Berlijn met 2 pubers
maandag 10 september 2018 om 15:44
http://berlijn-blog.nl voor de meeste antwoorden.
Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn maar wij hebben een fietstocht gedaan vanaf de Kukturbrauerei langs de highlights.
Voor het OV kochten wij gewoon elke dag een dagkaart voor bus metro en trein, misschien dat met meer mensen iets anders voordeligs te vinden is.
Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn maar wij hebben een fietstocht gedaan vanaf de Kukturbrauerei langs de highlights.
Voor het OV kochten wij gewoon elke dag een dagkaart voor bus metro en trein, misschien dat met meer mensen iets anders voordeligs te vinden is.
maandag 10 september 2018 om 16:08
Vanaf de zoo buslijn 100 of 200 pakken. (rijd de zelfde ronde als alle toeristenbussen). Wil je graag vooraan zitten (boven), loop dan onder het viaduct door waar de bus vandaan komt. daar aan je linker hand is de officiële eerste halte, maar stapt nooit iemand in, en zit je dus gegarandeerd vooraan.
voor de rest, de berliner republiek is brilliant
(Ik vond het tenminste met mijn puberbrein fascinerend)
voor de rest, de berliner republiek is brilliant
(Ik vond het tenminste met mijn puberbrein fascinerend)
maandag 10 september 2018 om 16:14
Ik vond het kerkhof aan de Bergmanstrasse heel gaaf met de grote mausoleums.
https://www.columbusmagazine.nl/europa/ ... 56585.html
En het oude vliegveld Tempelhof.
En de Stasi gevangenis.
https://www.columbusmagazine.nl/europa/ ... 56585.html
En het oude vliegveld Tempelhof.
En de Stasi gevangenis.
maandag 10 september 2018 om 16:15
Kinderen reizen vanaf Nederland tot 15 jaar gratis naar Duitsland met de trein. In Berlijn reizen ze met een ab of abc kaart tot 14 gratis met je mee in het openbaarvervoer.
Ontbijten bij de bakker. Eten bij Scheers, monsieur Vuong. Curryworst bij Bahnhof zoologischer Garten.
Wij zijn met de kinderen naar Sachsenhausen geweest en Potsdam. Ook hebben wij een voetbalwedstrijd in het Olympisch stadion bezocht (kaartjes in het centrum gekocht bij de hertashop).
Ook lekker shoppen met de kinderen.
Ontbijten bij de bakker. Eten bij Scheers, monsieur Vuong. Curryworst bij Bahnhof zoologischer Garten.
Wij zijn met de kinderen naar Sachsenhausen geweest en Potsdam. Ook hebben wij een voetbalwedstrijd in het Olympisch stadion bezocht (kaartjes in het centrum gekocht bij de hertashop).
Ook lekker shoppen met de kinderen.
maandag 10 september 2018 om 16:15
Super om te doen met pubers.
Ov hebben ze een heel goedkope dagkaart, 7 euro pp uit de automaat bij ieder station.
De markt en buurt bij deze vlooienmarkt vond ik erg leuk
Bij warschauerstrasse
http://berlijn-blog.nl/vlooienmarkten-in-berlijn/
Er is een enorm winkelcentrum met commerciële winkels waar de Berlijnse zelf allemaal van zeggen dat ze er nooit komen
bij potzdammerplatz.
Hier een link naar waar te winkelen volgens iemand, ben daar zelf niet allemaal geweest
http://berlijn-blog.nl/praktisch/winkelen-in-berlijn
Ik ging zelf redelijk 'onvoorbereid' maar heb steeds leuke dingen gezien en lekker gegeten.
Oosters eten (Vietnamees etc) is daar een aanrader.
Ov hebben ze een heel goedkope dagkaart, 7 euro pp uit de automaat bij ieder station.
De markt en buurt bij deze vlooienmarkt vond ik erg leuk
Bij warschauerstrasse
http://berlijn-blog.nl/vlooienmarkten-in-berlijn/
Er is een enorm winkelcentrum met commerciële winkels waar de Berlijnse zelf allemaal van zeggen dat ze er nooit komen
Hier een link naar waar te winkelen volgens iemand, ben daar zelf niet allemaal geweest
http://berlijn-blog.nl/praktisch/winkelen-in-berlijn
Ik ging zelf redelijk 'onvoorbereid' maar heb steeds leuke dingen gezien en lekker gegeten.
Oosters eten (Vietnamees etc) is daar een aanrader.
maandag 10 september 2018 om 16:18
Absoluut!
dinsdag 11 september 2018 om 11:12
dinsdag 11 september 2018 om 16:06
Mr Vuong zijn wij ook geweest, heerlijk! En wij waren redelijk vroeg want toen we klaar waren stond er een rij op de stoep.
Wij hebben ook lekker gegeten in de biergartens die er zijn, flammkuchen oa.
Wij gaan niet super vaak terug naar plekken waar we ooit al zijn geweest maar Berlijn twee keer geweest en ik zou er vlot nog eens heen gaan.
Wij hebben ook lekker gegeten in de biergartens die er zijn, flammkuchen oa.
Wij gaan niet super vaak terug naar plekken waar we ooit al zijn geweest maar Berlijn twee keer geweest en ik zou er vlot nog eens heen gaan.
dinsdag 11 september 2018 om 16:22
Ik vond met mijn oudere tieners de superhippe hangplek Holzmarkt geweldig, dichtbij de East Side Gallery. (station Ostbahnhof)
Kun je die 2 combineren.
Het Badeschiff lijkt me ook geweldig maar was in mei nog wat te koud, oktober zal dat ook zijn.
We gingen een dag naar het zwembad Tropical Islands, we gingen met de auto. Is ong 60/70km vanaf Berlijn. Duur dagje maar wel bijzonder.
OV is makkelijk in de stad, €7 voor een dagkaart voor U-bahn, S-bahn en trein.
Mss ook voor de bus maar dat deden wij niet.
Als je op tijd bent met boeken kun je een rondleiding krijgen in het oude pretpark Spreepark. Beetje urbex leuk voor tieners.
Dichtbij het Holocaustgedenkmal is ook winkelcentrum The Mall. Groot!
Veel plezier!
Kun je die 2 combineren.
Het Badeschiff lijkt me ook geweldig maar was in mei nog wat te koud, oktober zal dat ook zijn.
We gingen een dag naar het zwembad Tropical Islands, we gingen met de auto. Is ong 60/70km vanaf Berlijn. Duur dagje maar wel bijzonder.
OV is makkelijk in de stad, €7 voor een dagkaart voor U-bahn, S-bahn en trein.
Mss ook voor de bus maar dat deden wij niet.
Als je op tijd bent met boeken kun je een rondleiding krijgen in het oude pretpark Spreepark. Beetje urbex leuk voor tieners.
Dichtbij het Holocaustgedenkmal is ook winkelcentrum The Mall. Groot!
Veel plezier!
dinsdag 11 september 2018 om 17:10
East Side Gallery is tof, Hackeschermarkt heeft ook een leuk sfeertje.
De Berliner Dom beklimmen is veel leuker dan de Fernsehturm vond ik. Fernsehturm is lang wachten en dan met een lift naar boven, en uitzicht bekijken achter glas, terwijl de Dom veel rustiger is en je uiteindelijk buiten uitkomt. En de weg naar boven veel mooier (want het is een kerk, en geen relatief nieuwbouw toren).
Oh en laat je kinderen hun school/studentenpas meenemen! Je krijgt op heel veel plaatsen korting.
De Berliner Dom beklimmen is veel leuker dan de Fernsehturm vond ik. Fernsehturm is lang wachten en dan met een lift naar boven, en uitzicht bekijken achter glas, terwijl de Dom veel rustiger is en je uiteindelijk buiten uitkomt. En de weg naar boven veel mooier (want het is een kerk, en geen relatief nieuwbouw toren).
Oh en laat je kinderen hun school/studentenpas meenemen! Je krijgt op heel veel plaatsen korting.
dinsdag 11 september 2018 om 17:27
3 of 5 dagen kaart voor het ov is voordeliger. Koop het op een station. Worden ook kaarten verkocht waar een boekje met koningsbonnen bijzit. Alleen zijn dan de kaarten duurder...
Fernsehnturm. Deze kun je vooruit reserveren, scheelt nogal wachten. Bij de Potzdammerplatz heb je ook een gebouw waar je prachtig uitzicht hebt over Berlijn.
Bus 100 en 200 rijden wel een andere route. 200 komt langs meer bezienswaardigheden .
Eten bij Blockhaus, die bij de Mariakirche.
Fernsehnturm. Deze kun je vooruit reserveren, scheelt nogal wachten. Bij de Potzdammerplatz heb je ook een gebouw waar je prachtig uitzicht hebt over Berlijn.
Bus 100 en 200 rijden wel een andere route. 200 komt langs meer bezienswaardigheden .
Eten bij Blockhaus, die bij de Mariakirche.
vrijdag 14 september 2018 om 22:53
Ik weet niet of iemand al de openlucht karaoke in Mauerpark heeft genoemd, elke zondagmiddag vanaf een uur of 3 als het weer het toelaat. Echt lachen. Ook de slechte zangers en zangeressen krijgen luid applaus. Er is een soort amphitheater omheen dus je hebt altijd wel goed zicht.
Tegelijk (al eerder op de dag) is ook de grote vlooienmarkt in het Mauerpark.
Tempelhofer Feld is wel geinig, een voormalig vliegveld dat nu een recreatiepark is, waar mensen op wielen kitesurfen en windsurfen, fietsen en skaten.
Ja, Vietnamees eten is heerlijk in Berlijn. Monsieur Vuong kan 's avonds wel een rij hebben. Ik vond het eten bij Chay Viet ook geweldig. Wel alleen vegetarisch maar superlekker.
Bij Maroush, een klein tentje, hebben ze superlekker Libanees eten.
In Berlijn kan je prima fietsen, het meeste is vlak. Er zijn (smalle) fietspaadjes, en waar die niet zijn rijd je op de busbaan, de rest van het keer neemt een ruime bocht om je heen. Let op: naast elkaar fietsen is 'not done'! Dan kan je een scheldpartij verwachten. Dus achter elkaar fietsen.
De Stasigevangenis is inderdaad indrukwekkend, met wat 'geluk' heb je een echte voormalige gevangene als rondleider. Ze vertellen veel heftige verhalen over de geestelijke martelingen die ze ondergingen om ze aan het praten te krijgen. Er zijn Engelse en Duitse rondleidingen. https://www.stiftung-hsh.de/
Er is ook een Stasimuseum, in mijn herinnering was daar alles alleen maar in het Duits. En voor tieners wat saai denk ik.
Tegelijk (al eerder op de dag) is ook de grote vlooienmarkt in het Mauerpark.
Tempelhofer Feld is wel geinig, een voormalig vliegveld dat nu een recreatiepark is, waar mensen op wielen kitesurfen en windsurfen, fietsen en skaten.
Ja, Vietnamees eten is heerlijk in Berlijn. Monsieur Vuong kan 's avonds wel een rij hebben. Ik vond het eten bij Chay Viet ook geweldig. Wel alleen vegetarisch maar superlekker.
Bij Maroush, een klein tentje, hebben ze superlekker Libanees eten.
In Berlijn kan je prima fietsen, het meeste is vlak. Er zijn (smalle) fietspaadjes, en waar die niet zijn rijd je op de busbaan, de rest van het keer neemt een ruime bocht om je heen. Let op: naast elkaar fietsen is 'not done'! Dan kan je een scheldpartij verwachten. Dus achter elkaar fietsen.
De Stasigevangenis is inderdaad indrukwekkend, met wat 'geluk' heb je een echte voormalige gevangene als rondleider. Ze vertellen veel heftige verhalen over de geestelijke martelingen die ze ondergingen om ze aan het praten te krijgen. Er zijn Engelse en Duitse rondleidingen. https://www.stiftung-hsh.de/
Er is ook een Stasimuseum, in mijn herinnering was daar alles alleen maar in het Duits. En voor tieners wat saai denk ik.
You can never have too many hats, gloves and shoes
zondag 16 september 2018 om 09:51
Wij zijn 3 dagen naar tropical island geweest en 1 dagje naar Berlijn.
Tropical island is echt een aanrader als je pubers van zwemmen houden.
Is megagroot subtropisch zwembad en gebouwd in een voormalig hangard waar zeppelins werden gebouwd. (Wel weinig glijbanen, maar geweldig om eens mee te maken)
In ieder geval heel veel plezier! Geniet ervan, Berlijn is een toffe stad! Zou zo nog een keer gaan.
Tropical island is echt een aanrader als je pubers van zwemmen houden.
Is megagroot subtropisch zwembad en gebouwd in een voormalig hangard waar zeppelins werden gebouwd. (Wel weinig glijbanen, maar geweldig om eens mee te maken)
In ieder geval heel veel plezier! Geniet ervan, Berlijn is een toffe stad! Zou zo nog een keer gaan.