Werk & Studie alle pijlers

Ontmoedigd door concurrente

19-09-2018 13:36 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi lieve mensen,

Voor mijn masterstage moet ik solliciteren naar een stageplek. De school hanteert voor het solliciteren een bepaalde procedure waarbij je je moet inschrijven voor twee stageplekken. Voor elke stageplek kunnen maximaal 3 personen ingeschreven staan, die mogen dan solliciteren en op gesprek komen. Kortom, iedere persoon maakt dus 33% kans.

Ondanks dat de leukste bedrijven binnen 1 minuut vol staan is het mij gelukt om me bij het bedrijf in te schrijven waar ik ook het liefst wilde stage lopen! Nu zie ik net dat er ook een andere meid bij staat die ik vaag ken (via via). Ik weet dat zij enorm veel ervaring heeft en verschillende studies heeft afgerond. Ze heeft erg veel relevante werkervaring (voor die stageplek). Ze is echt een super gedreven persoon die er ook nog eens niet verkeerd uitziet en altijd vrolijk en enthousiast overkomt.

Ik ben niet onzeker over mijn eigen kwaliteiten, maar mijn moed zakt me hierdoor wel een beetje in de schoenen. Ik heb lang niet zoveel werkervaring als zij en heb alleen de bachelor afgerond die bij de master hoort. Ik heb wel een extra cursus gedaan, dus dat zou eventueel nog een beetje kunnen helpen.. Maar nog steeds kan ik tegen het grote CV van die andere meid niet op.

Ik zou echt zo graag die stageplek willen krijgen, maar heb nu het gevoel dat ik niet eens naar het gesprek hoef te gaan bij wijze van. Plus de gesprekken zijn over 2 weken dus nog snel extra werkervaring opdoen is niet echt te doen.

Ik vraag me dan af, zal zo'n stageplek altijd iemand aannemen die de meeste relevante ervaring heeft? Of zullen ze ook eens daarvan afwijken en kijken naar de potentie die iemand heeft? Iemand die bijvoorbeeld nog heel veel kan leren?
Nou toevallig heeft mijn stagebegeleider idd ooit aangegeven dat er een hele goede medekandidaat was, maar dat zij niet voor haar had gekozen omdat zij dacht dat die medekandidaat er toch wel zou komen. Dus dat kan inderdaad!
Een stageplek lijkt mij vooral bedoeld om juist ervaring te krijgen.
Kan mij daarom voorstellen dat goede werkbedrijven daarom ook kijken naar degene die graag die ervaring wilt opdoen.
anoniem_131446 wijzigde dit bericht op 19-09-2018 13:43
Reden: Spelfouten
2.72% gewijzigd
Ik weet niet in welke sector je stage gaat lopen?
Maar hier nemen we juist liever een stagiaire aan die weliswaar wat te brengen heeft, maar ook leergierig is en duidelijk weet wat hij in de stage nog wil leren.
Maar sommige bedrijven zoeken in een stagiaire eigenlijk een goedkope kracht.
Dan sta je denk ik zwakker naast iemand met zoveel ervaring.
Zoeken ze écht een stagiaire en wil het bedrijf zich opstellen als 'leerschool' dan maak je imo zeker wel kans. Mijn tip is om je (voor zover nog niet gedaan) te verdiepen in het bedrijf en goed voor jezelf op een rij te hebben wat jij komt brengen én wat je er komt leren en waarom je dat specifiek bij dit bedrijf zou willen leren (wat spreekt je aan? wat verwacht/hoop je?). Stel ook vragen tijdens het gesprek (dus niet alleen dat zij vragen stellen en jij antwoord), daarmee toon je interesse en dat helpt ook echt.
Soms willen bedrijven liefst een onbeschreven blad, of ze gaan meer voor persoonlijke eigenschappen. Ook later bij werksollicitaties zullen in veel procedures alle goede kandidaten wel de vaardigheden beheersen die nodig zijn voor de specifieke functie, en dan gaan andere punten een rol spelen.
Ik denk dat in jouw geval van belang is dat je weet wat het bedrijf doet, en dat je zelf ideeën hebt over de invulling van je stage. Probeer argumenten te verzinnen waarom het goed voor het bedrijf is dat jij je stage daar doet. Verder enthousiasme uitstralen en ontspannen het gesprek ingaan.
Misschien is het niet haar droomstage en val je daarom positief op? Misschien denken ze 'zij komt er toch wel' en kiezen ze liever voor iemand die nog 'aan het begin' staat? Misschien kom jij in de omgang prettiger over?

Je weet het toch nooit van tevoren. Bereid je goed voor en kijk wat er gebeurt. En misschien wordt het nummer 3 wel ;-) .
Ik zou mij er geen zorgen over maken. Ik heb eens tegenover een andere stagiair gestaan die de mooiste verhalen en het beste CV had en ik (de oude student met banen buiten het vakgebied) ben het geworden.

Waarom? Omdat ze meer zagen in iemand die criticus was, buiten het vakgebied keek en prettig was om mee te netwerken.

Laat zien waar je goed in bent. Misschien willen ze dat i.p.v. het geen wat de ander bied.
Sommige bedrijven kijken ook naar of jij bij hen past. Dat hoeft niet altijd vrolijk en enthousiast te zijn, sommige bedrijven zoeken juist iemand die anders is dan de rest, of wat levenservaring heeft, of bijvoorbeeld een bepaalde mentaliteit heeft.

En idd, stel goede vragen. ‘Hoe ziet een gemiddelde dag hier eruit?’ ‘Wat vind jij/u het leukste aan het werk hier?’ ‘Ik zag op de website dat het bedrijf x en Y wil uitstralen/bereiken/als kernwaarden heeft. Hoe vertaalt zich dat naar de dagelijkse praktijk?’
Heel begrijpelijk dat je hier onzeker door wordt, maar wacht het gewoon allemaal even af. Misschien word je nog aangenaam verrast, wie weet willen ze inderdaad juist iemand die het allemaal nog moet leren, of blijkt er plek voor haar én nog een stagiair omdat zij het allemaal al redelijk zelfstandig kan en minder begeleiding nodig heeft. Weet jij veel wat er kan gebeuren? Zo zonde om de moed nu al te laten zakken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
O, en zij heeft zich natuurlijk ook bij meerdere bedrijven ingeschreven, misschien wordt zij wel gekozen door het andere bedrijf. Dat kan ook nog. Het is echt niet zo dat je kansen al verkeken zijn hierdoor.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik ga me gewoon heel goed voorbereiden op het gesprek en juist benadrukken wat ze aan mij hebben en ik aan hun. En me inderdaad goed verdiepen in de visie en waarden van het bedrijf. Ook wel fijn om te horen dat het in jullie ervaringen ook niet altijd degene is geworden die het beste CV had. Ik ga er gewoon voor en laat me niet onzeker maken door zo'n "perfecte" sollicitante. Bedankt voor jullie berichten:)
Autumncrocus schreef:
19-09-2018 14:17
Ik ga me gewoon heel goed voorbereiden op het gesprek en juist benadrukken wat ze aan mij hebben en ik aan hun. En me inderdaad goed verdiepen in de visie en waarden van het bedrijf. Ook wel fijn om te horen dat het in jullie ervaringen ook niet altijd degene is geworden die het beste CV had. Ik ga er gewoon voor en laat me niet onzeker maken door zo'n "perfecte" sollicitante. Bedankt voor jullie berichten:)
:thumbsup: zet m op!
Dus zij heeft ook ingeschreven op twee stages? Wie weet wil zij wel liever haar andere optie, omdat ze daar meer kan leren of om welke reden dan ook.

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven