Hoe zien jullie dit?

17-09-2018 11:57 79 berichten
Mijn vriend en zijn ex zijn al ruim 5 jaar uit elkaar waarvan 4 jaar officieel gescheiden.

Beide hebben ze allebei een nieuwe relatie, waarvan ex met nieuwe partner ook een kindje heeft gekregen.
De omgangsregeling is op papier, dat de kinderen om het weekend en de helft van de vakanties bij ons zijn en de rest bij hun moeder, dit werkte altijd perfect, tot dat ex officieel ging samenwonen met haar vriend, haar vriend en oudste zoon botsen enorm (oudste heeft asperger en kan enorme woede uitbarstingen hebben, en haar vriend komt vanuit een heel ander milieu met hele andere normen en waardes en ideeën over opvoeding).

Nu hebben mijn vriend en ik in overleg met ex (2 jaar geleden) besloten dat wij de oudste om de week in huis nemen zodat er in hun gezin meer rust is en minder ruzie en minder aanvaringen zijn. Ook voor de rust van de andere kinderen.
Dit is inmiddels 2 jaar geleden, inmiddels is het middelste kind 12 geworden en wilt ook graag om de week bij zijn vader zijn, omdat wij geen onderscheid gaan maken mag kind 2 ook om de week komen. Kind 3 is wel doordeweeks bij zijn moeder.

Nu betalen wij al die tijd gewoon de alimentatie zoals die bij scheiding is vast gelegd, maar hebben inmiddels al ruim 1 jaar, 2 kinderen de helft van de maand, nu eten deze kinderen ook bij ons de koelkast leeg, en maken wij ook meer kosten.

Gisteravond bij de overdracht van de kinderen vraag ik aan haar, goh is het mogelijk dat we eens gaan kijken naar de kinderalimentatie?
Wij betalen nog steeds het bedrag wat is berekend op dat de kids altijd bij jou zijn maar ze zijn inmiddels 2 weken per maand bij ons, waardoor wij ook meer kosten krijgen en jullie juist minder. ( zij heeft behoud van kinderbijslag en kindgebonden budget)

Ex gaat helemaal door het lint, want ik denk er veel te makkelijk over, zij heeft enorm veel kosten aan buitenschoolse opvang voor kind 4 ( welke niet van mijn vriend en zijn ex is) en komt daardoor niet uit. En wij hebben geen idee hoe veel meer kosten zijn heeft voor de gezamenlijke kinderen, als wij vragen welke kosten dat zijn en waarom zij daar nooit eerder over heeft gepraat?
Want buiten de alimentatie betalen wij ook mee aan de kosten voor de beugels, brillen, schoolgeld etc.

Het blijkt dus te gaan dat zij de kinderen overal maar alleen naar toe moet brengen zoals tandarts/ortho/therapie etc, iets wat ze ook nooit heeft gezegd.

Nu hebben wij tegen haar gezegd dat wij niet van de alimentatie af willen maar wel dat we 50 euro per maand minder willen betalen, zodat de extra kosten die wij hebben ook een beetje gedekt zijn.
En dat ik wel op de dagen dat ik vrij ben ( werk 3 dagen per week) echt wel een keer naar de tandarts/ortho etc wil rijden indien nodig maar dat ze die afspraken dan wel met mij in overleg moet maken want ik kan niet op stel en sprong vrij krijgen op mijn werk, wat bij haar wel mogelijk is.
Ook nemen wij de kinderen extra als het nodig is, bijv als er weer extreme ruzie is bij hun thuis in de weken dat de kids daar zijn, of als zij met kind 4 op vakantie gaan en de gezamenlijke kinderen niet mee mogen.
Dat zij gister zo door het lint ging dat heeft me echt geraakt, ja wij zijn niet 100% op de hoogte van alle kosten die zij heeft, maar ik wilde het gewoon bespreekbaar maken en kijken wat mogelijk is?

Hoe denken jullie hier over?

Sorry voor het lange verhaal, maar dacht dat achtergrond info is deze wel handig is.
Alle reacties Link kopieren
vergrootglas schreef: ↑
17-09-2018 15:16
Ten eerste, de manier waarop en door wie het gezegd is zou mij ook in mijn verkeerde keelgat zijn gesprongen.

Ten tweede, kom eerst eens met een officiële herberekening. Misschien moet je vriend wel meer alimentatie gaan betalen, omdat ex een nieuwe partner heeft en een extra kind.
Meer alimentatie betalen omdat ex een nieuwe partner heeft en met hem een kind? Moet niet gekker worden hoor....
granny71 schreef: ↑
17-09-2018 14:59
To is helemaal geen partij in de alimentatie.
Zij hoort die mail niet te sturen en zij kan helemaal het LBIO niet inschakelen omdat zij GEEN partij is.
Alimentatie is een zakelijke overeenkomst tussen vriend en zijn ex.
Het is aan vriend van To om dit te regelen.
Ik gok zomaar dat TO dit ook wel kan bedenken....
Hoe ik dit zie? Dat jij je er niet mee moet bemoeien.

Laat je partner dit zelf oplossen/bespreken met zijn ex.

Verder, wat een gezeik over een paar tientjes per maand.
kataravrouw schreef: ↑
17-09-2018 15:51
Ik gok zomaar dat TO dit ook wel kan bedenken....
Ze kon ook niet zelf bedenken dat het niet aan haar is om tegenover de ex over alimentatie te beginnen.
Titanic40 schreef: ↑
17-09-2018 15:56

Verder, wat een gezeik over een paar tientjes per maand.
Een paar tientjes per maand kan wel net het verschil maken tussen w of geen nieuwe winterjas kunnen kopen.

Of wel of geen midweekje weg kunnen in het laagseizoen.
MrsNiceGuy schreef: ↑
17-09-2018 12:27
Ik vind dat ze erg blij mag zijn met jou als stiefmoeder voor haar kinderen. En je vraag is helemaal terecht. Alleen is het inderdaad iets dat je man met haar moet bespreken (dat is het leven van een stiefmoeder, je mag wel overal mee voor opdraaien maar je mag je zeker nergens mee bemoeien).

Triest trouwens dat ze met 1 kind op vakantie gaat (daar heeft ze dan wel geld voor?).
+1
Als jullie evenredig voor die 2 kinderen zorgen, zou ik co-ouderschap aanvragen.
Dan heb je helemaal geen alimentatie meer en ook dezelfde rechten (en lasten, maar dat lijkt me geen probleem).
vergrootglas schreef: ↑
17-09-2018 15:16
Ten eerste, de manier waarop en door wie het gezegd is zou mij ook in mijn verkeerde keelgat zijn gesprongen.

Ten tweede, kom eerst eens met een officiële herberekening. Misschien moet je vriend wel meer alimentatie gaan betalen, omdat ex een nieuwe partner heeft en een extra kind.
Als de kinderen op het adres van de moeder staan ingeschreven is inkomen van haar partner mogelijk wel van belang maar haar partner niet. (Ik tel niet mee in kinderalimentatie berekening van mijn man, haar nieuwe man wel)
Amaqanda schreef: ↑
17-09-2018 16:22
Als jullie evenredig voor die 2 kinderen zorgen, zou ik co-ouderschap aanvragen.
Dan heb je helemaal geen alimentatie meer en ook dezelfde rechten (en lasten, maar dat lijkt me geen probleem).
Onzin.
Als er een inkomensverschil is blijft er alimentatie van kracht.
Zitten hier alleen maar boze stiefmoeders? Het is wel de tendens hier; vooral als stiefouder je bek houden, nergens mee bemoeien maar wel heeeeeeeeel goed voor kinderen van een ander zorgen en, indien nodig, jezelf wegcijferen. Wat een idioot gedoe allemaal.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Amaqanda schreef: ↑
17-09-2018 16:22
Bij co-ouderschap kan er net zo goed recht zijn op alimentatie.

Vader krijgt ook niet meer rechten of plichten.

Het is niet zo dat als je een weekend vader bent je gezag wordt ingeperkt.

Ook dan heb je net zo veel te vertellen over je kind als de moeder als er beslissingen moeten worden genomen.
Tickel schreef: ↑
17-09-2018 16:36
Zitten hier alleen maar boze stiefmoeders? Het is wel de tendens hier; vooral als stiefouder je bek houden, nergens mee bemoeien maar wel heeeeeeeeel goed voor kinderen van een ander zorgen en, indien nodig, jezelf wegcijferen. Wat een idioot gedoe allemaal.
Ik ben geen boze stiefmoeder. Gewoon een stiefmoeder. Maar de directe communicatie is iets tussen mijn man en zijn ex. Ik adviseer en luister maar hij is degene die communiceert. Ik zou het ook niet waarderen als zij zich bemoeit met de opvoeding van mijn zoon die ik met haar ex heb. Dus bemoei ik me ook niet direct met haar op opvoeding.
Wat een lieve betrokken moeder zeg. Kind huis uit laten gaan omdat hij niet met stiefvader overweg kan ( de enige juiste reden voor co-ouderschap), kind kweken met nieuwe liefde van haar leven (want ja, de liefde komt op nr1 ongeacht zijn band met de al bestaande kinderen), en vervolgens met nieuw vers gezin op vakantie zonder die uit de eerste leg.

Fijn dat ze bij jullie wel gewenst zijn.

Je klinkt als een lieve betrokken stiefmoeder.

En zoals je hebt aangepakt is idd niet handig, maar dat weet je nu.

En gezeik over een paar tientjes? Je hebt daar helemaal gelijk in. Je hoeft haar nieuwe leven niet te bekostigen?
Ik zou partner toch echt aansporen om het via de officiële weg te gaan regelen.

Ik gok dat er ook voor de omgang nooit een wijziging is gebeurd op papier, dus als moeder het morgen, volgende week of volgend jaar kwaad wil moeten de kinderen gewoon weer 2 weken bij haar en moeten jullie het doen met weekends.
Ongeacht wat de kinderen of jouw partner willen.

Kan die aangepaste alimentatie in één trek daarbij meegenomen worden.

Ze is nu op zijn minst al gewaarschuwd.

(Ik zou er overigens rekening mee houden dat als het moeilijk blijft gaan bij moeder die kinderen op hun 16de mogelijkerwijs het systeem nog es willen omgooien.
En zowat voltijds bij jullie willen intrekken.

Maar daar moeten ze tegen die tijd maar zelf mee komen.)

Precies, dit lees ik hier echt vaak. Boze stiefmoeders denk ik niet: eerder boze ex vrouwen misschien?
Dat is een keuze. En een domme. Waarom zou je dat doen?
sugarmiss schreef: ↑
17-09-2018 16:07
Een paar tientjes per maand kan wel net het verschil maken tussen w of geen nieuwe winterjas kunnen kopen.

Of wel of geen midweekje weg kunnen in het laagseizoen.
En dat is ook de reden dat wij dit graag aan zouden passen.
Die €50 pm zou ons zo veel meer vrijheid geven.

Ik ben na dat de scheiding is uitgesproken en ex haar eigen woning kreeg vrij wel direct bij mijn vriend in getrokken om de lasten te verlichten.

Wij zijn nog nooit met het gezin op geweest....
sugarmiss schreef: ↑
17-09-2018 16:38
Bij co-ouderschap kan er net zo goed recht zijn op alimentatie.

Vader krijgt ook niet meer rechten of plichten.

Het is niet zo dat als je een weekend vader bent je gezag wordt ingeperkt.

Ook dan heb je net zo veel te vertellen over je kind als de moeder als er beslissingen moeten worden genomen.
Financieel heb je zeker wel meer rechten bij officieel co-ouderschap. Bijvoorbeeld inkomensafhankelijke combinatiekorting, maar ook de helft van kgb, helft van kinderbijslag. Daar zou ik het overigens niet voor doen, als hoofdreden, maar gezien de situatie al zo is, want kinderen wonen helft van de tijd bij beide, kan je de rechten die je hebt net zo goed meepakken lijkt mij. Daarnaast is je alimentatie bij co-ouderschap echt een heel stuk lager als je deze al betaalt (mijn ervaring is dat alleen zo bij echt groot inkomensverschil, anders regelen ouders dat meestal wel onderling, een verdeling kosten naar rato).
Niet de meest handige move maar als ook stiefmoeder zijnde snap ik je wel.
Je man kan de alimentatie die hij betaald ook mede betalen doordat hij door jullie samenwonen meer draagkracht kreeg, dat vergeten al die moeders die over de stiefmoeders heen vallen vaak. Dus tja dat je dan ergens graag iets over je eigen zuur verdiende centen te zeggen wilt hebben, zeker in jullie scenario, vind ik niet zo heel vreemd.

De alimentatie had allang herzien kunnen worden, als zij officieel samenwoont verandert haar draagkracht ook dus dat plaatje had al opnieuw bekeken kunnen worden maar zeker nu beide kinderen in feite gewoon de helft van de tijd bij jullie zijn.

Zoals ergens boven mij al aangegeven, laat dat ook vastleggen en laat daarna het officieel herberekenen. Duw je man die kant op dat hij die touwtjes in handen neemt en zet dan gerichte stappen maar laat hem de uitvoerder zijn.
Geniet van vandaag want je weet nooit of morgen je gegeven is...
meisjeviva33 schreef: ↑
17-09-2018 18:58
Niet de meest handige move maar als ook stiefmoeder zijnde snap ik je wel.
Je man kan de alimentatie die hij betaald ook mede betalen doordat hij door jullie samenwonen meer draagkracht kreeg, dat vergeten al die moeders die over de stiefmoeders heen vallen vaak. Dus tja dat je dan ergens graag iets over je eigen zuur verdiende centen te zeggen wilt hebben, zeker in jullie scenario, vind ik niet zo heel vreemd.

De alimentatie had allang herzien kunnen worden, als zij officieel samenwoont verandert haar draagkracht ook dus dat plaatje had al opnieuw bekeken kunnen worden maar zeker nu beide kinderen in feite gewoon de helft van de tijd bij jullie zijn.

Zoals ergens boven mij al aangegeven, laat dat ook vastleggen en laat daarna het officieel herberekenen. Duw je man die kant op dat hij die touwtjes in handen neemt en zet dan gerichte stappen maar laat hem de uitvoerder zijn.
Hoe kom je daarbij?
Wat een vreemde aanname.
dwab schreef: ↑
17-09-2018 17:26
En dat is ook de reden dat wij dit graag aan zouden passen.
Die €50 pm zou ons zo veel meer vrijheid geven.

Ik ben na dat de scheiding is uitgesproken en ex haar eigen woning kreeg vrij wel direct bij mijn vriend in getrokken om de lasten te verlichten.

Wij zijn nog nooit met het gezin op geweest....
Dat is jullie eigen keuze geweest. Je bent in dit topic wel erg druk met jezelf tot engel te bombarderen en te benadrukken dat ex alles fout doet. Ondertussen wuif je het feit dat het niet aan jou was de alimentatie te bespreken weg met 'dat is nou eenmaal gebeurd.'
Het is niet aan jou om dat te bespreken. En je vriend klinkt helemaal niet zo lief, maar als een zacht ei die jou alles laat opknappen. Laat het hem zelf regelen.
Lucifer2018 schreef: ↑
17-09-2018 18:59
Hoe kom je daarbij?
Wat een vreemde aanname.
Door de heel simpele reden dat ex van mijn man er als de kippen bij was om meer alimentatie te eisen omdat zijn draagkracht groter werd doordat wij samen gingen wonen. Hij hield dan meer over doordat we samen de vaste lasten deelden. En zo werkt het echt
Geniet van vandaag want je weet nooit of morgen je gegeven is...
Dit gesprek had jij niet moeten voeren, het zijn jou zaken niet.
Het gaat immers niet om jouw kinderen, maar om de kinderen van jouw vriend
en van zijn ex-vrouw.
Het is haar volledig in het verkeerde keelgat geschoten, en ergens begrijp ik dat ook wel.
Laat je vriend voortaan dergelijke gesprekken voeren en hou je iets meer op de achtergrond..
meisjeviva33 schreef: ↑
17-09-2018 19:21
Door de heel simpele reden dat ex van mijn man er als de kippen bij was om meer alimentatie te eisen omdat zijn draagkracht groter werd doordat wij samen gingen wonen. Hij hield dan meer over doordat we samen de vaste lasten deelden. En zo werkt het echt
Maar jouw verhaal heeft niks met TO's verhaal te maken.
Heb je de OP gelezen en de reacties van TO op de vragen?

TO's partner en ex hebben meteen na/tijdens de scheiding een bedrag besproken ( en dat was ws voor TO in de picture was en ze gingen amenwonen) en dat is nooit gewijzigd.

Daar gaat het juist om. Veranderende situaties aan beide kanten en meer zorg voor de kinderen voor TO.

Dus waarom je zo ( naar ook) gaat projecteren?
caribea schreef: ↑
17-09-2018 17:23
Precies, dit lees ik hier echt vaak. Boze stiefmoeders denk ik niet: eerder boze ex vrouwen misschien?
Niet misschien hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven