Puber drinkt alcohol
maandag 10 september 2018 om 17:17
Ik ben behoorlijk geschrokken. Geheel per ongeluk heb ik een fles sterke drank aangetroffen op de kamer van mijn kind. 14 jaar. De fles is aangebroken en er is behoorlijk wat uit. Wat moet ik hier nou mee? Gesprek kan natuurlijk. Maar kind is een uber-puber momenteel en verwijt mij constant dat het zo ongelukkig is omdat vader en ik in scheiding liggen. Die scheiding is geen oorlog of iets dergelijks, al lijkt ex wel om alles geirriteerd te zijn wat ik zeg, maar dat gebeurt niet waar kinderen bij zijn. Het is wel naar en verdrietig natuurlijk. En ook een makkelijke uitvlucht voor een ultra slim kind.... Ik zeg het niet graag over mijn eigen kind, maar het is heel goed in manipuleren.
Kind verwijt mij dat het niks mag. Niet uit tot 2.00 uur 's nachts (wel tot 0.00 uur), niet 2x in 1 weekend uit etc. Gelukkig liggen ex en ik wel op 1 lijn op dat vlak, dus dat is geen probleem, maar ondertussen doet kind het voorkomen of het allemaal heel normaal is en dat kind de enige is wiens ouders zo streng zijn.
Ik denk niet dat kind die drank alleen heeft gedronken. Dat is vast samen met iemand gebeurd. Het is bovendien een buitenlands merk en wij zijn daar niet recentelijk op vakantie geweest ofzo. Het zou me ook niks verbazen als er nog meer geëxperimenteerd wordt. Ik weet dat experimenteren er bij hoort, het is in zekere zin ook wel gezond om stiekem grenzen op te zoeken. Maar 14!!
Wat zouden jullie doen?
Kind verwijt mij dat het niks mag. Niet uit tot 2.00 uur 's nachts (wel tot 0.00 uur), niet 2x in 1 weekend uit etc. Gelukkig liggen ex en ik wel op 1 lijn op dat vlak, dus dat is geen probleem, maar ondertussen doet kind het voorkomen of het allemaal heel normaal is en dat kind de enige is wiens ouders zo streng zijn.
Ik denk niet dat kind die drank alleen heeft gedronken. Dat is vast samen met iemand gebeurd. Het is bovendien een buitenlands merk en wij zijn daar niet recentelijk op vakantie geweest ofzo. Het zou me ook niks verbazen als er nog meer geëxperimenteerd wordt. Ik weet dat experimenteren er bij hoort, het is in zekere zin ook wel gezond om stiekem grenzen op te zoeken. Maar 14!!
Wat zouden jullie doen?
maandag 10 september 2018 om 21:41
Zo ben ik ook opgevoed en dat hadden ze ook niet beter kunnen doen. Alles verbieden had echt alleen maar tot gigantische escalatie geleid en ik had mijn ouders totaal niet serieus genomen. Verbieden is wel zo'n beetje de weg van de minste weerstand waar 0 pedagogische vaardigheden voor vereist zijn. Dan maar gokken dat ze er enigszins verantwoordelijk en zelfstandig uitkomen.JollyRider schreef: ↑10-09-2018 18:01
dat dachten onze kinderen ook. Tot we ze hebben uitgelegd waar school nu echt voor dient en hoe het ons totaal aan de reet zal roesten of ze "succes" hebben in hun leven. Niet willen werken? Prima joh, consequenties zijn voor jou.
Dat hielp
maandag 10 september 2018 om 21:46
Nee, dat deed ik ooit nooit. Scheelde denk ik ook dat ik in een winkelvrij gebied woonde. Het hoefde niet verboden te worden, want het was er toch niet.redbulletje schreef: ↑10-09-2018 21:06Genotsmiddelen dienen ook niet tot nut. Maar 't is wél lekker!
At jij ook nooit stiekem snoep/snacks buiten de deur bijv of hield je je aan het ene koekje bij de thee en het bakje chips op zaterdag?
maandag 10 september 2018 om 21:53
Hoe vol is die fles nog??
Ik zou hem aanvullen met water. Of leeggooien en vullen met water. Verder niks zeggen. Beetje passief agressief reageren dus.
Op een vergelijkbare manier hier een keer een sigaret gevonden. Perongeluk, want ik had een bepaalde maat vaas nodig en op haar kamer stond precies de goede.
Ik heb er niks over gezegd en zij ook niet. Als zij wil roken kan ik dat niet tegenhouden. Maar niet in huis.
Ik zou hem aanvullen met water. Of leeggooien en vullen met water. Verder niks zeggen. Beetje passief agressief reageren dus.
Op een vergelijkbare manier hier een keer een sigaret gevonden. Perongeluk, want ik had een bepaalde maat vaas nodig en op haar kamer stond precies de goede.
Ik heb er niks over gezegd en zij ook niet. Als zij wil roken kan ik dat niet tegenhouden. Maar niet in huis.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
maandag 10 september 2018 om 21:54
Nou, ik ook.fashionvictim schreef: ↑10-09-2018 21:26Ik vind het zooooooo raar dat zoveel ouders het doodnormaal vinden om hun kinderen te leren de wet te overtreden. Alsof je tegen je kind zegt dat het best mag shopliften, maar maximaal voor 5 euro. Echt heel raar.
maandag 10 september 2018 om 21:59
Overigens weet ik van mijn dochter dat van haar vrienden en vriendinnen er drie zijn die geen alcohol lusten, de rest zuipt zich regelmatig klem.
Ik sprak stomtoevallig met een deel van de ouders toen ik op een verjaardag was, en daarvan waren de meesten ervan overtuigd dat hun kind niet drinkt.....
Toen Dochter naar de middelbare school ging moesten we naar de GGD. De vragenlijst die ze moest invullen bezorgde me rode oortjes én rillingen. Met 12 jaar krijgen ze de vragen voorgelegd wanneer ze voor het eerst seks hadden, hoeveel ze roken en drinken en of de ouders wel eens ruzie hebben en meer van dat soort dingen.
Toen ik die dame later vroeg naar die lijst, kreeg ik te horen dat er genoeg kinderen zijn die met 10 al seksueel actief zijn en dat er een hoop zijn die drugs, drank en sigaretten allang hebben uitgetest.
Ik sprak stomtoevallig met een deel van de ouders toen ik op een verjaardag was, en daarvan waren de meesten ervan overtuigd dat hun kind niet drinkt.....
Toen Dochter naar de middelbare school ging moesten we naar de GGD. De vragenlijst die ze moest invullen bezorgde me rode oortjes én rillingen. Met 12 jaar krijgen ze de vragen voorgelegd wanneer ze voor het eerst seks hadden, hoeveel ze roken en drinken en of de ouders wel eens ruzie hebben en meer van dat soort dingen.
Toen ik die dame later vroeg naar die lijst, kreeg ik te horen dat er genoeg kinderen zijn die met 10 al seksueel actief zijn en dat er een hoop zijn die drugs, drank en sigaretten allang hebben uitgetest.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
maandag 10 september 2018 om 21:59
Dat ben ik niet met je eens. Ik zie ouders die kun kinderen laten drinken omdat 'ze het toch wel doen ' en waar het dus langzaamaan wel steeds meer wordt. Laatst een feestje, bij iemand thuis. In de middag, kinderverjaardag. Zitten de twee middelste gewoon aan het bier! Ieder mocht twee flesjes. Ze zijn 15 en 16. Dat vind ik echt niet normaal! Overigens was er nauwelijks een volwassene die dronk. En dan zitten die kinderen aan de alcohol! Wtf!Cafetière schreef: ↑10-09-2018 21:41Zo ben ik ook opgevoed en dat hadden ze ook niet beter kunnen doen. Alles verbieden had echt alleen maar tot gigantische escalatie geleid en ik had mijn ouders totaal niet serieus genomen. Verbieden is wel zo'n beetje de weg van de minste weerstand waar 0 pedagogische vaardigheden voor vereist zijn. Dan maar gokken dat ze er enigszins verantwoordelijk en zelfstandig uitkomen.
Sorry hoor, maar geen enkele strijd aangaan omdat je bang bent dat je die strijd niet gaat winnen, dát vind ik de weg van de minste weerstand.
maandag 10 september 2018 om 22:05
Welke wet exact? Zou je die hier eens met artikel willen noemen of citeren? Ik heb namelijk oprecht geen flauw idee wat je hier nu precies beweertfashionvictim schreef: ↑10-09-2018 21:26Ik vind het zooooooo raar dat zoveel ouders het doodnormaal vinden om hun kinderen te leren de wet te overtreden. Alsof je tegen je kind zegt dat het best mag shopliften, maar maximaal voor 5 euro. Echt heel raar.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
maandag 10 september 2018 om 22:06
Jufjoke schreef: ↑10-09-2018 21:59Dat ben ik niet met je eens. Ik zie ouders die kun kinderen laten drinken omdat 'ze het toch wel doen ' en waar het dus langzaamaan wel steeds meer wordt. Laatst een feestje, bij iemand thuis. In de middag, kinderverjaardag. Zitten de twee middelste gewoon aan het bier! Ieder mocht twee flesjes. Ze zijn 15 en 16. Dat vind ik echt niet normaal! Overigens was er nauwelijks een volwassene die dronk. En dan zitten die kinderen aan de alcohol! Wtf!
Sorry hoor, maar geen enkele strijd aangaan omdat je bang bent dat je die strijd niet gaat winnen, dát vind ik de weg van de minste weerstand.
Like a great eternal Klansman
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
maandag 10 september 2018 om 22:09
Oh ja, tuurlijk gebeurt dat. Maar als het met zoveel nadruk gevraagd wordt en het is in het weekend, dan voelt dat toch anders dan een uurtje na schooltijd of een avondje doordeweeks.
maandag 10 september 2018 om 22:11
Schattig hoor, jouw ' delinquente' acties en vergelijkingen. Maar alcohol heeft een negatieve invloed op hersenen in ontwikkeling itt een extra snoepje, koekje of zakje chips.redbulletje schreef: ↑10-09-2018 21:06Genotsmiddelen dienen ook niet tot nut. Maar 't is wél lekker!
At jij ook nooit stiekem snoep/snacks buiten de deur bijv of hield je je aan het ene koekje bij de thee en het bakje chips op zaterdag?
maandag 10 september 2018 om 22:28
Dat is weer het andere uiterste. Nee natuurlijk ga je niet drinken op je 15e op een kinderverjaardag . Er is nog een hele middenweg tussen autoritair en laissez faire opvoeden gelukkig. Alles laten gebeuren is óók de weg van de minste weerstand inderdaad.Jufjoke schreef: ↑10-09-2018 21:59Dat ben ik niet met je eens. Ik zie ouders die kun kinderen laten drinken omdat 'ze het toch wel doen ' en waar het dus langzaamaan wel steeds meer wordt. Laatst een feestje, bij iemand thuis. In de middag, kinderverjaardag. Zitten de twee middelste gewoon aan het bier! Ieder mocht twee flesjes. Ze zijn 15 en 16. Dat vind ik echt niet normaal! Overigens was er nauwelijks een volwassene die dronk. En dan zitten die kinderen aan de alcohol! Wtf!
maandag 10 september 2018 om 22:30
Een paar dingen verbieden is wat anders dan autoritair opvoeden.
maandag 10 september 2018 om 22:42
Ik drink nooit als ik moet rijden, ik heb nog nooit achter het stuur geappt of gebeld, ik parkeer gewoon netjes in een vak en ik heb in de tig jaar dat ik een rijbewijs heb 2 keer een bekeuring gekregen, beide voor een bedrag ver onder de 50 euro (33 en 27 om precies te zijn).imst01 schreef: ↑10-09-2018 21:32Nee het is niet doodnormaal. En wat de wet overtreden betreft kan ik nog heel wat zaken opnoemen van de 100% perfecte ouders die de wet overtreden. Zelf in de auto stappen met een alcohol op, bellen, appen etc achter het stuur, voor school op straat parkeren om maar niet 50meter te hoeven lopen......
Ik begon met mij verhaal, als het aan mij ligt geen alcohol, ook niet als volwassenen (ik drink zelf helemaal niet en ook nog nooit gedaan),maar dat is een utopie. Dus vandaar dat dit onze oplossing is die voor ons werkt... als dat de wet overtreden is danmoet dat dan maar.
Ik vind het eigenlijk heel raar dat je ervan uitgaat dat iedereen de wet overtreedt. Bij mijn weten overtreed ik de wet nooit, en als ik dat wel doe dan is dat volledig onbewust. Uiteraard voed ik dus ook mijn kinderen op om zich aan de wet te houden. Sterker nog, dat niet doen betekent een groter probleem thuis dan met justitie.
Am Yisrael Chai!
maandag 10 september 2018 om 22:43
De drank en horecawet die zegt dat het strafbaar is voor jongeren onder de 18 jaar om in het openbaar alcohol in hun bezit te hebben en die winkeliers en horeca-uitbaters strafbaar maakt als ze alcohol verkopen aan mensen onder de 18 jaar.JollyRider schreef: ↑10-09-2018 22:05Welke wet exact? Zou je die hier eens met artikel willen noemen of citeren? Ik heb namelijk oprecht geen flauw idee wat je hier nu precies beweert
Am Yisrael Chai!
maandag 10 september 2018 om 22:45
maandag 10 september 2018 om 22:46
Openbaar.... we hebben het hier over een thuis situatie. In de reguliere horeca krijgen de heren nietsfashionvictim schreef: ↑10-09-2018 22:43De drank en horecawet die zegt dat het strafbaar is voor jongeren onder de 18 jaar om in het openbaar alcohol in hun bezit te hebben en die winkeliers en horeca-uitbaters strafbaar maakt als ze alcohol verkopen aan mensen onder de 18 jaar.
Als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit te werken.
maandag 10 september 2018 om 22:49
Onder de 18 krijg je nog geen strafblad, hooguit een aantekening.fashionvictim schreef: ↑10-09-2018 22:45Als je onder de 18 jaar bent en alcohol in je bezit hebt - bijvoorbeeld op weg naar je vriendje waar je gezellig gaat zuipen omdat zijn ouders dat goed vinden - dan kun je een taakstraf of boete krijgen. En krijg je dus ook een strafblad.
Maar ik ben blij te lezen dat de perfecte, altijd consequente, nooit de wet overtredende ouder nog bestaat.
Als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit te werken.
maandag 10 september 2018 om 22:58
Wat een zwaktebod. Ik ben helemaal niet perfect. Verre van. Ik heb echter wel een mening over mensen die alcohol kennelijk zo belangrijk vinden dat ze het ondanks een verbod en ondanks de gezondheidsschade aan hun minderjarige kinderen geven. Je zegt toch ook niet dat je kind cocaïne maar lekker thuis moet proberen (maar maximaal 3 lijntjes, schat!) omdat ie dat heus ooit toch wel stiekem gaat doen? Of ketamine? Of GHB? Of XTC?
(overigens is juist doordat je kind van jou mag drinken de kans dat ie ook gaat snuiven exponentieel groter geworden, blijkt ook uit elk onderzoek).
Am Yisrael Chai!
maandag 10 september 2018 om 23:02
ik drink zelf ook wel eens. Maar zeg nou eerlijk: vind je het er niet ontzettend sneu uitzien, een kind met een biertje? Of een kind met een bacootje? Toch net zo sneu als een kind met een sigaret, of niet dan?
En ja, ik heb zelf ook jaren gerookt en ben zelf ook als kind begonnen maar dat is toch niet meer van deze tijd, joh? Het ziet er gewoon zielig uit nu het normaler is om niet te roken en niet te drinken, een beetje zoals in onze tijd die sneue man die je in elke kroeg had die al om 10 uur 's ochtends aan zijn zoveelste biertje zat.
Am Yisrael Chai!
maandag 10 september 2018 om 23:40
En cola is zoveel gezonder?Jufjoke schreef: ↑10-09-2018 21:59Dat ben ik niet met je eens. Ik zie ouders die kun kinderen laten drinken omdat 'ze het toch wel doen ' en waar het dus langzaamaan wel steeds meer wordt. Laatst een feestje, bij iemand thuis. In de middag, kinderverjaardag. Zitten de twee middelste gewoon aan het bier! Ieder mocht twee flesjes. Ze zijn 15 en 16. Dat vind ik echt niet normaal! Overigens was er nauwelijks een volwassene die dronk. En dan zitten die kinderen aan de alcohol! Wtf!
Zuipen ze een fles cola leeg of drinken ze 2 of 3 energy-dranks, krijg je de suiker-maffia weer.
Als er niemand iets drinkt, vind ik het niet normaal.
Als er wel gewoon een bak bier staat en er nog anderen drinken, vind ik het niets extreem.
Zeker niet voor die 16-jarige.
(Waarbij het dus gehouden worden op 1 of 2. En geen halve bak.)
dinsdag 11 september 2018 om 00:48
Ik heb nog alcohol kunnen kopen op mijn zestiende en er ook mee "geëxperimenteerd" toen ik zestien was. Thuis als m'n ouders er niet waren Breezers halen of bacootjes en dan snel opdrinken voordat ze weer thuis waren
Toentertijd dacht ik dat ik heel veel dingen niet mocht, vroeg er bij voorbaat al niet naar, terwijl sommige dingen achteraf gewoon gemogen hadden.
Tja, TO, ik zou niet weten hoe ik hier zelf op zou reageren. Ik denk dat ik meer moeite zou hebben met het stiekeme dan met het feit dat kind drinkt, ook al is het 14. Ik vind het idee van een bosje bloemen in de fles zetten ook wel grappig.
Maar ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik echt niet weet hoe snel het gaat met hersenschade bij groeiende hersenen en alcoholgebruik.
Toentertijd dacht ik dat ik heel veel dingen niet mocht, vroeg er bij voorbaat al niet naar, terwijl sommige dingen achteraf gewoon gemogen hadden.
Tja, TO, ik zou niet weten hoe ik hier zelf op zou reageren. Ik denk dat ik meer moeite zou hebben met het stiekeme dan met het feit dat kind drinkt, ook al is het 14. Ik vind het idee van een bosje bloemen in de fles zetten ook wel grappig.
Maar ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik echt niet weet hoe snel het gaat met hersenschade bij groeiende hersenen en alcoholgebruik.
dinsdag 11 september 2018 om 04:30
Ik was zelf een kutpuber die ook veel probeerde en veel stiekem deed. Met veel dingen kwam ik wel weg, maar wat bij mij werkte als ik écht weer over een grens was gegaan was dat mijn ouders heeeel erg verdrietig/teleurgesteld/bezorgd waren. De échte gesprekken waarbij boosheid van mijn ouders zich uitte in tranen en bezorgdheid. Ze probeerden mij me te laten inleven in wat zij voelden en ik moest zelf dan een consequentie voor mijn actie bedenken.
Dus niet meer uit, niet meer naar een feest tot ik een X periode had laten zien dat ik wél weer te vertrouwen was bijvoorbeeld.
Dus niet meer uit, niet meer naar een feest tot ik een X periode had laten zien dat ik wél weer te vertrouwen was bijvoorbeeld.