren. Dat pas later als een gesprek geen invloed heeft.
Dropdrop schreef: ↑
10-09-2018 19:01
Wat praat je neerbuigend over je kind... Doe je dit ook tegen hem? Dan kan ik me voorstellen dat hij schijt heeft aan wat je zegt.

Pubers kunnen nou eenmaal niet in een diepzinnige gevoelige praatsessie hun gevoelens delen. Dat smijten ze af en toe zomaar in je gezicht, als je mazzel hebt.

Ik zou het wat serieuzer nemen en zorgen dat je kind een keer echt met je durft te praten, zonder dat je alles wat hij zegt afscheept als manipulatie en aanstellerij.

Anders voorspel ik een hoop stiekem alcoholgebruik en een toename van de ruzies.
Wat een onzin dat ik neerbuigend doe. Het kind is reteslim en is mij soms te slim af en manipuleert daarbij ook wel eens ja. Soms zeg ik dat als ik het op tijd door heb: probeer me niet te slim af te zijn hiermee.
Soms ben ik moe en doorzie ik het niet of niet op tijd.
Ik stel het vast en stel ook vast dat kind ouders tegen elkaar uit probeert te spelen. Niets neerbuigends aan, gewoon een constatering. En vanuit puber uit gezien begrijp ik de strategie wel, daar vind ik verder niet zo veel van. Ik vind het soms zelfs knap (en grappig) hoe er gegoocheld wordt met argumenten, maar dat zeg ik er ook niet bij.
En daar waar tegen mijn grens aan gelopen wordt moet ik er wat mee. Nu dus het dilemma hoe aan te pakken. Ik heb nog even, gezien afwezigheid.
mamsvan schreef: ↑
10-09-2018 19:27
Hier bij de supermarkt heb je jongens van pakweg die leeftijd die vragen of je sigaretten en drank wilt halen

En je mag dan wat over blijft houden
Zo komen ze er ook aan dus
Ik was dit weekend op een festival waar jongeren bij Jan en alleman aan het bedelen waren om een biertje. Altijd wel een gek die toehapt.
10-09-2018 19:14
Ja, ik zag het nut van drinken sowieso niet.
En nee hoor, ik deed ook wel eens dingen die niet mochten.
Bosrozen schreef: ↑
10-09-2018 19:31
Dit, dan heb ik het wel over 30 jaar geleden. Tegenwoordig nog steeds normaal in mijn omgeving om vanaf ca. 14 jaar uit te gaan maar de controle op alcohol is wel strenger nu.

Ik zou het gesprek aangaan maar niet direct allerlei consequenties doorvoeren. Dat pas later als een gesprek geen invloed heeft.
Waar ga je als 14 jarige dan uit?
Waar kan een puberT zich tegenwoordig nog een beetje lollig mee afzetten ?
Drank en sigaretten zijn moeilijk te krijgen, pa en ma luisteren ook naar dezelfde muziek en er zijn ook geen echte ouwelullenkledingwinkels meer.
Festivals worden net zo druk bezocht door mensen zo oud als je ouders, als ze er zelf al niet zijn , en eigenlijk zijn je ouders ruimdenkender dan jij bent . En vlak je grootouders ook maar niet uit.
Nemaìn’ schreef: ↑
10-09-2018 19:42
Waar ga je als 14 jarige dan uit?
Hier gingen ze altijd naar een soos tot ze oud genoeg waren om “ echt “ uit te gaan.
blijfgewoonbianca schreef: ↑
10-09-2018 19:43
Waar kan een puberT zich tegenwoordig nog een beetje lollig mee afzetten ?
Drank en sigaretten zijn moeilijk te krijgen, pa en ma luisteren ook naar dezelfde muziek en er zijn ook geen echte ouwelullenkledingwinkels meer.
Festivals worden net zo druk bezocht door mensen zo oud als je ouders, als ze er zelf al niet zijn , en eigenlijk zijn je ouders ruimdenkender dan jij bent . En vlak je grootouders ook maar niet uit.
Ik snap ook echt niet waarom die puber van mij nog zo nodig dwars moet liggen :P
blijfgewoonbianca schreef: ↑
10-09-2018 19:44
Hier gingen ze altijd naar een soos tot ze oud genoeg waren om “ echt “ uit te gaan.
Nog niets over gehoord. Hier blijft het vooralsnog bij schoolfeesten, met pasje en strenge controles.
Toen ik jong was, en Nederland nog gewoon een vrij land was waar niet alles VERBOTEN was, kreeg ik als puber thuis bij gelegenheid wel een glas wijn of bier. Eerst alleen met Kerst of een verjaardag, later toen ik ouder werd wat vaker. Op die manier leer je verantwoord om te gaan met een goedje dat bij onverantwoord gebruik erg gevaarlijk kan zijn.
Nu jongeren niks meer mogen zie je, zodra ze een gelegenheid krijgen, gelijk mateloos door het lint gaan. Waar comazuipen vroeger een zeldzaamheid was is het nu een epidemie.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven