Puber drinkt alcohol

10-09-2018 17:17 188 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben behoorlijk geschrokken. Geheel per ongeluk heb ik een fles sterke drank aangetroffen op de kamer van mijn kind. 14 jaar. De fles is aangebroken en er is behoorlijk wat uit. Wat moet ik hier nou mee? Gesprek kan natuurlijk. Maar kind is een uber-puber momenteel en verwijt mij constant dat het zo ongelukkig is omdat vader en ik in scheiding liggen. Die scheiding is geen oorlog of iets dergelijks, al lijkt ex wel om alles geirriteerd te zijn wat ik zeg, maar dat gebeurt niet waar kinderen bij zijn. Het is wel naar en verdrietig natuurlijk. En ook een makkelijke uitvlucht voor een ultra slim kind.... Ik zeg het niet graag over mijn eigen kind, maar het is heel goed in manipuleren.

Kind verwijt mij dat het niks mag. Niet uit tot 2.00 uur 's nachts (wel tot 0.00 uur), niet 2x in 1 weekend uit etc. Gelukkig liggen ex en ik wel op 1 lijn op dat vlak, dus dat is geen probleem, maar ondertussen doet kind het voorkomen of het allemaal heel normaal is en dat kind de enige is wiens ouders zo streng zijn.

Ik denk niet dat kind die drank alleen heeft gedronken. Dat is vast samen met iemand gebeurd. Het is bovendien een buitenlands merk en wij zijn daar niet recentelijk op vakantie geweest ofzo. Het zou me ook niks verbazen als er nog meer geëxperimenteerd wordt. Ik weet dat experimenteren er bij hoort, het is in zekere zin ook wel gezond om stiekem grenzen op te zoeken. Maar 14!!

Wat zouden jullie doen?
oudebaas schreef: ↑
10-09-2018 19:47
Toen ik jong was, en Nederland nog gewoon een vrij land was waar niet alles VERBOTEN was, kreeg ik als puber thuis bij gelegenheid wel een glas wijn of bier. Eerst alleen met Kerst of een verjaardag, later toen ik ouder werd wat vaker. Op die manier leer je verantwoord om te gaan met een goedje dat bij onverantwoord gebruik erg gevaarlijk kan zijn.
Nu jongeren niks meer mogen zie je, zodra ze een gelegenheid krijgen, gelijk mateloos door het lint gaan. Waar comazuipen vroeger een zeldzaamheid was is het nu een epidemie.
Onzin.
Schanullleke schreef: ↑
10-09-2018 19:39
Wat een onzin dat ik neerbuigend doe. Het kind is reteslim en is mij soms te slim af en manipuleert daarbij ook wel eens ja. Soms zeg ik dat als ik het op tijd door heb: probeer me niet te slim af te zijn hiermee.
Soms ben ik moe en doorzie ik het niet of niet op tijd.
Ik stel het vast en stel ook vast dat kind ouders tegen elkaar uit probeert te spelen. Niets neerbuigends aan, gewoon een constatering. En vanuit puber uit gezien begrijp ik de strategie wel, daar vind ik verder niet zo veel van. Ik vind het soms zelfs knap (en grappig) hoe er gegoocheld wordt met argumenten, maar dat zeg ik er ook niet bij.
En daar waar tegen mijn grens aan gelopen wordt moet ik er wat mee. Nu dus het dilemma hoe aan te pakken. Ik heb nog even, gezien afwezigheid.
Ik zou hem er een poos ongenadig mee zieken . ( als je zijn was brengt roepen “ alcoholcontrole “ of als hij naar een feest gaat even zeggen dat je hem wil fouilleren ) Maar wel op zo’n manier dat hij weet dat jij alert bent, het niet accepteert dat het weer gebeurt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Nemaìn’ schreef: ↑
10-09-2018 19:42
Waar ga je als 14 jarige dan uit?
Jeugdsoos, tentfeest, Dorpshuis, kroeg sportvereniging. Festival, kinderdisco. Mag je vaak vanaf 14 alleen naar binnen, met bandje indien >18.

Bij iemand thuis zonder pa en moe.
blijfgewoonbianca schreef: ↑
10-09-2018 19:49
Ik zou hem er een poos ongenadig mee zieken . ( als je zijn was brengt roepen “ alcoholcontrole “ of als hij naar een feest gaat even zeggen dat je hem wil fouilleren ) Maar wel op zo’n manier dat hij weet dat jij alert bent, het niet accepteert dat het weer gebeurt.
Ik heb gezegd dat ik hem op school een blaastest af kom laten nemen als ik vermoed dat hij ooit nog 1 slok drinkt voor zijn 18de. Daar herinner ik hem af en toe nog even aan.
10-09-2018 19:59
Ik heb gezegd dat ik hem op school een blaastest af kom laten nemen als ik vermoed dat hij ooit nog 1 slok drinkt voor zijn 18de. Daar herinner ik hem af en toe nog even aan.
Had die van jou ook gezopen dan ? Hoe oud is die nu ?
blijfgewoonbianca schreef: ↑
10-09-2018 20:00
Had die van jou ook gezopen dan ? Hoe oud is die nu ?
15.
Niet gezopen, paar slokken in de pauze op school en betrapt. Heel even voelde het heel stoer, totdat er een schorsing kwam en ook nog boze ouders ;)
Schanullleke schreef: ↑
10-09-2018 18:46
. Helaas duurt het meer dan een week voordat ik kind weer spreek door kamp en weekend weg.
Bos bloemen bij thuiskomst. Niet in een vaas, maar in de fles.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef: ↑
10-09-2018 20:03
:rofl:
feow schreef: ↑
10-09-2018 20:03
:rofl:
JollyRider schreef: ↑
10-09-2018 18:14
Hoe oud dronken jullie voor het eerst alcohol?
15, maar ik was vooral heel goed in doen alsof ik alcohol dronk.
Kiepte glazen vaak in de planten leeg. Wij dronken vooral bij iemand thuis, waarvan de ouders weg waren, of nuet oplettten. Alcohol ha, was geen probleem, gewoon een fles 'bessen' uit de supermarkt
Op mijn 18e al iets meer, het echte zuipen is pas van de laatste jaren 8-)
Ik ben ook ‘ns betrapt toen ik net 14 was. Er was een vriendje blijven slapen en we hadden in twee avonden een fles Martini soldaat gemaakt.

De lege fles had ik even achter m’n bed gelegd toen vriend naar huis ging. Die wilde ik later ergens wegmoffelen, maar mijn ouders waren me voor.

“Kinase, waarom ligt er een lege fles drank achter je bed?”

Ik dacht alleen maar “Hoe heb ik zooo stom kunnen zijn om dit niet gelijk goed te verstoppen met zo’n nieuwsgierige moeder in huis?”

Ik probeerde nog één of ander lulverhaal op te hangen dat ik die fles gevonden had en wilde gebruiken om met oud en nieuw vuurpijlen mee af te schieten (het was in de kerstvakantie) maar daar trapten ze niet in.

Geen straf gehad, en ik heb het er onlangs nog met mijn ouders over gehad. Ze vertelden dat ze totaal niet wisten wat ze er mee aan moesten, ze waren verbijsterd. Daarom kreeg ik geen straf.

Ik heb ze verteld dat dat toen echt een goede benadering was, want ik vond die meuk stiekem niet om te zuipen, en het heeft echt m’n drankgebruik vertraagd. Als ze gestraft hadden was ik het alleen maar interessanter gaan vinden.
Niet meer relevant
anoniem_122079 wijzigde dit bericht op 26-12-2018 19:12
97.32% gewijzigd
Als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit te werken.
3 blikjes=4 eenheden. Wat veel zeg.
Maar hoe ga je daar dan mee om als er vrienden over de vloer komen. Als de vrienden van ouders niets mogen drinken??
Moet zeggen, dat met mijn oudste ondetussen gewend ben, dat vanaf 16 ouders oogluikend toestaan, dat er bier op feestjes is.
En nee, ik ben niet naïef, zij dronk het nooit, 18 ondertussen en ze vindt nog steeds alle alchol vies. Of we het met jongste ook volhouden, tot 18 nix, hoop ik echt, doen ons best. Gelukkig vrij wijs type.

Kom trouwens in de kroeg wel schoolgenoten van mijn kinderen tegen, waarvan ik weet dat ze geen 18 zijn, die gewoon bier drinken. Er worden nog heel wat oogjes toe geknepen.
fashionvictim schreef: ↑
10-09-2018 17:30
Ik zou alle grenzen potdicht gooien. Dus huisarrest, niet meer uitgaan (ik vind het sowieso bizar dat een kind van 14 al uit gaat, maar dat terzijde), alleen nog naar school, eventueel baantje en eventuele sport. En thuis was het ook uit met de pret van gamen en Netflixen, maar werd het schoolwerk, klusjes, en andere bezigheden die ik dan bedacht.

En dan was ik ongetwijfeld de allerstrengste, allerstomste, allerkutste kutmoeder op aarde maar dat was dan maar zo.
Dit
http://www.opvoedadvies.nl/alcohol.htm

Liefst niet en anders begeleiden en onder toezicht.
10-09-2018 19:40
Ja, ik zag het nut van drinken sowieso niet.
En nee hoor, ik deed ook wel eens dingen die niet mochten.
Genotsmiddelen dienen ook niet tot nut. Maar 't is wél lekker!
At jij ook nooit stiekem snoep/snacks buiten de deur bijv of hield je je aan het ene koekje bij de thee en het bakje chips op zaterdag?
Max 3 biertjes... en wat de vrienden betreft die vanuit huis niet mogen.... ik heb ze een keer toegesproken dat ze zelf heel goed weten wat vanuit thuis wel en niet mag. Ik ben geen politie agent en ik ga ze zelf niet meer controleren wie wat heeft gedronken. Ze zijn geen kleuters meer en hebben nu de leeftijd om zelf enige verantwoordelijkheid te nemen. Hier in huis is vanalles beschikbaar, ook 0.0. Tot op heden is het nog nooit uit de hand gelopen. En ik heb nog nooit klachten of opmerkingen van ouders gehad.
anoniem_122079 wijzigde dit bericht op 10-09-2018 21:22
18.21% gewijzigd
Oh ja, ik lees een aantal keer dat er bij vrienden van wie de ouders er niet zijn gedronken wordt.

Mij is nu al gevraagd of het goed is als ik dat weekend weg ben kind hier kan omkleden ofzo want logistiek handiger. Ergens voelde het raar dat het gevraagd werd en al mijn voelsprieten stonden op scherp. Wat moet je zeggen want kind woont hier gewoon ook en het is dan overdag. Maar de vraag is ook al geweest of er met vrienden overnacht mocht worden als vader er niet was. Uh, nee.

Laatst kreeg ik een appje van een moeder: even checken, het klopt toch dat mijn kind bij jou slaapt? Dat zette mij ook aan het denken.
Dat klopte gewoon, maar samen verzinnen die gasten echt van alles hoor. Heb al eens eerder gemerkt dat ze steeds zoeken waar ouders afwezig zijn. Niet alleen bij ons dus.

Vermoeiend hoor, pubers. Meestal best leuk ook, maar dit akkefietje vind ik niet gaaf.

En ik weet dat het gezond is dat ze grenzen zoeken. Ik heb dat zelf vroeger te weinig gedaan en dat heeft de relatie met mijn ouders een tijd lang verslechterd toen ik al volwassen was. Dat losmaken is juist goed, maar pfffffff.
Maar pubers zijn toch sowieso regelmatig alleen thuis? Neem aan dat veel ouders beiden werken. Dus de pubers hebben dan toegang tot de drankkast en kunnen 'n zakflesje vullen wat ze later weer gebruiken om in de cola te doen. Of hebben hedendaagse huishoudens hun drank achter slot en grendel?
Ook als wij niet thuis zijn, zijn vrienden van zoon er vaak. Gister nog de hele dag. Geen alcohol aangeraakt, of sigaret gerookt. Beetje vertrouwen, en blijf in gesprek.
Ik vind het zooooooo raar dat zoveel ouders het doodnormaal vinden om hun kinderen te leren de wet te overtreden. Alsof je tegen je kind zegt dat het best mag shopliften, maar maximaal voor 5 euro. Echt heel raar.
Am Yisrael Chai!
10-09-2018 21:26
Ik vind het zooooooo raar dat zoveel ouders het doodnormaal vinden om hun kinderen te leren de wet te overtreden. Alsof je tegen je kind zegt dat het best mag shopliften, maar maximaal voor 5 euro. Echt heel raar.
Ouders rijden toch ook niet overal braaf de maximale snelheid of stoppen als ze zien dat het licht oranje wordt?
Of wel als je kind in de auto zit?
Met shopliften benadeel je een ander, met drinken niet.
10-09-2018 21:26
Nee het is niet doodnormaal. En wat de wet overtreden betreft kan ik nog heel wat zaken opnoemen van de 100% perfecte ouders die de wet overtreden. Zelf in de auto stappen met een alcohol op, bellen, appen etc achter het stuur, voor school op straat parkeren om maar niet 50meter te hoeven lopen......

Ik begon met mij verhaal, als het aan mij ligt geen alcohol, ook niet als volwassenen (ik drink zelf helemaal niet en ook nog nooit gedaan),maar dat is een utopie. Dus vandaar dat dit onze oplossing is die voor ons werkt... als dat de wet overtreden is danmoet dat dan maar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven