Puber drinkt alcohol
maandag 10 september 2018 om 17:17
Ik ben behoorlijk geschrokken. Geheel per ongeluk heb ik een fles sterke drank aangetroffen op de kamer van mijn kind. 14 jaar. De fles is aangebroken en er is behoorlijk wat uit. Wat moet ik hier nou mee? Gesprek kan natuurlijk. Maar kind is een uber-puber momenteel en verwijt mij constant dat het zo ongelukkig is omdat vader en ik in scheiding liggen. Die scheiding is geen oorlog of iets dergelijks, al lijkt ex wel om alles geirriteerd te zijn wat ik zeg, maar dat gebeurt niet waar kinderen bij zijn. Het is wel naar en verdrietig natuurlijk. En ook een makkelijke uitvlucht voor een ultra slim kind.... Ik zeg het niet graag over mijn eigen kind, maar het is heel goed in manipuleren.
Kind verwijt mij dat het niks mag. Niet uit tot 2.00 uur 's nachts (wel tot 0.00 uur), niet 2x in 1 weekend uit etc. Gelukkig liggen ex en ik wel op 1 lijn op dat vlak, dus dat is geen probleem, maar ondertussen doet kind het voorkomen of het allemaal heel normaal is en dat kind de enige is wiens ouders zo streng zijn.
Ik denk niet dat kind die drank alleen heeft gedronken. Dat is vast samen met iemand gebeurd. Het is bovendien een buitenlands merk en wij zijn daar niet recentelijk op vakantie geweest ofzo. Het zou me ook niks verbazen als er nog meer geëxperimenteerd wordt. Ik weet dat experimenteren er bij hoort, het is in zekere zin ook wel gezond om stiekem grenzen op te zoeken. Maar 14!!
Wat zouden jullie doen?
Kind verwijt mij dat het niks mag. Niet uit tot 2.00 uur 's nachts (wel tot 0.00 uur), niet 2x in 1 weekend uit etc. Gelukkig liggen ex en ik wel op 1 lijn op dat vlak, dus dat is geen probleem, maar ondertussen doet kind het voorkomen of het allemaal heel normaal is en dat kind de enige is wiens ouders zo streng zijn.
Ik denk niet dat kind die drank alleen heeft gedronken. Dat is vast samen met iemand gebeurd. Het is bovendien een buitenlands merk en wij zijn daar niet recentelijk op vakantie geweest ofzo. Het zou me ook niks verbazen als er nog meer geëxperimenteerd wordt. Ik weet dat experimenteren er bij hoort, het is in zekere zin ook wel gezond om stiekem grenzen op te zoeken. Maar 14!!
Wat zouden jullie doen?
dinsdag 11 september 2018 om 11:32
Nee.redbulletje schreef: ↑11-09-2018 08:31Zat er zelfs bij de school in de buurt niet 'n winkeltje? Wij hadden 't sigarenwinkeltje tegenover school en daar haalden we op weg naar huis dus regelmatig wat te snoepen.
En m'n moeder was van de aanbiedingen, dus die had in de kelder een grote voorraadkast waar ook chips/chocola in grote hoeveelheden aanwezig was en waarbij het niet gemerkt werd als er soms een zak verdween. De lege zak verstopte ik dan onder in de vuilniszak zodat ook die niet werd opgemerkt.
Verder deed ik niet aan pikken maar aan vragen.
dinsdag 11 september 2018 om 11:58
Waarom steeds die vergelijkingen met chips en snoep? Mijn kinderen hoeven niet te vragen of ze snoep, chips of koek mogen, ze mogen pakken waar ze zin in hebben als het in huis is (dat mocht ik vroeger thuis ook) . Maar alcohol, drugs en sigaretten zijn uiteraard wel voor hen verboden.
Am Yisrael Chai!
dinsdag 11 september 2018 om 12:01
Ehm, omdat obesitas en diabetes II ergens vandaan komen? Ongebreideld troep naar binnen mogen schuiven is prima, maar troep drinken of roken is een drama. Bijzonder.fashionvictim schreef: ↑11-09-2018 11:58Waarom steeds die vergelijkingen met chips en snoep? Mijn kinderen hoeven niet te vragen of ze snoep, chips of koek mogen, ze mogen pakken waar ze zin in hebben als het in huis is (dat mocht ik vroeger thuis ook) . Maar alcohol, drugs en sigaretten zijn uiteraard wel voor hen verboden.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
dinsdag 11 september 2018 om 12:02
dinsdag 11 september 2018 om 12:08
Volgens mij is dit dus onzin. Nergens op gebaseerd overigens. Maar vroeger, toen je wel nog mocht drinken als minderjarige, werd wel eens gevraagd of je dronk. Je had als 15jarige niet de neiging om te zeggen dat je niks dronk als je in het weekend een pilsje had gehad.
Nu is dat anders. Die onderzoekers, aan wie vragen ze dat eigenlijk?? Aan de tieners? Die zijn beter in het vertellen van leugens dan ik in de waarheid. Aan de ouders? Die denken sowieso allemaal dat hún bloedje dat echt niet doet.
Met roken hetzelfde. Paar maanden geleden in een studentenstad op een terras gezeten. De jongeren roken bijna allemaal. Je zag geen student zonder die dure stokjes.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
dinsdag 11 september 2018 om 12:12
Voel je je soms door me aangevallen, gezien je bijzondere reacties?JollyRider schreef: ↑11-09-2018 12:01Ehm, omdat obesitas en diabetes II ergens vandaan komen? Ongebreideld troep naar binnen mogen schuiven is prima, maar troep drinken of roken is een drama. Bijzonder.
Mijn kinderen schuiven helemaal niet "ongebreideld troep naar binnen". Zowel zij als ik snoepen eigenlijk nauwelijks, mijn puber tegenwoordig wat meer sinds hij 20 km per dag fietst, mar hij prefereert nog steeds een boterham boven een zak chips. En het feit dat ze er niet om hoeven te vragen weerhoudt ze bovendien niet om dat toch te doen. Mijn antwoord is echter zo goed als altijd "ja hoor, je weet waar het staat".
Am Yisrael Chai!
dinsdag 11 september 2018 om 12:15
In de leeftijdscategorie 14 jaar (waar dit topic over gaat) is roken echt niet cool, hoor. In mijn stad in ieder geval. Ik hoor regelmatig de kinderen onderling roddelen over Tokkies of paupers die roken. Of misschien is het niet stad-gebonden, maar milieu-gebonden, dat kan ook. Roken en zuipen wordt nogal pauper gevonden.
Am Yisrael Chai!
dinsdag 11 september 2018 om 12:16
Lastig hoor. Mijn kinderen zijn nog jonger, en mijn eerste reactie is ook die van Fashionvictim, dan maar helemaal niets meer mogen een tijd. Maar of dat werkt??
Ik had zelf een hele strenge vader, en mocht echt bijna niets. Maar wat deed ik? Op mijn 15e zat ik al regelmatig in de coffeshop te blowen (en daarbuiten ook), en ging al door het hele land naar housefeesten. Het blowen deed ik gewoon overdag na of tijdens schooltijd,en naar de housaparty's ging ik met een vriendin bij wie ik dan bleef 'slapen'. Ik vond mezelf toen al best volwassen,maar als ik nu pubers van 15 zie, en bedenk wat ik zelf uithaalde op die leeftijd
Ik had zelf een hele strenge vader, en mocht echt bijna niets. Maar wat deed ik? Op mijn 15e zat ik al regelmatig in de coffeshop te blowen (en daarbuiten ook), en ging al door het hele land naar housefeesten. Het blowen deed ik gewoon overdag na of tijdens schooltijd,en naar de housaparty's ging ik met een vriendin bij wie ik dan bleef 'slapen'. Ik vond mezelf toen al best volwassen,maar als ik nu pubers van 15 zie, en bedenk wat ik zelf uithaalde op die leeftijd
dinsdag 11 september 2018 om 12:18
dinsdag 11 september 2018 om 13:27
Ik dronk zelf wel voor mijn 18e, niet veel en ook geen sterke drank, maar tussen 14/15j en 18 toch wel geregeld in het weekend of op een feest iets alcoholisch.
Ik hoop maar dat ik het op andere tijden mag gooien (jaren '90). Stoerdoenerij was het niet, vond en vind het oprecht lekker.
Toch zouden mijn eigen kinderen het tot hun 18e niet mogen. En ik hoop maar dat zij tot de categorie behoren bij wie verbieden wél effect heeft. Lees namelijk dat het twee kanten op kan gaan.
Ik erger me in mijn omgeving ook kapot aan grappende opmerkingen als een baby een flesje vast heeft "kijk nou al aan de fles!" of als met een baby/peuter wordt geproost en gezegd: en over tien jaar krijg je je eerste biertje van me.
Ik vind dat zó ordinair!
Terwijl de visie onder de jeugd geloof ik allang is veranderd. In elk geval met roken. In mijn tijd was het voor sommigen nog spannend en stoer om een sigaret op te steken. Ons nichtje van 13 zit in 2vwo en zegt: echt helemaal niemand in mijn klas vindt roken stoer.
Hoe dat met drinken zit weet ik niet maar heb heel sterk het idee dat alle dertigers en veertigers in mijn omgeving met nu nog minderjarige kinderen héél sterk redeneren vanuit hun eigen ideeën en ervaringen toen ze zelf 13 waren.
Ik hoop maar dat ik het op andere tijden mag gooien (jaren '90). Stoerdoenerij was het niet, vond en vind het oprecht lekker.
Toch zouden mijn eigen kinderen het tot hun 18e niet mogen. En ik hoop maar dat zij tot de categorie behoren bij wie verbieden wél effect heeft. Lees namelijk dat het twee kanten op kan gaan.
Ik erger me in mijn omgeving ook kapot aan grappende opmerkingen als een baby een flesje vast heeft "kijk nou al aan de fles!" of als met een baby/peuter wordt geproost en gezegd: en over tien jaar krijg je je eerste biertje van me.
Ik vind dat zó ordinair!
Terwijl de visie onder de jeugd geloof ik allang is veranderd. In elk geval met roken. In mijn tijd was het voor sommigen nog spannend en stoer om een sigaret op te steken. Ons nichtje van 13 zit in 2vwo en zegt: echt helemaal niemand in mijn klas vindt roken stoer.
Hoe dat met drinken zit weet ik niet maar heb heel sterk het idee dat alle dertigers en veertigers in mijn omgeving met nu nog minderjarige kinderen héél sterk redeneren vanuit hun eigen ideeën en ervaringen toen ze zelf 13 waren.
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 11-09-2018 13:28
0.24% gewijzigd
dinsdag 11 september 2018 om 13:28
Waarom zou ik me aangevallen voelen? Je kan ook gewoon inhoudelijk reageren, doe ik ook. Jij was toch van de inhoudelijke discussies? Doe dat dan.fashionvictim schreef: ↑11-09-2018 12:12Voel je je soms door me aangevallen, gezien je bijzondere reacties?
Mijn kinderen schuiven helemaal niet "ongebreideld troep naar binnen". Zowel zij als ik snoepen eigenlijk nauwelijks, mijn puber tegenwoordig wat meer sinds hij 20 km per dag fietst, mar hij prefereert nog steeds een boterham boven een zak chips. En het feit dat ze er niet om hoeven te vragen weerhoudt ze bovendien niet om dat toch te doen. Mijn antwoord is echter zo goed als altijd "ja hoor, je weet waar het staat".
Like a great eternal Klansman
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
dinsdag 11 september 2018 om 16:09
Ik reageer inhoudelijk, toch? Ik vraag me alleen af waarom je niet gewoon vragen stelt, in plaats van direct zo bot over "ongebreideld troep naar binnen schuiven" begint. Ook je eerdere reactie over strafbaarheid was op aannames gestoeld, herinner ik me. Voeg daaraan een bijzonder onaardige toon aan toe en ik vraag me gewoon af of ik je soms geheel onbewust iets misdaan heb. Ook deze reactie is namelijk weer bijzonder aanvallend.JollyRider schreef: ↑11-09-2018 13:28Waarom zou ik me aangevallen voelen? Je kan ook gewoon inhoudelijk reageren, doe ik ook. Jij was toch van de inhoudelijke discussies? Doe dat dan.
Am Yisrael Chai!
dinsdag 11 september 2018 om 16:14
Ja, die ervaring heb ik dus ook, en ik heb dus voornamelijk 14 jarigen om me heen. Mijn zoon was bijvoorbeeld op kamp van de zomer en daar was 1 jongen die rookte, maar uiteraard was op kamp roken, drinken en drugs gebruiken verboden. Dat vond de hele groep ook volkomen normaal en over die jongen die afkickverschijnselen had werd wat meewarig gedaan, want het was sowieso nogal sukkelig om te roken.NYC schreef: ↑11-09-2018 13:27
Ik heb in ieder geval nog geen enkele keer van welk kind dan ook het signaal gehad dat ze roken, maar ook drinken, interessant vinden. Sommige kinderen (waaronder die van mij) hebben weleens alcohol of (alcoholvrij) bier geproefd maar vinden het smerig en eigenlijk allemaal vinden ze aangeschoten of dronken mensen nogal gênant of zielig.
Am Yisrael Chai!
dinsdag 11 september 2018 om 16:22
Precies wat ik ook denk, al heb ik wat minder vaak pubers over de vloer. Maar ik heb wel sterk het idee dat sommige volwassenen zélf nog sterk in de fase “hihi haha, een flesje bier, dronken worden, alcohol is stoer” zijn blijven hangen en denken dat ze een stoerdere jongen zullen krijgen als ze maar grappend en leuk doen over flesjes bier.fashionvictim schreef: ↑11-09-2018 16:14Ja, die ervaring heb ik dus ook, en ik heb dus voornamelijk 14 jarigen om me heen. Mijn zoon was bijvoorbeeld op kamp van de zomer en daar was 1 jongen die rookte, maar uiteraard was op kamp roken, drinken en drugs gebruiken verboden. Dat vond de hele groep ook volkomen normaal en over die jongen die afkickverschijnselen had werd wat meewarig gedaan, want het was sowieso nogal sukkelig om te roken.
Ik heb in ieder geval nog geen enkele keer van welk kind dan ook het signaal gehad dat ze roken, maar ook drinken, interessant vinden. Sommige kinderen (waaronder die van mij) hebben weleens alcohol of (alcoholvrij) bier geproefd maar vinden het smerig en eigenlijk allemaal vinden ze aangeschoten of dronken mensen nogal gênant of zielig.
dinsdag 11 september 2018 om 17:09
Ik drink zelf nauwelijks, en vader van de puber ook niet. Ik denk dat mijn puber bezwijkt voor groepsdruk. Heb wel eens vrienden van puber over de vloer gehad die wel stoer deden over alcohol en het komen aan alcohol. Roken vind echt niemand stoer. Drinken is blijkbaar een ander ding, tenminste op de school van mijn kind. Al deed mijn kind er een jaar geleden ook erg afwijzend over, afgelopen jaar waws er omgang met andere mensen en blijkbaar zijn dat kinderen die alcohol wel lollig vinden.
Nou ja, ik niet, dus ga toch even vragen stellen over de herkomst van de fles e.d. en wie er betrokken zijn. Heb wel heel veel zin om hem leeg te gieten. Misschien toch die bloemen er maar in...
Nou ja, ik niet, dus ga toch even vragen stellen over de herkomst van de fles e.d. en wie er betrokken zijn. Heb wel heel veel zin om hem leeg te gieten. Misschien toch die bloemen er maar in...
dinsdag 11 september 2018 om 17:13
Dat je dat niet al lang gedaan hebt!Schanullleke schreef: ↑11-09-2018 17:09Ik drink zelf nauwelijks, en vader van de puber ook niet. Ik denk dat mijn puber bezwijkt voor groepsdruk. Heb wel eens vrienden van puber over de vloer gehad die wel stoer deden over alcohol en het komen aan alcohol. Roken vind echt niemand stoer. Drinken is blijkbaar een ander ding, tenminste op de school van mijn kind. Al deed mijn kind er een jaar geleden ook erg afwijzend over, afgelopen jaar waws er omgang met andere mensen en blijkbaar zijn dat kinderen die alcohol wel lollig vinden.
Am Yisrael Chai!
dinsdag 11 september 2018 om 17:22
Hoe dan? Kind is op kamp. Telefoon verboden.
dinsdag 11 september 2018 om 17:25
Ah, verbieden werkt
dinsdag 11 september 2018 om 17:25
Nee, de fles leeggieten bedoel ik. Dat zou echt het eerste geweest zijn dat ik deed. Zelfs als ik verder er geen woord meer aan zou vuilmaken of geen enkele consequentie aan zou verbinden zou ik pertinent geen halfvolle fles drank op de kamer van mijn puber laten liggen.
Am Yisrael Chai!
dinsdag 11 september 2018 om 17:26
Ik schrik er minstens net zo van dat jonge kinderen de termen 'tokkie' (walgelijk) en 'pauper' kennen en daarmee rond strooien wanneer het ze uitkomt. Maar goed, leer ze vooral om anderen te veroordelen.fashionvictim schreef: ↑11-09-2018 12:15In de leeftijdscategorie 14 jaar (waar dit topic over gaat) is roken echt niet cool, hoor. In mijn stad in ieder geval. Ik hoor regelmatig de kinderen onderling roddelen over Tokkies of paupers die roken. Of misschien is het niet stad-gebonden, maar milieu-gebonden, dat kan ook. Roken en zuipen wordt nogal pauper gevonden.
dinsdag 11 september 2018 om 17:29
De term pauper heb ik van mijn kind geleerd hoor, niet andersom. Bovendien praat ik uiteraard niet mee, ik vang wel eens wat op. Ik ken al die kids niet eens dus ik heb geen idee wie pauper of kakker of hipster is. Ik hoor alleen dat roken pauperig is.
Am Yisrael Chai!
dinsdag 11 september 2018 om 17:31
Ik rook, en zelfs al volwassene ben te tegenwoordig (terecht!) al behoorlijk sneu.
Jongeren roken hierwaarikwoon amper.
Roken, drank, drugs, seks deed ik op een leeftijd waar ze tegenwoordig veilig thuis voor bellen. Ik heb er geen spijt van, maar er nooit lollig over gedaan bij mijn kinderen. Sterker nog: de meeste dingen krijgen ze oas te horen als ze ouder zijn.
Drank hier in huis was en is voor de minderjarigen verboden.
Ik wist heus wel van enige overtredingen elders toen mijn oudste puber was, maar daar heb ik eigenlijk nooit aandacht aan besteed.
Jongeren roken hierwaarikwoon amper.
Roken, drank, drugs, seks deed ik op een leeftijd waar ze tegenwoordig veilig thuis voor bellen. Ik heb er geen spijt van, maar er nooit lollig over gedaan bij mijn kinderen. Sterker nog: de meeste dingen krijgen ze oas te horen als ze ouder zijn.
Drank hier in huis was en is voor de minderjarigen verboden.
Ik wist heus wel van enige overtredingen elders toen mijn oudste puber was, maar daar heb ik eigenlijk nooit aandacht aan besteed.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.