Hoe zien jullie dit?
maandag 17 september 2018 om 11:57
Mijn vriend en zijn ex zijn al ruim 5 jaar uit elkaar waarvan 4 jaar officieel gescheiden.
Beide hebben ze allebei een nieuwe relatie, waarvan ex met nieuwe partner ook een kindje heeft gekregen.
De omgangsregeling is op papier, dat de kinderen om het weekend en de helft van de vakanties bij ons zijn en de rest bij hun moeder, dit werkte altijd perfect, tot dat ex officieel ging samenwonen met haar vriend, haar vriend en oudste zoon botsen enorm (oudste heeft asperger en kan enorme woede uitbarstingen hebben, en haar vriend komt vanuit een heel ander milieu met hele andere normen en waardes en ideeën over opvoeding).
Nu hebben mijn vriend en ik in overleg met ex (2 jaar geleden) besloten dat wij de oudste om de week in huis nemen zodat er in hun gezin meer rust is en minder ruzie en minder aanvaringen zijn. Ook voor de rust van de andere kinderen.
Dit is inmiddels 2 jaar geleden, inmiddels is het middelste kind 12 geworden en wilt ook graag om de week bij zijn vader zijn, omdat wij geen onderscheid gaan maken mag kind 2 ook om de week komen. Kind 3 is wel doordeweeks bij zijn moeder.
Nu betalen wij al die tijd gewoon de alimentatie zoals die bij scheiding is vast gelegd, maar hebben inmiddels al ruim 1 jaar, 2 kinderen de helft van de maand, nu eten deze kinderen ook bij ons de koelkast leeg, en maken wij ook meer kosten.
Gisteravond bij de overdracht van de kinderen vraag ik aan haar, goh is het mogelijk dat we eens gaan kijken naar de kinderalimentatie?
Wij betalen nog steeds het bedrag wat is berekend op dat de kids altijd bij jou zijn maar ze zijn inmiddels 2 weken per maand bij ons, waardoor wij ook meer kosten krijgen en jullie juist minder. ( zij heeft behoud van kinderbijslag en kindgebonden budget)
Ex gaat helemaal door het lint, want ik denk er veel te makkelijk over, zij heeft enorm veel kosten aan buitenschoolse opvang voor kind 4 ( welke niet van mijn vriend en zijn ex is) en komt daardoor niet uit. En wij hebben geen idee hoe veel meer kosten zijn heeft voor de gezamenlijke kinderen, als wij vragen welke kosten dat zijn en waarom zij daar nooit eerder over heeft gepraat?
Want buiten de alimentatie betalen wij ook mee aan de kosten voor de beugels, brillen, schoolgeld etc.
Het blijkt dus te gaan dat zij de kinderen overal maar alleen naar toe moet brengen zoals tandarts/ortho/therapie etc, iets wat ze ook nooit heeft gezegd.
Nu hebben wij tegen haar gezegd dat wij niet van de alimentatie af willen maar wel dat we 50 euro per maand minder willen betalen, zodat de extra kosten die wij hebben ook een beetje gedekt zijn.
En dat ik wel op de dagen dat ik vrij ben ( werk 3 dagen per week) echt wel een keer naar de tandarts/ortho etc wil rijden indien nodig maar dat ze die afspraken dan wel met mij in overleg moet maken want ik kan niet op stel en sprong vrij krijgen op mijn werk, wat bij haar wel mogelijk is.
Ook nemen wij de kinderen extra als het nodig is, bijv als er weer extreme ruzie is bij hun thuis in de weken dat de kids daar zijn, of als zij met kind 4 op vakantie gaan en de gezamenlijke kinderen niet mee mogen.
Dat zij gister zo door het lint ging dat heeft me echt geraakt, ja wij zijn niet 100% op de hoogte van alle kosten die zij heeft, maar ik wilde het gewoon bespreekbaar maken en kijken wat mogelijk is?
Hoe denken jullie hier over?
Sorry voor het lange verhaal, maar dacht dat achtergrond info is deze wel handig is.
Beide hebben ze allebei een nieuwe relatie, waarvan ex met nieuwe partner ook een kindje heeft gekregen.
De omgangsregeling is op papier, dat de kinderen om het weekend en de helft van de vakanties bij ons zijn en de rest bij hun moeder, dit werkte altijd perfect, tot dat ex officieel ging samenwonen met haar vriend, haar vriend en oudste zoon botsen enorm (oudste heeft asperger en kan enorme woede uitbarstingen hebben, en haar vriend komt vanuit een heel ander milieu met hele andere normen en waardes en ideeën over opvoeding).
Nu hebben mijn vriend en ik in overleg met ex (2 jaar geleden) besloten dat wij de oudste om de week in huis nemen zodat er in hun gezin meer rust is en minder ruzie en minder aanvaringen zijn. Ook voor de rust van de andere kinderen.
Dit is inmiddels 2 jaar geleden, inmiddels is het middelste kind 12 geworden en wilt ook graag om de week bij zijn vader zijn, omdat wij geen onderscheid gaan maken mag kind 2 ook om de week komen. Kind 3 is wel doordeweeks bij zijn moeder.
Nu betalen wij al die tijd gewoon de alimentatie zoals die bij scheiding is vast gelegd, maar hebben inmiddels al ruim 1 jaar, 2 kinderen de helft van de maand, nu eten deze kinderen ook bij ons de koelkast leeg, en maken wij ook meer kosten.
Gisteravond bij de overdracht van de kinderen vraag ik aan haar, goh is het mogelijk dat we eens gaan kijken naar de kinderalimentatie?
Wij betalen nog steeds het bedrag wat is berekend op dat de kids altijd bij jou zijn maar ze zijn inmiddels 2 weken per maand bij ons, waardoor wij ook meer kosten krijgen en jullie juist minder. ( zij heeft behoud van kinderbijslag en kindgebonden budget)
Ex gaat helemaal door het lint, want ik denk er veel te makkelijk over, zij heeft enorm veel kosten aan buitenschoolse opvang voor kind 4 ( welke niet van mijn vriend en zijn ex is) en komt daardoor niet uit. En wij hebben geen idee hoe veel meer kosten zijn heeft voor de gezamenlijke kinderen, als wij vragen welke kosten dat zijn en waarom zij daar nooit eerder over heeft gepraat?
Want buiten de alimentatie betalen wij ook mee aan de kosten voor de beugels, brillen, schoolgeld etc.
Het blijkt dus te gaan dat zij de kinderen overal maar alleen naar toe moet brengen zoals tandarts/ortho/therapie etc, iets wat ze ook nooit heeft gezegd.
Nu hebben wij tegen haar gezegd dat wij niet van de alimentatie af willen maar wel dat we 50 euro per maand minder willen betalen, zodat de extra kosten die wij hebben ook een beetje gedekt zijn.
En dat ik wel op de dagen dat ik vrij ben ( werk 3 dagen per week) echt wel een keer naar de tandarts/ortho etc wil rijden indien nodig maar dat ze die afspraken dan wel met mij in overleg moet maken want ik kan niet op stel en sprong vrij krijgen op mijn werk, wat bij haar wel mogelijk is.
Ook nemen wij de kinderen extra als het nodig is, bijv als er weer extreme ruzie is bij hun thuis in de weken dat de kids daar zijn, of als zij met kind 4 op vakantie gaan en de gezamenlijke kinderen niet mee mogen.
Dat zij gister zo door het lint ging dat heeft me echt geraakt, ja wij zijn niet 100% op de hoogte van alle kosten die zij heeft, maar ik wilde het gewoon bespreekbaar maken en kijken wat mogelijk is?
Hoe denken jullie hier over?
Sorry voor het lange verhaal, maar dacht dat achtergrond info is deze wel handig is.
maandag 17 september 2018 om 12:24
Precies. Laat het hoe en hoeveel lekker aan de rechter over.Lucifer2018 schreef: ↑17-09-2018 12:20
Laat je partner gewoon aangeven dat hij het via de officiele weg gaat doen. Niets vragen aan haar. Gewoon mededelen. Door hem. En laat hem de procedure opstarten.
maandag 17 september 2018 om 12:27
Ik vind dat ze erg blij mag zijn met jou als stiefmoeder voor haar kinderen. En je vraag is helemaal terecht. Alleen is het inderdaad iets dat je man met haar moet bespreken (dat is het leven van een stiefmoeder, je mag wel overal mee voor opdraaien maar je mag je zeker nergens mee bemoeien).
Triest trouwens dat ze met 1 kind op vakantie gaat (daar heeft ze dan wel geld voor?).
Triest trouwens dat ze met 1 kind op vakantie gaat (daar heeft ze dan wel geld voor?).
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
maandag 17 september 2018 om 12:28
Het is toch geen kwestie van winnen of verliezen, dit topic?!TanteBedelia schreef: ↑17-09-2018 12:22Nou to je leest het, dit ga je niet winnen hier, je moet en zal je vriend alles zelf laten regelen..Sterkte er mee met opvoeden van andermans kinderen.Ik vind je dapper!
Ik begrijp heel goed dat je als stiefouder ontzettend emotioneel betrokken bent. Je bent hoewel niet biologisch, toch een verzorgende van de kinderen. Echter wettelijke zaken werken nu eenmaal niet emotioneel en zullen dus officieel moeten gaan, hoe frustrerend ook. Ik hoop dat de vriend van TO uiteindelijk tot bezinning komt en zijn angst wat aan de kant zet om dit toch zelf te regelen. TO wellicht kan jij hier wel een rol.in spelen, het steunen en aanmoedigen van je vriend op dit vlak.
maandag 17 september 2018 om 12:28
Klopt.TanteBedelia schreef: ↑17-09-2018 12:20Die stelling is hier allang al duidelijk, je mag mee helpen kinderen verzorgen voor de rest mag je je nergens mee bemoeien aldus de vele reacties die hier voorbij gaan.
Het is allemaal al duidelijk gemaakt aan de vele stiefouders hier.
Met wettelijke zaken heb je als stiefouder nu eenmaal niets te maken.
Een kind heeft twee ouders/voogden en meer niet.
Lullig misschien maar dat weet je als je het aanlegt met iemand die kinderen heeft uit een eerdere relatie.
maandag 17 september 2018 om 12:29
Ja dat laatste viel mij ook al op. Zielig.MrsNiceGuy schreef: ↑17-09-2018 12:27Ik vind dat ze erg blij mag zijn met jou als stiefmoeder voor haar kinderen. En je vraag is helemaal terecht. Alleen is het inderdaad iets dat je man met haar moet bespreken (dat is het leven van een stiefmoeder, je mag wel overal mee voor opdraaien maar je mag je zeker nergens mee bemoeien).
maandag 17 september 2018 om 12:38
Als de kinderen meer bij jullie zijn en jullie meer kosten voor de kinderen maken is het niet onredelijk dat er opnieuw gekeken wordt na het alimentatie bedrag dat er door jullie wordt betaald.
Dus dat jij dat wil daarin heb je gelijk.
Je had alleen never nooit niet dat zelf aan de ex moeten vragen maar aan je man moeten overlaten.
Als zij bij hem aangeeft daar op terug te komen dit gebeurd niet en hij komt er ook niet op terug. Dan heeft hij er blijkbaar niet zo'n moeite met het betalen van die alimentatie als jij.
Dat jij en je partner daarin niet op 1 lijn liggen daar kun je niet haar probleemm van maken. Danoet jij met je partner om de tafel om te zorgen dat hij daarin actie onderneemt.
Dat jij zegt dat jij de kinderen ook wel wil rijden naar de orthodontist is goed bedoeld. Maar waarschijnlijk ziet zij liever dat de vader meer aandacht aan de kinderen besteed.
Je had alleen never nooit niet dat zelf aan de ex moeten vragen maar aan je man moeten overlaten.
Als zij bij hem aangeeft daar op terug te komen dit gebeurd niet en hij komt er ook niet op terug. Dan heeft hij er blijkbaar niet zo'n moeite met het betalen van die alimentatie als jij.
Dat jij en je partner daarin niet op 1 lijn liggen daar kun je niet haar probleemm van maken. Danoet jij met je partner om de tafel om te zorgen dat hij daarin actie onderneemt.
Dat jij zegt dat jij de kinderen ook wel wil rijden naar de orthodontist is goed bedoeld. Maar waarschijnlijk ziet zij liever dat de vader meer aandacht aan de kinderen besteed.
maandag 17 september 2018 om 12:42
Het gaat om gelijk hebben of gelijk krijgen
Ik denk dat TO gelijk heeft en dat de alimentatie opnieuw bekeken moet worden. Maar op deze manier werkt ze de ex tegen zich in het harnas. Dat is niet wijs.
Laat je man het nog een keer met zijn ex bespreken en geef dan een ultimatum, laat dan een herberekening maken
Ik denk dat TO gelijk heeft en dat de alimentatie opnieuw bekeken moet worden. Maar op deze manier werkt ze de ex tegen zich in het harnas. Dat is niet wijs.
Laat je man het nog een keer met zijn ex bespreken en geef dan een ultimatum, laat dan een herberekening maken
maandag 17 september 2018 om 12:52
Hij besteed ook heel veel tijd aan de kinderen.sugarmiss schreef: ↑17-09-2018 12:38Als de kinderen meer bij jullie zijn en jullie meer kosten voor de kinderen maken is het niet onredelijk dat er opnieuw gekeken wordt na het alimentatie bedrag dat er door jullie wordt betaald.
Gaat mee naar alle sportwedstrijden en trainingen.
Is ook op alle ouder avonden en alles wat nog meer te maken heeft met school.
Maar als zijn ex nooit laten weten wanneer de kinderen naar de tandarts oid moeten dan kan hij ook niet voorstellen om te rijden.
maandag 17 september 2018 om 12:58
Ik denk dat het belangrijkste is, wat sugarmiss zegt: jij en je partner lijken niet op 1 lijn te zitten. Misschien wel wat betreft de uitkomst (allimentatie wijziging), maar niet de weg ernaartoe.dwab schreef: ↑17-09-2018 12:52Hij besteed ook heel veel tijd aan de kinderen.
Gaat mee naar alle sportwedstrijden en trainingen.
Is ook op alle ouder avonden en alles wat nog meer te maken heeft met school.
Maar als zijn ex nooit laten weten wanneer de kinderen naar de tandarts oid moeten dan kan hij ook niet voorstellen om te rijden.
maandag 17 september 2018 om 13:07
Ik lees nergens wat ik dacht: aanval is de beste verdediging.
Ex had blijkbaar al een paar keer herberekening alimentatie op de lange baan geschoven dus het was geen nieuws.
Het is ook niet onredelijk omdat kinderen anders wonen nu.
Maar ex wordt boos, haalt uit een zegt dat ze altijd alles alleen moet doen en dat alles zo duur is.
Ik heb geleerd dat het gebruik van de woorden "altijd" " alles" en "nooit" kenmerk van slecht argumenteren zijn.
Zelf vind ik het hysterisch en weinig constructief.
Alle ze netjes was had ze geantwoord dat ze er graag op terug zou komen en een datum genoemd.
En djees dat je wel goed genoeg bent om de oudsten te stallen als je op vakantie wil met je looooofbeeb, hun eten te koken en naar de tandarts te rijden maar absoluut geen mening mag hebben.
Echt goede ouders doen het allemaal samen, maar dan moet wel iedereen mee willen doen.
Ex had blijkbaar al een paar keer herberekening alimentatie op de lange baan geschoven dus het was geen nieuws.
Het is ook niet onredelijk omdat kinderen anders wonen nu.
Maar ex wordt boos, haalt uit een zegt dat ze altijd alles alleen moet doen en dat alles zo duur is.
Ik heb geleerd dat het gebruik van de woorden "altijd" " alles" en "nooit" kenmerk van slecht argumenteren zijn.
Zelf vind ik het hysterisch en weinig constructief.
Alle ze netjes was had ze geantwoord dat ze er graag op terug zou komen en een datum genoemd.
En djees dat je wel goed genoeg bent om de oudsten te stallen als je op vakantie wil met je looooofbeeb, hun eten te koken en naar de tandarts te rijden maar absoluut geen mening mag hebben.
Echt goede ouders doen het allemaal samen, maar dan moet wel iedereen mee willen doen.
maandag 17 september 2018 om 13:15
Natuurlijk moet de alimentatie worden aan gepast. Zeker nu het middelste kind ook om de week bij jullie verblijft. En dat weet zijn ex ook heus wel hoor....die wil de alimentatie niet zomaar voor een gedeelte kwijt .
Stuur haar een mail met uitleg. Reageert ze er niet op, laat het LBIO een herberekening maken. Laat haar dit inzien. Wil ze er niet aan mee werken...dan helaas...een advocaat inschakelen.
Het feit dat zijn kinderen nu vaker bij jullie zijn heeft ook gevolgen voor jouw portemonee gok ik zo...dat jij ook bijdraagt aan het kopen van eten/drank ed.
Dus ja...ook jij hebt hierin spreekrecht!! Laat je man dit met zijn ex regelen....dadelijk ben jij de boeman voor de kinderen, dit moet je zien te voorkomen.
Succes!!
Stuur haar een mail met uitleg. Reageert ze er niet op, laat het LBIO een herberekening maken. Laat haar dit inzien. Wil ze er niet aan mee werken...dan helaas...een advocaat inschakelen.
Het feit dat zijn kinderen nu vaker bij jullie zijn heeft ook gevolgen voor jouw portemonee gok ik zo...dat jij ook bijdraagt aan het kopen van eten/drank ed.
Dus ja...ook jij hebt hierin spreekrecht!! Laat je man dit met zijn ex regelen....dadelijk ben jij de boeman voor de kinderen, dit moet je zien te voorkomen.
Succes!!
maandag 17 september 2018 om 13:17
Wat valt er te winnen?TanteBedelia schreef: ↑17-09-2018 12:22Nou to je leest het, dit ga je niet winnen hier, je moet en zal je vriend alles zelf laten regelen..Sterkte er mee met opvoeden van andermans kinderen.Ik vind je dapper!
Wat een nutteloze emo reactie.
maandag 17 september 2018 om 13:18
maandag 17 september 2018 om 13:33
MrsNiceGuy schreef: ↑17-09-2018 12:27Ik vind dat ze erg blij mag zijn met jou als stiefmoeder voor haar kinderen. En je vraag is helemaal terecht. Alleen is het inderdaad iets dat je man met haar moet bespreken (dat is het leven van een stiefmoeder, je mag wel overal mee voor opdraaien maar je mag je zeker nergens mee bemoeien).
Hier sluit ik me volledig bij aan, vooral bij de zinsnede " dat is het leven van een stiefmoeder, je mag wel overal mee voor opdraaien maar je mag je zeker nergens mee bemoeien "
Sterkte!
maandag 17 september 2018 om 13:52
Dit dus. Bij mijn man hebben we het via rechtzaak uiteindelijk geregeld omdat ze via normale communicatie tussen advocaten geen gegevens vrijgaven. De aanpassing omhoog trouwens wel onderling geregeld maar wel berekend volgens methode advocaat (man had nieuwe baan na werkloosheid).aankleefsjaan schreef: ↑17-09-2018 13:04Goed punt. Verkeerde aanpak.
Laat het officiëel opnieuw berekenen en vastleggen door je vriend. Niet jij. Niet mee bemoeien naar ex.
En als haar partner gewoon werkt wordt waarschijnlijk kosten van hun kind grotendeels gegooid op zijn inkomen als die draagkracht er is.
maandag 17 september 2018 om 14:37
Stiefmoeder heeft zelf aangeboden om te rijden.
Moeder vindt het misschien helemaal geen punt om te rijden. Maar het brengt wel kosten met zich mee
Dus als to haar plompverloren overvalt over de Alimentatie is dit misschien wel het eerste wat in haar opkomt. Ik heb ook meer kosten.
En dan wil ze misschien helemaal wel niet dat to rijdt maar wel dat de alimentatie zo houden dat zij kan rijden den de daarvoor gemaakte kosten kan betalen.
.
maandag 17 september 2018 om 14:59
To is helemaal geen partij in de alimentatie.kataravrouw schreef: ↑17-09-2018 13:15
Zij hoort die mail niet te sturen en zij kan helemaal het LBIO niet inschakelen omdat zij GEEN partij is.
Alimentatie is een zakelijke overeenkomst tussen vriend en zijn ex.
Het is aan vriend van To om dit te regelen.
maandag 17 september 2018 om 15:03
Als er beslissingen genomen moeten worden bij ortho/tandarts/huisarts mag To dat helemaal niet.
Alleen al daarom is het gewoon handiger dat er een beslissingsbevoegde ouder/voogd met het kind meegaat.
Kan/wil vader dat niet dan blijft er alleen moeder over en is het logisch dat dat deels meebetaald wordt door de vader.
maandag 17 september 2018 om 15:12
Allereerst vind ik ook dat er wat betreft alimentatie een herberekening moet komen
Het was alleen niet jou taak omdat bij d de kinderoverdracht ten sprake te brengen al was je vriend erbij aanwezig
Als hij meer dan 1* heeft gehoord dat ze er later op terug komt en uiteindelijk volgt er niks
Moet hij haar nog een keer kans bieden en streefdatum/periode en indien dan nog niet , naar de rechter stappen voor herberekening
Onder geen een geval moet jij dat doen
Voor de rest lijkt mij heel zwaar om een Stiefmoeder te zijn, of daar mee te maken hebben als biologische moeder
Sterkte en succes daarmee TO
Het was alleen niet jou taak omdat bij d de kinderoverdracht ten sprake te brengen al was je vriend erbij aanwezig
Als hij meer dan 1* heeft gehoord dat ze er later op terug komt en uiteindelijk volgt er niks
Moet hij haar nog een keer kans bieden en streefdatum/periode en indien dan nog niet , naar de rechter stappen voor herberekening
Onder geen een geval moet jij dat doen
Voor de rest lijkt mij heel zwaar om een Stiefmoeder te zijn, of daar mee te maken hebben als biologische moeder
Sterkte en succes daarmee TO
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
maandag 17 september 2018 om 15:16
maandag 17 september 2018 om 15:37
Ik zal ook nooit de officiele gang van zaken in werking stelling want dat is zeker iets voor de ouders zelf.
Het was van ons uit meer een vraag of er eens naar kunnen kijken of er mogelijk heden zijn.
Voor zover ik het weet is er nooit een officiele berekening gemaakt maar zijn ex en vriend toen de tijd in goed overleg samen tot een bedrag gekomen, dat wij elk jaar per 1 mei ook automatisch verhogen (inflatiekosten).
Wij willen haar absoluut niets te kort doen kinderen kosten nu eenmaal veel geld.
Het was van ons uit meer een vraag of er eens naar kunnen kijken of er mogelijk heden zijn.
Voor zover ik het weet is er nooit een officiele berekening gemaakt maar zijn ex en vriend toen de tijd in goed overleg samen tot een bedrag gekomen, dat wij elk jaar per 1 mei ook automatisch verhogen (inflatiekosten).
Wij willen haar absoluut niets te kort doen kinderen kosten nu eenmaal veel geld.
maandag 17 september 2018 om 15:48
Ook dat ja.granny71 schreef: ↑17-09-2018 15:03Als er beslissingen genomen moeten worden bij ortho/tandarts/huisarts mag To dat helemaal niet.
Alleen al daarom is het gewoon handiger dat er een beslissingsbevoegde ouder/voogd met het kind meegaat.
Kan/wil vader dat niet dan blijft er alleen moeder over en is het logisch dat dat deels meebetaald wordt door de vader.