autostoeltjes

12-03-2009 20:13 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje is nu bijna 4 maanden en kan dus nog wel even in de maxi cosi vervoerd worden, maar mijn schoonouders willen ons nog een cadeau geven en dus dachten ze dat een auto stoel wel een goed cadeau zou zijn. En daar ben ik het helemaal mee eens!!

Maar nu, kies ik een stoel waar hij vanuit de maxi cosi tot aan 36 kg in een keer in kan.. moet ik er toch 2 kopen.. 1 voor de eerste tijd, en 1 voor daarna...

wie heeft raad?? en tot wanneer kon jouw kindje in de maxi cosi?

Hij is nu bijna 4 maanden en is al 7 kg en ruim 66 cm...

( ik dacht trouwens dat ze maar tot 9 kg in de maxi cosi mochten, maar ik lees overal tot 13 kg..)
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
mijn zoon (nu net drie) zat tot 13 maanden in maxicosi( tja...klein en licht van stuk) en zit vanaf toen tot nu nog steeds in Maxi cosi Tobi, kan geloof ik tot 3 jaar en 6 mnd.

Tobi is ideaal vanwege gordeltjes die altijd automatisch omhoog staan, je kind zit nooit op de gordels dus, geen onhandig gegraai hiernaar onder kont en achter rug.

Ook goed verstelbare hoofdsteun, daarom gaat ie dus relatief best lang mee, ik ben er blij mee. Wat hierna weet ik eigenlijk nog niet.
wij hebben de maxi cosi priori, gewoon voor een koopje overgenomen van iemand, nieuwe hoezen erom en keurig netjes! We hebben er ook 2 gekocht, want in iedere auto hebben we een zitje.
Goed idee TO, dit topic! Ik ben ook benieuwd tot hoe lang andere kinderen in de maxicosi konden. Mijn zoon is bijna 7 maanden en 8,5 kilo, 70 centimeter. Hij begint nu al aardig krap te zitten en ik ga ook alvast rondkijken voor een autostoel, dus ik blijf even meelezen hier.
quote:ramiaatje schreef op 12 maart 2009 @ 20:44:

wij hebben de maxi cosi priori, gewoon voor een koopje overgenomen van iemand, nieuwe hoezen erom en keurig netjes! We hebben er ook 2 gekocht, want in iedere auto hebben we een zitje.was dit iemand die je kende?? Ik ben echt een muts waar het mijn kind aangaat, maar je weet nooit of er een ongeluk is gebeurd met de auto waar dat stoeltje in zat... en als dat zo is, zijn ze niet zo veilig meer al naar ik heb begrepen
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ja via een collega, die had er 2 over, die zagen er niet uit, maar doordat we nieuwe hoezen overheen hebben gedaan zien ze er weer als nieuw uit.

Ik vraag me trouwens af wat er stuk aan kan gaan wat je van de buitenkant niet ziet en wat de veiligheid zou verminderen.

Weet iemand dat?
Heb je wel eens dat je een glas uit de kast pakt, er koude melk in schenkt en ineens barst het glas in je hand?

Dat komt door onzichtbare haarscheurtjes, het glas is niet zo ernstig beschadigd dat het zichbaar is maar wel zo ernstig dat het geen enkele druk meer kan weerstaan.

Dat kan dus ook met autostoeltjes. Zo werd het laatst uitgelegd door een meneer van de politie op zo'n gratis kinderzitjes controle.

Op het oog is zo'n stoeltje dan misschien helemaal in orde maar door de piepkleine haarscheurtjes in het plastic of het metaal kan zo'n stoeltje dan veel minder hebben en bij een botsing moet het natuurlijk een gigantische klap opvangen.
Ok, bedankt voor je uitleg, das duidelijk.

Gelukkig had mijn collega nooit een ongeluk oid gehad met de stoeltjes.
quote:ramiaatje schreef op 12 maart 2009 @ 21:49:

Ja via een collega, die had er 2 over, die zagen er niet uit, maar doordat we nieuwe hoezen overheen hebben gedaan zien ze er weer als nieuw uit.

Ik vraag me trouwens af wat er stuk aan kan gaan wat je van de buitenkant niet ziet en wat de veiligheid zou verminderen.

Weet iemand dat?

Hoi,

Ik werk bij een babyspeciaalzaak en kan er dus wel het een en ander over vertellen.

Ten eerste wordt het aangeraden om autostoeltjes ouder dan 7 jaar niet te gebruiken.

Verder dien je te kijken naar het keurmerk van de autostoel. Aan de zij- of onderkant van de autostoel zit een sticker waar een keurmerk opstaat, ECE 044-01 t/m ECE 044-04. ECE 044-04 is het keurmerk wat op dit moment gebruikt wordt, ook 03 mag nog gebruikt worden voor een autostoel, alle autstoeltjes met een keurmerk onder ECE 044-03 zijn niet veilig en dienen niet meer gebruikt te worden.

Dan even de reden dat het wordt afgeraden een 2dehands autostoel te gebruiken:

Heeft meerdere redenen: Een autostoeltje bestaat voor een groot deel uit kunststof, kuststof heeft als eigenschap dat het onder invloed van de zon en andere omstandigheden poreus kan worden. Het kunststof zal dan minder goed een klap op kunnen vangen. Een autostoeltje wat dus al wat ouder is is daardoor minder veilig. Ook is het zo dat kunststof wat een klap heeft gehad kan vervormen, of er kunnen haarscheurtjes in ontstaan, wat het minder veilig maakt omdat het kunststof minder goed beschermd dan dat het in goede staat zou beschermen, een autostoeltje wat betrokken is geraakt bij een aanrijding vanaf 20 km p/u wordt al niet meer aangeraden om te gebruiken. Sommige leveranciers hebben wel de mogelijkheid om een autostoeltje te laten testen, maar dit kost vaak veel geld. En is niet de garantie op een goedgekeurd autostoeltje. Verder veranderen de veriligheideisen voor een veiligheidszitje en worden de autostoeltjes steeds veiliger.

In deze link kun je de test van de ANWB vinden, als laatst geupdate in het najaar van 2008.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben!

Groetjes Hiplon1
Wij hebben sinds een maand een nieuw autostoeltje. niet zozeer omdat zoon (11 mnd, 8.5 kg en 74 cm) niet meer in de maxi cosi kan maar meer omdat hij er gewoon niet meer in te proppen is. Zo aan het tegenstribbelen was ie, dus toch maar een gewone autostoel gekocht (wel fijn als je 36 weken zwanger bent van nummer 2 en je kan gewoon je kind op een normale manier in de auto krijgen). En hij zit er prima in!

Wij hebben heel decadent voor de maxi cosi axxis gekozen, deze kan je een kwart slag draaien zodat de stoel recht voor de deur van je auto komt, Dan kan je hem er zo in inzetten zonder eerst nog je kind over die leuning te moeten hijsen. En ja hij is duur maar of je nou 2 of 3 honderd euro betaald voor een stoel maakte ons dan ook niet meer zoveel uit eigenlijk..........
Zo lang mogelijk achteruit vervoeren is het meest veilig.

Onze dochter (1 cm onder gemiddeld) heeft tot 1,5 jaar in de maxi cosi gezeten.

In de maxi cosi cabrio (groep 0+) kunnen ze tot 13 kilo. In groep 0 stoeltjes (o.a. maxi cosi citi) kunnen ze tot 9 kilo.

Algemeen wordt aangeraden om tot minimaal 9 maanden te wachten met een grotere stoel maar hoe langer hoe beter.

Ik verbaas me soms echt als ik hoor hoe jong kindjes al in een grotere stoel gaan omdat ze dan "zo leuk kunnen kijken". Harstikke leuk maar het hoofd is nog zo groot en zwaar ten opzichte van het kleine zwakke nekje dat er bij een botsing veel te veel kracht op de nek komt te staan.

Daarnaast is de rug nog niet sterk genoeg als ze nog niet zelfstandig kunnen gaan zitten.

Wij hebben nu een Romer King TS en een Maxi Cosi Priorifix.
Wij hebben n.a.v. de ANWB-testen gekozen voor een Kiddy Comfort Pro. Dat is het enige stoeltje dat voor alle leeftijdscategorien tot 36 kg als veiligste is getest.

Zo hebben we maar 1x de uitgave en niet twee keer.

Aangezien de meeste goede stoeltjes behoorlijk aan de prijs zijn (ook als ze maar voor 1 leeftijdscategorie zijn), leek ons dit een zinnige investering.

Verder een hele fijne stoel. Gemakkelijk uit de auto te halen, omdat deze niet vastzit aan een gordel, want de gordel moet je gebruiken om je kind vast te zetten.

En omdat de gewone gordel voor je kind wordt gebruikt, heb je ook geen extra gordeltjes waar je kind in moet (zoals bij Maxi Cosi)...

Dat is verrekte handig wanneer je je kind af en toe wel eens in een slaapzakje moet vervoeren.... :-)... waar geen gaten in zitten om die gordeltjes door heen te doen.

We hebben m op internet besteld via Kinderstoeltjes.com.
Oja, hij is er met 10-11 maanden in gegaan... De maxicosi ging toen naar mijn zusje, omdat die net was bevallen... :-)
Dochter past nog in de maxicosi (bijna 9 maanden is ze) maar ik heb toevallig net op internet een nieuwe autostoel gekocht: een maxicosi priori, voor maar 99 Euro bij Babymax. Omdat wij zelf geen auto hebben en dus maar heel af en toe de autostoel gebruiken (MC misschien een keer of 10 gebruikt in 9 maanden tijd...), had ik geen zin om veel geld uit te geven. Tweedehands wilde ik ivm veiligheid niet en de stoel die we nu hebben gekocht is goedkoop en veilig.

Biol, als je schoonouders wat meer te besteden hebben zou ik misschien wel voor een stoel tot 36 kilo gaan. Ben je in 1 keer klaar
quote:pebbles10 schreef op 13 maart 2009 @ 13:22:

Zo lang mogelijk achteruit vervoeren is het meest veilig.

Onze dochter (1 cm onder gemiddeld) heeft tot 1,5 jaar in de maxi cosi gezeten.

In de maxi cosi cabrio (groep 0+) kunnen ze tot 13 kilo. In groep 0 stoeltjes (o.a. maxi cosi citi) kunnen ze tot 9 kilo.

Algemeen wordt aangeraden om tot minimaal 9 maanden te wachten met een grotere stoel maar hoe langer hoe beter.

Ik verbaas me soms echt als ik hoor hoe jong kindjes al in een grotere stoel gaan omdat ze dan "zo leuk kunnen kijken". Harstikke leuk maar het hoofd is nog zo groot en zwaar ten opzichte van het kleine zwakke nekje dat er bij een botsing veel te veel kracht op de nek komt te staan.

Daarnaast is de rug nog niet sterk genoeg als ze nog niet zelfstandig kunnen gaan zitten.

Wij hebben nu een Romer King TS en een Maxi Cosi Priorifix.Ik ben ook zeker van plan om mijn zoontje zolang als het kan in de maxi cosi te vervoeren... ( al denk ik wel dat ik op een gegeven moment de maxi cosi in de auto laat staan en hem dan verder op mijn arm mee sleep. Ik vind het nu al zo zwaar in de maxicosi, laat staan al hij 11 kg weegt... pfffffffffff
Max was nogal een reus (en nog steeds), dus voor hem hebben we na de MaxiCosi een stoel gekocht die je in meerdere standen kan zetten en in het begin ook met de rijrichting mee. Kan nu even niet kijken wel merk, want man heeft de auto mee. Daar groeide hij ook binnen notime uit, dus zijn we gaan zoeken naar een stoel van 15 tot 36 kilo met een vijfpuntsgordel erin. Dit omdat hij anderhalf was ongeveer toen hij in die stoel moest en alleen een gewone gordel dan echt nog niet veilig is. Het was even zoeken, maar we hebben er een gevonden. En daar zit hij nog steeds goed in. De vijfpuntsgordel is ook in hoogtes verstelbaar. Ik heb alleen geen idee wat we moeten doen als hij ook uit deze stoel gegroeid is en toch nog in een stoel moet. Momenteel groeit hij niet zo hard, dus wie weet redden we het ermee.
Hallo Biol! Zoals je weet ik ook aan het zoeken voor stoel, dus ik doe even mee.

Wat vinden jullie van stoeltjes tegen de rijrichting in? Ik begreep dat dit veiliger is dan met de rijrichting mee, in Zweden schijn je ze tot 4 jaar zelfs alleen zo te mogen vervoeren. Iemand ervaringen?
Tegen de rijrichting in werd hier een probleem omdat Max te lange benen kreeg. Ik vraag me af hoe je een kind van vier dan tegen de rijrichting in vervoert. In kleermakerszit ofzo?
quote:FluffyC schreef op 13 maart 2009 @ 14:25:

Tegen de rijrichting in werd hier een probleem omdat Max te lange benen kreeg. Ik vraag me af hoe je een kind van vier dan tegen de rijrichting in vervoert. In kleermakerszit ofzo?Ja dat kan toch niet meer uiteindelijk!?? als die benen uitsteken dan kunnen ze niet meer achterstevoren zitten lijkt me!
quote:Fyrin schreef op 13 maart 2009 @ 13:58:

Hallo Biol! Zoals je weet ik ook aan het zoeken voor stoel, dus ik doe even mee.

Wat vinden jullie van stoeltjes tegen de rijrichting in? Ik begreep dat dit veiliger is dan met de rijrichting mee, in Zweden schijn je ze tot 4 jaar zelfs alleen zo te mogen vervoeren. Iemand ervaringen?Gezellig hoor schat!! je mag altijd alles van me!!! * gaat t allemaal al wat beter*?
Ja, daar had ik ook eigenlijk niet zo bij stil gestaan met die benen.....Lastig hoor. Je hebt toch ook zo'n stoeltje met een soort 'blok' tafeltje voor het kindje, die kwamen goed uit de test bij de consumentengids.

*ja hoor Biol, gaat wel weer ;-)*
Fyrin, dat is dat stoeltje wat wij hebben... van Kiddy (comfort pro). Maar dat is niet tegen de rijrichting in.

Voor dat kussentje of tafeltje zoals jij het noemt, doe je de gordel (zodat de kinderen niet opgehangen worden, mocht je een noodstop maken).

En ja die komen erg goed uit de testen van ANWB.
Ik vind maxi cosi erg fijn. Eerst de cabrio, nu de tobi.

Net vorige week weer een tobi gekocht, beide dochters hebben er nu één.

Als ik een tip mag geven, nu dat de pond zo voordelig staat tegenover de euro, kan het goedkoper zijn om je stoeltje in de UK te bestellen. Die van vorige week die ik gekocht heb komt uit Noord-Ierland en ik was ruim €50 voordeliger uit.
Tegen de rijrichting in vervoeren heb ik me uitgebreid in verdiept omdat er nu net wat stoeltjes op de markt komen die dat kunnen.

Ik heb de ANWB ook gemaild voor advies.

In de frontale botsing scoren ze inderdaad heel goed maar in de zijdelingse botsing veel minder en die botsingen vinden in de praktijk vaker plaats.

Daarnaast nemen ze heel veel ruimte op de achterbank in waardoor je een erg grote auto moet hebben om voorin nog te kunnen zitten.

@biol: ik liet op een gegeven moment ook de maxi cosi in de auto. Ze kon toen zelf al lopen en dat was een stuk prettiger dan het sjouwen van zo'n autostoel.

Onze dochter (tenger, gemiddeld van lengte) heeft tot 21 maanden in de maxi-cosi gezeten. Ze zou er nu (26 maanden) nog steeds wel in passen trouwens (ze ging van de week nog in het ding zitten).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven